Bukefalos 28 år!

Nu så har jag pratat med Djurskyddsmyndigheten, men den Överansvariga var inte där. Så jag skall ringa igen den 7:de januari. Spänningen stiger....

Men hittils så verkar det som om en Häst-transport INTE är ett "Slutet Transportmedel" utan ett öppet, och att det därmed INTE skulle behöva någon termometer. Samt att ALLA hittils säger att Brandsläckare bara är BÖR, och därför inget man kan vare sig åka dit på eller bli förelaggd om. Samt att ALLA transporter på mindre än 30 min inte räknas ALLS. Och att jag ev. är kommersiell men definitivt INTE Alazzi om släpet inte var ett hyrsläp eller Alazzi skjutsade annan häst eller hyr ut sitt släp.
 
Jag har letat efter ngn def på slutet transportmedel o inte heller hittat ngt, har inte orkat leta i EG direktiven, författningen hänger liksom i luften om begreppen inte definieras men det är nog som du säger.
Vad beträffar att hyrsläp skulle vara kommersiella transporter tror jag inte det håller. Om du läser i författningen så står det att den som transporterar djur i kommersiellt syfte skall registrera sig o ha godkännande på sina fordon, den som hyr ut ett släp transporterar inga djur o kan knappast anses ha det ansvar som en registrerad transportör har.
Skulle förresten vilja se den dag då varenda travtränare låtit registra sig som kommersiell transportör!
Hittade förresten brandsläckaren, står i allmänna råden till författningen, missade det första gången.
PL
 
Skrev slarvigt. Nej, "stallets transport" är också privatägt och används inte i kommersiellt syfte. Det är bara placerat vid stallet och blev därför inspekterat.

Men frågan är, stannar de till hemma hos mig och kollar släpet om de åker förbi?
 
Vad beträffar att hyrsläp skulle vara kommersiella transporter tror jag inte det håller.
Det skall jag också fråga om den 7:de.

Travtränare räknade de upp allihopa som kommersiella, så snart vimlar travcamparna av inspektörer.
 
De skulle gärna få komma och inspektera mitt släp samt skicka räkning, för då skulle jag också kräva att få svar på vad som verkligen gäller...
 
Men frågan är, stannar de till hemma hos mig och kollar släpet om de åker förbi?
Om de gör det eller inte, det kan jag ju inte svara på. Miljöinspektörer kan ju vara litet oberäkneliga. Men enligt vad jag har fått fram hittils, så finns det inget för dem att kontrollera i det fallet.

Och de hade nog inte rätt att tjaffsa om "Stallets" transport heller.
 
Jag ägnar mig åt att få svar åt er alla.
Hav tålamod, svar kommer den 7:de januari.

Eftersom jag ev. är kommersiell, så kanske jag behöver tillstånd. Och då KRÄVER JA TA MIG F#¤¤#N att få veta vad som gäller för mig. Och det höll de med om att jag ju hade rätt till, så de har varit mycket hjälpsamma och jobbar på för att svara på mina frågor.
 
För den som vill kolla EG direktiven så kommer de här:
http://europa.eu.int/smartapi/cgi/sga_doc?smartapi!celexplus!prod!DocNumber&type_doc=Directive&an_doc=1991&nu_doc=0628&lg=EN
med tillägg o ändringar.
http://europa.eu.int/smartapi/cgi/sga_doc?smartapi!celexplus!prod!CELEXnumdoc&lg=sv&numdoc=31995L0029
Det står en del här som påverkar vilka som kan räknas som kommersiella transportörer.
Jag har alltid haft uppfattningen att en kommersiell transportör är den som tar betalt för själva transporten medans den som själv transporterar egna djur (eller djur i sin vård) inte betraktas som kommersiell transportör.
Jordbruksverket har klart haft en annan uppfattning när de skrev transportbroschyren.
När det gäller uthyrning/utlåning så står det att den som upplåter sin transport för kommersiella transporter i vinstsyfte räknas som transportör.
PL
 
Inspektionen av ditt släp kan knappast varit laglig, reglerna gäller när du transporterar hästen, när transporten står tom hemma hos dig får den vara i vilket skick som helst. När den körs utan häst är det vägverkets regler som gäller.
PL
 
Jag har försök att läsa de där nu, tack för länkarna, men jag blir bara snurrig.

Jag skall försöka igen litet senare.
 
Att transporten kan inspekteras när som helst, så har det varit i några år nu!
Ridsportförbundet har uppmärksammat det hela en hel del, och det har stått om det i Ridsport.
Många kommuner väljer att inspektera transporter på olika hästtävlingar. Och transportägaren får betala! :mad:
Dessutom kan en hästägare/transportägare om den har RIKTIG otur, få inspektioner flera ggr med tät intervall, om den tex tävlar i olika distrikt, och de olika inspektörerna i distrikten inspekterar ungefär samtidigt.

Typiskt myndighetsmissbruk i mina ögon! :mad:
Jag skulle riva upp himmel och jord om jag drabbades! Inte alls säkert jag har 800 spänn liggande faktiskt! :mad:

Brandsläckare I transporten?! :confused: Är människan HELT bakom flötet?! :eek:
Ska HÄSTEN använda den eller?? :confused:
För vad har man för nytta av en brandsläckare INNE I hästtransporten om HÄSTTRANSPORTEN börjar brinna?! Då kan man ju inte komma in i kärran ju!
Dessutom om man har en "pillrig" häst som mig, så skulle ju den hästen göra sitt bästa för att få igång nämnda brandsläckare så fort han stod i kärran... :smirk:
 
Att de inspekterar på tävlingsplatser där transporterna uppenbarligen används kan jag förstå. Men transporter som står vid ett stall? Det är ju inte ens säkert att de används..
 
Men transporter som står vid ett stall? Det är ju inte ens säkert att de används..

Grannen har ett stående utan golv, tak och väggar.. är ganska säker på att det inte skulle gå igenom en kontroll.. :angel:
 
Tråden måste ju hållas på topp tills du fått svaren.
Lova att du kräver hänvisning till författningen på alla konstigheter. När det gäller defintion på kommersiell transportör är jag rädd att det inte finns ngt mer än det vi fått fram här dvs författningen o transportdirektivet, i såfall är det myndigheten som har tolkningsföreträde tills ett ev överklagande ger ngt annat utfall. Det kan i vilket fall vara intressant att höra hur de motiverar sin tolkning.
PL
 
Lova att du kräver hänvisning till författningen på alla konstigheter.
Var så säker att jag kommer att göra. De kommer att bli tvugna att motivera sig ner till minsta lilla temometer. Jag har faktiskt läst lagen förut för en miljöinspektör. Det var en känd tillfälligt anställd Hästinspektör. Jag ringde och läste lagen för hennes chef också. Chefen var tacksam för det.
 
Puttar upp tråden lite.
Om nu det skulle vara ett utrustningskrav med brandsläckare i transporten,nu talar vi om ett/tvåhästars släp,hur tror myndigheten det skulle funka ,skulle hästen använda den ?
Det är förbjudet att åka i ett släp,och i händelse av brand ,så gäller alltid larma rädda släck,vilket innebär att man måste stanna, ta sig till släpet, in greppa efter en brandsläckare,för att förvara den på utsidan ,funkar nog bara i teorin..
 
Den inspektör som menade det var definitivt ute o cyklade (tyvärr inte helt ovanligt) i allmänna råden står att brandsläckare BÖR finnas lätt åtkommlig o som du säger inne i transporten är inte lätt åtkommlig(utom för hästen).
PL
 
Om transport och/eller bil börjar brinna, är väl ta ut folk och fä det första man gör? Släckning kommer i andra hand.

Varför finns ingen lag mot byråkrater och skrivbordsprodukter?

LIA
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp