GW är inte f.d polis. Han är kriminolog.
Och Stofil!
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
GW är inte f.d polis. Han är kriminolog.
Det är ditt sätt att se det, dvs du tillämpar victim blaming.Victim blaming i vardargligt språk är enligt mina upplevelser allting från "det är bäst att inte bli så full när man är ute själv" till "du får skylla dig själv". Rätten strävar efter rättvisa. Om det som är rättvist att att sänka straffet på grund av hur offret betett sig läggs ju en del av skulden på offret. Även om det inte står med så vackra formuleringar som ”X får skylla sig själv för att Y bara fick två år”.
Ska det vara skillnad på hur man dömer folk i misshandelsfall och våldtäktsfall? Du verkar ju skriva om ett sätt att bedöma offrens bakgrund i ena fallet men samtidigt säga att det inte gäller i våldtäktsfall.@Lobelia
Nej, nej. nej jag menar inte alls att en låg straffsats för ett våldtäktsbrott indikerar att offret bidragit till att blivit våldtagen. Hur det ser ut i våldtäktsfall är jag inte helt säker på men har uttryckligen skrivit att min åsikt är att offrens beteenden borde påverka ett dugg. Att offret beteende kan påverka straffet i misshandelsfall är inte min åsikt utan svensk lag.
Låg straffsats på misshandel innebär självklart inte att offret är klandervärt på något vis. Många faktorer påverkar straffsatsen, inte minst hur allvarligt själva misshandeln var. Domar precicerar dessutom ofta vad som utgör försvårande respektive förmildrande omständigheter.
Vad gäller provokation så handlar det om ”uppenbart kränkande beteende” från den andra parten. Det är nog svårt att få till när det gäller våldtäkt.Ska det vara skillnad på hur man dömer folk i misshandelsfall och våldtäktsfall? Du verkar ju skriva om ett sätt att bedöma offrens bakgrund i ena fallet men samtidigt säga att det inte gäller i våldtäktsfall.
Det blir ju rörigtvad om de fall där både misshandel och våldtäkt ingått?
En del män kan nog kalla någon kvinnas beteende för "uppenbart kränkande beteende"Vad gäller provokation så handlar det om ”uppenbart kränkande beteende” från den andra parten. Det är nog svårt att få till när det gäller våldtäkt.
Det lär inte funka i det här fallet. Innebörden är ju att man blir så retad att man tar till nävarna. Inte Oj jag blir så provocerad att jag måste våldta.En del män kan nog kalla någon kvinnas beteende för "uppenbart kränkande beteende"mvh oerhört cynisk.
Men domstolen går nog inte med på det, hoppas jag iallafall!
Jag kom åt den utan att betala....hemifrån igår men ser nu att det inte fungerar från jobb- samma dator. Kanske de ändrat.Betalvägg.
Den var öppen i går, jag läste den då. Den var mycket bra.Jag kom åt den utan att betala....hemifrån igår men ser nu att det inte fungerar från jobb. Kanske de ändrat.
Taget ur minnet.
Artikeln handlar om attityden mot ensamkommande flyktingbarn och författaren tar upp GWs attityd mot dem och att han ger dem epitet och skriver/talar i rasistiska ordalag om dem. Hon tar upp killen/barnet i Malmö som blev vettskrämd när han blev fasthållen och hur GW var lika fördömande mot honom. Det handlade inte bara om GW utan attityden i stor i samhället, att dessa ensamkommande flyktingbarn blir dömda på förhand och att alla möjliga epitet i medierna tycks vara okej.
Det var en incident där en grupp ensamkommande flyktingbarn bodde i en utkyld stuga, barnen var från 8/9-år och uppåt, medierna skrev om möjliga brottsliga karriärer men inte om de sanitära angelägenheterna som var vidriga.
Den var öppen i går, jag läste den då. Den var mycket bra.
Jag skulle se fram emot en granskning av PO av Expressens artiklar. Dels GW:s krönika, dels artikeln om 19-åringens bakgrund. Dessutom har de en artikel om den andra killens bakgrund, och han är inte mer än vittne i målet! Helt sanslöst.
Om de berörda inte anmäler kan PO ändå ta upp publiceringarna på eget initiativ och jag undrar om han inte kommer att göra det.
Han är en citatmaskin och ett mycket populärt varumärke, tyvärr. Skulle önska att han pratade som en forskare i stället.Ja det är en mycket välskriven och bra artikel, jag har inte reagerat på GW tidigare, förmodligen för att jag inte direkt gillat honom så där i största allmänhet och därmed valt bort honom. Jag sökte aktivt upp en del inslag i frågan från honom nu då min syster påtalade att jag hade fel för "Leif GW tyckte inte så och han borde veta" och såg hur erbarmligt dåligt han hanterade det. Det som mest förvånade mig var att min syster gick på det, hon är en tänkande varelse som inte borde duperas så lätt och definitivt intet rasistmaterial.
Jag hoppas att de som anlitar honom tar åt sig av kritiken så han får mindre utrymme eller inget alls. Han uppträder som en lufsig självgod rasist och visar en hel del brister i kompetens - eller om han låter personliga åsikter dölja kompetensen. Vi behöver verkligen en uppfräschning när det gäller kompetens inom brottmål.
Om en kvinna på fyllan och villan kladdar på en okänd man, hånglar upp honom, anser du då att det är relevant för om hon sedan blir våldtagen av nämnde man?
Men du skulle tycka att det var konstigt om men först gick igenom hennes sexual historia för att avgöra om hon var en värdig "målsägande"? Och struntade i hans eventuella domar.Man får hoppas att mannen vill bli kladdad på och upphånglad av för honom en okänd kvinna annars måste det väl också räknas som ett övergrepp?
Och självklart har kvinnan- om mannnen nu vill- rätt att hångla upp, ta med honom hem, fortsätta hångla upp men bryta och säga stopp jag vill inte ligga, jag vill bryta här och nu.
Då får såklart mannen gå därifrån, han kan ju liksom inte hålla på o tjata o följa efter o kladda och försöka få fram något som kvinnan sagt nej till, och ger han sig inte så jo jag anser hon har rätt att bruka visst våld beroende på situationen, skulle situationen gå så långt att hon befarar en våldtäkt, eller det påbörjas en, så anser jag att hon får ta till de medel hon kan för att freda sig.
Om hon nu blir våldtagen så tycker jag att det är inte konstigt om mannens ev fd dömda våldtäktsfall kommer upp på tapeten, det kan ju vara ( och anses av en hel del bukefalister vet jag) av vikt att veta om det är något som är risk att upprepas.
Nästan ingen har talat om Rockys tidigare domar. Han har ett minst lika gediget brottsregister som målsägande - men det är målsägandes brott man diskuterar
Normala människor blir inte sugna på att slå ner någon, sparka på den som ligger och orsaka skärskador med någon form av tillhygge, bara för att nån är allmänt jävla störig heller..
Same shit, different circumstances
Ja alltså jag påtalade bara konstigheten att bedöma olika på offrets bakgrund i misshandel och våldtäkter. Jag håller inte alls med men om man tycker så så bör det vara likadant i alla fall oavsett brott. Tänker jag iallafall, så det var inte så specifikt det här fallet.Det lär inte funka i det här fallet. Innebörden är ju att man blir så retad att man tar till nävarna. Inte Oj jag blir så provocerad att jag måste våldta.
Nästan ingen har talat om Rockys tidigare domar. Han har ett minst lika gediget brottsregister som målsägande - men det är målsägandes brott man diskuterar
Men du skulle tycka att det var konstigt om men först gick igenom hennes sexual historia för att avgöra om hon var en värdig "målsägande"? Och struntade i hans eventuella domar.
Jag var nog otydlig, det var inte fallet Rocky jag menade, utan fallet provokation i lagen. Jag tror inte att det är tillämpligt när det gäller våldtäkt, jag uppfattar det som att det kan komma ifråga att man blivit så retad att man tog till nävarna. (Och det handlar inte offrets bakgrund, utan om den situation där någon tog till våld)Ja alltså jag påtalade bara konstigheten att bedöma olika på offrets bakgrund i misshandel och våldtäkter. Jag håller inte alls med men om man tycker så så bör det vara likadant i alla fall oavsett brott. Tänker jag iallafall, så det var inte så specifikt det här fallet.