A$AP Rocky

Status
Stängd för vidare inlägg.
Anmäla till pressombudsmannen. Det är pressens etiska nämnd. Nu tror jag snarare att det är tidningen genom den ansvarige utgivare som anmäls än den som skrivit artikeln. Någon som vet säkert, orkar inte läsa på. just nu.

https://po.se/
Pressombudsmannen är en person. Om han vill fälla en tidning (inte skribent eller ansvarig utgivare) lämnar han ärendet vidare till Pressens opinionsnämnd. Om han vill avskriva ärendet kan anmälaren överklaga till samma nämnd.

Det här att Trump har skickat hit USA:s särskilda sändebud för gisslansituationer för att sitta igenom en simpel rättegång som vilken ambassadsekreterare som helst hade kunnat hålla koll på.

Undrar vad det stackars sändebudet självt tänker om saken.

Det här att Trump har skickat hit USA:s särskilda sändebud för gisslansituationer för att sitta igenom en simpel rättegång som vilken ambassadsekreterare som helst hade kunnat hålla koll på.

Undrar vad det stackars sändebudet självt tänker om saken.
Det var väl för att få hem rocky så fort som möjligt. Ska killen kapa rättegången eller?

Jag är fortfarande frågande efter hur man kan bete sig tillräckligt kränkande på ett icke-kroppsligt sätt, utan tidigare våld i historiken mellan parterna, för att berättiga våld som svar. Ens i förmildrande omständighet. Men min utgångspunkt är egen tankeverksamhet och inte juridiskt kunnande för att förtydliga. Vad är det där som "verkligen biter"?

När nödvärnskriteriet börjar uppfyllas är det en annan sak. Då har jag förståelse.

Ok, ett hypotetiskt - något övertydligt - exempel:

Kvinna kommer hem och hittar mannen i säng med annan kvinna. Blir ledsen och upprörd. Mannen svarar något avväpnande i stil med "men hon är ju inte fet och ful som du, inte så konstigt att det blir så här". Kvinnan tar upp hans telefon som råkar ligga framför henne och drämmer den i pannan på honom med blödande sår som följd. Mannen anmäler henne för misshandel.

Då ska ju inte den situationen bedömas 100 % lika i straffmätning som om kvinnan och mannen sitter och tittar på På Spåret med allmänt fredagsmys och hon helt plötsligt tar hans telefon och drämmer den i pannan på honom med samma skadebild. (Inte ens om han mansplainar alla svaren för henne.)

Tilläggas kan att det borde fungera likadant om kvinna/man var omvänt i ovan exempel. Eller bara kvinnor, eller bara män. Eller någon icke könsdefinierad.

Jag missar din tankegång där?
Lamt försök till ett skämt. Alla gisslanexperter känner till Stockholmssyndromet (kallat så efter när Clark Olofsson plus kumpan tog gisslan på PK-banken vid Norrmalmstorg). Hur den stackars kidnappade får sympati för kidnapparen.

Vare sig Rocky frias eller fälls kommer han att åka hem snart. Trump vill väl inte att han börjar sprida Sverigepropaganda - dalahästar, idéen om ett rättsväsende som agerar självständigt gentemot den politiska makten... kanske att han t.o.m blir franschaisetagare för Max

Ok, ett hypotetiskt - något övertydligt - exempel:

Kvinna kommer hem och hittar mannen i säng med annan kvinna. Blir ledsen och upprörd. Mannen svarar något avväpnande i stil med "men hon är ju inte fet och ful som du, inte så konstigt att det blir så här". Kvinnan tar upp hans telefon som råkar ligga framför henne och drämmer den i pannan på honom med blödande sår som följd. Mannen anmäler henne för misshandel.

Då ska ju inte den situationen bedömas 100 % lika i straffmätning som om kvinnan och mannen sitter och tittar på På Spåret med allmänt fredagsmys och hon helt plötsligt tar hans telefon och drämmer den i pannan på honom med samma skadebild. (Inte ens om han mansplainar alla svaren för henne.)

Tilläggas kan att det borde fungera likadant om kvinna/man var omvänt i ovan exempel. Eller bara kvinnor, eller bara män. Eller någon icke könsdefinierad.

Ok, då håller jag helt enkelt bara inte med om att det borde vara så..

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Uppdateringstråd 31
  • Dalmatiner

Hästrelaterat

Tillbaka