A$AP Rocky

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sällskapet gjorde det, de gick ifrån och bad vänligt killarna att sluta följa efter. En av killarna är väldigt närgången och drar ett headset i ansiktet på en känd persons livvakt. En rejäl smärt. Killen är uppenbart hög som en lyktstolpe. Jag vet inte, men i min värld handlar detta om en mycket obehaglig situation för sällskapet som tydligt försöker kommunicera och avvärja bråk. Tycker du att de skulle ha googlat numret till polisen och satt sig ner och väntat? Vem i helaste friden skulle göra det, vare sig du är från Harlem eller Svenljunga? Men, sällskapet från Harlem har en livvakt med sig - av en anledning. Det är en viss skillnad kan jag tycka.

Personligen tycker jag det är i allra högsta grad lämpligt att som livvakt ha kollat upp nummer till polis i landet man arbetar i för tillfället.
 
Personligen tycker jag det är i allra högsta grad lämpligt att som livvakt ha kollat upp nummer till polis i landet man arbetar i för tillfället.

Jag kan tala om, av erfarenhet, att aven om man "kollar upp" polisens nummer i ett frammande land innebar det inte att man kommer ihag det i en trangd situation. Alls.
Hur snabbt reagerar polisen som regel i Sverige?

Jag vet inte tillrackligt i sakfragan for att ha en ordentlig asikt, annat an att det ar "embarrassing" att Sverige ar ute i medier runt varlden i ett fall som helt klart har borjat likna, som G-Eazy uttryckte det, rasism.
 
Jag kan tala om, av erfarenhet, att aven om man "kollar upp" polisens nummer i ett frammande land innebar det inte att man kommer ihag det i en trangd situation. Alls.
Hur snabbt reagerar polisen som regel i Sverige?
Jag körde bakom en bil som krockade och blev fast mitt i körbanan på en ganska trafikfarlig plats. Inga personskador men lite andra problem. Tog ett par timmar och ett antal samtal till polisen innan de kom och det var en tidig kväll en helt vanlig tisdag i ett ganska "polistätt" område.
 
Jag kan tala om, av erfarenhet, att aven om man "kollar upp" polisens nummer i ett frammande land innebar det inte att man kommer ihag det i en trangd situation. Alls.
Hur snabbt reagerar polisen som regel i Sverige?

Jag vet inte tillrackligt i sakfragan for att ha en ordentlig asikt, annat an att det ar "embarrassing" att Sverige ar ute i medier runt varlden i ett fall som helt klart har borjat likna, som G-Eazy uttryckte det, rasism.
Fast alltså. Är ditt jobb LIVVAKT så ska du nog vara kallare än så i trängda situationer, annars är du rätt kass på ditt jobb.

Tror dessutom de flesta operatörer slussar vidare 911 till 112, om jag förstått det rätt. Länge sedan jag läste om det.
 
Jag kan tala om, av erfarenhet, att aven om man "kollar upp" polisens nummer i ett frammande land innebar det inte att man kommer ihag det i en trangd situation. Alls.
Hur snabbt reagerar polisen som regel i Sverige?

Jag vet inte tillrackligt i sakfragan for att ha en ordentlig asikt, annat an att det ar "embarrassing" att Sverige ar ute i medier runt varlden i ett fall som helt klart har borjat likna, som G-Eazy uttryckte det, rasism.
Men det är väl skillnad på en livvakt som jobbar med det eller en vanlig Svensson. En livvakt ska väl vara så tränad att han inte glömmer ett larmnummer i skarpt läge, dessutom borde han vara tränad att mota bort sådana personer som de nu fick efter sig. Får man ju hoppas i alla fall, annars har han ju världens sämsta livvakt.
 
Jag körde bakom en bil som krockade och blev fast mitt i körbanan på en ganska trafikfarlig plats. Inga personskador men lite andra problem. Tog ett par timmar och ett antal samtal till polisen innan de kom och det var en tidig kväll en helt vanlig tisdag i ett ganska "polistätt" område.
Jag har arbetat 10 år i polisens larmcentral. Trafikolyckor utan personskador prioriteras inte högt. Mord, misshandel osv prioriteras däremot jättehögt. Men visst har man ett mord och ett par misshandelfall på en gång kan även den sista misshandlade få vänta. Även i polistäta områden.
 
Jag har arbetat 10 år i polisens larmcentral. Trafikolyckor utan personskador prioriteras inte högt. Mord, misshandel osv prioriteras däremot jättehögt. Men visst har man ett mord och ett par misshandelfall på en gång kan även den sista misshandlade få vänta. Även i polistäta områden.
Hur skulle det här fallet prioriterats när ett gäng på fyra-fem killar anmäler att två killar går efter dem? Ev. påverkade av någon drog. Skulle polisen överhuvudtaget brytt sig alls?
 
Jag kan tala om, av erfarenhet, att aven om man "kollar upp" polisens nummer i ett frammande land innebar det inte att man kommer ihag det i en trangd situation. Alls.
Hur snabbt reagerar polisen som regel i Sverige?

112 är nödnummer i hela EU och de är livvakter åt en turnerande artist. De borde varken bli så vansinnigt trängda i den här typen av situation eller ha svårt att komma ihåg 112 som nödnummer. :p

Misshandeln skedde vid Hötorget, bara ca 7 min gångväg från centralen. Där om någonstans är det polistätt. Liksom inte jämförbart med Sverige i helhet.
 
Tycker att det är ett märkligt system att det ska behöva ta så lång tid och nu när det även finns klipp, vittnen mm. I fall som dessa när häktningen beror på att man vill undvika flykt så borde man kanske skynda på processen något så slipper presidenter och hela världen engagera sig O_o?

Det är väl rimligare att presidenter ger fan i att engagera sig än att den häktade ska särbehandlas? En normalt funtad president hade inte uttalat sig om detta utan hade låtit det svenska rättssystemet få gå sin gilla gång. Inte fan ska vi dansa efter Trumps pipa.
 
Jag kan tala om, av erfarenhet, att aven om man "kollar upp" polisens nummer i ett frammande land innebar det inte att man kommer ihag det i en trangd situation. Alls.
Hur snabbt reagerar polisen som regel i Sverige?

Jag vet inte tillrackligt i sakfragan for att ha en ordentlig asikt, annat an att det ar "embarrassing" att Sverige ar ute i medier runt varlden i ett fall som helt klart har borjat likna, som G-Eazy uttryckte det, rasism.

Det är väl deras jävla jobb att spara numret i sin telefon så att de snabbt kan nå polisen (ambulans, taxi och andra viktiga saker) om det behövs. En livvakt ska inte vara någon slags gorilla som går bärsärkargång när omgivningen stör. De ska sköta säkerheten vilket är ett jäkligt brett område. De ska föra sin klient i säkerhet om fara uppstår, inte spöa upp folk... exempelvis.
 
Jag talar om motsvarande situation men där du inte har ngn flyktfara. Det är ju det som mga reagerar på, även Ann Ramberg https://www.svt.se/nyheter/ramberg-man-skulle-inte-hakta-en-svensk-person-for-en-vanlig-misshandel

Jag förstår inte argumentet. Finns det ingen grund för häktning så häktas man ju inte. Utan häktningsgrunden flyktfara hade vi i många fall inte kunnat häkta personer som är här tillfälligt och som misstänks för brott. Till exempel skulle vi behöva släppa, och högst troligt sedan aldrig kunna döma, yrkeschaufförer som är misstänkta för grovt rattfylleri. Samma med en del narkotikabrott och våldsbrott. En person som bor i Sverige, som kanske har familj och sysselsättning här, kan man i regel få tag på när det behövs. Lämnar folk landet så blir det en helt annan sak.
 
Jag misstänker starkt att ärendet i sig har lite gräddfil och utreds så snabbt som möjligt just för att misshandel är ett förhållandevis ringa brott och att det inte ligger i linje med proportionalitetsprincipen att hålla någon häktad i de 6-18 månader som ett misshandelsbrott oftast tar att utreda och väcka åtal kring.

Ett stort problem för utredarna är dock att kartlägga händelseförloppet då filmerna som publicerats och säkert även andra för polisen tillgängliga filmer inte visar ett sammanhängande händelseförlopp. Som sagt, i det första klippet jag såg så kan man se tre eller fyra personer sparka och slå en person som ligger ner. Solklar grov misshandel. Men vad hände innan? Vad hände efter? Kanske inte nödvändigtvis är lika solklart när man har mer källor att tillgå. Är Rocky och hans entourage samstämmiga i sina vittnesmål? Var alla nyktra? Målsägande och andra vittnen på plats, är deras uppgifter samstämmiga? Vad säger eventuell teknisk bevisning? Vad säger läkarjournaler? Var alla där nyktra? Osv osv osv i alla oändlighet. Till skillnad från massmedia som via ett eller två lösryckta filmklipp drar slutsatser och dömer sekundsnabbt är det polisens, åklagarens och domstolens jobb att ta fram och värdera så nära inpå alla tillgängliga fakta som finns tillgängliga för att kunna leverera en utredning och ett rättssäkert domslut.
Ja jag tror inte att det är så bra när det florerar klipp och massa olika åsikter/tyckanden i ett pågående fall som detta.
De som följe efter dem var påträngande både fysiskt och psykiskt. Trakasserade även andra personer de passerade, tog tex kvinnor på rumpan. Så alltså väldigt provocerande och inga vanliga fans.
Sen gick det överstyr och nu vet vi inte hur länge han ska sitta häktad men den som lever får väl se.
 
Det är väl rimligare att presidenter ger fan i att engagera sig än att den häktade ska särbehandlas? En normalt funtad president hade inte uttalat sig om detta utan hade låtit det svenska rättssystemet få gå sin gilla gång. Inte fan ska vi dansa efter Trumps pipa.
Man kan nog kalla Trump för mycket men han går definitivt inte under kategorin ”normalt funtad” :rofl:
 
Jag talar om motsvarande situation men där du inte har ngn flyktfara. Det är ju det som mga reagerar på, även Ann Ramberg https://www.svt.se/nyheter/ramberg-man-skulle-inte-hakta-en-svensk-person-for-en-vanlig-misshandel

Fast hon har
Jag talar om motsvarande situation men där du inte har ngn flyktfara. Det är ju det som mga reagerar på, även Ann Ramberg https://www.svt.se/nyheter/ramberg-man-skulle-inte-hakta-en-svensk-person-for-en-vanlig-misshandel

Fast att säga att Ramberg reagerar på det är väl lite missvisande? Hon konstaterar att det är osannolikt att en svensk häktas, inte att det är märkligt att Rocky är häktad.

Det finns tre häktningsskäl varav minst ett måste var uppfyllt (bortsett från att brottet måste ha ett straffvärde på ett års fängelse) och det är antingen kollusionsfara (risk att den misstänkte undanröjer bevis eller försvårar utredningen om denne är på fri fot), recidivfara (risk att den misstänkte fortsätter sin brottsliga verksamhet om denne är på fri fot) eller flyktfara (risk att den misstänkte undandrar sig rättsliga åtgärder/påföljder).

Anledningen till att svenskar som är involverade i ett slagsmål på stan i regel inte häktas är för att det oftast inte går att konkret motivera kollusionsfara, recidivfara eller flyktfara. Rocky är häktad för att man är rädd att han ska lämna landet och inte göra sig tillgänglig för rättsliga påföljder, alltså sällan ett häktningsskäl som är tillämpbart på en svensk med jobb/bostad/familj, precis som @Tassetass skriver.

Hur man än vrider och vänder på det så är det liksom inte alls märkligt att han sitter häktad. Att amerikanska politiker börjar väsnas är bara ren och skär populism eftersom ärendet fått uppmärksamhet. Sen skiljer sig rättsväsendet rätt kraftigt åt mellan våra länder, både vad gäller straffskalor och rättsprocesser. I USA hade man ställt ut en borgen som garant för att den misstänkte infinner sig för rättegång/verkställande av straff, den möjligheten finns inte i Sverige
 
Jag kan tala om, av erfarenhet, att aven om man "kollar upp" polisens nummer i ett frammande land innebar det inte att man kommer ihag det i en trangd situation. Alls.
Hur snabbt reagerar polisen som regel i Sverige?

Jag vet inte tillrackligt i sakfragan for att ha en ordentlig asikt, annat an att det ar "embarrassing" att Sverige ar ute i medier runt varlden i ett fall som helt klart har borjat likna, som G-Eazy uttryckte det, rasism.
Det är väl bara att vara stolt att Sverige är ute i media och visar att vi inte tolererar misshandel.
 
Jag förstår inte argumentet. Finns det ingen grund för häktning så häktas man ju inte. Utan häktningsgrunden flyktfara hade vi i många fall inte kunnat häkta personer som är här tillfälligt och som misstänks för brott. Till exempel skulle vi behöva släppa, och högst troligt sedan aldrig kunna döma, yrkeschaufförer som är misstänkta för grovt rattfylleri. Samma med en del narkotikabrott och våldsbrott. En person som bor i Sverige, som kanske har familj och sysselsättning här, kan man i regel få tag på när det behövs. Lämnar folk landet så blir det en helt annan sak.
Jag reagerar inte på att flyktfara är en häktningsgrund. Det är väl helt självklart att det för viss brottslighet är helt skäligt att häkta om det är stor risk att personen kommer avvika.

Det jag reagerar på är att det i detta fall handlar om en misshandel som man ganska omgående kunde skriva ner till misshandel av normalgraden. Det är ingen allvarligare misshandel det handlar om. I motsvarande situation där inga andra häktningsgrunder föreligger skulle inte en person bosatt i Sv bli häktad. Det känns därför lite tveksamt med den särbehandling som blir samt att det känns lite väl ingripande i förhållande till det brott han är misstänkt för. Jag förstår att det väcker reaktioner.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp