A$AP Rocky

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag tycker du skriver osammanhängande i dina inlägg. Insatsstyrka och systemkollaps? Och varför skulle jag säga till polisen att jag är "vit man"? Om det var så du gjorde undrar jag om inte du har andra problem.
Jag tror du skulle kunna vara en förespråkare för att @Gunnar införde en [Irony Mode On]-funktion, så att sådant inte kunde flyga och fara under folks radar.
 
Nja, regeringen kan fortfarande släppa ASAP Rocky genom en benådning, enligt konstens alla regler. Dock en ganska extraordinär åtgärd.
Det är så extremt ovanligt att det är irrelevant i det här fallet. Antagligen var det därför Löfven INTE tog upp det med Trump utan hänvisade till normalfallet: ”Den svenska regeringen varken kan eller kommer att försöka påverka åklagare eller domstolar”.
 
Det ar inte manga som kallar Trump "normalt funtad".
Och Absolut! ska inte ett annat land lagga sig i lagen i Sverige ... Lika lite som Sverige skulle ha lagt sig i lagen i Californien nar den Svenska kvinnan satt i fangelse for mord dar ... eller nar Svenskar bryter mot lagen nagon annan stans, vare sig det ar i Mellan Ostern och spostraff delas ut eller stening star pa spel.

Eller ???

Att ta hem svenska medborgare att avtjäna sina straff här är en sak. Det handlar om människor som har utretts och dömts för brott. ASAP är misstänkt, han har inte dömts för något än. Brottet utreds och under den tiden bör inte presidenten försöka påverka åt något håll.
 
Nej, man kan benådas tidigare. Men som sagt, det är så ovanligt att det inte hör hemma i den här tråden.
Det är en hel del larv, trashtalk, en massa bukenyp och häckleri och syrligheter ändå som inte hör hemma i den här tråden, men jag tycker attt Sol's fråga absolut är relevant till topic och intressant så @Blue eller vem som kan får gärna svara på den frågan.
 
Det är en hel del larv, trashtalk, en massa bukenyp och häckleri och syrligheter ändå som inte hör hemma i den här tråden, men jag tycker attt Sol's fråga absolut är relevant till topic och intressant så @Blue eller vem som kan får gärna svara på den frågan.
Japp, jag menade inte att @Sol s fråga var irrrelevant, däremot att @Blue s post var det.
Och svarat har jag gjort - det krävs ingen dom för benådning, man kan benådas genom avbruten lagföring också. Men om något av det varit relevant hade Löfven inte svarat som han gjorde. Normalfallet är att regeringen inte petar i åklagares och domstolars arbete.
 
Men allvarligt... att benåda någon som är misstänkt för brott, utifrån att personen är känd + rik + presidenten ringer... låter det inte litet bananrepublik?
Jag tror att det är en extremspekulation och det lär inte hända här, jag ville bara i största allmänhet lära mig något nyttt och undrar hur det skulle vara möjligt att bli benådad innan man dömts för något brott.
 
Men allvarligt... att benåda någon som är misstänkt för brott, utifrån att personen är känd + rik + presidenten ringer... låter det inte litet bananrepublik?
Hehe, jo ... alltså jag har svårt att förstå hur detta kan ses som något annat än att en person är misstänkt för misshandel och då ska det utredas. Och eftersom flyktfara är en av häktningsgrunderna och personen är utländsk medborgare på tillfälligt besök så är det heller inte konstigt att tingsrätten häktar honom.
 
Jag tror att det är en extremspekulation och det lär inte hända här, jag ville bara i största allmänhet lära mig något nyttt och undrar hur det skulle vara möjligt att bli benådad innan man dömts för något brott.
Wikipedia beskriver det i andra stycket här:

”Det framgår av 12 kap. 9 § första stycket regeringsformen att regeringen genom nåd får eftergiva eller mildra brottspåföljd eller annan sådan rättsverkan av brott samt eftergiva eller mildra annat liknande av myndighet beslutat ingrepp avseende enskilds person eller egendom.

Enligt 12 kap. 9 § andra stycket gäller att när synnerliga skäl föreligger, får regeringen förordna att vidare åtgärd för att utreda eller lagföra brottslig gärning ej skall äga rum.”
 
Japp, jag menade inte att @Sol s fråga var irrrelevant, däremot att @Blue s post var det.
Och svarat har jag gjort - det krävs ingen dom för benådning, man kan benådas genom avbruten lagföring också. Men om något av det varit relevant hade Löfven inte svarat som han gjorde. Normalfallet är att regeringen inte petar i åklagares och domstolars arbete.
Varför skulle det vara mer irrelevant än annat här i tråden? Jag är alltid öppen för att lära mig nya saker här i livet och även om det är irrelevant för just ASAP Rockys fall så är det relevant till ämnet i sig.
 
Varför skulle det vara mer irrelevant än annat här i tråden? Jag är alltid öppen för att lära mig nya saker här i liet och om det är irrelevant för jusr ASAP Rockys fall så är det relevant till ämnet i sig.
Jag gillar inte cirkelresonemang men: det ÄR inte relevant i hans fall. Se vad Löfven svarade Trump. Han kan inte svara annat eftersom vi inte har ministerstyre.
 
Wikipedia beskriver det i andra stycket här:

”Det framgår av 12 kap. 9 § första stycket regeringsformen att regeringen genom nåd får eftergiva eller mildra brottspåföljd eller annan sådan rättsverkan av brott samt eftergiva eller mildra annat liknande av myndighet beslutat ingrepp avseende enskilds person eller egendom.

Enligt 12 kap. 9 § andra stycket gäller att när synnerliga skäl föreligger, får regeringen förordna att vidare åtgärd för att utreda eller lagföra brottslig gärning ej skall äga rum.”
Tack för utförligt svar, alla är alltså inte lika inför lagen trots allt.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Vildkattungar
  • Diarré

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp