A$AP Rocky

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag kommenterade film som bevisning, inget annat.
Men du gjorde en jämförelse utan att ta hänsyn till faktiska basic omständigheter. Jag har gällande mitt eget fall sagt att jag fått sjukhusvård för skador jag fått vid misshandeln och eftersom det är ganska basic och du vill göra det gällande att saker och ting är så väldigt självklart, borde du veta att även om jag inte bokstavligen sagt tidigare i tråden att jag gjorde anmälan mot förövaren i mitt fall, att åtminstone sjukvården gjort det baserat på händelseförlopp och skador då det är sjukvårdens skyldighet.
 
Men du gjorde en jämförelse utan att ta hänsyn till faktiska basic omständigheter. Jag har gällande mitt eget fall sagt att jag fått sjukhusvård för skador jag fått vid misshandeln och eftersom det är ganska basic och du vill göra det gällande att saker och ting är så väldigt självklart, borde du veta att även om jag inte bokstavligen sagt tidigare i tråden att jag gjorde anmälan mot förövaren i mitt fall, att åtminstone sjukvården gjort det baserat på händelseförlopp och skador då det är sjukvårdens skyldighet.
Nej, jag kommenterade inte utifrån särskilda fall utan generellt, då det var så jag uppfattade ditt inlägg när du skrev att det är skrämmande (möjligt att du använde andra ord) att en film räknas som starkare bevis än fysiska skador. Därför skrev jag också att just det är rimligt, för att jag syftade på att en film bör vara starkare bevis mot en specifik person.

Jag ser inget syfte med att jämföra bevisning i två olika fall med olika förutsättningar, så det har jag inget intresse av att diskutera.
 
Det finns flera anledningar att ta sig för pannan och misströsta när det kommer till det svenska rättssystemet, men i just hanteringen av det här ärendet (utifrån tillgängliga uppgifter i media) har jag svårt att se att vi ska ha något att skämmas för? Ge fan i att sparka på folk som ligger ner när du är utomlands är en ganska bra tumregel om man vill slippa sitta inlåst.
Tycker att det är ett märkligt system att det ska behöva ta så lång tid och nu när det även finns klipp, vittnen mm. I fall som dessa när häktningen beror på att man vill undvika flykt så borde man kanske skynda på processen något så slipper presidenter och hela världen engagera sig O_o?
 
Tycker att det är ett märkligt system att det ska behöva ta så lång tid och nu när det även finns klipp, vittnen mm. I fall som dessa när häktningen beror på att man vill undvika flykt så borde man kanske skynda på processen något så slipper presidenter och hela världen engagera sig O_o?

Jag misstänker starkt att ärendet i sig har lite gräddfil och utreds så snabbt som möjligt just för att misshandel är ett förhållandevis ringa brott och att det inte ligger i linje med proportionalitetsprincipen att hålla någon häktad i de 6-18 månader som ett misshandelsbrott oftast tar att utreda och väcka åtal kring.

Ett stort problem för utredarna är dock att kartlägga händelseförloppet då filmerna som publicerats och säkert även andra för polisen tillgängliga filmer inte visar ett sammanhängande händelseförlopp. Som sagt, i det första klippet jag såg så kan man se tre eller fyra personer sparka och slå en person som ligger ner. Solklar grov misshandel. Men vad hände innan? Vad hände efter? Kanske inte nödvändigtvis är lika solklart när man har mer källor att tillgå. Är Rocky och hans entourage samstämmiga i sina vittnesmål? Var alla nyktra? Målsägande och andra vittnen på plats, är deras uppgifter samstämmiga? Vad säger eventuell teknisk bevisning? Vad säger läkarjournaler? Var alla där nyktra? Osv osv osv i alla oändlighet. Till skillnad från massmedia som via ett eller två lösryckta filmklipp drar slutsatser och dömer sekundsnabbt är det polisens, åklagarens och domstolens jobb att ta fram och värdera så nära inpå alla tillgängliga fakta som finns tillgängliga för att kunna leverera en utredning och ett rättssäkert domslut.
 
Tycker att det är ett märkligt system att det ska behöva ta så lång tid och nu när det även finns klipp, vittnen mm. I fall som dessa när häktningen beror på att man vill undvika flykt så borde man kanske skynda på processen något så slipper presidenter och hela världen engagera sig O_o?

Det tar tid att hålla (flera) förhör med misstänkta, målsäganden och vittnen, tömningar och analys av telefoner ska göras, kanske ska övervakningsfilmer gås igenom och det ska säkert in något intyg från rättsläkare också.
 
Den som blir förföljd såklart.

Är det meningen att kvinnor som blir förföljda (och slagna på rumpan i detta fallet) också ska ta ansvar för situationen? Ska de också ta en taxi och åka därifrån?
Ok, då förstår jag hur du tänker, Jag tänker att detta är något för rätten att ta tag i. Vet inte vad som har hänt före, efte eller under. Jag vet faktiskt inte hur jag ska bedöma detta.
 
Den som blir förföljd såklart.

Är det meningen att kvinnor som blir förföljda (och slagna på rumpan i detta fallet) också ska ta ansvar för situationen? Ska de också ta en taxi och åka därifrån?
Fast det är ju också en konstig parallell att dra. Om en blir så provocerad av idioter att en reagerar med att misshandlad en person, då kanske en ska hantera situationen utifrån det. Typ avlägsna sig från situationen och låta polis hantera det.
 
Fast det är ju också en konstig parallell att dra. Om en blir så provocerad av idioter att en reagerar med att misshandlad en person, då kanske en ska hantera situationen utifrån det. Typ avlägsna sig från situationen och låta polis hantera det.
Sällskapet gjorde det, de gick ifrån och bad vänligt killarna att sluta följa efter. En av killarna är väldigt närgången och drar ett headset i ansiktet på en känd persons livvakt. En rejäl smärt. Killen är uppenbart hög som en lyktstolpe. Jag vet inte, men i min värld handlar detta om en mycket obehaglig situation för sällskapet som tydligt försöker kommunicera och avvärja bråk. Tycker du att de skulle ha googlat numret till polisen och satt sig ner och väntat? Vem i helaste friden skulle göra det, vare sig du är från Harlem eller Svenljunga? Men, sällskapet från Harlem har en livvakt med sig - av en anledning. Det är en viss skillnad kan jag tycka.
 
Det finns ju ett par klipp från det som händer innan och där är mitt intryck att ASAP Rocky och de som är med honom uppträder lugnt och sansat. De två som förföljer gruppen däremot ger sig inte utan fortsätter gå på, de verkar dessutom påverkade av något. I ett sånt läge och när de mycket väl kan ha burit kniv förstår jag obehaget hos gruppen.
 
Folk som var på plats när ASAP greps såg att han satt över en liggandes kille och mottade slag efter slag. Jag menar killen ligger ju ner?! Man får inte använda nödvärns våld då ju, sålklart att ASAP blir gripen då, som vilken annan person. Så jag är glad att han är gripen och sitter häktad. Alla är lika inför lagen. :)
 
Folk som var på plats när ASAP greps såg att han satt över en liggandes kille och mottade slag efter slag. Jag menar killen ligger ju ner?! Man får inte använda nödvärns våld då ju, sålklart att ASAP blir gripen då, som vilken annan person. Så jag är glad att han är gripen och sitter häktad. Alla är lika inför lagen. :)

Han greps dagen efter misshandeln (källa: SVT).
 
Men du gjorde en jämförelse utan att ta hänsyn till faktiska basic omständigheter. Jag har gällande mitt eget fall sagt att jag fått sjukhusvård för skador jag fått vid misshandeln och eftersom det är ganska basic och du vill göra det gällande att saker och ting är så väldigt självklart, borde du veta att även om jag inte bokstavligen sagt tidigare i tråden att jag gjorde anmälan mot förövaren i mitt fall, att åtminstone sjukvården gjort det baserat på händelseförlopp och skador då det är sjukvårdens skyldighet.
Om vi ska dra parallell till ditt eget fall så skulle jag säga att det är sorgligt om inte du fick bättre stöd och att din gärningsman gick fri, inte att ASAP nödvändigtvis ska släppas fri.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Vildkattungar
  • Senast tagna bilden XV
  • Diarré

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp