A$AP Rocky

Status
Stängd för vidare inlägg.
Hur många gånger har Sverige lagt sig i och påverkat och högljutt kritiserat rättsystemet i andra länder? Hur många svenska medborgare har förhandlats loss från utländska fängelsestraff tex?

Det finns en illaluktande dubbelmoral i den här diskussionen.

Jag håller helt med, Kim Eriksson är väl en av de senaste som fått mkt uppmärksamhet och förhandlats hem.

Håller med dig i mkt för övrigt också.

Jag vet inte men finns det ens någon som vill ha hem honom??? De flesta tycker kanske?? att han kan sitta där han sitter och bli dömd och vara kvar där han är???

I Asap´s fall så ser väl många bla jag att det är en mkt förmildrande omständighet till de trakasserier gruppen utsattes för innan, att de flertal ggr bad de 2 förföljarna som var påträngande att försvinna, gå åt ett annat håll, de ville inte ha bråk osv men de fortsatte följa efter.
Tycker du det är okej att dänga någon i asfalten och sedan tillsammans med 3 andra och sedan sparka på denne och skära den med trasiga glasflaskor? Det kunde blivit en rättegång om dråp om killen landat illa.

Är det proportionellt våld? Hade det varit okej om någon gjort så mot dig för att hämnas en oförrätt?

Eftersom det återkommande sägs att Sverige kritiseras för långa häktningstider, så vill jag bara förtydliga att det stora problemet med Sveriges bestämmelser gäller häktning med restriktioner, dvs där det finns ett mått av isolering inblandat. Det används där det finns risk för att den misstänkte ska påverka utredningen genom kontakt med andra misstänkta, målsägande, vittnen etc. Statistiskt är det cirka 2/3 av alla häktade som har sådana restriktioner medan resten kan vara intagna i stora drag som i ett fängelse med större omvärldskontakt.

Jag har förståelse för den kritiken eftersom det helt klart är en isolering att inte få ringa, skriva, få besök från omvärlden annat än i övervakad form. Och att den blir än starkare för en person med annat språk som kanske inte ens kan kommunicera med häktesvakterna. Det är viktigt att försöka undvika restriktioner eller att bevilja så mycket lättnader det går.

Samtidigt är det mer och mer vanligt att den misstänkte väljer att tiga sig genom förundersökningen och lägga en berättelse först när allt material presenteras och berättelsen kan styras efter hur bevisningen ser ut. Det finns en rättighet att göra det, men den blir också till priset av att det är lättare för den misstänkte att skada utredningen under en längre tid. Och många gånger till priset av att utredningen i sig tar längre tid eftersom alla varianter av tänkbara scenarier och invändningar från mt måste täckas upp i förundersökningen.

Det finns exempel i andra länder där man fäster större vikt i rättegången vid de uppgifter som misstänkt förväntas ha lämnat tidigt under förundersökningen och då kunde möjligen behovet av restriktioner minska. Här har vi ett system som i större utsträckning gör att det är allt som sägs i rättegången som styr domen, och vad som har sagts eller inte sagts tidigare har mindre betydelse.

Man kan utveckla detta med många ord till men jag ska försöka låta bli det. Vad jag ändå vill belysa med detta är att det inte slentrianmässigt låses in folk i halvår och år när det kommer till häktning, utan att de flesta häktade mål faktiskt prioriteras maximalt och klaras av på en månads häktningstid eller kortare. Och att kritiken gäller mer tillämpningen av restriktioner än tidslängden i sig. Den allmänna debatten kan kanske få det att låta annorlunda.

Enligt Thomas Ahlstrand på riksenheten för Internationell och organiserad brottslighet i Göteborg är de svenska häktningstiderna i sig snarast korta i jämförelse med övriga Europa. Jag har själv inte lyckats ta fram det material som han hänvisar till men jag har heller inte anledning att tro att han hittar på den uppgiften (hänvisar till SPACE-rapport från Europeiska rådet).

Så här långa har häktningstiderna varit i genomsnitt i Sverige i närtid: (Info från Åklagarmyndighetens tillsynsrapport 2017:1)

Antal häktade och häktningstid fram till åtalsbeslut under åren 2014-2016
År 2014 / 2015 / 2016
1-10 dagar 1 634 / 1 804 / 1 555
11-30 dagar 3 897 / 3 503 / 3 209
31-60 dagar 992 / 985 / 1 006
+ 61 dagar 617 / 741 / 738

Sammanlagt antal 7 140 / 7 033 / 6 508
Tack för mera korrekt info! :up::bow:
Då blir det en helt annan sak kan jag tycka, men det är bara min åsikt.

Tycker du det är okej att dänga någon i asfalten och sedan tillsammans med 3 andra och sedan sparka på denne och skära den med trasiga glasflaskor? Det kunde blivit en rättegång om dråp om killen landat illa.

Är det proportionellt våld? Hade det varit okej om någon gjort så mot dig för att hämnas en oförrätt?

En oförätt är knappast samma som ett allvarligt hot. Ja jag anser att bli stalkad av 2 påtända personer är det, som inte ger sig och till slut går till angrepp.

Sedan har det kanske blivit onödigt övervåld??, men jag har inte sett vare sig någon trasig flaska i Asap´s eller co hand, och jag har inte heller sett 3 killar sparka utan uppfattade det som det var 2 och livvakten gick dit för att dra bort de egna, men jag vet inte så jag är inte helt säker och det kan väl knappast du vara heller?

Eller menar du att de finns en film där Asaps grupp skär någon med en trasig glasflaska?

Jag håller helt med, Kim Eriksson är väl en av de senaste som fått mkt uppmärksamhet och förhandlats hem.

Håller med dig i mkt för övrigt också.
Fast det är ju skillnad i det fallet.
Kim Eriksson har ju blivit dömd och i en artikel jag läste nu så står det "Sverige och Thailand har sedan 1989 ett avtal som gör att svenskar som döms till fängelse i Thailand kan avtjäna en del av straffet i Sverige." Det finns alltså ett avtal sen tidigare som ligger till grund för hans hemresa.

Detta också. Det med att han slänger ur sig sina förslag. Hur ska man tolka allting han skriver på twitter? Vilken formell bäring har det? Kan man tolka det han skrivit nu som en formell begäran till Sverige? Om inte, varför gör han inte en sån?

Det är HELT exempellöst hur USAs president försöker regera via twitter. Tittar man på svenska politikers twitter så är det en marknadsföringskanal när det inte är munhuggning. ”Har träffat engagerad vårdpersonal på Sahlgrenska, de bidrar till ett bättre Sverige” (typ Stefan Löfven). ”Sverigedemokraterna är rasister” (typ Sjöstedt), ”Vänsterpartiet är kommunister” (typ Åkesson).

Men Trump TYCKER i en ständigt sinande ström och man vet inte om det är någon substans i det han säger. Antagligen vet han det inte ens själv.
Det har jag också (som så många andra) funderat på. Vilken politisk betydelse ska Trumps twitterutbrott tillskrivas? Har han ens funderat på det själv?

En oförätt är knappast samma som ett allvarligt hot. Ja jag anser att bli stalkad av 2 påtända personer är det, som inte ger sig och till slut går till angrepp.

Sedan har det kanske blivit onödigt övervåld??, men jag har inte sett vare sig någon trasig flaska i Asap´s eller co hand, och jag har inte heller sett 3 killar sparka utan uppfattade det som det var 2 och livvakten gick dit för att dra bort de egna, men jag vet inte så jag är inte helt säker och det kan väl knappast du vara heller?

Eller menar du att de finns en film där Asaps grupp skär någon med en trasig glasflaska?

Det är därför det är så viktigt att rättssystemet, oberoende av politiska intressen, utreder och dömer i ärendet. Åklagaren har hittills åsikten att det sannolikt är ett misshandelsbrott och därmed valt att åtala.

I Asap´s fall så ser väl många bla jag att det är en mkt förmildrande omständighet till de trakasserier gruppen utsattes för innan, att de flertal ggr bad de 2 förföljarna som var påträngande att försvinna, gå åt ett annat håll, de ville inte ha bråk osv men de fortsatte följa efter.
Fast det är oavsett hur någon beter sig mot en inte okej att använda sig av sådant övervåld. Då blir det plötsligt ingen stor grej alls att folk tar saker i egna händer och slår och skjuter ner folk dom stör sig på. Vart ska den gränsen gå isåfall om det börjar bli okej med sådant beteende.

Offret har skärsår och det finns filmbevis på att asaps grupp hade flaska i handen och trasig flaska finns bland bevismaterial. Offert menade att blivit skuren så det förefaller troligt att någon i asaps grupp använde den.

Jag uppfattade det som flera sparkade.

Också så är jag tveksam om det fanns någon rädsla i asaps grupp, bara irritation. Det var 2 spinkiga killar som snarare var irriterande än aggressiva som förföljde, de var i klart underläge. Så snarare oförrätt än något hot. De hot som förekom var mot den misshandlade och dennes kompis och då just hot om att misshandla.

Det har jag också (som så många andra) funderat på. Vilken politisk betydelse ska Trumps twitterutbrott tillskrivas? Har han ens funderat på det själv?
Ja, det är det jag menar. Det är väldigt oklart om han tror att han utövar sitt presidency på twitter eller bara tycker om ditten och datten i största allmänhet, som vi gör här.

Läste för längesedan någon som beskrev att Vita huset började varje morgon med att kolla presidentens twitter och sedan ägnade resten av dagen åt att hantera kaoset den skapade :D

52637FA1-8675-4D22-B708-3108F7F7C908.webp

:D :D

Ja det finns film på både sparkar, glasflaska och att livvakten lyfter offret genom strypgrepp.
Jag har läst delar av FUPen och min uppfattning är att typ detta hänt:
- Offret har ingen aning om vem ASAP är
- Offret talar/förstår väldigt lite engelska
- Offret går fram till ASAPs gäng utanför Max och frågar om de sett hans vän men blir då bortkörd, utifrån språkbristen tycks han inte förstå vad de menar
- Någonstans här tar livvakten sönder offrets hörlurar och tar till fysiskt våld
- ASAPs gäng försöker gå iväg, offret följer efter och verkar rätt upprörd över att de tagit sönder hans hörlurar
- Offret är påstridig och verkar inte heller förstå när ASAPs gäng försökte bli av med honom
- Misshandeln drar igång där offret blir kastat flera meter, sparkad på när han ligger ner och skuren med trasig glasflaska
- Det finns videobevis
- Offret bröt revben och behövde sys på flera ställen på kroppen

FUPen finns på nätet om du vill läsa förhör, se bilder på offrets skador, bilder från video och transkriptioner från video. Finns både övervakningsfilmer, mobilfilmer och förhör med vittnen.

Jag skummade också i FUP:en @ginnies
Där finns fotobevis på ASAP Rocky när han försöker gömma en glasflaska i tröjärmen, den sticker ut lite. En annan i hans crew håller i två glasflaskor. När offret slungas ned i gatan är hans armar utan skador (stillbilder från filmen). Efter att de är klara med honom har han flertalet blödande skärsår på armarna som fick sys på sjukhus.

G-easy och Rocky är som äpplen och päron i det här fallet. De behövde aldrig häkta G-easy eftersom han erkände och erkännandet vann stöd av övrig utredning. Därför hölls, så vitt jag kan förstå, en kombinerad häktnings- och huvudförhandling. Domen avkunnades senare samma dag och han dömdes till villkorlig dom och dagsböter. Brottet begicks på natten mellan onsdag och torsdag och domen föll på fredagen.

Tack @Tassetass

Kan tillägga att häf-huf används ffa just i mål som rör brott, det i regel inte finns skäl att häkta en ”svensk för, begånget av någon där det pga bristande anknytning till Sverige kan finnas en flyktrisk.

Någon pratade om lättplockade poäng för Trump. Ännu lättare poäng för Löfven. Det är ganska skönt att inte bo i en bananrepublik och dessutom få visa upp det för världen.

Att göra sig till fullständigt åtlöje som ignorant tycks ge poäng i vissa kretsar, men inte i de jag känner till närmare.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka