Sv: A9 ritten

Inte mer pluppar.
På Fornaboda har vi ju slingorna går i varann hela tiden, och med en nogrann ritning av kartan (tack Linnea) så går det bra att med olika överstrykningspennor få med i alla fall 3 slingor på samma stig.

Jag inser att jag måste göra en egen hinknisse karta till mina nissar.


Jag länkar till A9's groomkarta, så kan vi få lite kommentarer:

Rittkarta 1, den är okey, men det är bara första slingan.
http://www.distansivarmland.se/bla 36 officiell.pdf

Rittkarta 2, här börjar problemen: Bla ser jag inte systemet med mellanrum mellan pluttarna
http://www.distansivarmland.se/gul,rod vit 3 officiell.pdf

Och så servicekartan.
http://www.distansivarmland.se/service 2.pdf

PS, inte för att jag vill klanka på just A9, men för att tävlingar överhuvudtaget ska kunan bli bättre och bättre.

För övrigt så är jag ändå glad att kartorna är i färg.;)
Sist jag tävlade så fick min nybörjarhinknisse och svartvit kluddig karta, svårt att läsa för mig som ändå orienterat hela min uppväxt.
 
Sv: A9 ritten

Det är svårt det här med kartor.
Förra året på A9 fick vi en ridkarta/ slinga vilket gjorde att det blev lätt att läsa kartan. Jag vet inte om det blir så iår med men hoppas det. Tyvärr är A9 området ett helvete att läsa karta på eftersom det inte finns några fasta saker att utgå från (hus, namngivna vägar och liknande) utan allt är bara skog och vägar kors och tvärs. Mina hinknissar åkte fel förra året pga detta och de hade ändå en viss erfarenhet av området.
Förra tävlingen jag var på fick man 2 kartor i färg men de var så dåligt utskrivna/kopierade så det var helt omöjligt att läsa vad de olika platserna hette eftersom hela kartan var suddig. Hinknissarna missade hinkstopp på den ritten också eftersom det var hart när omöjligt att veta hur de skulle köra.
 
Sv: A9 ritten

Det var det jag försökte säga i förra inlägget men kanske misslyckades med. Eftersom det inte finns några fasta punkter att utgå ifrån så måste man nästan räkna avtagsvägar hela tiden om man ska rida efter kartan. Hamnar man på fel väg och inte är van vid området så är det svårt att sammanföra karta och verklighet eftersom man inte vet var man ska börja titta på kartan.
När man dock hittar så är området väldigt fint att rida på eftersom det finns mycket vägar så man kan variera i det oändliga.
 
Sv: A9 ritten

Nu skrev jag ut kartan i svartvitt, och i och med att pluttarna då knappt syns så fungerar det nog om jag själv ritar in ridslingorna med överstrykningspenna.

Trevligt pyssel idag när det ändå regnar. :)
 
Sv: A9 ritten

...men banan är väl markerad med någon slags skyltning också... eller är den kanske inte det på A9? (jag har ju bara ridit Billinge och Hökensås och trivs med systemet röda, vita och gula skyltar). ...tänkte inte ens rida med karta på A9, men det kanske inte är att rekommendera??
 
Sv: A9 ritten

Jag har pysslat! Det blev faktiskt riktigt bra!

Den gula slingan är bitvis markerade med orangea pluppar, eller hur? (så att jag har ritat in rätt!)

Trevligt regndagspyssel på jobbet! :D

Tack för tipset, CK!
 
Sv: A9 ritten

...men banan är väl markerad med någon slags skyltning också... eller är den kanske inte det på A9? [...] ...tänkte inte ens rida med karta på A9, men det kanske inte är att rekommendera??

Givetvis är banan utmärkt även med skyltar dock tycker jag inte att du ska lita till 100% på skyltningen. Även om man märker ut väldigt nogrannt så kan det komma ställen du ändå känner dig osäker på (det har jag gjort på alla tävlingar hitills). Förutom risken för att du blir osäker så kan det försvinna skyltar genom att de blåser ner, någon snubblar över dem eller någon helt enklet snor skylten.
 
Sv: A9 ritten

...men banan är väl markerad med någon slags skyltning också... eller är den kanske inte det på A9? (jag har ju bara ridit Billinge och Hökensås och trivs med systemet röda, vita och gula skyltar). ...tänkte inte ens rida med karta på A9, men det kanske inte är att rekommendera??

Banan är markerad med pilar i respektive slingas färg, det gäller med andra ord att ha koll på vilken slinga man rider! ;)

Jag skulle inte vilja rida utan karta på någon tävling av just de orsaker som Shaggy anger.

Välkomna till Värmland allihop! :bump:

/Camilla

Ps. Jag har startnr. 16, en fux med blå utrustning och blå ryttare! ;)
Jag ska rida T100km och det skulle vara jätteroligt om ni hojtar till om vi möts på banan! :banana:
 
Sv: A9 ritten

jag hoppas att sofia och martin har bättre koll än jag på kartor då... jag har startnr 84, rider en lite för rund flugskimmel :angel:
 
Sv: A9 ritten

Åh! Längtar verkligen till nästa helg! :)
Jag ska vara funktionär och har som uppgift att vara skrivare hos veterinären hela dagen, så mig kommer ni se där iaf ;)
Kommer även vara skrivare på förbesiktningen under lördagen.

Ska Alexandra vara med eller får hon grooma?
Det kommer bli kul att se så många fina hästar! :bump:
 
Sv: A9 ritten

Jag vill som arrangör av A9-ritten lugna oroliga med att banmarkeringarna är jättebra med pilar i slingans färg och kalkmarkeringar för att kalka av vägar man inte ska rida på!! Våra banansvarige, Enar och Hasse, kommer gör ett jättebra jobb!!
Det kommer också vara markeringar för att underlätta för huinknissarna att hitta utefter banan!!
Kartorna kommer vara anpassade speciellt till varje klass så att det ska vara lätt att se.

Ingen behöver vara orolig i förväg utan vi ska ha en toppendag tillsmmans!!

MVH Emma Söderström
 
Sv: A9 ritten

okidoki.
Då ska jag också sätta mig och pyssla och måla slingorna :D
Bäst att ta det säkra före, som man brukar säga...

Men - återstår en fråga: Vilka slingor rider CR40?
Rider vi 34 eller 44 km? 44? (eller hur ska jag tänka... får inte ihop det till exakt 40 hur som helst... - men det fick å andra sidan inte GPS:en på Hökensås heller -enligt den red vi inte PP 18 utan PP15... eller red vi fel kanske? *ler*) :grin:
 
Sv: A9 ritten

Jag gillar kalksträngarna mer och mer.
Det finns nog ingen markering som är så effektiv som ett kalkstreck över de vägar som man inte ska rida in på.

Och största fördelen, man behöver inte åka runt efteråt och plocka skyltar...
 
Sv: A9 ritten

vi ska rida röd slinga två gånger :) jag fick inte heller ihop det först, läste det i deras gästbok.

hoppas nu att vi alla håller oss friska!
 
Sv: A9 ritten

Åh! Längtar verkligen till nästa helg! :)
Jag ska vara funktionär och har som uppgift att vara skrivare hos veterinären hela dagen, så mig kommer ni se där iaf ;)
Kommer även vara skrivare på förbesiktningen under lördagen.

Ska Alexandra vara med eller får hon grooma?
Det kommer bli kul att se så många fina hästar! :bump:

Så spännande att vara med veterinärerna hela dagen!
Om några år så är det du och Gallardo som tävlar!:banana:

Alexandra & Barrax startade på Hökensåsritten för 1.5 vecka sedan så det är jag och Sobra som startar till helgen och Alexandra groomar.

/Camilla
 
Sv: A9 ritten

Jag vill som arrangör av A9-ritten lugna oroliga med att banmarkeringarna är jättebra med pilar i slingans färg och kalkmarkeringar för att kalka av vägar man inte ska rida på!! Våra banansvarige, Enar och Hasse, kommer gör ett jättebra jobb!!
Det kommer också vara markeringar för att underlätta för huinknissarna att hitta utefter banan!!
Kartorna kommer vara anpassade speciellt till varje klass så att det ska vara lätt att se.

Ingen behöver vara orolig i förväg utan vi ska ha en toppendag tillsmmans!!

MVH Emma Söderström

:bow::bow::bow:

/Camilla
 
Sv: A9 ritten

kl
Jag kommer och ska rida T50.........min ridkompis måste kvala så vi kan rida T80 på Uppsalaritten.....ska bli jättekul att heja fram Rönningenslag !!!
:bump:
/Cetzy
 
Sv: A9 ritten

Så spännande att vara med veterinärerna hela dagen!
Om några år så är det du och Gallardo som tävlar!:banana:

Alexandra & Barrax startade på Hökensåsritten för 1.5 vecka sedan så det är jag och Sobra som startar till helgen och Alexandra groomar.

/Camilla

Ja, det ska bli riktigt kul. Man lär sig så mycket när man är med på nått hörn lite varstans.

Nästa år ska vi starta ett par PP och CR. Året därpå börjar vi tävla på riktigt :)
Det är så häftigt att se hur han har utvecklats sedan jag köpte honom och red in honom. Han är som en helt annan häst. Min bästa vän på riktigt! :love:;)
Så det blir kul att se hur han sköter sig ute på tävlingarna *längtar*

Ska hålla tummarna för er på söndag!

/Minna
 
Sv: A9 ritten

jag ska ha sulor på Nurmi. jag vet ju att han har blivit halt pga grus en gång så jag vågar inte chansa.
frågan är om han behöver det runt om eller räcker det med fram?
Tezzi82
Ang. Sulor så skulle jag tro att det räcker att sula han bara i fram.
När jag red distans på han så tog jag bara i fram och det gick ju bra!
Lycka till allihopa!
 

Liknande trådar

Gnägg Halloj! Jag ska snart få en häst på foder och vill egentligen bara ha massa tips och pepp haha. Är så taggad, pirrig, nervös och har så...
2
Svar
24
· Visningar
2 439
Senast: Buck
·
  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
21 420
Senast: Gunnar
·
Distans Det slog mig precis att det nu är mindre än två månader kvar till Vedemaritten där jag hade tänkt ha min distansdebut och rida en PP...
4 5 6
Svar
116
· Visningar
29 865
Senast: hermulen
·
Hästhantering Jag blir inte riktigt klok på fyraåringen härhemma. Tar gärna emot tankar och åsikter. Jag har haft honom sedan han var ettåring, och...
15 16 17
Svar
335
· Visningar
44 649
Senast: Efwa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp