AA möten. Hur går dom till?

Tack :heart det värmer!

Nu ska jag föra över 1800 kr från lönekonto till ett annat och döpa det till nåt vettigt!
Peppkontot? ;)

Det är föressten bara 6 1/2 dygn kvar till 7 dygns nykterhet nu, det är inte så jäkla länge i det stora hela.

När du blir sugen nästa gång, kan du kanske fokusera på att klara först 10 minuter, sätt timer och distrahera dig med att göra något typ städa i badrumsskåpet. Och klarar du tio minuter, prova tima 10 till, så blir det kanske mer överkomligt. Ta INTE med kortet om du tex. tar en hundpromenad ifall du inte ska på mataffären så är det mindre risk att spontanhandla. Ju färre gånger i veckan du behöver gå till mataffären desto mer minimerar du antagligen risken att råka svänga inom fel butik. Fundera på strategier som kan funka som inte känns bestraffande.
 
Senast ändrad:
Peppkontot? ;)

Det är föressten bara 6 1/2 dygn kvar till 7 dygns nykterhet nu, det är inte så jäkla länge i det stora hela.

När du blir sugen nästa gång, kan du kanske fokusera på att klara först 10 minuter, sätt timer och distrahera dig med att göra något typ städa i badrumsskåpet. Och klarar du tio minuter, prova tima 10 till, så blir det kanske mer överkomligt. Ta INTE med kortet om du tex. tar en hundpromenad ifall du inte ska på mataffären så är det mindre risk att spontanhandla. Ju färre gånger i veckan du behöver gå till mataffären desto mer minimerar du antagligen risken att råka svänga inom fel butik. Fundera på strategier som kan funka som inte känns bestraffande.
Att ta med kortet är förrädiskt. Det är lätt att göra de där onödiga, dumma inköpen.

I någon period i livet när jag haft ont om pengar har jag bara tagit med så mycket kontanter som jag bhöver för just det esöket i affären. Skulle jag bara ha en mjölk så tog jag inte med mer än max en femtiolapp. Det omöjliggjorde andra, större inköp.
 
För mig - om jag vill undvika att dricka/äta någonting - är det ENDA sättet som funkar att inte ha det hemma. Det måste bli lite jobbigt. Som t.ex. godis. Jag kan INTE ha ett lager godis i ett skåp och äta lite då och då. Allt som köps äts upp mer eller mindre omedelbart. Jag veckohandlar på helgerna. Övriga dagar sätter jag sällan min fot i en mataffär. Vill jag ha något sött får jag alltså baka något. Det är jobbigare än att bara ta något färdigt från skåpet. Vilket gör att jag ibland låter bli. Samma med vin. Finns det hemma dricker jag upp det relativt fort. Känner jag av någon anledning att jag vill undvika vin i en period så får jag alltså låta bli att köpa hem. Min karaktär är nog lite svag.... ;)
 
För mig - om jag vill undvika att dricka/äta någonting - är det ENDA sättet som funkar att inte ha det hemma. Det måste bli lite jobbigt. Som t.ex. godis. Jag kan INTE ha ett lager godis i ett skåp och äta lite då och då. Allt som köps äts upp mer eller mindre omedelbart. Jag veckohandlar på helgerna. Övriga dagar sätter jag sällan min fot i en mataffär. Vill jag ha något sött får jag alltså baka något. Det är jobbigare än att bara ta något färdigt från skåpet. Vilket gör att jag ibland låter bli. Samma med vin. Finns det hemma dricker jag upp det relativt fort. Känner jag av någon anledning att jag vill undvika vin i en period så får jag alltså låta bli att köpa hem. Min karaktär är nog lite svag.... ;)

Ja jag kan absolut inte ha vin hemma. Därför köper jag inte hem (förutom i fredags då suget blev för stort) 😒
Ska börja ta en annan väg hem så att jag inte passerar systemet på veckorna.
 
Egentligen borde Systemet ha samma såndär spärrmekanism som spelbolagen, så att man kan spärra / begränsa sig själv i förhand och låta det vara lite krångligt att gå förbi den.

Risken är väl att det blir som med spelbolagen, illegala marknaden ökar, men för vissa kanske det där med att det är lite krångligt skulle funka som ”begränsare”.
 
Egentligen borde Systemet ha samma såndär spärrmekanism som spelbolagen, så att man kan spärra / begränsa sig själv i förhand och låta det vara lite krångligt att gå förbi den.

Risken är väl att det blir som med spelbolagen, illegala marknaden ökar, men för vissa kanske det där med att det är lite krångligt skulle funka som ”begränsare”.

Ja, hade också önskat en sån funktion...
 
Ja, hade också önskat en sån funktion...
En (skitjobbig) möjlighet är ju att du pratar med någon i personalen om du förirrar sig in dit igen och säger som det är att du vill att den frågar dig om du dyker upp igen om du verkligen vill vara där. Jag har för mig att du bor i ett ganska litet samhälle där du sannolikt känns igen. Även om inte det alltid kommer att dyka upp någon som frågar dig, och de kanske inte minns dig, så minns ju du att du bett om det, vilket kanske gör det mer plågsamt att dyka upp där och se den personen. Så höjer du tröskeln lite iallafall.
 
En (skitjobbig) möjlighet är ju att du pratar med någon i personalen om du förirrar sig in dit igen och säger som det är att du vill att den frågar dig om du dyker upp igen om du verkligen vill vara där. Jag har för mig att du bor i ett ganska litet samhälle där du sannolikt känns igen. Även om inte det alltid kommer att dyka upp någon som frågar dig, och de kanske inte minns dig, så minns ju du att du bett om det, vilket kanske gör det mer plågsamt att dyka upp där och se den personen. Så höjer du tröskeln lite iallafall.

Det hade jag nog inte vågat :o jag känns ju igen, tyvärr? En i personalen visste vilket som var "mitt" vin...

Försöker mig på omväg och lämna kortet hemma tills vidare...
 
Kan du tänka dig att tex veckohandla varje måndag, sen lämna kortet hos en vän eller annan person du litar på tills nästa måndag? Då är helgen förbi och det går kanske lättare att skippa systemet helt då?

Hade funkat :) jag handlar egentligen inte så mkt under veckorna, men har med kortet om jag blir akut sugen på läsk eller godis...
Ska föreslå det för en kompis som bor nära.
 
Hade funkat :) jag handlar egentligen inte så mkt under veckorna, men har med kortet om jag blir akut sugen på läsk eller godis...
Ska föreslå det för en kompis som bor nära.
En vän med liknande problematik köpte presentkort på Ica åt sig själv och hade bara det med sig. På så vis kunde hen spontanhandla om hen blev sugen på något, men kunde inte handla på systemet.

Jag hejar på dig! Starkt och modigt av dig ❤️
 
Har du sökt dig till vården? Om du tror du behöver det vill säga.
Jag förstår ju att du och jag har olika problem, men när jag ett tag använda alkohol för att döva ångesten fick jag lugnande utskrivet, hjälpte mig otroligt mycket.
Nu har jag andra problem i botten.

Heja dig! :heart
 
Har du sökt dig till vården? Om du tror du behöver det vill säga.
Jag förstår ju att du och jag har olika problem, men när jag ett tag använda alkohol för att döva ångesten fick jag lugnande utskrivet, hjälpte mig otroligt mycket.
Nu har jag andra problem i botten.

Heja dig! :heart

Blev ju erbjuden kbt. Men har tackat nej till det för tillfället :)
Jag hade ingen ångest i fredags när jag drack, utan jag var bara sugen.

Gillar känslan av berusning, vilket jag har gjort sen den dagen jag började dricka alkohol...

Tack :heart
 
Ja jag kan absolut inte ha vin hemma. Därför köper jag inte hem (förutom i fredags då suget blev för stort) 😒
Ska börja ta en annan väg hem så att jag inte passerar systemet på veckorna.
Nästa gång när du känner dig sugen på alkohol kan du tänka på den här gången och att det inte alls blev så kul och det blir lättare att avstå.
 

Liknande trådar

Relationer Gammal användare med anonymt nick pga vill inte kunna bli googlad. Det är så att jag har två minderåriga barn och är skild från barnens...
Svar
5
· Visningar
953
Senast: Crossline
·
Kropp & Själ Jag tror att jag "gått i väggen". I lördags gick ett av akvarierna här hemma sönder och så även jag. Det kändes som att allt rasade runt...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
4 061
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
3 967
Kropp & Själ Jag var väldigt nära att skriva det här under anonymt nick, men kom sedan fram till att det här inte är något att skämmas för och att...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 674
Senast: Mineur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp