Bukefalos 28 år!

AA möten. Hur går dom till?

Blev ju erbjuden kbt. Men har tackat nej till det för tillfället :)
Jag hade ingen ångest i fredags när jag drack, utan jag var bara sugen.

Gillar känslan av berusning, vilket jag har gjort sen den dagen jag började dricka alkohol...

Tack :heart
Är det BARA känslan av berusning du är ute efter? Jag har nämligen upptäckt att det ibland funkar precis lika bra för mig med något annat gott i glaset, som t.ex. alkoholfri cider, bubbelvatten med smak, osv. Det är mer att jag vill ha något gott att sitta och smutta på tillsammans med något snacks när jag tittar på TV, läser, pysslar, osv.
 
Nästa gång när du känner dig sugen på alkohol kan du tänka på den här gången och att det inte alls blev så kul och det blir lättare att avstå.

Haft en hel del brutala baksmällor och dåliga kvällar, dom avskräcker mig tyvärr inte.
 
Haft en hel del brutala baksmällor och dåliga kvällar, dom avskräcker mig tyvärr inte.
Jag tänkte mer som en strategi man lär sig för att göra det lättare att avstå, alkohol påverkar belöningssystem i kroppen och gör att man känner ett "sug" som är svårt att möta med enbart viljestyrka men om man för sitt inre målar upp en misslyckad kväll (utifrån tidigare erfarenhet) blir det en direkt motpol och suget blir mindre. Jag gjorde så när jag i princip helt slutade dricka alkohol och det gjorde det mycket lättare att avstå tyckte jag.
 
Jag tänkte mer som en strategi man lär sig för att göra det lättare att avstå, alkohol påverkar belöningssystem i kroppen och gör att man känner ett "sug" som är svårt att möta med enbart viljestyrka men om man för sitt inre målar upp en misslyckad kväll (utifrån tidigare erfarenhet) blir det en direkt motpol och suget blir mindre. Jag gjorde så när jag i princip helt slutade dricka alkohol och det gjorde det mycket lättare att avstå tyckte jag.

Hade det funkat för mig hade jag varit nykterist för flera år sen :D
 
Är det BARA känslan av berusning du är ute efter? Jag har nämligen upptäckt att det ibland funkar precis lika bra för mig med något annat gott i glaset, som t.ex. alkoholfri cider, bubbelvatten med smak, osv. Det är mer att jag vill ha något gott att sitta och smutta på tillsammans med något snacks när jag tittar på TV, läser, pysslar, osv.

Jo... igår drack jag istället cola zero hela kvällen, och det funkar ju. Men inte samma sköna känsla :)
 
Jag har också hittills bara läst, men vill också säga att du är stark @pepp !
Att inse att man har problem och vilja ta tag i det är ett STORT steg!

Du har fått massa bra tips - veckohandla (det brukar du väl göra ändå tror jag?) o sen ge kortet till kompis, köpa presentkort, prata med personalen på Systemet, hitta något annat istället för drickandet osv och även tips att kontakta vården/kbt.

Jag har ingen erfarenhet av AA, så vet inte om man går djupare in på varje persons bakgrund och skäl till drickandet? Eller om det är mest fokus (eller det är det väl, men kanske det andra också) på själva drickandet.
Ifall inte, så kan kanske kbt vara bra ändå? Jag läste att du avsagt dig det just nu och att du skrev att du gillar känslan av berusning, men kanske finns det fler skäl till drickandet som behöver bearbetas?

Och tyckte det var ett bra tips också att försöka hitta något (alltså nån aktivitet) att ersätta drickandet med.

Heja dig!
 
Tror det vore väldigt bra om du bokar in besök på möten! Forumet i all ära, men jag tror du kommer få en mycket bättre hjälp på fysiska möten som onlineforum helt enkelt inte kan ge.

Menar förstås inte att du inte ska skriva online för den sakens skull.
 
Tror det vore väldigt bra om du bokar in besök på möten! Forumet i all ära, men jag tror du kommer få en mycket bättre hjälp på fysiska möten som onlineforum helt enkelt inte kan ge.

Menar förstås inte att du inte ska skriva online för den sakens skull.

Jag vill inte gå på möten igen. Jag gav bara senaste 1 försök, men jag orkar inte prata med nån om skiten som varit, vill bara lägga det bakom mig.
Det är nog att försöka bli nykter just nu.
 
Tror det vore väldigt bra om du bokar in besök på möten! Forumet i all ära, men jag tror du kommer få en mycket bättre hjälp på fysiska möten som onlineforum helt enkelt inte kan ge.

Menar förstås inte att du inte ska skriva online för den sakens skull.
Det tänker jag är nog väldigt individuellt. Om man får mer hjälp/input/ur sig ur forum än irl.
 
Du är så modig Pepp, och vad jag läst av dig på buke verkar du vara en fantastisk person. Hoppas och tror att du ska fixa det här!

Min nuvarande partner är drogfri sen många år. Det som fungerade för honom var AA och tolvstegsprogram, efter att flera gånger misslyckats med att försöka sluta på egen hand. Personligen tycker jag det är väldigt skönt att han inte dricker - inte för att jag ogillar alkohol, utan tvärtom, jag gillar berusning, och alkoholen har haft alltför mycket fokus i många av mina tidigare dejthistorier/relationer, för att jag (och ofta även min partner) hängt upp mig på att det behövs för fulländat mysigt häng och känslan av att vara ledig. Men det gör ju inte det, det är ofta bara en jobbig stress kring det, och sen blev det kanske återigen en onödig öl för mycket som är irriterande i efterhand.
Du är så långt ifrån ensam i att ha ett mer eller mindre komplicerat förhållande till den där drogen. Jag ser det hos mig och jag ser det hos jättemånga runtomkring. Men mycket få vågar erkänna det så som du gör nu, du är tuff och cool!
 
Du är så modig Pepp, och vad jag läst av dig på buke verkar du vara en fantastisk person. Hoppas och tror att du ska fixa det här!

Min nuvarande partner är drogfri sen många år. Det som fungerade för honom var AA och tolvstegsprogram, efter att flera gånger misslyckats med att försöka sluta på egen hand. Personligen tycker jag det är väldigt skönt att han inte dricker - inte för att jag ogillar alkohol, utan tvärtom, jag gillar berusning, och alkoholen har haft alltför mycket fokus i många av mina tidigare dejthistorier/relationer, för att jag (och ofta även min partner) hängt upp mig på att det behövs för fulländat mysigt häng och känslan av att vara ledig. Men det gör ju inte det, det är ofta bara en jobbig stress kring det, och sen blev det kanske återigen en onödig öl för mycket som är irriterande i efterhand.
Du är så långt ifrån ensam i att ha ett mer eller mindre komplicerat förhållande till den där drogen. Jag ser det hos mig och jag ser det hos jättemånga runtomkring. Men mycket få vågar erkänna det så som du gör nu, du är tuff och cool!

Ja, det är ”lustigt” att det är så himla lätt som det är att få tag på drogen alkohol, som förstör för så många medmänniskor. Öppet 6 dagar i veckan, från förmiddag till sen kväll.
 

Liknande trådar

Relationer Gammal användare med anonymt nick pga vill inte kunna bli googlad. Det är så att jag har två minderåriga barn och är skild från barnens...
Svar
5
· Visningar
1 003
Senast: Crossline
·
Kropp & Själ Jag tror att jag "gått i väggen". I lördags gick ett av akvarierna här hemma sönder och så även jag. Det kändes som att allt rasade runt...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
5 097
Senast: Jahaja
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
4 957
Senast: Blyger
·
Kropp & Själ Jag var väldigt nära att skriva det här under anonymt nick, men kom sedan fram till att det här inte är något att skämmas för och att...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 823
Senast: Mineur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp