AA möten. Hur går dom till?

Tack! :heart
Jag är egentligen inte speciellt snäll mot mig själv, eller jag är väl iom att jag ser problemet.
Men annars klankar jag lätt ner på mig själv :(

Du vågar ju ta tag i problemet, dra fram det i ljuset och se det i ögonen. Det är ju första steget till förändring. Det är att vara mer än snäll mot dig själv i mina ögon. :heart Klappa dig själv på axeln och se dig i spegeln varje kväll och säg att du är modig, du är bra och du är en klok människa som är snäll mot dig själv. För varje gång du säger det desto lättare är det att ändra sin självbild. Jag talar av egen erfarenhet även om mina problem inte är samma som dina. Själv stod jag framför spegeln i varje kväll i ett år innan jag började tro på det.
 
@pepp Du är så modig som vågar skriva om dina problem här, du vågar öppna dig. Försök sluta dricka ikväll och gå och lägg dig tidigt.

Finns det någon vän som kan ta hand om ditt bankkort som kan följa med och handla, men inte följa med till systemet?

Tack :heart
Tyvärr inte, idag skulle jag till frisören efter jobbet och sen handla direkt efter det och då hamnade jag även på systemet 🙄

Alla mina vänner jobbar tyvärr längre än mig...
 
I morgon är en ny dag, Pepp. Häll ut det som blir över i vasken, diska och gör dig av med flaskorna och på't igen. Du är på väg!

Och du, du vet att det är okej att säga ifrån om vi peppar för mycket eller på fel sätt.
 
Tack :heart
Tyvärr inte, idag skulle jag till frisören efter jobbet och sen handla direkt efter det och då hamnade jag även på systemet 🙄
Finns det någonting du sparar pengar till eller någonting du vill göra som du inte riktigt har råd med?

I så fall föreslår jag att varje gång du får behovet av att gå in på Systembolaget tänk att du istället stoppar 300:- på ett konto som bara är till för den där roliga grejen. När du ser det kontot växa kommer du att bli mer och mer motiverad till att lägga in pengarna där istället för att dricka upp dem. För just nu dricker du ju upp dina pengar. Visserligen skapar det bra minnen att festa, men många gånger skapar det icke-minnen också eftersom man inte kommer ihåg det roliga man gjort. Tänk inte bara att du ska sluta dricka, för du behöver liksom ersätta det beteendet och de verktygen du har i alkoholen med någonting annat att fokusera på.
 
Heja @pepp
Så starkt att ta tag i det, och starkt och klokt att våga erkänna att du trillade dit.
Ingen väg är rak, och med beroenden har jag förstått att den är extra krokig.
Någonstans kommer raksträckorna bli längre och längre så att du slipper navigera genom de där hemska kurvorna där minsta isfäck gör att man hamnar i diket...
 
Finns det någonting du sparar pengar till eller någonting du vill göra som du inte riktigt har råd med?

I så fall föreslår jag att varje gång du får behovet av att gå in på Systembolaget tänk att du istället stoppar 300:- på ett konto som bara är till för den där roliga grejen. När du ser det kontot växa kommer du att bli mer och mer motiverad till att lägga in pengarna där istället för att dricka upp dem. För just nu dricker du ju upp dina pengar. Visserligen skapar det bra minnen att festa, men många gånger skapar det icke-minnen också eftersom man inte kommer ihåg det roliga man gjort. Tänk inte bara att du ska sluta dricka, för du behöver liksom ersätta det beteendet och de verktygen du har i alkoholen med någonting annat att fokusera på.

Det skulle väl vara tatuering eller piercing.
Tyvärr ger mitt drickande inga bra minnen eftersom jag, som igår, drack ensam...

Men har absolut tänkt samma tanke som dig! Och har tänkt sammanställa och se vad jag la på alkohol förra månaden.
 
Du kanske kan ordna en spara-app (flera banker har såna) där du enkelt kan sätta in motsvarande summa som det du blir sugen på kostar när du blir sugen på det så får du en instant belöning i form av att du ser att sparandet växer.

Plus att du får en påminnelse om vad du faktiskt annars bara kastar bort! Då blir framstegen också mätbara i pengar och inte bara dagar.

Det är många som bryr sig om hur det går för dig, på en vecka har den här tråden fått över 12000 visningar. Det lär vara långt fler än de som skrivit som varit inne och läst alltså.

Starkt och bra att du vågar berätta att det blev ett återfall. Det är ett tecken på att du verkligen vill det här. Annars hade du ju bara kunnat mörka hur lätt som helst. :heart
 
Senast ändrad:
Du kanske kan ordna en spara-app (flera banker har såna) där du enkelt kan sätta in motsvarande summa som det du blir sugen på kostar när du blir sugen på det så får du en instant belöning i form av att du ser att sparandet växer.

Plus att du får en påminnelse om vad du faktiskt annars bara kastar bort! Då blir framstegen också mätbara i pengar och inte bara dagar.

Det är många som bryr sig om hur det går för dig, på en vecka har den här tråden fått över 12000 visningar. Det lär vara långt fler än de som skrivit som varit inne och läst alltså.

Starkt och bra att du vågar berätta att det blev ett återfall. Det är ett tecken på att du verkligen vill det här. Annars hade du ju bara kunnat mörka hur lätt som helst. :heart

Ja, jag ska kolla vad som finns (har handelsbanken) vet att det finns i appen där jag räknar dagarna. Men inte om det finns i sek.

Bukefalos är verkligen ett fantastiskt forum på många sätt och vis. Och det känns jättefint med allt stöd jag fått. Därför hade det också känts fel att mörka att jag drack...
 
Bra att du räknade på det, antar att det varierar lite månad till månad, men bra att ha en siffra att förhålla sig till. Försök nu att inte ha ångest över alla pengar du druckit upp utan fokusera på vad du kan spara nu istället, och vad mycket kul du kan göra helt utan dåligt samvete för 20.000kr plus minus ett par tusen vid den här tiden nästa år!
 

Liknande trådar

Relationer Gammal användare med anonymt nick pga vill inte kunna bli googlad. Det är så att jag har två minderåriga barn och är skild från barnens...
Svar
5
· Visningar
949
Senast: Crossline
·
Kropp & Själ Jag tror att jag "gått i väggen". I lördags gick ett av akvarierna här hemma sönder och så även jag. Det kändes som att allt rasade runt...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
4 017
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
3 905
Kropp & Själ Jag var väldigt nära att skriva det här under anonymt nick, men kom sedan fram till att det här inte är något att skämmas för och att...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 670
Senast: Mineur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Hiss och diss del 5
  • Semester.
  • Glassmaskin-Era bästa recept

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp