Abonnemang eller kontantkort?

Hur använder du telefonen? Hur mycket ringer du och hur mycket surf behöver du?
När jag letade ny abonnemangsform för ett par år sedan fastnade jag för Vimla. Det är Telenors lågprisbolag, där man inte kan köpa till telefoner utan bara telefoni och surf.
Det billigaste där kostar 100 kr/månad, då får man 60 samtal (oavsett längd, ett samtal är ett samtal), 600 SMS/MMS och 2 gb surf. Vill man ringa mer lägger man till 50 kr och har då obegränsat antal samtal och meddelanden. Och när surfen är slut kan man antingen fylla på med mer eller surfa vidare med gprs-hastighet fritt tills nästa månad. Det finns ett par till nivåer med surf (2, 4, 7 eller 10 gb). Och det man inte gör av med (både surf, samtal och meddelanden) sparas.
Är man student, 55+ eller ger ett abonnemang till barnen, så är surfpotten högre...
 
En möjlig nackdel med kontantkort är väl att du inte kan göra betalsamtal eller skicka betalsms om du inte tankar på saldo först om du kör fastpris. Då måste du alltså göra en extra tankning av saldo om du behöver sånt, medan det på abonnemang helt enkelt bakas in i nästa faktura.
 
Det beror väl delvis vad du har telefonen till. Jag har Comviqs billigast, 145 kr i månaden, gratis samtal och SMS med 1GB surf (man kan ladda ner mer surf vid behov) och eftersom jag i princip aldrig använder surf så fungerar det bra för mig. Hade Telia kontant förut men det var när jag hade fast telefoni så mobilen var en backup. Nu när jag enbart har mobil så blev Telia för dyrt och det är betydligt billigare med Comviq abonnemang.
 
På min fattiglappstid hade jag Halebop. Hade innan Telia, Comviq och 3 men de blev alla för dyra för mig. Där jag bodde hade jag även problem med 3s nät. Jag var jättenöjd med Halebops mellanpaket för 299:-. Gott om samtal och surf för liten peng ( då iaf) och hade inte bytt om det inte vore för att vi skaffade ett familjeabonemang :)
 
Jag har halebop, ett av deras "Rubbet"-abonnemang. Betalar 279 kronor i månaden, har mycket surf (6 gb) men gör ALDRIG av med mina samtal/sms. Tror inte att det finns något med lika mycket surf till samma pris? Har haft abonnemanget i många år, och har aldrig behövt betala mer, trots utlandsresor osv.

Bonus: Telias stolpar. Alltid bra täckning.
Puh! Låter bra. Jag köpte det igår och var lite orolig att jag gjort nåt dumt.....
 
På min fattiglappstid hade jag Halebop. Hade innan Telia, Comviq och 3 men de blev alla för dyra för mig. Där jag bodde hade jag även problem med 3s nät. Jag var jättenöjd med Halebops mellanpaket för 299:-. Gott om samtal och surf för liten peng ( då iaf) och hade inte bytt om det inte vore för att vi skaffade ett familjeabonemang :)
Vi tänkte också ha familjeabonnemang, men då familjens tonåring gör av med otroliga mängder surf varje månad, hade ett normalt familjeprogram inte räckt till på långa vägar. Så familjens gamlingar kör nu Telias familjepaket medan tonåringen har fått Hale Bop ...
 
Vi tänkte också ha familjeabonnemang, men då familjens tonåring gör av med otroliga mängder surf varje månad, hade ett normalt familjeprogram inte räckt till på långa vägar. Så familjens gamlingar kör nu Telias familjepaket medan tonåringen har fått Hale Bop ...

Vi har fri surf med Telenord. När vi skaffade det hade vi sambons tonårsdotter boende här :angel:
Nu är det bara vi två vuxna och sonen på snart 12. Dotterns kort har vi satt i surfplattan :up:

Vi surfar mycket. Sambon nyttjar nätet nästan hela tiden på jobbet.
 
Vi har fri surf med Telenord. När vi skaffade det hade vi sambons tonårsdotter boende här :angel:
Nu är det bara vi två vuxna och sonen på snart 12. Dotterns kort har vi satt i surfplattan :up:

Vi surfar mycket. Sambon nyttjar nätet nästan hela tiden på jobbet.
det går inte att nyteckna abonnemang med fri surf längre... tyvärr...
jag hade ett sånt abonnemang via jobbet förut, hade gärna haft kvar det.
 
Om du kan tänka dig abonnemang så kolla på tele2. 299 kr i månaden för 20 GB surf och fria sms och samtal. Ingen bindningstid och du får ändra abonnemangsform om du känner att du behöver mer/mindre surf. Du får läsa på deras sida om deras alternativ kan passa dig.
Jag är mycket nöjd.

Instämmer här! Har också det och man kan ändra surf upp och ner som det passar. Ner en gång/mån men upp så ofta man vill. Dock är det billigaste 199kr/mån för 0,5 gb 5 GB 249kr så 20 GB är klart det mest prisvärda.
 
det går inte att nyteckna abonnemang med fri surf längre... tyvärr...
jag hade ett sånt abonnemang via jobbet förut, hade gärna haft kvar det.
Bajs :turd:
Vårat går ut om 3 månader. Då får vi kika på om vi ska byta helt och hållet. Får erkänna att jag ogillar att binda upp mig så länge som man ofta gör med den typen av abonnemang.
 
Har ett fast Telia som kostat 229:- månaden med fria samtal/SMS och 0,5G. Blev lite lagom glad när jag tog mig för och prisjämförde. Telias kontaktkort kostar 5G 249:-. Kontantkortskunderna får alltså i princip 10ggr mer för samma pengar.
 
Tycker Comviq Fastpris funkar bra. Lätt att ladda på nätet, lätt att köpa till surf om det behövs. Finns ju olika fastpris beroende på hur mycket surf du vill ha i grunden.

245 kr för fria samtal och SMS samt 7 gb surf måste vara en av de bästa dealerna på marknaden.

Jag kör det ovan, men hoppade på erbjudandet om att lägga till en hundring och få 20GB surf. Klart värt för mig som ofta fick ladda på med minst 1GB surf/månad för 100kr :p
 
Har ett fast Telia som kostat 229:- månaden med fria samtal/SMS och 0,5G. Blev lite lagom glad när jag tog mig för och prisjämförde. Telias kontaktkort kostar 5G 249:-. Kontantkortskunderna får alltså i princip 10ggr mer för samma pengar.

Ja fast hur mycket får du ringa då? Ganska lite tror jag. För kidsen är det säkert bra ;), jag har dock ingen fast telefon så det blir ändå en del minuter.
 
Kolla på Vimla. Ingen bindningstid alls, inte mer än månaden du betalt i förskott...

Tack vare denna tråd fick jag ändan ur vagnen och ringde vårt dyra Telenor och skulle säga upp abbonnemangen.

De föreslog då deras lågprisaletrnativ Vimla, och vi skulle i så fall slippa en (dyr!) uppsägningsmånad. Vi skulle dessutom få tre månader utan någon kostnad alls (ja, gratis, på riktigt!).

Så nu bytte vi ut en månadskostnad på dryga 1000-lappen för två vuxna och tonåring till (om tre månader), ca halva priset. Inte så mycket surf som tidigare (vi hade 24 GB) och nu blir det "bara 10", men ingen av oss använder ens det.

Det tråkiga i detta är att man känner sig på något vis dum och oupplyst som så länge gått med dyra kostnader. Man kan tycka att bolagen skulle vinna i förtroende om de hörde av sig om lämpliga nya avtal.

Men så långe man inget gör, så tuffar räkningarna på. Visst är det konsumentens ansvar att vara om sig och kring sig, men ändå...

Känslan av att man skall ha på sig dumstruten är inte kul.
:meh:
 
You wish :D

Det händer ju inte. Och jag tycker nog att det aldrig varit så lätt att vara upplyst konsument som idag, tack vare internet. ;)


Hahaha - och där fick du in den riktigt hårda dolkstöten hos en slapp och passiv konsument... :angel:

Bara att ta nya tag och inte vara så lat. Det kostar pengar att vara full av lättja - uppenbarligen!

Har du något bra tips att ha bättre koll på elavtal också? (mer än elskling, den har jag nyttjat!) Ja, jag erkänner att jag är über-lat!

:p
 

Liknande trådar

Fordon När leasingen min bil går ut är planen att jag och sambon ska köpa en bil gemensamt. Nu har vi varsin men eftersom han har företagsbil...
3 4 5
Svar
89
· Visningar
4 394
Hemmet Jag misstänker att min Google Nest wifi-router har problem. Wifit går av och på hela tiden random långa stunder. Än så länge verkar...
Svar
4
· Visningar
527
IT & mobiler Jag måste skaffa mig ett bredbandsabonnemang inför kommande flytt. Jag har bott senaste åren i "comhem-hus" och före det haft ett mobilt...
Svar
13
· Visningar
823
Senast: _Taggis_
·
Fordon För närvarande är det som skrivs nedan verkligen bara på spåna- och kolla-stadiet, men jag tänkte göra en tråd på Buke för att se om här...
2 3
Svar
44
· Visningar
5 153
Senast: Otherside
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp