Äckel och snusk RÅTTOR..

mik

Trådstartare
Har mina hästar på lösdrift och har i år fått stora problem med råttor. Det började redan i sommras, men har nu eskalerat till invation. De är verkligen SÅÅ äckliga + att de förstör.

Jag inhandlade råttgift och började lägga ut det i lördags och det skulle ta ca dagar att få effekt, alltså ungefär idag.

Jag mockar min lösdrift varje dag. Men de senaste månaderna har alla bajsar varit sönderhackade (smuliga), jag har trott at detta har varit fåglarnas verk, men jag har aldrig set några fåglar.:crazy:

Idag när jag skulle mocka var bajsarna som vanligt???!! Nu till frågan. Kan det vara råttj***arna som har disikerat bajshögarna innan? Det har verkligen gjort lösdriften sunkig eftersom det har bivit så svårmockat.

Har någon annan erfarenhet av hur de effektivt råttgift har varit? Har ni fått behandla om efter ett tag?
Har råttorna lagt sig och dött överallt eller har de bara "försvunnit"?

Tacksam för svar!

Sv: Äckel och snusk RÅTTOR..

Är det råttor eller Muss?
Har igen erfarenhet a Gift, vill helst inte anvanda sånt.
Har du igen katter?
Arizona

Är det råttor eller Muss?
Har igen erfarenhet a Gift, vill helst inte anvanda sånt.
Har du igen katter?
Arizona

Det är råttor. Möss har jag inget emot. Har katter hemma men de går sällan åt det hållet. Har aldrig sett dem jaga där om de inte har varit där med mig, de följer ibland med på promenad:)..

Giftet ligger i behållare som ska var husdjurssäkra.

Någon råtta då och då kan jag stå ut med, men nu formligen springer de runt fötterna på mig.:eek:.

Läste någon annanstan att det var ett råttår iår.

Vi hade råttor i stallet och de dör inte ut, utan blir bara fler och fler.

Vi försökte lägga ut råttgift och det dog en och annan men de bara förökade sig.

Vi tog ut anticimec som satte ut små lådor här och var och det har verkligen fungerat superbra!! Inte en enda råtta eller mus kvar på gården.

Vi hade EN råttmarodör förra vintern, inne i stallet, och han skräpade ner o gnagde stora hål i väggen:mad:varför han dömdes till döden:devil:
Anticimex var ute och riggade stora burar med allehanda bete, allt från julskinka, Jappkola till giftbete - inget av detta gick råttan på.

Vi fick ha ut dem igen och då tog de till storsläggan; ett hemskt, blått pulver som de la ytterst lite av i en rörmynning där råtteländet brukade tassa ut. Det tog ett par dagar bara sen var odjuret puts väck.:banana:

Trodde vi..., jo död var han allt, men inte borta. Obeskrivlig stank i över en vecka innan vi hittade skrället bakom vedpannan! En JÄTTERÅTTA, alla råttors fader om vi säger så:eek:
Efter den avrättningen har vi inte haft en enda råtta.

Ang hästbajsätande så brukade han i a f göra gångar i gödselstacken och inne i hästarnas bäddar! Han hämtade spån ( jo, det är sant!) så det vart långa "gångstigar" med spån från boxarna och vidare in i hans "lilla" hål:cool:

Vi hade EN råttmarodör förra vintern, inne i stallet, och han skräpade ner o gnagde stora hål i väggen:mad:varför han dömdes till döden:devil:
Anticimex var ute och riggade stora burar med allehanda bete, allt från julskinka, Jappkola till giftbete - inget av detta gick råttan på.

Vi fick ha ut dem igen och då tog de till storsläggan; ett hemskt, blått pulver som de la ytterst lite av i en rörmynning där råtteländet brukade tassa ut. Det tog ett par dagar bara sen var odjuret puts väck.:banana:

Trodde vi..., jo död var han allt, men inte borta. Obeskrivlig stank i över en vecka innan vi hittade skrället bakom vedpannan! En JÄTTERÅTTA, alla råttors fader om vi säger så:eek:

Ang hästbajsätande så brukade han i a f göra gångar i gödselstacken och inne i hästarnas bäddar! Han hämtade spån ( jo, det är sant!) så det vart långa "gångstigar" med spån från boxarna och vidare in i hans "lilla" hål:cool:

:D:D

Dessutom gnager de på alla fina hästtäcken och på tränsen:mad:

Om du hade alla råttors fader så har nog jag alla råttors moder och hennes avkommor:D.

De är verkligen VIDRIGA.

Hoppas att jag slipper Anticimex och att de ska ligga och stinka bakom några grejer i ladan.

Om du hade alla råttors fader så har nog jag alla råttors moder och hennes avkommor:D.

De är verkligen VIDRIGA.

Hoppas att jag slipper Anticimex och att de ska ligga och stinka bakom några grejer i ladan.

Fast våra Anticimec-råttor torkade ihop på något sätt och har inte luktat något alls!

De är verkligen VIDRIGA.

Förlåt att jag driver med dig, så här mitt i all bedrövelse.... Men...

jag tror inte att du behöver oroa dig för att Anticimex ska ligga och stinka bakom några grejer... Jag tror att de grabbarna/gubbarna är rätt renliga... :rofl::rofl::rofl:

Vi hade råttor en vinter för några år sedan. Det var fruktansvärt otäckt. Jag kan stå ut med några möss men massor av stora råttor - där går gränsen!! Vi fick lådor med gift av anticimex. Det tog kanske ett par dagar sedan såg vi inte en enda råtta mer. Vi trodde att de skulle lukta men vi märkte inte ngt. De har varit borta sedan dess. Vi lägger ut gift ibland om vi märker att mössen ökar i antal men för det mesta håller katten dem borta.

Vi hade rått invation i vintras =( dom åt upp allt. Täcken mm fick vi slänga för dom var helt sönder ätna. till och med tjocka foder tunnor av plast (sånna stora blåa) åt dom sej igenom =( Så stall ägaren ringde anticimex som kom ut med gift å bara 2-3 veckor efter var råttorna borta. Vi va lite nojiga med katten att hon skulle bli sjuk om hon åt någon rått men gubben sa att de enda som händer e att dom blir dåsiga å behöver vila lite dom dör ej eller så.

De äckliga med råttorna va att dom var lika stora som stall katten å katten va livrädd för dom. Grannen till stallet skulle mata sina höns å då gick råtorna till attack å bet honom =( man kunne se hur råttorna bara kryllade när man närmade sej höns huset. man kunde se minst 100 st på en gång =( Dom klippte till å med hönorna =(

Här e en av odjuren som vi lyckades fånga med fälla.
25189462.jpg

Senast ändrad:

Ja, det är troligen råttorna som finfördelar hästskiten. Kolla med ditt försäkringsbolag om de betalar för att Antcimex kommer och sätter ut giftburar. Det gjorde de här och den sista råttan vi såg var en död! :devil:

Det gjorde de här och den sista råttan vi såg var en död! :devil:

Och en död råtta är en bra råtta!

Vi har nån enstaka råtta i vårat stall, men har väldigt mkt möss. Hade inte brytt mig om det inte vore för att dom gnager sönder våra hösilage balar.. Lite tråkigt att behöva slänga hösilage pga det.. Har stora rundbala dessutom så det blir ju en hel del man får slänga pga att de där små odjuren gnager hål i plasten...

Hemma hos oss är det i alla fall fåglar som smular sönder bajspluttarna och gör det så himla svårmockat!:mad:
Jag brukar vara noga med att stänga alla dörrar till stallet så de inte kommer in och när jag gjort det är det bara hela pluttar.:)

Hemma hos oss är det i alla fall fåglar som smular sönder bajspluttarna och gör det så himla svårmockat!:mad:
Jag brukar vara noga med att stänga alla dörrar till stallet så de inte kommer in och när jag gjort det är det bara hela pluttar.:)

Så trodde jag ju att det var. Jag har ju lösdrft och kan inte stänga igen helt. Det konstiga är ju att jag aldrig har sett några fåglar och att det nu efter ett antal dagar helt plötsligt inte är smulbajs.

Jag ger det här giftet en chans men om det inte hjälper blir det Anticimex:devil:

Förlåt att jag driver med dig, så här mitt i all bedrövelse.... Men...

jag tror inte att du behöver oroa dig för att Anticimex ska ligga och stinka bakom några grejer... Jag tror att de grabbarna/gubbarna är rätt renliga... :rofl::rofl::rofl:

Den bjuder jag på...:D

I vårt stall hade vi en gammal foderlår av trä som var original från när stallet byggdes någon gång på 1800-talet så jag tyckte det var så mysigt att använda den. Problemet var mössen - dom åt sig in där och när man öppnade locket kilade dom snabbt iväg. Men rätt var det var, var dom borta - inte en enda mus! Var jättenöjd över detta - tills jag mötte anledningen... En dag när jag öppnade locket satt där en jätteråtta. Han kilade minsann inte iväg utan satt kvar och mötte kaxigt min blick utan att röra en fena. Råttgift införskaffades och han försvann strax efter. Foderlåren åkte ut och under den hittade vi hans bo. Eller hans gods kanske är mer passande att säga. Ett jättebo - fyllt av rester av halvätna möss, skelett och mussvansar. Så j*a vidrigt!

Har nu en och annan mus i stallet igen men hellre hundra möss än en råtta! Och fodret kommer jag i fortsättningen alltid förvara i täta plasttunnor...

Fyyyy vad äckligt!! :eek:

Äter råttor möss?? *ryyys* nästan som kannibaler då ju..

Jag har suttit och läste den här tråden och kom då och tänka på när jag var liten och vi hade stall. Vi hade ett problem med råttor så vi la ut gift, vilket funkade jätte bra. Men... Dom kom hela tiden tillbaka efter ett tag. En dag när min mamma kom till stallet för att fodra en morgon så hade hennes häst inte rört sitt hönät, så hon gick in och kollade. I hönätet hängde världens största råtta död. Den hade förmodligen varit på jakt efter efter höet men trasslat in sig i nätet och hängt sig själv.:devil:
Efter det försvann alla råttor, så förmodligen var det mamma råtta som var för smart för giftet men inte för hönätet.:rofl:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka