Äckel och snusk RÅTTOR..

Sv: Äckel och snusk RÅTTOR..

Zsara/Zsara! Jag håller med dig i allt du skriver.Det är ofattbart hur många hemska och vidriga råttplågare och musplågare som det finns.
Råttdjursplågare har någon form av kollektiv störning,när dom hetsar varandra indirekt eller direkt för att plåga råttor och möss.Jag önskar att råttor och möss en dag blir helgade och fridlysta som i norra Indien,för då kan inte folk vara stygga mot råttdjuren längre.Råttor och möss är hemlösa och dom skall få skyddade och inhängnade platser att vara på.Råttor och möss skall behandlas med respekt.

Jag får också ångerst när jag tänker på hur råttor och möss får lida för cyniska människors grymheter. Men ni få råttdjursvänner som har skrivit här på denna tråd och har empati för råttor och möss,får dock min sympati.

Råttdjur är förföljda,och råttor har det allra svårast.

Detta är en typisk åsikt som vi bortskämda i västvärlden kan ha, tänk t.ex. på all mat och säd för odling som blir förstörd av råttor i t.ex. Indien. Om inte religionen förbjöd det skulle alla jaga råttor och ha mer mat och utsäde. Detta är en förenkling, jag vet men jag blir så arg och trött på oss bortskämda och på religioner av alla slag som försvårar livet för folk och fä.

Jag tycker inte illa om råttor i sej men det finns en gräns när de börjar bli människoplågare:grin:
Visst jag hade väll också heldre sett att man istället kunde förflytta råttorna någonstans men sådana möjligheter finns inte och det skulle aldrig fungera. Vad ska man göra lixom? Om råtterna höll på att äta sönder ditt stall, vad skulle du göra då? det är ju inte själva faktumet att de finns utan att de förstör!

Och om du får löss i håret, vad gör du då? struntar i att ducsha för att de ska få så mkt skit som möjligt att äta på ? :grin:

Men det är väl ändå jävla märkligt att det av så många (djurägare!) anses mer eller mindre helt okej att faktiskt PLÅGA råttor till döds?

Jag har full förståelse för att man inte vill/kan ha stora flockar med råttor springande i sitt stall, men att som t.ex. i exemplet som var uppe tidigare låta dem trilla ner i en hink med vatten och sedan simma runt tills de drunknar, gör även mig riktigt förbannad.

Råttor är trots sin storlek som sagt väldigt intelligenta djur och har likväl som något annat djur förmågan att känna både stress, panik och smärta. Det är ju heller inte så att de förstör för oss människor för att jävlas med oss, utan för att överleva.

Så jag förstår verkligen inte hur man tänker som sk djurvän/djurägare om man kan tänka sig att avliva djur på så grymma sätt och dessutom skriva om det i en tråd på nätet (ackompanjerat med en massa :devil:-smileys för att visa hur jävlig man är och att man tydligen är högst medveten om det också).

Är det verkligen bara de djur som vi själva kan roa oss med (typ hästar - ridning) som är värda någonting (åtminstone så mycket som en human avlivning)? Otäckt i så fall, tycker jag!

Oj, nu känner jag att jag borde ta åt mig lite.

Jag kallar mig djurvän och jag har dessutom ägt flertalet smådjur. Dock aldrig råttor men flera olika sorters hamstrar, marsvin och fåglar. Jag anser att de alla har lika rätt att leva och det är väl här dubbelmoralen kommer in...

Jag har som sagt, tidigare i tråden, varit med om en belägring av stallet med riktigt stora råttor som soldater. Och det är verkligen ingen trevlig upplevelse! Speciellt med tanke på att de inte var det minsta rädda för oss människor!!
Detta var för ca 15 år sedan, minst. Det var väldigt otäckt. Och jag står för att jag är en sån hemsk människa (och tydligen ingen djurvän) att jag inte vill stoppa in min hand i en bur där det sitter minst en stor råtta och ta ut den för att sedan ha ihjäl den på ett "snällt" sätt. Tyvärr så vill jag inte riskera det, skulle inte vilja göra det idag heller.

De är verkligen SÅÅ äckliga + att de förstör.

Jag inhandlade råttgift och började lägga ut det i lördags och det skulle ta ca dagar att få effekt, alltså ungefär idag.

Har någon annan erfarenhet av hur de effektivt råttgift har varit? Har ni fått behandla om efter ett tag?
Har råttorna lagt sig och dött överallt eller har de bara "försvunnit"?

Tacksam för svar!

Fast lite söta är de ju- om man tittar på dem lite närmare på dem ;)

De lägger sig och dör lite var som helst. Gärna i vattenhinkar mm De blir törstiga då vissa råttgift gör att blodet inte koagulerar utan de förblöder invärtes.

Jag har inte haft några fåglar i stallet (förutom någon enstaka svala som tar sig en tur in på våren) och våra skithögar var just finfördelade när vi hade råttinvasion i stallet. Du kan ju inte ha mössen heller när de förstör som de gör. Det blir ju dyrt! Giftlådorna som Anticimex ställer ut hjälper mot möss också. De är jättesöta när de kommer in på hösten men ack vad de kan ställa till. Personen på Anticimex sa att det är bara en bråkdel av alla råtter/möss man får se För varje individ man ser finns åtskilliga i närheten. Bara tanken får mig att rysa. Visst, gift är inte roligt att behöva ta till men råttorna/mössen är värre. /Berin med ett rått- och mössfritt stall

Sent svar men :p

Ingen fara, vi har 2 katter i stallet så dom har plockat mössen bra. Har dessutom 2 hundar med mig i stallet så mössen trivs inte speciellt bra där. Men över sommaren då man inte är i stallet så ofta då betet är mkt längre bort så brukar dom flytta in igen.. Men de hann ju ha sönder 3-4 balar för mig. Någon jätteförlust är det inte då jag "köper" balarna av pappa.

kl

Uppdatering

Efter min råttgiftsattack lugnade det ner sig lite, men nu är de tillbaka i 100 tal och det är ingen överdrift:eek::eek:

De är jättestora och inte ett dugg rädda. Har nu nyladdade anticimex lådor med gift (har fått dem av en kompis) men det verkar inte förslå nämnvärt. Vi har också skjutit säkert 20 st men det är ju som en droppe i havet.

Har även rensat bort en massa skit som låg i ladan (inte min skit). Det visade sig också att råttjävlarna hade bitit hål i svärfars bulksäckar med hjortfoder och satt i sig 100 tals kg hjortkraftfoder:eek:. Självklart är det ändå mitt (läs hästjävlarnas) fel at de är där:grin:.....

Hur lång tid borde det ta innan man ser efftekt av anticimex giftet??

Ännu mer äcklad och desperat *spysmiley*

Har inte läst hela tråden och trodde faktiskt inte folk hade kommit med så grymma tips! :eek:
Det jag syftar på är att få "utrota" dem från tex stall överhuvudtaget. Alltså via Anticimex.
Jag upplevde nämligen att Cenita syftade påå att döda råttorna öht var djurplågeri :p

Den gammla hunden, en rottis, stod alltid stog på språng o tittade som en fågelhund varje gång som man skulle tömma gödsel containern, när dom lyfte den så sprang det möss åt alla håll och hon tog dom hon hann med. En vinter kom hon ner till stallet och såg lite konstig ut i ansiktet, svansen gick som en propeller och ur mungipan hängde det ut en lång svans, matte sa åt henne att spotta och ut kom en stor platt död råtta. Har haft en råtta inne i stallet i vinter som släpade stora morötter som den försökte dra in bakom den korugerade plåten som fanns i stallet, det las ut råttgift och då försvann den. Den tuggade även i sig av gummimattan som fanns i sadelkammaren och släpade ut isolering ur väggen, men inget täcke eller annan utrustning blev förstörd av råttan. Har haft tamråttor själv, även haft alla andra smådjur som man kan ha som keldjur men råttorna har vart dom som vart smartast, roligast o klokast av alla smådjur som man kan ha, kommer när man ropar och sover gärna under tröjan.

Jag kan inte mer än hålla med Aiquen! Råttor är smarta, de har defintivt känslor och kan känna dödsångest/panik och stress.

Jag har vuxit upp med tamråttor(räknas till brunråttan, samma ras som ute i det vilda), genom åren säkerligen ett femtital olika individer, alla lika speciella med sina egenheter. Och det är minsann inga dumma djur eller "äckliga/snuskiga" för den delen. De är mycket renliga av sig o vill inte vara smutsiga, de kan t.o.m. lära sig att "gå på låda". Jag har hållt få av dem inspärrade i bur, flertalet av dem har levt lösa i min lägenhet precis som annat folk har katt eller hund. De springer till dörren när man kommer hem från skolan, springer fram till kylskåpet när det öppnas (godis!) o kommer upp o myser i soffan framför tv:n på kvällen. De har sina favoritplatser, där de gärna bäddar o myser till med det de hittar, mina har iaf ofta valt lite utkiksplatser där de har bra uppsikt. Låter inte detta som beteende hos de flesta hundar?

Det gör mig ont ända in i själen o höra skadeglädjen över att låta råttorna drunkna efter timtals av kämpande i en vattenhink. Råttor är duktiga simmare skall ni veta så de har säkert kämpat läänge! Nä, fy fan för djurplågeri! Bara för att det är "skadedjur" så är plötsligt djurplågeri lagligt? F-n jag kanske skulle ta o dränka grannens katt, den är ju här o stör titt som tätt o pissar på mina grejer i stallet...

Om ni nu skall utrota råttor i era stallar, gör det på ett schysst sätt! Ta ut anticimex som har rätt typ av fällor, och godkända gift (hemska död). Glöm de där hinkarna med vatten o glykol- djurplågeri är vad det är!

O skaffa katt! Eller varför inte en jack russell?

Får man fråga hur de normalt hittar mat hos er? Råttor i hundratal betyder att de har mycket gott om mat. Stryp fodertillgången till o börja med! Där det inte finns mat är det ingen ide att bo -råttor är smarta serru ;)

Att kunna sätta i sig 100kg hjortfoder vid ett tilfälle låter som att råttorna mår riktigt gott hemma hos er. Råttor som mår bra förökar sig, o det går undan. Dräktigheten tar knappt fyra veckor, efter 6veckor är bäbisarna ute på egen hand o härjar efter mat. De kan snitta runt 7 ungar varje kull (allt från 5-15).

Få bort alla typer av lättåtkomliga fodersäckar, förvara maten i tjocka/grova plasttunnor (eller plåt?) ser ni att de går på plasten får ni fixa det på annat sätt.

Ge inte hästarna hel havre, hel havre skits ut igen= mat. Strö inte med halm där det fortfarande kan finnas korn kvar. Sköt era sopor eller ev. kompost snyggt så det inte är lättåtkomligt. Stryper ni fodertillgången slipper ni kanske återbesök av anticimex senare.

Lycka till

kl

Uppdatering

Efter min råttgiftsattack lugnade det ner sig lite, men nu är de tillbaka i 100 tal och det är ingen överdrift:eek::eek:

De är jättestora och inte ett dugg rädda. Har nu nyladdade anticimex lådor med gift (har fått dem av en kompis) men det verkar inte förslå nämnvärt. Vi har också skjutit säkert 20 st men det är ju som en droppe i havet.

Har även rensat bort en massa skit som låg i ladan (inte min skit). Det visade sig också att råttjävlarna hade bitit hål i svärfars bulksäckar med hjortfoder och satt i sig 100 tals kg hjortkraftfoder:eek:. Självklart är det ändå mitt (läs hästjävlarnas) fel at de är där:grin:.....

Hur lång tid borde det ta innan man ser efftekt av anticimex giftet??

Ännu mer äcklad och desperat *spysmiley*

Har någon tagit i anticimex lådorna med bara händer så är det kört att få dem att äta ur dem, alltid rena handskar när man hanterar lådorna var regel nr 1 vi fick lära oss av anticimex.
Vi har haft två omgångar med råttinvasion denna vinter dock har det löst sig nästan direkt efter utsättning av lådor, dock måste de ju placeras på rätt ställe, leta upp deras ingångar/hål eller var de brukar hålla till. Det är inte lönt att sätta lådorna på öppna ytor utan de skall stå intill väggar då råttorna undviker öppna ytor utan skydd.
Vilket av anticimex gift är det ni har ? Vi har haft mest strykande åtgång på pulvergiftet dock brukar tydligen blockgiftet vara mer poppis men våra skrällen har annan smak. Dock tål inte pulvergift att bli fuktigt då rör inte råttorna det (de är kräsna), så är det fuktig miljö så skall man ha blockgiftet.

En annan viktig sak att tänka på är att de på inga villkor får komma åt foder som innehåller K1 vitamin, eftersom det är antidoten till giftet. (Anticimexkillen som var här berättade om en svingård där de hade ett helsike, giftet bet inte alls på råttorna, dock upptäcktes orsaken efter ett tag och det var just att de samtidigt åt av grisfodret som innehöll K1 vitamin så de gav sig själva motgift hela tiden).

Råttdjur är förföljda,och råttor har det allra svårast.

Ja och vad kan det bero på tro ? Det kan väl aldrig bero på att råttor är ett skadedjur ? Vilda råttor är en stor sjukdomsspridare. Råttor förstör mängder och nej det är inte för att överleva, de äter mat för att överleva, allt annat de tuggar sönder är inte för att överleva. Jag undrar om du fortfarande hade tyckts så bra om råttor om din familj eller din häst hade brunnit inne pga att råttorna gnaggt på elkablarna ? För det är tyvärr en väldigt vanlig skada dessa förbannade djur gör och en mkt vanlig orsak till bränder.

Men eftersom detta nu är en känd risk, så kan man ju ge :devil: i att låsa in hästen i stallet så minskar risken... Jag vet ingen lösdriftshäst som brunnit inne.
Jag förstår att det är smärtsamt att förlora sin häst så, men det är knappast rationellt att ta ut det på andra djur:confused:

Självklart är vilda råttor ett problem- men att från det uttalandet gå till att det är okej att "hämnas" på dem genom att utsätta dem för div hemmagjorda fruktansvärt grymma "fällor", det är vad jag protesterar mot. Råttor gnager inte på kablar för att jävlas:grin:

/Migo
som både har egna tamråttor i lägenheten, avlivar dem vid sjukdom och tar död på vildråttor när det behövs. Men jag gör det snabbt och humant:cool:

Får man fråga hur de normalt hittar mat hos er? Råttor i hundratal betyder att de har mycket gott om mat. Stryp fodertillgången till o börja med! Där det inte finns mat är det ingen ide att bo -råttor är smarta serru ;)

Att kunna sätta i sig 100kg hjortfoder vid ett tilfälle låter som att råttorna mår riktigt gott hemma hos er. Råttor som mår bra förökar sig, o det går undan. Dräktigheten tar knappt fyra veckor, efter 6veckor är bäbisarna ute på egen hand o härjar efter mat. De kan snitta runt 7 ungar varje kull (allt från 5-15).

Få bort alla typer av lättåtkomliga fodersäckar, förvara maten i tjocka/grova plasttunnor (eller plåt?) ser ni att de går på plasten får ni fixa det på annat sätt.

Ge inte hästarna hel havre, hel havre skits ut igen= mat. Strö inte med halm där det fortfarande kan finnas korn kvar. Sköt era sopor eller ev. kompost snyggt så det inte är lättåtkomligt. Stryper ni fodertillgången slipper ni kanske återbesök av anticimex senare.

Lycka till

Jag har INTE haft av mitt foder framme utan alltid i tunnor. Däremot har min svärfar som äger ladan som lösdriften är emot en hel del skräp överallt och det har JAG nu rensat bort, finns en del saker kvar men inget skräp. Hjortfodret har förvarats i "råttsäkra" bulksäckar om 1 ton, sådana man även förvarar utsäde i och sedan lyfter med traktorn. Dessa har stått på pallar och råttorna har gnagt hål underifrån, vilket vi då inte har sett förräns senaste tiden när de skulle flyttas. De har alltså ätit underifrån, säker flera 100 kg.

Sedan vill jag tillägga att jag INTE har dränkt några råttor med vilje och inte heller förespråkar det. Jag har nu anticimex gift och så skjuter vi en del.
Jag har också själv haft tamråtta.

Har någon tagit i anticimex lådorna med bara händer så är det kört att få dem att äta ur dem, alltid rena handskar när man hanterar lådorna var regel nr 1 vi fick lära oss av anticimex.
Vi har haft två omgångar med råttinvasion denna vinter dock har det löst sig nästan direkt efter utsättning av lådor, dock måste de ju placeras på rätt ställe, leta upp deras ingångar/hål eller var de brukar hålla till. Det är inte lönt att sätta lådorna på öppna ytor utan de skall stå intill väggar då råttorna undviker öppna ytor utan skydd.
Vilket av anticimex gift är det ni har ? Vi har haft mest strykande åtgång på pulvergiftet dock brukar tydligen blockgiftet vara mer poppis men våra skrällen har annan smak. Dock tål inte pulvergift att bli fuktigt då rör inte råttorna det (de är kräsna), så är det fuktig miljö så skall man ha blockgiftet.

En annan viktig sak att tänka på är att de på inga villkor får komma åt foder som innehåller K1 vitamin, eftersom det är antidoten till giftet. (Anticimexkillen som var här berättade om en svingård där de hade ett helsike, giftet bet inte alls på råttorna, dock upptäcktes orsaken efter ett tag och det var just att de samtidigt åt av grisfodret som innehöll K1 vitamin så de gav sig själva motgift hela tiden).

Vi har blockgiftet och nog har de ätit av det alltid. Råttorna verkar inte ha några problem med att visa sig på öppna ytor...

Idag och sent igår kväll har det varit väldigt lungt, har inte sett en enda faktiskt..peppar, peppar ta i trä... Hoppas att giftet har börjat verka nu!

Ni ska passa er så att ni inte får sorkfeber, det kan finnas varsomhelst där det rör sig sorkar, råttor o möss.

Anticimex låter bra. Om du vet var råttorna har sitt bo kan du köpa en burk ensileringsmedel (myrsyra) och tömma dit det. det fungerar bra mot möss iallafall. ångorna är så starka att de fräter sönder luftvägarna om man andas in det på någorlunda nära håll och de dör ganska snabbt.
det är säkert lönlöst att sätta upp råttfällor, men det kanske har ihjäl nån iallafall...

Hoppas att du får bukt med dem:)

En sak till... en bekant som har stall har en mösskrämmare. det är en liten manick som man sätter i en stickkontakt som sedan avger ett högtrekvent ljud som ligger uatnför människans hörselområde, men mössen hör det. det här ska tydligen skrämma bort dem eftersom ljudet är obehagligt för dem. Vet inte hur bra det funkar, men de har inga möss (vet inte om de haft problem tidigare)

Som sagt, rekommenderar AIV-syra, det har vi använt och det funkar!

Om du vet var råttorna har sitt bo kan du köpa en burk ensileringsmedel (myrsyra) och tömma dit det. det fungerar bra mot möss iallafall. ångorna är så starka att de fräter sönder luftvägarna om man andas in det på någorlunda nära håll

Låter mkt plågsamt

Jag har INTE haft av mitt foder framme utan alltid i tunnor. Däremot har min svärfar som äger ladan som lösdriften är emot en hel del skräp överallt och det har JAG nu rensat bort, finns en del saker kvar men inget skräp. Hjortfodret har förvarats i "råttsäkra" bulksäckar om 1 ton, sådana man även förvarar utsäde i och sedan lyfter med traktorn. Dessa har stått på pallar och råttorna har gnagt hål underifrån, vilket vi då inte har sett förräns senaste tiden när de skulle flyttas. De har alltså ätit underifrån, säker flera 100 kg.

Sedan vill jag tillägga att jag INTE har dränkt några råttor med vilje och inte heller förespråkar det. Jag har nu anticimex gift och så skjuter vi en del.
Jag har också själv haft tamråtta.

Jag trodde inte att du hade dränkt råttor, det var ett separat inlägg jag skrev om det rent allmänt ;) Att ni skjuter råttor läste jag- Snabbare o mer human död kan det nog inte bli för dom. :bow: Skulle va fällorna då, men de är ju oftast för smarta för o ta "ostbiten".

Men om säckarna var råttsäkra hade de ju inte kunnat gnaga hål på säcken ;) Så så råttsäkra var de ju inte :angel: Men det är klart de säger ju att råttor t.o.m. kan gnaga sig igenom tunn plåt...

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Tittar in i ditt kök del 27
  • Vad gör vi? Del CCXII
  • Sytråden del 4

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Oseriös avel 2023
  • Akvarietråden V

Hästrelaterat

Tillbaka