Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Jag har länge känt att jag nog har add, men det tycker inte vården. Anledningen är att jag kan hålla en röd tråd i ett samtal och genomföra projekt (sanning med modifikation).
Hur är det? Är det sånt man absolut inte kan om man har adhd/add?
Det är nog väldigt olika. Jag har adhd precis som min sambo och flera vi känner.Jag har länge känt att jag nog har add, men det tycker inte vården. Anledningen är att jag kan hålla en röd tråd i ett samtal och genomföra projekt (sanning med modifikation).
Hur är det? Är det sånt man absolut inte kan om man har adhd/add?
Jag har för mig att det kan vara svårt att märka ADD/ADHD ouppmärksam form när man är utbränd, deprimerad, har PTSD etc. Vilket TS väl hade/var när hen utreddes.Kan inte svara på frågan, men kika på Audhd alltså kombination autism och adhd. Men som @parellikusken skriver borde visats sig om redan utredd för npf-diagnos.
Ah, lärde mig lite nytt, det första du skrev.Jag har för mig att det kan vara svårt att märka ADD/ADHD ouppmärksam form när man är utbränd, deprimerad, har PTSD etc. Vilket TS väl hade/var när hen utreddes.
Känner några som har både autism och ADHD där man missat ADHDn vid första diagnosticering. De har då haft lite mildare besvär av båda diagnoser.
Tänker att man nog får anta att de tagit höjd för det i utredningen. Den är ju trots allt väldigt omfattande.Jag har för mig att det kan vara svårt att märka ADD/ADHD ouppmärksam form när man är utbränd, deprimerad, har PTSD etc. Vilket TS väl hade/var när hen utreddes.
Känner några som har både autism och ADHD där man missat ADHDn vid första diagnosticering. De har då haft lite mildare besvär av båda diagnoser.
Jag känner alltså flera som genomgått utredning och först fått en diagnos, autism, och något år senare fått göra utredning igen och då fått addera ADHD-diagnos. Så det verkar gå att missa. Det har förklarats så för dem, att det kan missas när man har flera andra problem som kan påverka. Alltså börden har förklarat det.Tänker att man nog får anta att de tagit höjd för det i utredningen. Den är ju trots allt väldigt omfattande.
Om jag inte minns fel har Wille gjort två utredningar förut, en som inte visat något alls och en som visade autism.Jag känner alltså flera som genomgått utredning och först fått en diagnos, autism, och något år senare fått göra utredning igen och då fått addera ADHD-diagnos. Så det verkar gå att missa. Det har förklarats så för dem, att det kan missas när man har flera andra problem som kan påverka. Alltså börden har förklarat det.
Sista visade autism med ett nödrop enl tsOm jag inte minns fel har Wille gjort två utredningar förut, en som inte visat något alls och en som visade autism.
Om det år så som jag kommer ihåg så lär inte ännu en utredning visa en helt annan diagnos.
Jag tror att du behöver byta arbetsterapeut. Alla med samma diagnos fungerar ju inte lika. Detta är ju oerhört komplexa diagnoser som även överlappar varandra. Det är ju också förkommande att vuxna som haft en diagnos gör en ny utredning som visar att de inte har diagnosen längre. Det innebär ju inte att den första diagnosen var fel utan att personen har lärt sig att hantera sina svårigheter.Jo, det stämmer att jag utretts två gånger.
Jag undrar varför jag inte kunnat ta till mig av arbetsterapeutens hjälp, ens det minsta lilla. Jag funkar fortfarande lika dåligt.
Jag har liksom provat scheman, listor, strategier m.m. och inget funkar. Exempelvis när jag städar så flaxar jag hit och dit. Jag gör lite här och lite där och blir aldrig klar med något. Men jag har samtidigt förmågan stt skärpa till mig när jag måste.
Den första arbetsterapeuten gick på barnledighet och jag fick en ny. Den nya avslutade kontakten efter 3 gånger.Jag tror att du behöver byta arbetsterapeut. Alla med samma diagnos fungerar ju inte lika. Detta är ju oerhört komplexa diagnoser som även överlappar varandra. Det är ju också förkommande att vuxna som haft en diagnos gör en ny utredning som visar att de inte har diagnosen längre. Det innebär ju inte att den första diagnosen var fel utan att personen har lärt sig att hantera sina svårigheter.
Mina bägge barn har npf diagnoser och större delen av släkten. Men de har på olika sätt lärt sig hantera tillvaron, en del med medicin, rutiner, färgschema, träning, omställning av kost etc. Under mina barns skolgång så har jag gång på gång slagits över hur lite kunskap som välutbildade kuratorer, specialpedagoger etc har så ge inte upp för att det inte fungerar med en person utan byt.
Jo, det stämmer att jag utretts två gånger. Jag var inte ens särskilt medgörlig vid första utredningen och andra gången var det min ordinarie psykolog som gjorde den och då checkade hon bara av ett formulär. Hon baserade diagnosen på kännedom om mig och formuläret.
Jag undrar varför jag inte kunnat ta till mig av arbetsterapeutens hjälp, ens det minsta lilla. Jag funkar fortfarande lika dåligt.
Jag har liksom provat scheman, listor, strategier m.m. och inget funkar. Exempelvis när jag städar så flaxar jag hit och dit. Jag gör lite här och lite där och blir aldrig klar med något. Men jag har samtidigt förmågan stt skärpa till mig när jag måste.
Nej, jag har alltid varit förbaskat rörig och undrade redan många år innan autismdiagnosen, varför jag inte kunde hålla ordning fastän jag i huvudet är noggrann och pedant.Det skulle jag säga innebär att du är för välfungerande för diagnos. Eller så är det kanske en depression som är problemet mer än adhd. Jag skulle släppa det spåret. Jag flaxar också, blir lätt uttråkad, kan inte hålla mig till listor osv. Men jag KAN fungera. Du har ju fungerat bättre än du gör nu, intrycket är att det är stress och depression som påverkar dig mycket.
Jag har en nära med autism som klassades som kraftig ( säkert fel ord) som hade stora problem i livet innan en ( större) utredning, men som fick en medicin ( vet ej namnet)( men kan fråga) kan nu sköta arbete, orkar gå upp, använder sig av lista etc men har inga problem att följa det. Hon uppfattades som deprimerad pga symtomen ( men va det inte enligt egen utsago) men funkar fint idag tack vare medicin, Har du fått prova något sådant?Jag har liksom provat scheman, listor, strategier m.m. och inget funkar. Exempelvis när jag städar så flaxar jag hit och dit. Jag gör lite här och lite där och blir aldrig klar med något. Men jag har samtidigt förmågan stt skärpa till mig när jag måste.
Inget nödrop. Psykologen var säker på sin sak.Sista visade autism med ett nödrop enl ts
Fast att man är rörigt betyder ju inte att man har ADHD, det kan vara en effekt av ADHD, men behöver inte vara.Nej, jag har alltid varit förbaskat rörig och undrade redan många år innan autismdiagnosen, varför jag inte kunde hålla ordning fastän jag i huvudet är noggrann och pedant.