AdTab (utbruten från Valp 2025)

Bukefalos 30 år!

I vilket stadie tänker du då? Dräktighet, laktation, efter laktation? Enligt FASS har man testat Bravecto tablett på avelsdjur och det är säkert att använda både under dräktighet och laktation.
Om vi säger att tiken fick bravecto i oktober, föder valpar i mars och i maj när valparna har flyttat så hittas döda fästingar på dem. 😅

Om vi säger att tiken fick bravecto i oktober, föder valpar i mars och i maj när valparna har flyttat så hittas döda fästingar på dem. 😅
Låter lite osannolikt eftersom Bravecto verkar i 3 månader, möjligtvis ibland några veckor längre. Men oavsett så är det en av få fästingtabletter som faktiskt är testade på dräktiga och lakterande tikar vilket också betyder att det är säkert för valparna. Så kanske bara bra då om de har lite extra skydd från mamman 😄 Skulle vara intressant om ni mailade tillverkaren och frågade, mailadress står på FASS!

Låter lite osannolikt eftersom Bravecto verkar i 3 månader, möjligtvis ibland några veckor längre. Men oavsett så är det en av få fästingtabletter som faktiskt är testade på dräktiga och lakterande tikar vilket också betyder att det är säkert för valparna. Så kanske bara bra då om de har lite extra skydd från mamman 😄 Skulle vara intressant om ni mailade tillverkaren och frågade, mailadress står på FASS!
Jag tycker det låter väldigt långsökt men ändå smidigt. 😂 Ska nog mejla faktiskt! 👌🏻

Nu har vi äntligen fått kontroll på fästinginvasionen här hemma känns det som och dom jag hittar är stendöda. Äntligen! :banana:
Behandlade med frontline spot on i väntan på bravecto men det ger inte tillräckligt skydd ensamt. Leveransen med bravecto krånglade så jag åkte och köpte adtab till både hundar och katter här hemma och det i kombination med att jag sprayar två spray med Frontline över hundarna innan vi går i skogen har gjort den stora skillnaden.
Tack @Malibu_Stacy för dina tips om att kombinera både frontline och tabletter. :bow:

Baravecto får vänta att användas till ett senare tillfälle. Adtab fungerade jättebra. :up:

Nu har vi äntligen fått kontroll på fästinginvasionen här hemma känns det som och dom jag hittar är stendöda. Äntligen! :banana:
Behandlade med frontline spot on i väntan på bravecto men det ger inte tillräckligt skydd ensamt. Leveransen med bravecto krånglade så jag åkte och köpte adtab till både hundar och katter här hemma och det i kombination med att jag sprayar två spray med Frontline över hundarna innan vi går i skogen har gjort den stora skillnaden.
Tack @Malibu_Stacy för dina tips om att kombinera både frontline och tabletter. :bow:

Baravecto får vänta att användas till ett senare tillfälle. Adtab fungerade jättebra. :up:
Toppen!! Skönt att höra att du också tycker att det fungerar bra med kombinationen och att katterna går säkra 😊

Det är ju inte avstötande men om det inte stör dig så spelar det ingen roll.
Man kan kombinera preparat som har olika verningsmekanismer. Opåläst veterinär.
Utomlands i exempelvis Italien är det ett måste att ha både avstötande för att hålla sandmyggor (leishmania, tropisk hjärtmask) och loppor/lösa borta samt något som dödar vid sug för att minska risken för babesia, anaplasma och erlichia. Dessutom avmaskas de också och detta året runt. Så det är absolut safe men inte safe att kombinera två läkemedel ur samma substansgrupp med samma verkningsmekanism.
Så om du känner att Bravecto inte är tillräcklig så kan du kombinera med Frontline.
Samma i ungern, hundarna är fulla med medel för att hålla borta all skit.

Liknande trådar

• Ny valp
  • Köpa valp, tips & råd
  • Foder till hund med mag-tarmproblem
  • Lämna valp ensam

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

• Valp, tips och råd
  • Valp 2026