Äga en häst tillsammans, hur vanligt är det?

Skjøldur

Trådstartare
Travhästar är en sak, dom har ofta delägare. Men ridhästar, hur vanligt är det att en ridhäst har två ägare? Än har jag nog bara träffat på en. Medryttare är ju vanligt men dom bidrar snarare än delar ens kostnader och bekymmer. Jag har inget behov av att dela häst, undrar ändå. Under senior här på buke finns en tråd om "bättre ekonomi som hästfri". Och så har jag tänkt att många hästar har en kapacitet att bli ridna eller tränade på annat sätt mer än en gång om dagen. En timmas skogsritt på förmiddagen och en timmas dressyr på banan om kvällen klarar dom galant. Dom skulle må bättre och få mindre överskottsenergi. En del har egentligen inte tid att rida mer än kanske tre gånger i veckan, familjen kommer i kläm. Ändå vill dom hellre äga än låna.
 
Sv: Äga en häst tillsammans, hur vanligt är det?

Egentligen är det nog en utmärkt lösning men.......... Kan tänka mig att det blir en hel del konflikter. Det räcker ju bara att ösa här på Buke så förstår man att det finns lika många viljor och åsikter som det finns hästägare.
 
Sv: Äga en häst tillsammans, hur vanligt är det?

¨jag har ägt en till hälften i dryga 3 år.
i det stora hela gick det bra, och det var perfekt ansvars/kostnadsmässigt.
 
Sv: Äga en häst tillsammans, hur vanligt är det?

Med rätt person är det bara roligt att vara två, men kan ju vara svårt att veta i förhand.
 
Sv: Äga en häst tillsammans, hur vanligt är det?

i mitt förra stall vara det 2 systrar och deras bästa kompis som delade på 1 häst.
De hade 2 dagar var och så delade de på den där dagen då hästen vilade och tog var 3 e vecka och så rullade det på.
Systrarna åkte oftast ut tillsammans så det vart 4 dagar för dom. Ena systerna tävlade mest hoppning och de andra 2 var inte så intresserade i att tävla. Ena red dressyr lektioner ibland.

Det verkade funka super. fördelen var ju att de alltid hade råd att köpa fina saker till hästen:D
Täcken som var svindyra vart plötsligt rätt billiga för dom att köpa.:)


Jag skulle kunna tänka mig att dela häst med en som har snarliknade ridstill som jag och samma tänk.

Tänk vad billigt det skulle bli då:eek::D då skulle min häst bara kosta ca 2500 månaden slippa leta medryttare utan då är man 2 som delar på allt redan.
 
Sv: Äga en häst tillsammans, hur vanligt är det?

Säkert en bra lösning om båda ägarna har ungefär samma principer/ridstil mm och klarar av att komma överens.

Själv har jag sett både lyckade "parförhållanden" och också flera direkta katastrofer. De senare har oftast varit fall där ägarna inte känt varandra så där väldigt bra innan hästköpet och sedan fått inse att samarbetet av olika orsaker inte fungerat överhuvudtaget. :banghead:

Ridmässigt är ju alla människor lite olika också fast man försöker tala ihop sig och siktar mot samma mål. I bästa fall kan ryttarna komplettera varandra på ett positivt sätt, men i värsta fall motarbetar man varandra (medvetet eller omedvetet) vilket gör att hästen blir konfys och/eller att utvecklingen går långsamt/stannar upp/går bakåt. Det här gäller ju iofs också då man har medryttare.

Så ja - själv har jag sett tillräckligt med skräckexemplar för att låta bli att köpa häst tillsammans med nån annan än familjemedlemmarna (det kan ju iofs också ibland vara lite utmanande :p). Men visst kan det fungera om man hittar/har rätt person att dela hästen med!
 
Sv: Äga en häst tillsammans, hur vanligt är det?

Jag tycker det låter som rena mardrömmen..
Men jag vill ha allt på mitt sätt och jag vill veta precis hur mycket och hur mina hästar blir tränade.. Jag klarar inte ens av medryttare. :D:o

Är man inte som mig så tror jag det kan vara riktigt kul att dela allt med någon. :)
 
Sv: Äga en häst tillsammans, hur vanligt är det?

Delägare av travhästar brukar överlåta skötsel, träning och tävling åt utomstående parter. Eventuellt står en av delägarna för träningen.

Liknande finns ju för avelshingstar och tävlingshästar i miljonklassen.

Det är inte alltid det fungerar smärtfritt...

Med två delägare som vill båda vill sköta, rida och träna är det bäddat för konflikter. Det hade inte fungerat i travvärlden heller!
 
Sv: Äga en häst tillsammans, hur vanligt är det?

Jag har två gånger varit medägare i häst, förra gången var det ett ridsto/ avelsto, det var mer att hennes uppfödare ville ha kvar möjligheten att få ta några föl undan henne. Jag fick dock köpa ut henne något år senare. Allt gick utmärkt och det var inga konflikter då vi båda visste vad vi ville innan.
Sen ägare jag ett sto tillsamans med min syster. Då vi har våra hästar tillsamans och planerar ändå allt ihop så är det inga problem det heller.
 

Liknande trådar

Gnägg Har läst "hagtråden" och förundras. Finns dessa hästar på riktigt? Hästar som hellre är inne i stallet än ute i en vettig hage? Hästar...
7 8 9
Svar
167
· Visningar
14 960
Senast: fio
·
Hästvård Efter att ha fått ett helt gäng med veterinärer att klia sina huvuden tar jag nu buke till hjälp! Allt började i våras, tror det var i...
2
Svar
33
· Visningar
9 479
Senast: Lisa2014
·
Ridning Jag har en häst på foder sen 1,5 år tillbaka. Han är en valack på 9 år, en pre. Enligt ägaren ska han vara utbildad LA dressyr, vilket...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 039
Senast: ainasoja
·
Hästmänniskan Jag har efter månader av letande (gäller Foderhäst) äntligen hittat två som skulle passa där både jag och hästen troligtvis om inget...
Svar
17
· Visningar
1 616

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp