Äga semesterbostad utomlands erfarenheter?

nickan1

Trådstartare
jag undrar om det finns någon som har semesterbostad utomlands och kan dela med sig lite av tips och erfarenheter? Planen är att köpa inom något åroch när vi går i pension om ett antal år tillbringa ett antal månader där per år under förutsättning att man har hälsan för det, annars får man väl sälja igen. Jag mår verkligen inget bra av vare sig kyla eller mörker så det skulle vara underbart. Har rätt bra koll på landet ifråga Spanien eller rättare sagt Teneriffa, så extra kostnader som tillkommer utöver köpet med mäklaravoden och annat och att man oftast också får betala samfällighetskostnader har jag relativt bra koll på.

Jag tänker mer på den praktiska aspekten, dels är vi intresserade av att hyra ut när vi inte själv är där så att man får in lite pengar både till underhåll och eventuella lån på bostaden, särskilt under de år vi båda jobbar. Jag tänker hur man löser allt rent praktiskt, med uthyrning och akut underhåll om man själv inte är på plats och något händer som måste lagas omgående? Och allt annat som jag säkert glömt att fråga om.
 
Mina föräldrar har ett boende som de hyr ut, de har lämnat allt till en firma som fixar allt med annonsering, bokningar och städning. De är även typ ”vaktmästare” och fixar grejer och ringer reparatörer vid behov. Kostar en slant, men är värt det eftersom man slipper oroa sig om saker och ting funkar tusentals mil därifrån. Dock sliter det mycket med uthyrning, så hyr man ut - ha inga fina grejer eller möbler. Folk är dels inte särskilt rädda om saker de själva inte äger och dels försvinner det några grejer varje år i samband med hyresgäster. I deras land behöver de något tillstånd att hyra ut. Vet inte hur det funkar i Spanien dock.
 
Tack för bra svar @starcraft ! Att ha en firma som sköter allt med uthyrning och reparatörer låter praktiskt och nödvändigt. Ja kan tänka mig att det sliter en del på inredning och annat att hyra ut så hellre funktionellt, praktiskt och billiga saker än dyrt och exklusivt då alltså. Bra tips! Får kolla upp om det behövs tillstånd att hyra ut med det hade jag inte tänkt på. Vi tänker oss en mindre lägenhet inte hus som det är ju ett helt annat underhåll som krävs.
 
jag undrar om det finns någon som har semesterbostad utomlands och kan dela med sig lite av tips och erfarenheter? Planen är att köpa inom något åroch när vi går i pension om ett antal år tillbringa ett antal månader där per år under förutsättning att man har hälsan för det, annars får man väl sälja igen. Jag mår verkligen inget bra av vare sig kyla eller mörker så det skulle vara underbart. Har rätt bra koll på landet ifråga Spanien eller rättare sagt Teneriffa, så extra kostnader som tillkommer utöver köpet med mäklaravoden och annat och att man oftast också får betala samfällighetskostnader har jag relativt bra koll på.

Jag tänker mer på den praktiska aspekten, dels är vi intresserade av att hyra ut när vi inte själv är där så att man får in lite pengar både till underhåll och eventuella lån på bostaden, särskilt under de år vi båda jobbar. Jag tänker hur man löser allt rent praktiskt, med uthyrning och akut underhåll om man själv inte är på plats och något händer som måste lagas omgående? Och allt annat som jag säkert glömt att fråga om.
Om det är samma regler som på fastlandet så krävs licens/tillstånd för uthyrning. Det är också en del pyssel har jag förstått med att skaffa spansk bank, sköta betalningar osv. Vi har i familjen hus på fastlandet i Spanien men hyr inte ut, ingen ids med byråkratin och att ha ”främlingar” i huset.
 
Om det är samma regler som på fastlandet så krävs licens/tillstånd för uthyrning. Det är också en del pyssel har jag förstått med att skaffa spansk bank, sköta betalningar osv. Vi har i familjen hus på fastlandet i Spanien men hyr inte ut, ingen ids med byråkratin och att ha ”främlingar” i huset.

Tack för svar ska kolla vidare på de bitarna då!
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Ja, nu är det dags att höra om det finns någon här som har erfarenhet av att hyra/äga stall och vad man egentligen ska tänka på. Detta...
Svar
8
· Visningar
2 740
Senast: Pudlan
·
Äldre Då jag och min pojkvän har pratat på att flytta ihop så har jag börjat kolla på hur det fungerar att hyra ut i andra hand. Jag är...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 421
Senast: Inte_Ung
·
Hästvård Jag bli bara så less och börjar känna att jag snart nått punkten där jag inte orkar mer. Samtidigt så vetesjutton om jag orkar...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
10 589
Senast: ako
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp