Ägarbyte och hästpass på ridtravare

I

Isidor

denna tråd kanske ligger fel. men är det nån som vet nåt om ägarbyte och hästpass på travare som kommer att gå som ridhäst och kommer aldrig starta mera . Kostar det samma ändå eller ??????????
 
kostnaden har inget med att göra vad du vill använda hästen till utan de går efter en fast prislista.
 
Ägarbytet är gratis om hästen är över tävlingsbar ålder (12 år för hingst/valack, 10 år för ston), annars kostar det. Tror det är 500:-, eller däromkring iaf.
 
:crazy:

Tur att man väntar till sista sekunden, så man hinner bli rik under tiden... NOT!!!!

Varför gör jag jämt så? :smirk:
 
Ägarbyte är Gratis ska skicka in mina papper dag. Gå in på www.travsport.se och på blanketter där kan du beställa hem blanketter om ägarbyte.

Hästpass däremot kostar mer. beror på om hästen är registrerad,blodtippad m.m
 
Ring stc och få papper hem som både du & förra ägaren skall fylla i bla. se till att dom är korrekt ifyllda & allt som skall fyllas i är ifyllt. Råkade ut för att min häst fortfarande var utleasad i Stc`s papper och då kunde inte ägarbyte ske. Utan leasingen var tvungen att skriftligen upphävas och vi skickade papperna igen men då var datumet ogiltigt. Kan inte sälja häst först o bryta leasingen sen. Så vi fick skriva helt nya papper och flytta fram köpedatumet 3 veckor framåt för att Stc skulle godkänna ägarbytet. Tog 6 veckor innan jag blev införd som ägare.
*pust*

Ett byte i deras register kostar 525:- inkl moms, då får du ett papper som kommer vara underlag till hästpasset senare, så så spara det. Begär även hästens registreringsbevis av ägaren om det fortfarande finns!!!!!

Pass vet jag inte, har inte hunnit med det än pga ekonomin.
 
den info jag fått från stc (via mail) är att passet kostar 625:- + avgift för konturdiagram då givetvis, betydligt billigare än vad det kommer bli att skaffa pass till min gamla ponny som bara går och skrotar :mad:
 
875 kr är iaf vad jag har fått uppgift om + avgifter..mystiskt med tanke på att de flesta travisar är blodtypade, registerförda etc. Borde ju vara billigare än andra raser, men STC tycker om att ta betalt..
 
Lånar knappen....

Ägarbyte kostar tydligen numer för alla STC hästar oavsett ålder, det var i alla fall det svar jag fick när jag ringde och hörde om avgifter osv. på vårt nytillskott ett14 åriga avelsto...............
 
*lånar knapp*

Det kostar 500 kr att göra ett ägarbyte oavsett hur gammal den är eller om den ska användas till enbart ridning.
Du skickar in en lapp till STC om ett ägarbyte och sen kommer det en faktura hemskickat till dig tillsammans med bvekräftelsen om att du har begärt ägarskifte.
 
Jag köpte ett sto -02 april och så har jag precis skrivit över en på mig för en månad sen ungefär..
 
vad som Däremot inte kostar och som jag har fixat på min skrutt är Permanent startförbud. En säkerthet för mig som hästägare om jag inte vill att min häst ska behöva gå på banan mer - och kanske måste sälja i framtiden. Då är framtiden säkrad som ridhäst i alla fall :bow:
 

Liknande trådar

Gnägg Hej! Den här tråden är för alla oss som har en PRE eller som gillar rasen PRE eller som bara vill diskutera PRE. :) Vore kul att få...
2
Svar
31
· Visningar
2 908
Senast: Valle
·
Träning Ni som har två eller fler hästar och ”vanligt” jobb/familj, hur lägger ni upp aktiveringen av hästarna? Har ni några smarta idéer/tips...
Svar
12
· Visningar
1 282
Senast: Miiikaela_
·
Ekonomi & Juridik Hej på er, det finns säkert mängder av sånna här frågor på nätet men har inte hittat hur man gör i exakt vår situation. Sambon har en...
Svar
3
· Visningar
1 160
Senast: Bee
·
L
  • Artikel
Dagbok Först innan jag skriver dethär så vill jag BE att ni kan ha respekt för att det är jobbiga saker. Jag VILL skriva om det och jag VILL...
6 7 8
Svar
140
· Visningar
8 269
Senast: LiviaFilippa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp