Bukefalos 28 år!

Ägarbyte och pass!

Fibusen

Trådstartare
Har ett problem ang pass,och ägarbyte. Har varit i kontakt med stc lääänge tidigare ang att jag inte står som ägare på min häst... Tar det från början..

Köpte mitt kallblods sto sörflickan F:1990 i januari -98,alltså 10 år sen,ägaren skulle skicka in ägarbyte samt stryka henne så att hon inte skulle få starta,men när jag skulle fixa pass åt henne står fortfarande förra ägaren som ägare,jag försöker kontakta honom utan svar,hör av mig till stc som inte heller lyckas luska ut var han finns. Får även en adress av stc till honom,har skickat brev,men han har inte svarat eller hört av sig,han är spårlöst borta.

Med andra ord så står han fortfarande som ägare på hästen,MEN,nu ska jag sälja henne,hur går jag till väga? Måste jag göra ett ägarbyte innan med förra ägaren (utan hans underskrift,eftersom han inte går att få tag på) eller kan jag skriva nya ägaren på en gång?

Har ännu inte fixat pass åt henne eftersom det bara är endast ägaren som kan fixa det,och han är spårlöst borta,men "avmålningen" av ID-kontrolant är klart,har alla papper klara att skicka in förutom att jag inte står som ägaren...

Hur ska jag gå tillväga? Kan jag bara skicka in papprerna på ett ägarbyte? Och ska jag skicka det tillsammans med passet,eller ska dom till olika ställen? Vad ska med passet,och vart ska ägarbytet? Ska jag skicka med kvittot jag och per-erik skrev för 10 år sen? Och den största frågan,kan vi skicka in nya ägaren på en gång eller måste jag och förra göra ägarbyte,sen direkt efter jag och nya ägaren? Tråkigt att göra ett ägarbyte i onödan,det är ju endå 525:-
 
Sv: Ägarbyte och pass!

Hästens förra ägare är den som måste skriva under ett ägarbyte. Du kan inte skriva under med ditt namn, när han fortfarande står som ägare. Då kommer dina papper bara åter från STC. Tyvärr händer det här då & då. Och nu har det juh gått väldigt lång tid.... ser att hästen även är delägd. Vad säger STC?
 
Sv: Ägarbyte och pass!

Har pratat med stc,och dom sa att vi skulle skicka in ett ägarbyte med den nya ägaren på en gång,samt skriva med ett brev där det står att vi försökt kontakta honom utan resultat,samt kvitto, (kvitto,som för övrigt är en gul postit-lapp...:grin:) och jag kunde även kontakta mitt föräkringsbolag,så kan dom intyga att jag betalat försäkring på henne sen januari 1998 om det skulle behövas mer "bevis".

När (om) det går igenom så får nya ägaren skicka in passansökan,och skriva in henne som ägare på en gång..

Ang passinfo,har ju ett papper där ID-kontrolant varit ute och målat av,så det är klart,men det andra pappret,där dom andra uppgifterna finns,där har jag ju redan fyllt i mig som ägare,och det ska ju inte stå där nu,vart får man tag på nya sånna? Har dom sånna på tex ATG kliniken?

Aja,nu får vi vänta först och främst på att ägarbytespapprerna kommer,sen skicka in dom först och främst och se så att det går igenom,förhoppningsvis utan problem...

Men man blir ju lite skrämd endå om det skulle funka,hur lätt är det inte då att göra ägarbyten på hästar,som kanske inte alls ska byta ägare? :confused:
 
Sv: Ägarbyte och pass!

Men prova det å se om det funkar.

Men jag fick tex tillbaka papper där ägaren hade skrivit sitt namn men glömt underskriften.

Det kanske beror på situationen? Annars tycker jag STC är jäkligt noga med ägarskiften.
 
Sv: Ägarbyte och pass!

Ja,vi får hålla tummarna... Annars vette tusan vart vi ska vända oss...

Stc verkar då lita på mig efter att ha pratat med dom för hundrade gången i telefonen iallafall under dessa år..:angel:;)
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Nu ska tilläggas att jag inte är någon av ägarna men jag är berörd ändå eftersom en av personerna är en god vän till mig. En häst ägdes...
2
Svar
38
· Visningar
5 221
Senast: Smedholt
·
Ekonomi & Juridik Hej! Jag fick ta över en häst som stod i samma stall som min häst. Jag hade under ca 8 månader skött om hästen mer än vad ägaren gjorde...
Svar
3
· Visningar
1 754
Senast: Oknytt
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
10 247
Övr. Katt Jag gav i våras bort en katt åt en som frågade efter en ny, vuxen, katt då hennes förra blivit påkörd. Jag hade två som inte trivdes så...
Svar
19
· Visningar
2 250
Senast: Skjøldur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp