T

Trifon

Hur funkar det egentligen när en häst byter ägare? Visst måste man skicka in papper nånstans att hästen har ny ägare? Men vart? Behöver både säljare och köpare göra det här i sånafall? :confused:
 
Vad jag har förstått (eller som det står i mina papper) så skickar man in en anmälan om ägarbyte till ASVH och det kostar ca 300:- Men jag är inte säker på vem det är som skickar in anmälan. Tror det är säljaren men är inte riktigt säker.
 
När jag har köpt och sålt häst, vbl travare, så har köparen skickat in en lapp som båda parterna skrivit på.

Och så har vi även skrivit på två köpekontrakt, ett var.
 
På shetlandsponnyer måste man skicka in passet till registratorn och fyller då i en lapp med sälaren och de nya ägarens namn osv och underskrifter och jag postar alltid det så jag vet att det blir skickat, sen kostar det 60 kr för den nya ägaren och hämta ut det. På Halvblod är det en lapp som man måste skicka in till Asvh(flyinge) där hästens regristrering står och samma sak där säljare och nya ägare skriver på och jag skickar det med för att jag ska vara säker på att det kommer i väg och sen får de nya ägarna en ny sådan lapp. :bow: :bow:
 
Är det speciella blanketter för det då eller? Och var får man tag i dem i såna fall? :confused: Hur snart efter att man köpt hästen måste det skickas in?
 
På shetland så kan man hämta det på deras hemsida och halblod får du väl ringa flyinge som har hand om regristreringen, men om du har köpt en så har ni inte gjort ägarbyte med den gammla ägaren, på halblodet som jag sålde fick jag ju med lappen när han regristrades in och den nya ägaren kommer att få en hemskickad till sig.
 
På connemara skickar man in ägarbeviset, antar att de vill ha kopia på kvitto eller köpeavtal också men det står med på ett lösblad i passet. Jag minns inte exakt för det var längesedan jag fixade det, ingen kostnad iaf.
 
PÅ min hästs registreringbevis står det: Ägarbyte av stamboksförda ston skall anmälas till asvh. alltså gäller detta inte för valacker.. har jag förstått rätt??
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag ska ta emot en omplacerings hund men först ska jag få möjlighet till en prövotid. Ägaren vill inte kunna ta tillbaka hunden...
2
Svar
21
· Visningar
2 034
Senast: Migo
·
Gnägg Hej. Jag har köpt en importponny från Irland som befunnit sig i Sverige under 4år men där de som tog hit honom har "missat" att...
Svar
1
· Visningar
660
Hästmänniskan Hej. Behöver er hjälp kring det juridiska. Jag tog över en äldre häst för några år sedan. Ägaren avliden pga sjukdom. Jag har pass men...
Svar
19
· Visningar
2 030
Senast: Blyger
·
Anläggning Jag är eventuellt intresserad av att köpa en fastighet där nuvarande ägare har hästar. Hagarna är på totalt 1000 kvm, uppdelat på två...
Svar
19
· Visningar
1 188

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp