Bukefalos 28 år!

Ägaren skiverv ej under fodervärdsavtal.

Sandra_99

Trådstartare
Min medryttare tog för 10 dagar sedan en "egen" häst på foder. Jag var väldigt ärlig med vad jag tycker är viktigt att tänka på framför allt gällande avtal. Förklarade också att avtalet ska vara skrivet innan hästen går på transporten.

Medryttaren hade " glömt" skriva ut avtalet när hästen hämtades så inget blev skrivet! Hon har försökt kontakta ägaren om dag när dom ska träffas och skriva papper men denne undviker dessa frågor. Hon svarar på sms men undviker att svara på dessa frågor gällande möte. Hon vet inte var hästen finns, givetvis vilken ort men ej var eftersom hon ej vill komma ut för hon tycker hästen ska "vänja" sig vid min medryttare. Har ingen hemadress till ägaren men går kanske att få fram via telenummer.

Hur som haver, hur funkar de när man inte har avtal egentligen? Hästen har ingen försäkring, för gammal för nyförsäkring, och inget pass tex vad gäller där? Om hästen tex skadar sig, passkontrollant (?) kommer ut och inga papper finns?

Medryttaren tycker bollen ligger hos ägaren nu när hon försökt få till möte och anser att det bara är dåligt för ägaren att de inte finns avtal, men hur ligger de till egentligen?
 
Sv: Ägaren skiverv ej under fodervärdsavtal.

Det är ju fodervärden som normalt ansvarar för alla kostnader runt hästen. Vilket innebär vård- och veterinärkostnader. Har de inte avtalat något annat än att fodervärden ska stå för allt, är det ju inte mycket försämring för fodervärden utan skrivet avtal (avtal finns det ju, hon har inte stulit hästen däremot är det ju en brist att det inte är påskrivet).

I fodervärdens ställe hade jag skrivit ut kontraktet, åkt hem till ägaren en kväll och sett till att få det hela ur värden. Bara att ägaren inte verkar intresserad/undviker kontraktsfrågan luktar hästdumpning för mig. Står inte personnummer och adress i kontraktet?
 
Sv: Ägaren skiverv ej under fodervärdsavtal.

Det finns ett kontrakt som fodervärden själv skaffat fram för att ta med till ägaren och få påskrivet. I dagsläget är det ett tomt papper. De enda uppgifter fodervärden har på ägaren är namn och ett telefonnummer.

De enda som sagts dom emella är att ägaren betalar ev. böter eftersom hästen ej har pass. Inget annat.

Men hur är de egentligen, fodervärden kan intr bara lämna tillbaks hästen till ägaren och ägaren kan inte bara hämta hästen eller?
Inget av detta är aktuellt då hästen funkar bra hos fodervärden och ägaren inte vet var hästen finns, men rent hypotetiskt?
 
Sv: Ägaren skiverv ej under fodervärdsavtal.

Allt beror på vad man avtalat. Har man inget avtalat är det rena vilda västern. D v s ägaren kan hämta hästen en eftermiddag och hävda att det är överenskommet. Sedan är det för fodervärden att bevisa att det INTE är överenskommet. Hur göra det?

Tvärtom blir svårt om inte hästägaren har stall, var ska fodervärden lämna hästen?

Jag hade absolut kört till hästägaren och fått avtalet ur världen.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hejsan! För första gången i mitt liv hade jag tänkt ha en betalande medryttare. Jag vill inte vara allt för kraftig och egentligen vill...
Svar
19
· Visningar
2 545
Ekonomi & Juridik Hej! Ska köpa en tre åring och kommer vetrinärbesikta samt röntga den innan köp. Priset är 100 " och är en hoppstammad valack, riden i...
2 3
Svar
59
· Visningar
3 937
Anläggning En sak som jag tycker borde debatteras mer är utevistelse och hagar. Jag vet ett antal stall som fortfarande bara har typ fyra timmars...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
8 982
Senast: Linda_A
·
Hemmet Bor sen ett år tillbaka i en BRF som är en gammal herrgård, omgjort till 14 lägenheter. Delar av parken som hör till är omgjord till...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
6 379

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Barmarksdrag/canicross
  • Uppdateringstråd 29
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp