Ägaren tar inte tillbaka hästen...

Sv: Ägaren tar inte tillbaka hästen...

Vad står det i ert kontrakt?

Om ni har ett kontrakt?


Om ni inte har ett kontrakt så ska du be hästägaren om en sjukt hög stallhyra så ska du se att han kommer och hämtar hästen. Du har sagt upp den.
Sen kan du ringa djurskyddsmyndigheterna i din kommun och be dom komma ut.
Det kanske kan få snurr på hästägaren.
 
Sv: Ägaren tar inte tillbaka hästen...

Då hade jag tagit med mig lite platshagpinnar tråd och gjort en liten hage och ställt hästen där i och ringt och sagt att hästen är återlämnad och DITT ansvar nu..
Jag skiter väl i om ägaren inte har stallplats inte mitt bekymmer utan hans/hennes.
 
Sv: Ägaren tar inte tillbaka hästen...

Möjligt att du hade gjort det men som fodervärd så har man ändå ett juridisktansvar för hästen. Är då ägaren juridiskt bevandrad så är man mycket illa ute. Speciellt om man vill ha hästar själv i framtiden. För här visar man ju tydligt att man inte tar ansvar för hästen.

"Jag skiter väl i om ägaren inte har stallplats inte mitt bekymmer utan hans/hennes."
Detta citat talar ju för sig själv och med den inställningen och en anmälan kan man ganska lätt få förbud att hålla djur själv.
 
Sv: Ägaren tar inte tillbaka hästen...

*kl*

Det känns ju lite onödigt att säga: varför gjorde ni inte si eller så...det är ju lätt att vara efterklok!
Jag tycker det hela låter väldigt olyckligt och lite konstigt oxå. Hästar kan falla ur väldigt snabbt om de är gamla så det är inte helt otänkbart. Ägaren verkar ju oxå vara oseriös. Det jag funderar på är om hans kompis verkligen var vererinär. Jag har sett folk som låter vem som helt raspa tänderna på sin häst. Även människor som inte har utbildning för det, så det hade inte förvånat mig. Någonting säger mig att veterinären borde reagerat på hästens skick om han verkligen var vet.

Något är ju helt klart fel på hästen! Vet ju inte vad som står i avtalet men jag hade åkt till klinik och tagit reda på vad som var fel på den stackars hästen. Om det är så att ägaren skulle så för vetkostnader enligt kontraktet hade jag helt lungt bara skickat vet räkningen till ägaren. Hoppas det löser sig för er! Lycka till!
 
Sv: Ägaren tar inte tillbaka hästen...

Men det var ju ägarens veterinär!! som raspade och besiktning glömdes bort.


Men veterinären måste ju ha sett hästen för att kunna raspa tänderna på den, inte sant? Och jag föreställer mig att en veterinär som ser en undernärd häst reagerar på det, oavsett varför han eller hon är där från första början.
 
Sv: Ägaren tar inte tillbaka hästen...

Jag har varit med om nåt liknande, en inackordering som inte tog hand om hästen. Nu flyttade hon hästen som tur var ganska snabbt. Men det jag kan tipsa om är att ta kontakt med miljö/hälsa på din kommun. Eftersom det inte är er häst så förstår jag att ni inte vill betala alla veterinärkostnader då ägaren säkerligen inte tycker att det är nödvändigt med veterinär. Om då kommunens inspektör kommer ut kan hon skicka ut en veterinär som bedömer hästen på plats och därefter anger en rekommenderad behandling. Om inte ägaren lyssnar på det kan det bli tal om tvångsomhändertagning av djur.

Jag tycker att ni gjorde rätt i att ta ut en "alternativare" då ni hade en ni har förtroende för! Nog för att dom (vi) inte kan ge en veterinärmedicinsk diagnos men det kan ju också vara skönt för fodervärden i detta fallet att få stöd i sina tankar.

Man lär så länge man lever. Klandra er inte själva, spara det tills ifall ni gör samma misstag igen. ;)
 
Sv: Ägaren tar inte tillbaka hästen...

Hästar KAN förändras väldigt fort om de får en infektion av ngt slag.

En häst i vårt stall förändrades på typ tre dagar.

Hans ägare hade varit bortrest hela vintern och pålle hade gått i ridskola, han var musklad och fin, ägaren kommer hem och blir jätteglad när hon ser hur fin han är Som tur var så hann hon se honom. Efter ungefär tre dagar så föll han plötsligt ur något fruktansvärt, tappade i princip alla muskler på tre dagar och blev alldles som ett spjälstaket. Det visade sig att han hade en diffus infektion när veterinären undersökte.
 
Sv: Ägaren tar inte tillbaka hästen...

Jag skulle aldrig klarat av att lämna tillbaka den, det skulle kännas som världens svek.. :crazy:

Kan ni inte försöka få den "på benen" igen??

Men varför skall andra människor lägga ned tid och pengar på en häst som inte är ens egen, sen när hästen är ok hämtar ägaren den och säljer den till en annan. Det här är inte ovanligt, eftersom det finns många som du som bara vill bli utnyttjade både känslomässigt samt ekonomiskt.

Visst är det att se krasst på saken, men ser man till vem det gynnar så är det definitivt inte hästen även fast man vill tro så.
 
Sv: Ägaren tar inte tillbaka hästen...

Är det väl inte.. om jag tar en häst på foder och kontraktet har gått UT har fodervärden INTE ansvaret över hästen längre..
Annars kan man ju som människa åka med hästen dumpa av den skriva ett brev hej jag ska åka iväg 2 år här ta hand om min häst.Hästen står i ditt stall och är DITT ansvar..:smirk:

Håller inte riktigt med att man kan göra så:smirk:

När kontraktet är utgående har inte fodervärdeninte ansvaret längre utan då tillhör hästen ägarens ansvar igen..

Är man snäll blir man utnyttjad så är det bara!
Som fodervärd ska man se till att i kontraktet skriva VEEEEM som återlämnar hästen och när då slpiier man sånthär.

En ägare ska inte kunna komma undan med att bara rycka på axlarna och säga.. vadå jag har ingen stallplats jag kan inte ta tillbaks hästen och sen bara tralla p åoch låta dagarna gå på och låta den förra fodervärden betala allt för hästen!:mad:

Och självklart hade jag sett till att hästen hade hö i hagen för iaf minst 2 dagar.
Och faktum ÄR att det ÄR ägarnes problem att fixa stallplats och inte fodervärdens bekymmer.
 
Sv: Ägaren tar inte tillbaka hästen...

jag hade ringt djurskyddsmyndigheterna efter det att jag lastat av hästen i hagen och förklarat som det är att hästen har mat för 2 dagar och står hästen kvar där efter det att maten är slut så får ni ta hand om fallet!
Hästerns värn har jourstall hästen kan stå i om ägaren nu verkligen inte har stallplats och inte kan fixa så kan hästen stå i ett sånt tills det att ägaren hittat stallplats eller nya fodervärd.
Så stallplats finns det alltid utan det är bara en dålig ursäkt för att ägaren troligen är popissrädd för sin egna häst!
 
Sv: Ägaren tar inte tillbaka hästen...

kontraktet har gått UT har fodervärden INTE ansvaret över hästen längre
I detta fallet hade väl inte kontraktet gått ut! :confused:
 
Sv: Ägaren tar inte tillbaka hästen...

Nä men jag har skrivit i tidigare trådar att givetvis så ska amn ju ha hästen under uppsägningstiden Men man får väl hantera den så lite som möjligt typ lösdrift så amn slippr helt och hållet ta på hästen under uppsägningstiden utan bara ge den mat.

Men när uppsägningstiden är ute så beroende vad de står i kontraktet ska antingen hästen lämnas av fodervärden eller hämtas av ägaren.

Brukar dock vara fodervärden som lämnar och hämtar hästen..

Och då ska amn följa sitt kontrakt och lämna hästen till ägaren när tiden är ute..
Och har ägaren inte tagit SITT ansvar att under uppsägningstiden letat stallplats kan ju inte fodervärden rå för.
Då åker man till ägaren ringer den och den får komma ut och ta sin häst helt enkelt..

Sedan vad ägaren gör med hästen har inte fodervärden ett dugg med att göra..Den har hållt sitt avtal och har slutfört det!
 
Sv: Ägaren tar inte tillbaka hästen...

givetvis så ska amn ju ha hästen under uppsägningstiden Men man får väl hantera den så lite som möjligt typ lösdrift så amn slippr helt och hållet ta på hästen under uppsägningstiden utan bara ge den mat.
Men man är ju som fodervärd fullt medveten om att det finns en uppsägningstid, då tycker jag att man är skyldig att se till att hästen får bästa möjliga skötsel även under denna tid.
Sen håller jag med om att när uppsägningstiden är över är hästen helt och hållet ägarens ansvar. Ägaren är ju också medveten om uppsägningstiden, då har denne tid på sig att lösa situationen med hästen... Hitta stallplats, ny fodervärd etc.
 
Sv: Ägaren tar inte tillbaka hästen...

men...jag blir ledsen när jag läser det du skrivit...vilken situation. Jag förstår fullständigt att ni inte kan stå med denna häst men frågan är ju vad ägaren gör med den om den återvänder till honom. Fortsätter låna ut den?
Det jag funderade över var att hästen gick att rida och pyssla med när ni var och provred. Kan han ha bytt ut hästen?
Om ni inte hittar någon i vänskapskretsen som kan ta sig an detta stackars djur så tror jag att det bästa och mest humana för hästen är att få somna, på ägarens bekostnad! Nu kan ni ju självklart inte göra det mot dennas vilja men ja ni kanske skulle kunna komma överrens om att det är det bästa?! Eller så erbjuder ni ägaren en struntsumma för hästen (max 1000 kr) och ordnar ett fint avslut själva.
Hemskt hemskt hemskt. Hoppas bara att det löser sig till det bästa för er alla och särskilt för den stackars hästen.

Lycka till!
 
Sv: Ägaren tar inte tillbaka hästen...

Det där låter ju inte så trevligt...
Jag tycker oxå att det låter konstigt att ni låter en så´n knepig ägare, som uppenbart inte klarar av att se om hästen mår dåligt eller inte ta den till "sin" vet. Vore jag i eran sits skulle jag åkt till kliniken direkt å kollat vart felet satt. Och samtidigt gödit upp hästen ordentligt.

Att säga att dottern vill rida och ni inte kan stå med en oridbar häst, tycker jag är lågt av er... Nu har ni "valt" denna hästen så får ni stå ert kast å ha den tiden ut.
Låt oss säga att ni får hem den andra hästen, och den blir halt? Lämmnas den åter då??


det framgår inte av det du skriver hur länge ska ni ha hästen? är det ett år? Har ni skrivit något kontrakt??
Om man tar en häst på foder är det ju för att man vill använda den. Att bli stående med en häst som så uppenbart har så många fel är ju inte rimligt.
Att säga att det är "lågt" av dom att inte vilja ha en häst som inte går att änvända är väl inte riktigt rätt? Dom har ju faktiskt försökt, men om jag tog en häst på foder ett år skulle inte jag heller vilja ha en häst som är så dålig som den här verkar vara.
Det är faktiskt ägaren till hästen som gjort fel i den häst situationen och inte fodervärden. Varför ska dom lägga ner en massa tid och pengar på en häst som inte är deras och som va i dåligt skick redan när den komm?? Nä försök och få ägaren att ta sitt ansvar... Vet att det är svårt. Står själv med en fd foderhäst som ägaren inte hämtar eller betalar för....
 
Sv: Ägaren tar inte tillbaka hästen...

Det märks att du inte är så gammal för du är väldigt naiv. När det gäller det juriska så är det inte så lätt. Att man inte kan lasta en häst åka iväg och lämna någonstan för man ska åka bort är en helt annan sak, för då finns ingen övernskommelse om att ta hand om hästen. Ägaren som lämnar lappen lär ju också ligga illa till för fortsatt hästhållning när resan är över.
Men när du tar en häst på foder så tar du oftast över ägarens ansvar. Det är inte så lätt som en del tycks tro här att om den inte hämtas inom tre månader så är hästen din m m. Det stämmer inte det är lång och omständig juridiskprocess som kan ta flera år. Att sedan hästar är levande och då dessutom lyder under flera lagstiftningsområden gör det inte enklare. Har du tagit dig viss skötsel av hästen behöver inte ens vara fodervärd utan det räcker att den står i ditt stall så får du också ansvar enligt djurskyddslagstiftningen för att hästen ska må bra.
Jag har råkat ut att få en inackordering dumpad hos mig, tog lite över ett år att får ordning på. Lösning jag fick överta hästen och sålde den.Jag har haft en foderhäst där ägaren försvann, tog fyra år att reda ut.Lösning jag löste ut hästen för en symbolisk summa. Dessutom har jag haft en häst utlånda på foder där fodervärden ,plötsligt trots avtal bara satte hästen på lastbil och skickade den tillbaka. Jag fick reda på det av tranportören som fråga om var han skulle lasta av hästen. Detta kontraktsbrott kostade fodervärden 43 500:- och tog ca 6 månader att reda ut. Hde varit billigare att behålla hästen avtalstiden ut för fodervärden.
 
Sv: Ägaren tar inte tillbaka hästen...

Men man är ju som fodervärd fullt medveten om att det finns en uppsägningstid, då tycker jag att man är skyldig att se till att hästen får bästa möjliga skötsel även under denna tid.
Sen håller jag med om att när uppsägningstiden är över är hästen helt och hållet ägarens ansvar. Ägaren är ju också medveten om uppsägningstiden, då har denne tid på sig att lösa situationen med hästen... Hitta stallplats, ny fodervärd etc.

Så att låta en gammal häst gå på lösdrift och äta mat, är att inte sköta den på bästa sätt? :confused:
Det låter väldigt konstigt, i mina ögon är lösdrift med käk och en polare en dröm för en häst...
 
Sv: Ägaren tar inte tillbaka hästen...

Det där låter ju verkligen jätte jobbigt... Du/ni ska inte alls ha dåligt samvete för det ni har gjort och att ni inte vill ha kvar den. Erat fall är ju inte att jämställa med att du har en häst på foder som man rider och plötsligt blir halt. Då kanske man inte skickar hem direkt. Men ni fick ju hem en häst som var "helt ur funktion" så att säga, både ridmässigt och hanteringsmässigt samt att det antagligen mår väldigt dåligt. Jag tycker ni har gjort väldigt tappra försök och hoppas verkligen att det löser sig för er!!
 
Sv: Ägaren tar inte tillbaka hästen...

Det var inte lösdriften jag reagerade mot, utan:
givetvis så ska amn ju ha hästen under uppsägningstiden Men man får väl hantera den så lite som möjligt typ lösdrift så amn slippr helt och hållet ta på hästen under uppsägningstiden utan bara ge den mat.
Jag tycker iaf att en häst har rätt att få sina hovar kratsade, bli visiterad och avborstad ibland, spec karleder och andra känsliga områden.
 
Sv: Ägaren tar inte tillbaka hästen...

Naturligtvis låter hästägaren mycket oseriös men jag reagerar också på några saker du skriver. Dels att du låter en alternativbehandlare titta på hästen som första åtgärd, dels att denna överhuvudtaget försöker göra något åt hästen när ni anser den vara i så dåligt skick och att den dessutom inte rekommenderar dig att ta hästen på veterinärundersökning.

Sen skriver du att ni haft hästen i 7 veckor, och hästen är fortfarande i så otroligt dåligt hull? Då har ni antingen inte fodrat den ordentligt eller så har den ett så pass allvarligt fel att jag ännu mindre förstår att nu inte tagit den till en veterinär.

Tyvärr så är det så att har man tagit på sig ansvaret för en häst så får man också se till att den mår bra tills man lyckas bli av med det ansvaret igen. Vi hade ett liknande fall i vårt stall, för den tjejen tog det åtskilliga månader att få lämna tillbaka hästen. Det finns en del rötägg till hästägare.
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
6 938
Hästmänniskan Tycker många fina exempel kommer upp i diskussioner kring hästvälfärd. Tex på saker som bara "ingick" i ens hästhantering förr som man...
2
Svar
36
· Visningar
3 658
Ekonomi & Juridik Hej! Jag har lånat ut min ponny i sommar. Hade från början inte tänkt att göra det men blev tillfrågad från en bekants bekant som...
2
Svar
34
· Visningar
4 029
Senast: QueenLilith
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
7 035
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp