Bukefalos 28 år!

Äggdonation

Ishtar

Trådstartare
Jag har precis blivit tillfrågad om jag skulle kunna tänka mig donera ägg. Vilken stor fråga och jag känner mig grymt hedrad att jag är tilltänkt! :laugh: Det är en tjej jag har växt upp tillsammans med, i vår lilla by. Har inte haft kontakt på väldigt länge, men hon berättade att hon nästan ser mig som en lillasyster på nåt sätt för vi umgicks jämt under barn- och tonår. Hon är 4 år äldre än jag.

Först ska de försöka med hennes egna ägg, 3 försök. Eventuellt kan de ha dålig kvalitet pga en stark medicin hon ätit sedan hon var barn, de får hon veta vid sitt första IVF. Därefter kommer hennes lillasyster (som var min bästis) donera, fungerar inte det ville hon ha en back-up och kom att tänka på mig.

Kan någon här berätta mer för mig? Hon visste inte så mycket om själva donationen själv men den första ska göras i augusti. Om jag skulle svara utan att tänka skulle jag säga ja - sa det till henne också. Men vill prata med min sambo och veta vilka risker det finns och allt detta. Jag är ju gravid nu så mina ägg fungerar och då kommer jag ju dessutom redan ha mitt egna barn, kanske tar bort en del av alla moraliska betänkligheter. Men där ser jag inga hinder just nu i vilket fall som helst.
 
Sv: Äggdonation

Hormonbehandlingen i samband med äggplockning är mycket påfrestande.
Så du måste tänka efter mycket noga.
Följ hennes behandling och se om du verkligen vill utsätta dig för det.
 
Sv: Äggdonation

Vad jag hört och läst är det riktigt, riktigt jobbigt med alla behandlingar och alla hormoner kan göra att du mår rätt dåligt.

Läs på mycket innan du bestämmer dig.
 
Sv: Äggdonation

Hatten av till dig for att du funderar pa det :bow:

Jag har inte sjalv aggdonerat men jag vet det mesta som finns att veta om IVF ;)

Det ar pafrestande sa du maste tanka mycket noga pa ditt beslut. Inte bara for kroppen utan aven mentalt.

Man borjar med att spreja med nassprej, 2-3 ggr/dag, for att "stanga av" sin kropp dvs forsatta sig i klimakteriet (temporart, forstas ;)). Sprejen kan ge huvudvark och man man kan aven fa andra klimakterieartade besvar. Sen borjar man med sprutor som man tar sjalv, en gang om dagen i ca 2 veckors tid, i laret eller magen. De gor sa att din aggproduktion okas mangfalt. Sprutorna ar faktiskt ratt latta att ta, nar man val kommit over det dar forsta steget. Man kan kanna av aggstockarna ratt rejalt och magen svullnar upp, sarskilt mot slutet av behandlingen. Under dessa 2 veckor sa maste man in till kliniken och gora vul regelbundet (ca varannan-var tredje dag) for att kolla att allt gar som det ska och for att se att inga komplikationer sker - mer om det strax. Man siktar pa att fa 10-15 agg, och de skall vara av en viss storlek, ca 20mm dia vardera. Nar lakaren bedomer att det ar dags sa tar man en s.k. agglossningsspruta och exakt 36h senare ar det dags for aggplock. Det gors under narkos eller lokalbedovning, de gar in med en speciell nal och "suger ut" aggen fran aggstockarna. Man har ratt rejalt ont i magen efterat och bor vara hemma fran jobbet minst ett par dagar iaf. Sen ar "din del" avklarad!!

Den allvarligaste komplikationen ar overstimulering - dvs att man producerar for manga agg - och det ar potentiellt livshotande (finns flera grader av detta syndrom).
Man kan ocksa ga igenom hela behandligen utan att producera ett endaste agg, eller bara sana som inte kan anvandas, och det ar mkt jobbigt for man har utsatt sig for sa mkt till inget nytta sas.
Det finns ocksa en liten risk att aggstockar etc skadas under aggplocket, den risken ar liten men den finns andock dar.

Sen till den mentala biten. Tank over MYCKET MYCKET noga hur du skulle kanna om allt fungerade och din vaninna fick ett barn som alltsa genetiskt ar halften ditt. Fixar du det?
Visserligen ar du ju redan gravid och ar darmed bevisat fertil MEN det finns manga kvinnor som inte hade problem med forsta barnet men aldrig lyckas fa till barn nr 2. Skulle du klara den situationen, att du donerat agg till din kompis och hon fick barn, men sjalv lyckades du aldrig fa till ett syskon (rent hypotetiskt da alltsa)?

Forlat om jag later negativ for det vill jag verkligen inte vara, jag ar verkligen FOR aggdonationer for de ar raddande anglar for manga kvinnor, men det ar manga aspekter att tanka pa och ar inte ett beslut som du ska saga ja till utan att ha verkligen tankt igenom det noga.

Lycka till vilket beslut du an fattar!
 
Sv: Äggdonation

Tack så jättemycket för ditt utförliga svar!
Jag tror jag kommer säga till henne att jag vill avvakta med att bestämma mig, då det kanske är ett ännu större beslut än jag först tänkte mig. Låter som en bra idé att följa hennes behandling och kanske även systerns och därefter ta ställning. Har ingen av deras lyckats kommer jag iofs känna mig pressad att säga ja, men jag vill nog också vänta tills mitt barn är fött - det kanske ändrar hur jag känner inför detta. Men åt vilket håll vet jag inte.

Det skulle alltså inte vara aktuellt förrän ganska länge, först hennes tre IVF (som inleds i augusti) och sen försök med hennes systers ägg, sen eventuellt jag.

Det enda hon sa att hon visste var att det var hormonbehandling i 6 dgr och att det inte påverkar fertiliteten. Kan proceduerna variera mellan sjukhusen? Hon bor i England men kommer göra detta i Sverige pga att det är så hejdlöst dyrt i England.
 
Sv: Äggdonation

Hormonbehandlingen i samband med äggplockning är mycket påfrestande.
Så du måste tänka efter mycket noga.
Följ hennes behandling och se om du verkligen vill utsätta dig för det.

Är det värre än en vanlig IVF-behandling, och reagerar inte människor individuellt på den? Jag är bara nyfiken, kan inget om detta.
 
Sv: Äggdonation

Är det värre än en vanlig IVF-behandling, och reagerar inte människor individuellt på den? Jag är bara nyfiken, kan inget om detta.

Det är väl likadant just vad gäller äggplocket.
Vid IVF så är det ytterliga behandling för att få ägget att ta sig.

Och visst reagerar olika individer olika.
Vissa problem kommer man dock inte undan.
Sunshine beskrev det f.ö. alldeles utmärkt.
 
Sv: Äggdonation

Möjligtvis att man kan se en follikelblåsa runt, precis som hos häst innan ägget lossnar?
 
Sv: Äggdonation

Ja, det ar ju saklart follikleblasorna som mats, och de skall vara minst 20mm dia vardera, garna ngt storre. Den storleken ger basta forutsattningen for ett moget agg inuti :)

Det ar darfor man ser 5 manader gravid ut nar det ar dags for aggplock, for magen ar sa enormt svullen pga av alla aggblasor!!
 
Sv: Äggdonation

Tack så jättemycket för ditt utförliga svar!
Jag tror jag kommer säga till henne att jag vill avvakta med att bestämma mig, då det kanske är ett ännu större beslut än jag först tänkte mig. Låter som en bra idé att följa hennes behandling och kanske även systerns och därefter ta ställning. Har ingen av deras lyckats kommer jag iofs känna mig pressad att säga ja, men jag vill nog också vänta tills mitt barn är fött - det kanske ändrar hur jag känner inför detta. Men åt vilket håll vet jag inte.

Det skulle alltså inte vara aktuellt förrän ganska länge, först hennes tre IVF (som inleds i augusti) och sen försök med hennes systers ägg, sen eventuellt jag.

Det enda hon sa att hon visste var att det var hormonbehandling i 6 dgr och att det inte påverkar fertiliteten. Kan proceduerna variera mellan sjukhusen? Hon bor i England men kommer göra detta i Sverige pga att det är så hejdlöst dyrt i England.

Nej det ar definitivt langre an 6 dagar. Aven om hon genomgar det sk korta protokollet, sa kommer hon inte undan sprutstadiet som pagar i minst 10 dagar. Om det ar IVF, och inte insemination hon ska gora for insemination ar ju saklart bade kortare och enklare.
Procedurena kan variera nagot mellan sjukhus, men de allra flesta foljer det som jag beskrev.

Du kan lara dig mer pa familjeliv.se under IVF-fliken, eller pa fertilityfriends.co.uk om du vill lasa pa engelska :)
 
Sv: Äggdonation

Tack för tipsen! Ska till barnmorskan 28/7 och ska passa på att fråga henne om vad hon vet.
 
Sv: Äggdonation

Jag har precis genomgått en IVF-behandling (och blev gravid!). Jag påverkades inte så mycket av behandlingen, precis inför äggplock så kändes magen öm, men jag svullnade inte så farligt. Jag var hemma samma dag som äggplock, jobbade dagen efter - men var lite öm i magen. Nu har jag ett stillasittande jobb, har man ett mer fysiskt jobb så kan det nog vara bra att vara hemma några dagar till. I övrigt så beskrev Sunshine det mycket bra.

Om det är först tre egna försök, sedan med donater så tar det minst 1,5 år innan det blir din "tur" skulle jag tro (om du väljer det). Jag har gjort tre försök nu från aug -07 till april -08 - där det sista då blev lyckat.

Sen har jag läst att det är ofta är så att dina donerade ägg går in i en bank, från banken hämtas ägg till din kompis, alltså din kompis får inte dina ägg men kan få snabbare hjälp om hon har någon som kan lämna ägg till banken. Jag tror att man kan välja att få kompisens ägg så det behöver inte vara som jag skrev ovan.
 
Sv: Äggdonation

Nej, det är de inte.Det är ju en vanlig cell.

20 mm låter mer som ett rapphönsägg.:D

...och da kan man ocksa forsta varfor overstimulering ar sa farligt. Tank dig att ha 30+ sadana aggblasor i aggstockarna :crazy:
Jag har flera bekanta som rakat ut for det, i milda fall hamnar man pa sjukhus uppemot en vecka och i svara fall riskerar man att do.
Men klinikerna ar val medvetna om detta och det ar darfor man kollas sa noga med vul under behandlingen. Och det ar en av anledningarna att man maste dricka sa otroligt mycket under behandlingen (2l vatten + 1l mjolk per dag).

Ishtar: for att avsluta med ngt positivt ;) sa kan jag beratta om en av mina bekanta vars syster donerade agg till henne, det resulterade i tvillingar som nu ar 8 manader gamla och allt har gatt jattebra och smidigt pa alla satt och vis. En riktig solskenshistoria!
 
Sv: Äggdonation

Sen har jag läst att det är ofta är så att dina donerade ägg går in i en bank, från banken hämtas ägg till din kompis, alltså din kompis får inte dina ägg men kan få snabbare hjälp om hon har någon som kan lämna ägg till banken. Jag tror att man kan välja att få kompisens ägg så det behöver inte vara som jag skrev ovan.

Ja det dar har jag ocksa hort, med aggbanken, men det maste vara en svensk grej for i england sa matchas donatorn med anvandaren sa att de ar lika i harfarg, ogonfarg, langd, etniskt ursprung osv. Och da blir det saklart enklare, och snabbare, om man har en bekant eller slakting som kan hjalpa till!

Sen ar det ocksa sa med (farsk) aggdonation att bada kvinnorna maste genomga nedregleringen samtidigt for att vara pa samma niva nar aggplocket sker. Ungefar som att matcha varandras menscykler :D
Det betyder att den ena parten kanske maste spreja langre for att den andre tar langre tid pa sig att svara pa behandlingen.
Med fryst blir det ju annorlunda, men frysta agg ar inte lika bra som farska - precis som frysta embryon inte ger samma chans till graviditet som farska.

Vad kul att du blev gravid tic tac! :bump:
 
Sv: Äggdonation

Läste lite om äggdonation i en tidning hos bm. (Tror det var Föräldrar och barn Gravid från maj)
Där stod iaf att hormonbehandlingen oftast inte är lika jobbig och påfrestande för en donator som vid IVF. Eftersom donatorn inte mår lika dåligt utan hormonbehandling, ungefär.
 
Sv: Äggdonation

Tack för tipsen! Ska till barnmorskan 28/7 och ska passa på att fråga henne om vad hon vet.
Kom ihåg att fråga om behandlingen påverkar bröstmjölken på något sätt så den kan skada babyn. Utifall att du fortfarande amar när du eventuelt ska genomgå "operation äggdonering".

Någonting jag skulle tänka på utifall att.
 
Sv: Äggdonation

Om det blir donation blir det efter att amningen är helt klar, det sa min kompis redan på telefon. Det låter bökigt annars med dessa höga doser av hormon kombinerat med amning och spring till kliniken varannan dag på slutet. På det kanske hormoner kommer ut i mjölken så det blir hur som helst uteslutet.

Måste säga att man blir tveksam ju mer man läser, verkar mycket jobbigare och mer riskfyllt än jag trodde.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har sedan ett par år tillbaka försökt få barn på egen hand genom donation. Det går skit. Trots att jag inte är så gammal ( är under...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
7 826
Senast: Nebraska
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag kommer emellanåt på mig själv med att ta en titt om min dotter @EmmaFilippa skrivit något här. Detta trots att jag mycket väl vet...
6 7 8
Svar
140
· Visningar
17 535
Senast: MML
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 636
Senast: Snurrfian
·
Gravid - 1år Jag behöver lite input, lång historia kort: träffade min man sent i livet, är 45 nu. Vi har försökt med två ivf-försök med mina ägg, i...
2 3
Svar
58
· Visningar
7 307
Senast: Milosari
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp