Äh, det är väl bara att klämma ut ungen?

Jillybean

Trådstartare
Gav mig häromdagen in på en diskussion jag skulle haft vett nog att hålla mig utanför. En bekant blev för några år sedan pappa när hans nya (och 15 år yngre) fru fick en flicka. Hon är snäll, generös och har en ängels tålamod. Tyvärr så har hon ett IQ någonstans mellan en krukväxt och en tegelsten.

Vi var där och fikade (med ett annat par) och an ngn anledning kom själva födelsen på tal. Jomen DET var ju ingenting, det var ju bara att klämma lite och ut pluppade ungen. Jag tillfrågades om mina två barns födslar och skulle vid det tillfället ha rest på mig och tagit hunden på en promenad men satt dumt nog kvar och berättade i grova drag om mina två snitt.

Det första: efter att ha krystat i drygt 2 timmar stannade bebisens hjärta. Katastrofsnitt. Det andra: efter att ha medverkat snällt till en VBAC (Vaginal Birth After Cesarean) vänder bebisen på sig mitt under värkarbetet och sticker upp skallen under mina revben. Snitt igen.

Efter ett par menande blickar mellan de andra två mammorna klappades jag på axeln och tröstades, det var ju tråkigt att det skulle gå så illa. Vaddå illa? Jag har ju två friska barn? Några ärr kan jag leva med, dem behöver jag ju inte visa om jag inte vill.

Varför detta tänkande att man inte är en "riktig" mamma om man inte kan föd vaginalt? Om inte tekniken fanns så hade både jag och bebis #1 dött, hade det varit bättre?? Jag valde ju inte direkt att snittas, omständigheterna runt bägge födslarna tvingade fram det beslutet.
 
Sv: Äh, det är väl bara att klämma ut ungen?

Även de som väljer att snittas blir ju mammor liksom, eller de kanske inte får kallas det för folket du fikade med?:angel:

Hursomhelst, om de nu tyckte det var så enkelt så bra för dem, du behöver ju inte sitta & försvara ett esnitt, du är lika mkt mamma för det oavsett.
 
Sv: Äh, det är väl bara att klämma ut ungen?

Nä, jag tror vi får hitta på något nytt, typ sub-mammor eller nästan-mammor så att alla vet hur urusla vi är... :angel: :devil:
 
Sv: Äh, det är väl bara att klämma ut ungen?

Har också gjort snitt och kan känna igen attityden från en del...tyvärr, jag väljer att ignorera:eek::cool::cool:.

Man har heller inte haft en riktig förlossning om man har haft epidural under sitt öppningsarbete.

Man kan heller inte ha haft kraftiga värkar (18h=2cm, med fullt värkstimulerande!) men att inget händer med öppnandet.

(ironi)

Så, jag är nog bara en halv-mamma;)
 
Sv: Äh, det är väl bara att klämma ut ungen?

Så är jag en trekvarts-mamma då som faktiskt krystade i 2 timmar? :angel: :devil:

Men visst känns attityden trist? Lägg på också att jag inte lyckades amma ettan alls och tvåan bara delvis så är jag nog bara en kvarts-mamma... :smirk:
 
Sv: Äh, det är väl bara att klämma ut ungen?

Efter ett par menande blickar mellan de andra två mammorna klappades jag på axeln och tröstades, det var ju tråkigt att det skulle gå så illa. Vaddå illa? Jag har ju två friska barn? Några ärr kan jag leva med, dem behöver jag ju inte visa om jag inte vill.

Men menade de det så? Jag kan lika gärna tolka det som att illa att hjärtat slutade slå på barnet så det blev katastrofsnitt, inget man brukar sträva efter, eller hur?

den andra var ju på G men vände sig, inte heller önskvärt.

Det är väl klart att de flesta önskar sig samma mönsterförlossningar som att "klämma lite så ungen ploppar ut", eller? Om man nu inte vill ha kejsarsnitt och får det beviljat, då är ju det idealet för en.
 
Sv: Äh, det är väl bara att klämma ut ungen?

Klart man blir mamma ändå, och precis lika bra hur bebisen än kommer ut.

Jag har kejsarsnittsrädsla så jag hade inte mått speciellt bra om jag snittats, men självklart mycket bättre än om bebisen avlidit.

Det är 3 st i min föräldragrupp som blivit snittade, och de känner sig alla 3 snuvade på sina förlossningar just för de planerat in i minsta detalj allting. Med bedövning, positioner osv osv.


Jag tycker också "synd" om dig, men inte för du är snittad, utan för att uppleva att bebisens hjärta stannat och den andra vände sig. Jag hade verkligen blivit livrädd om det hände mig, men såklart överlycklig att det går att få ut barn med akutsnitt.
 
Sv: Äh, det är väl bara att klämma ut ungen?

Ja det är inte roligt när sköterskan som läser av remsan hojtar 60 slag/minut, 30, nu har det stannat och jäklar vilken fart det blev, ut med kateter, epidural och alla andra slangar, in i hissen som inte funkar, in i nästa hiss, upp på op där de börjar skära innan jag slocknat. Vaknar på uppvaket, ensam, ingen bebis, vet inte om h*n lever eller är död. Kl är 22 men får inte hålla henne förrän kl 8 nästa morgon.

Andra gången, tja, det var ju nästan lite humoristiskt när läkaren tittar upp mellan benen på en med en fundersam blick och säger: "Jag trodde det här var en huvudbjudning?" Jaa, svarar jag, det är det. "Inte nu längre!" säger hon då... :eek: Eftersom ul inte visade om det var rumpa eller fötter före och det if är vanskligt med sätesbjudning när man vart snittad så... Fast då hade vi ju lite mer tid, jag var vaken och kunde se henne direkt när hon kom ut och hålla henne efter bara drygt en halvtimme.
 
Sv: Äh, det är väl bara att klämma ut ungen?

Nej tyvärr var en av kommentarerna: "det var ju synd att du inte fick föda på riktigt." Tydligen så är det en enastående upplevelse. Synd bara att de inte fattade att jag gladeligen bytt ett katastrofsnitt där jag förlorade en liter blod och mådde pyton i en dryg månad efteråt mot en på-riktigt-födsel om valet varit mitt.
 
Sv: Äh, det är väl bara att klämma ut ungen?

herrejävlar...att ni överlevde!

sedan får du vara hel halv eller trekvartsmamma för folk osm har lit ei hjärnan(det där var nog genetiskt skall du se..:) ) men det 'r ju -tur-att vi kan rädda dess abrn o mammor idag.

min syster är prematurbarn,o då på1970 talet var det ju ..illa...
jag är lika förvåad vare gång att hjärnan funkar så bra på henne:)

men folk som tycker sådär om snittade är väl av samma kaliber som de som tycker at vi som väljer bort barn inte är riktga kvinnor.

och efter din hårresnde historia är jag än mer glad i mitt val...och tycker mammor generellt sett skal ha medalj..

själv har jag myglat mig til att bli Tant åt några vänners barn.
fint som snus-kommer frossa i kul babykläder o lär aungarna en massa dumheter!
barn när dte är som bäst!
 
Sv: Äh, det är väl bara att klämma ut ungen?

fint som snus-kommer frossa i kul babykläder o lär aungarna en massa dumheter

Jag har en kompis som också val bort barn och det är precis så hon gör, lånar hem andras barn lite då och då, köper en massa leksaker som låter och behöver batterier, kläder som ska kemtvättas och skickar hem dem fulla med socker och skräpmat! :D

Det som definierar en kvinna är väl hennes personlighet, inte hennes kapacitet till barnafödsel?
 
Sv: Äh, det är väl bara att klämma ut ungen?

"det var ju synd att du inte fick föda på riktigt."

Det gäller nog att välja sina ord väl...
Jag hade oxå kunnat säga så, och då menar jag att jag känner medlidande för att du fick det värsta av två olika förlossningar i en. Alltså, du fick göra värkarbetet för en vaginal förlossning, sen var du ändå tvungen att genomgå snitt, och uppleva nackdelarna med det.

Jag tycker inte synd om de som fått planerat snitt, om de inte själva tycker det är trist att inte fått testa vaginalförlossning. Men jag tycker synd om dem som fått genomlida värkarbetet och öppnat sig och varit inställda på vaginal förlossning, och sen blir det en stor operation istället, när den lättaste fasen (krystningen) borde ha kommit.

Vad tycker du att man ska säga för att visa medkänsla?
 
Sv: Äh, det är väl bara att klämma ut ungen?

Det där var faktiskt lite av min mardröm... Att ligga med värkar "till ingen nytta". Då hade jag hellre haft en snitt snabbt, inte efter flera timmars ont.

Jag har gjort en "bra" vaginal förlossning, men jag kunde lika gärna varit utan det faktiskt. Fick jag bestämma så skulle jag gärna göra ett planerat snitt nästa gång om det blir fler barn.

Så hela deras diskussion de hade tycker jag är lite... fånig eller märklig eller vad jag ska säga. Ett fött barn är ett fött barn hur det nu än kom ut! Det är i alla fall en unik händelse!! De som snittas har också sin historia att berätta. Eller hur!
 
Sv: Äh, det är väl bara att klämma ut ungen?

Fick jag bestämma så skulle jag gärna göra ett planerat snitt nästa gång om det blir fler barn.

Så du tar hellre de risker som finns med ett snitt än att ha det litet besvärligt?
Märkligt sätt att tänka.
 
Sv: Äh, det är väl bara att klämma ut ungen?

Vilka eländesförlossningar.
Och då så tänker jag på dramatiken och de risker som fanns.
Men inte på att du missade förlossningen.
Den är inget att missa.

Fördelen med en vaginal okomplicerad förlossning är att man inte blir skuren i buken med de komplikationer som det kan ge.
Och det kan jag ju då beklaga dig att du blev utsatt för de riskerna.
 
Sv: Äh, det är väl bara att klämma ut ungen?

Det gäller nog att välja sina ord väl...
Jag hade oxå kunnat säga så, och då menar jag att jag känner medlidande för att du fick det värsta av två olika förlossningar i en. Alltså, du fick göra värkarbetet för en vaginal förlossning, sen var du ändå tvungen att genomgå snitt, och uppleva nackdelarna med det.

Jag tycker inte synd om de som fått planerat snitt, om de inte själva tycker det är trist att inte fått testa vaginalförlossning. Men jag tycker synd om dem som fått genomlida värkarbetet och öppnat sig och varit inställda på vaginal förlossning, och sen blir det en stor operation istället, när den lättaste fasen (krystningen) borde ha kommit.

Vad tycker du att man ska säga för att visa medkänsla?

Det ÄR verkligen det värsta som kan hända, och precis det jag sa till aurora-barnmorskan, att jag inte ville vara med om igen :crazy: Hon (som borde varit professionell nog och vetat...) frågade mig VAD som var så hemskt med att ha värkar i över två dygn och sedan bli opererad...:confused: Att jag sen motiverade min nästa förlossning till ett planerat snitt med orden:
"Att prova genomföra en vaginal födsel en gång till, och få uppleva risken och därmed nederlaget med att bli akutsnittad igen kan aldrig uppväga glädjen med att det faktiskt skulle kunna fungera normalt. Jag tar hellre ett planerat snitt, i lugn och ro och få uppleva en glädje med en barnafödsel."
Även om en vaginal födsel också skulle kunna bli bra, det vet man ju inte innan man provat, så var det inte värt risken med ännu ett jobbigt värkarbete som skulle sluta i uppsprättning för min del. Nej tack. Och jag är lika mycket mamma för det :)
 
Sv: Äh, det är väl bara att klämma ut ungen?

Vilka eländesförlossningar.
Och då så tänker jag på dramatiken och de risker som fanns.
Men inte på att du missade förlossningen.
Den är inget att missa.

Fördelen med en vaginal okomplicerad förlossning är att man inte blir skuren i buken med de komplikationer som det kan ge.
Och det kan jag ju då beklaga dig att du blev utsatt för de riskerna.

Visst finns det fysiska komplikationer efter ett snitt, men det finns även psykiska komplikationer efter vaginala förlossningar. Vilka följderna blir, oavsett komplikation, vet man ju tyvärr inte förrän i efterhand...
 
Sv: Äh, det är väl bara att klämma ut ungen?

Jag har en kompis som också val bort barn och det är precis så hon gör, lånar hem andras barn lite då och då, köper en massa leksaker som låter och behöver batterier, kläder som ska kemtvättas och skickar hem dem fulla med socker och skräpmat! :D

Det som definierar en kvinna är väl hennes personlighet, inte hennes kapacitet till barnafödsel?

sådan ska jag oxå bli :D gillar ungefär 3% av alla barn, skulle aldrig våga föda barn, vill inte vara gravid, vill inte ha ansvaret 24-7 i 18år ;)

var ansöker man om att få bli "tant" :angel:

jag tycker att du är en "äkta" mamma i alldra högsta drag! Alla som har varit gravida och fått fram ungen är väl mamma?

ignorera!!!
 
Sv: Äh, det är väl bara att klämma ut ungen?

Så du tar hellre de risker som finns med ett snitt än att ha det litet besvärligt?
Märkligt sätt att tänka.


Du & dina skrämselargument, nuförtiden är inte snitt livsfarliga.Inte så stor riskskillnader mellan de olika sätten, speciellt inte med planerat snitt, däremot fler risker med akutsnitt.Man kan dö av vaginala förlossningar oxå, kort sagt, går det illa så gör det.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp