Bukefalos 28 år!

Äldre hund som inte kan åka bil helt plötsligt

Rosali

Trådstartare
Har en 8,5år gammal border collie blandning som alltid älskat att åka bil. Men som senaste månaden blir hyper stressad och helt blockerad av att åka bil.

Det har inte hänt nått som kan påverka.

Hunden flåsar, piper, gnäller och är jätte orolig. Kastar sig fram och tillbaka och försöker komma fram i bilen. Vill inte hoppa in i bilen. Köpte en ramp för jag tänkte att det kanske gjorde ont för han att hoppa in i bilen, så nu går det bra att få in han i bilen men han är fortfarande super stressad.

Det känns som att han är riktigt livrädd :(

Nån som har något tips?
 
Men det behöver du inte märka. De kan klara sig rätt länge nästan helblinda, speciellt i bekant omgivning
 
Kan också vara något med matsmältningssystemet eller hormonsystemet som gör honom känslig för illamående, så han helt enkelt blir åksjuk.

Jag hade tagit honom för en koll hos vetten. Du har inte märkt något annat med honom?
 
KL

Googlade lite på hund som plötsligt blir rädd för att åka bil. I en tråd berättade en hundägare att de upptäckt en mycket liten bensinläcka i bilen och det var doften hunden hade reagerat negativt på. Kan givetvis vara något sådant också. Eller att bilen har ett missljud som inte vi människor kan höra?
 
KL

Googlade lite på hund som plötsligt blir rädd för att åka bil. I en tråd berättade en hundägare att de upptäckt en mycket liten bensinläcka i bilen och det var doften hunden hade reagerat negativt på. Kan givetvis vara något sådant också. Eller att bilen har ett missljud som inte vi människor kan höra?

Min första hund kräktes och var stressad i bilen. Jag trodde han var åksjuk. Tills ett hål hittades. det läckte in lite, lite avgaser bak där han satt.
Det var en lättfixad åksjuka :)
 
Intressant med inläckande lukter! Det borde ju vara relativt lättkollat, prova att åka i en annan bil några gånger (en gång räcker nog inte för att han ska komma över eventuella negativa förväntningar) och se om det förändras? Så får man en ledtråd till om det är något med hunden eller med bilen. :)
 
Har inte märkt något annat på hunden. Ringer vetten i morgon så får se om de hittar nått.

Tror tyvär inte det är något med bilen då den endast är ett halv år gammal å sen så har hunden reagerar likadant i två andra bilar :(
 
Har inte märkt något annat på hunden. Ringer vetten i morgon så får se om de hittar nått.

Tror tyvär inte det är något med bilen då den endast är ett halv år gammal å sen så har hunden reagerar likadant i två andra bilar :(

Det låter klokt att kontakta veterinär! :up:

Uppdatera väldigt gärna och berätta om/vad ni kommer fram till! Dels är vi säkert många här som vill veta, och dels kanske någon googlar samma fråga som du i framtiden. :)
 
Det låter bra med besök hos vetten. Låt dem göra en ordentlig seniorkoll med tanke på hans ålder. Så tänker jag på balansproblem. Det kan finnas många olika orsaker till det, bl a öronprobblem och tumör.

Har hunden vid något tillfälle suttit själv och väntat på er i bilen? Det kan ha hänt något då som du inte vet om. Kolla bilen så det inte finns repor/bucklor, eller nån kanske bankat på rutorna och skrämt honom.
Även nya bilar kan ha problem. Hittar inte vetten nåt fel så kolla bilen för säkerhets skull. Tänker då på läckage av avgaser eller bensin.
Prova att åka en runda utan att ge hunden frukost ett par-tre gånger för att se om det är så att han blir illamående med mat i magen.

Så kan jag säga att en kompis hund som är snart 15 år nu för några år sedan var med i en krock. Sedan dess kan han inte slappna av i bilen, han sitter upp hela tiden och stressar.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag har sedan 2 år tillbaka min första hund. Hon är det finaste jag har, och att se henne lycklig är det bästa jag vet. Jag gör...
Svar
19
· Visningar
1 869
Senast: Hellhound
·
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
7 781
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
29 271
Senast: Snurrfian
·
Övr. Hund Alltså, jag har en noja! Jag är verkligen livrädd för att av misstag lyckas glömma hunden i en varm bil. Jag skulle aldrig chansa e d...
2
Svar
27
· Visningar
2 660

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp