Äldre hund

_moa_

Trådstartare
Tråden riktar sig framför allt till er med äldre hundar:laugh:

Märker ni några beteendeförändringar på eran äldre hund? Vilka?

Min tik fyller snart 10 år. När hon var yngre var hon en sprallig sak som kunde få tokryck och aldrig sluta springa. Hon ville gå långa rundor och bara få springa lös och leva livet. Aldrig att hon skulle få för sig att trotsa våra gränser som att det är strängeligen förbjudet att sova i sängen.

Nu för tiden sover hon i sängen konstant och vägrar gå ner. Jag är väldigt rörlig i sängen och det har hänt att jag har sparkat ner henne, då blir hon stensur men hoppar upp igen för att sova vidare. Hon kan fortfarande få tokryck men det är mer sällan nu, istället tycker hon det är väldigt mysigt att lunka fram i skogen, lukta lite där, rulla sig lite där och smaka bajs där. Det innebär att hon konstant luktar fruktansvärt! Jag springer och skäller och försöker få upp henne när hon rullar, försöker hindra henne att äta men det räcker ju att vända ryggen till så nog sjutton gör hon något av det och är otroligt nöjd med sig själv. Är jag inte framme hos henne och rör vid henne så hör hon inte och fortsätter rulla sig om jag så skriker mig blå.

Denna dövheten, är det någon annan som upplevt denna? Den är väldigt varierande. Vankas det mat, ja då hör hon bara man öppnar skåpet där maten står. Ropar man på henne ute däremot när hon luktar, rullar eller äter, då är hon minsann döv! Stendöv!

Jag vet att det mesta beror på mig också såklart, hon slipper undan med otroligt mycket bara för att hon är äldre! Som att tigga vid matbordet:o

Men hon kan fortfarande springa fort ibland (eller är det helt enkelt mer lös hud nu för tiden:angel: )
28588013.jpg


Berätta nu om era äldre hundar:laugh: Och lägg in en bild också såklart!
 
Sv: Äldre hund

Märks ingen större skillnad på min hund faktiskt.. :) Fast han i mars i år fyllde 12 år.. :eek:
Han leker massor varje dag. Får tokryck o bara rusar runt runt.
Dövheten kommer o går. Passar det inte att lyda så hör han inte.. :cool: Men så har det iofs varit ända sen han var valp.. :D


28509230.jpg
 
Sv: Äldre hund

Skriver om min gamla sen, för nu ska jag gå ifrån datorn hade jag tänkt ;)

Men vilken härlig läsning om din hund, är ju så jag tycker det kan få bli är de blir gamla. Att de får göra lite som de vill, att de får tänja på gränserna.
Ja jag fick en liten tår i ögat när jag läser om din hund :love:
 
Sv: Äldre hund

Här är min gammelgubbe Warrior(Warro), 11 år gammal :love:

DSC_00122.jpg


Han sover mycket, hör rätt illa och ser rätt illa, verkar ha blivit lite senil också. Han har (som många andra cavalierer) blåsljud på hjärtat, men tack vare att han är i såpass god form så påverkar det honom inte så mycket. Dock får man vara lite restriktiv med att gå koppelpromenader på honom, han blir lätt anfådd om man går för långt.

Men annars är han en otroligt pigg och glad hund, som älskar att vara med där det händer saker. Han älskar att åka bil och att äta ben, och att gå runt och lukta på nya, spännande saker. Nosen är helt fantastisk på honom fortfarande, så då och då lägger vi spår till honom. Det är helt fantastiskt att se den hunden jobba med näsan!

Han älskar även att vara ute på min systers gård och springa runt lös och lattja, och ibland även leka med våra yngre hundar :D.

Hans största problem är ju som sagt att han hör illa, så man måste oftast kommunicera med honom med hjälp av teckenspråk. Han har även blivit stel och har fått spondylos, så numera har han en liten hundtrappa upp i föräldrarnas säng, så att han ska kunna ta sig upp och ner bäst han vill utan att behöva hoppa :).

Han är verkligen en supermysig liten hund som jag hoppas att vi får ha kvar pigg och kry några år till :love:
 
Sv: Äldre hund

Har en blandras (border colli/schäfer) på 13,5år. Har blivit väldigt "gammal" dom sista 2åren. Denna dövhet känner jag igen, jag trodde hon struntade i mig men har börjat förstå att hon nog inte hör så bra längre. Hon har börjat sova mkt mer det sista. Väldigt pigg ute och flyger fortfarande efter pinnar och bollar, följer glatt med på promenader mm.
Lite stel när hon ska resa sig upp och hoppa in i bilen men med hela tiden i allt man gör!!!:love:
Börjar få in i tankarna att hon faktiskt blir 14år snart och dom hemska tankarna kommer att dom inte brukar bli så mkt äldre......:cry:
Men inte en dag har hon varit sjuk i hela sitt liv:bow:
 
Sv: Äldre hund

Min hund är nio år i år och det både märks och inte ;)
Hon har alltid varit lat för det första, men nu så är hon saktfärdig på sitt sätt. Hon hetsar sällan upp sig, om hon ska få åka bil, när jag kommer hem, träffa någon rolig kompis eller få nått gott blir hon till sig men sällan annars.
Hon går i sakta mak, sniffar lite på en tuva och pinkar lite.
Hon ser lite dåligt (märks om jag står långt bort, hon känner inte igen mig då, bara på rösten) och hör lite dåligt. Man märker skillnad om hon inte hör för att hon inte vill eller inte kan. Om hon inte hör ser hon frågande ut, om hon skiter i vad jag säjer snörper hon ihop munnen och glor ner i backen :p

Lugn, trygg och klok -allt i ett :laugh:
bild.php
 
Sv: Äldre hund

Jag vet inte riktigt om min dam räknas in som "gammal" än, även om jag tycker att hon börjar bli det. Hon fyller snart 9 år och är en dam med stor portion värdighet.
Jag har otroligt svårt att se vad i hennes personlighet som beror på att hon blir äldre och vad som beror på att hon äntligen flyttat till mig på heltid (istället för att flytta fram och tillbaka mellan mig och kenneln).
Hon är lugn, men busig, glad och lekfull mot unghunden. Hon är mer än gärna med på riktigt långa promenader (går utan problem någon mil om dagen), men verkar njuta lika mycket av att ligga på en filt på uteplatsen.
Hon vägrar att ligga på något hårt underlag (om hon inte är extremt trött). Mjukt, fint och riktigt bekvämt ska det vara. Ibland ska man klappa henne också, det visar hon genom att vifta med en framtass mot en, eller, om hon är tillräckligt nära, slå på en eller putta med nosen.
De ålderdomstecken jag sett är juvertumörer, vårtor och någon knöl (vet inte om det är fettknöl eller tumör, men den växer inte i alla fall...).
Hon är underbar, helt fantastisk, en sådan hund som är "en på miljonen" och hon är nog fullständigt medveten om hur mycket jag älskar henne :angel:
:angel:

Hennes mamma är nu 12½ och förutom att hon börjat bli lite stel så är hon tydligen som hon alltid varit, så jag hoppas att min dam kan få bli likadan.

uppsala.jpg
 
Sv: Äldre hund

Min hund har blivit mer "egen", hon tycker att det är hennes hus med hennes regler... :o Såklart är hörseln sämre, hunden är stel på morgonen och hon sover mycket mer (och drömmer mycket mer!) men annars är hon som vanligt. Leker ibland, springer ibland. Försökte ta en fågel på tomten härom dagen :D Är ganska ofta hos veterinären för hälsokontroller och visst har hon fel men som han sa "det är ingen sjukdom att vara gammal".

Den största skillnaden är att jag måste vara mycket noga med Ninas mage, hon blir lätt förstoppad och jag kan inte ge henne vad som helst.

Nina 14 år :love:
DSC00610.jpg
 
Sv: Äldre hund

Min Rix är sig lik. Lugn, nästan slö och småseg när inget händer och pigg & alert när det är jakt eller snygga brudar på G. Dvs som han alltid varit, även som valp :D

Det som åldern märks mest på är att han är trögare när man (inte dagligen dags precis) kör lite lydnad och att han fuskar mer då än när han var yngre och på den tiden man tränade detta flera ggr/vecka.

Man märker det också på att han inte har lyckats bygga upp de muskler som han tappade när han blev påkörd av tåget, utan har långa och relativt lite muskler om jag jämför med hur han hade innan. Orkar dock jobba på bra, så jag antar att det är fullt tillräckligt det som finns :)

I fjol: 10 år gammal :love:

Rix-080909-1.jpg


DSC_0217.jpg
 
Sv: Äldre hund


:love::love::love:

Jag planerar att bli ihop med en jägare i framtiden, bara för att jag vill ha en jämthund :D! Älskar verkligen rasens mentalitet och utseende :love:! När jag hittar den perfekte jägarpartnern, då kommer vi till dig och köper en snygg och användbar jakthund ;).
 
Sv: Äldre hund

KL

Min Dvärgschnauzerkille har precis fyllt 11 ar. Han är fortfarande väldigt pigg, älskar att leka precis lika mycket som förut och att ga langpromenader är inga som helst problem (sa länge det inte är 30 grader varmt).

Han sover däremot mycket mer när han är inne än vad han gjorde tidigare, men han vaknar och är pigg sa fort man piper med leksaken eller skramlar mer matskalen.

Förändringar som jag märkt är att han hör sämre, ute lyssnar han naturligtvis inte alls längre precis som du skrev att din hund inte heller gör. Det verkar vara ganska vanligt att de bara lyssnar när de har lust när de blir äldre.
Synen har ocksa försämrats en del, mer pa ena ögat än det andra men inte sa att det skapat nagra problem. Linsen har blivit lite gra.
Han har även lätt för att ga ner i vikt. När han var yngre var det ofta sa att vi var tvungna att se upp med maten sa att han inte gick upp, nur är det snarare tvärtom.

Annars brukar veterinärena ofta vara överraskade över att han är i sa bra kondition och kroppsligt kan man inte se att han är sa pass gammal (förutom ögonen och hörseln da ra). Folk man träffar ute brukar fraga "hur gammal är valpen?" Det säger väl en del ;)

Kna tyvärr inte ladda upp nagon bild efterosm jag inte sitter vid min dator, sa ni far kika pa avataren.
 
Sv: Äldre hund

Jag planerar att bli ihop med en jägare i framtiden, bara för att jag vill ha en jämthund :D! Älskar verkligen rasens mentalitet och utseende :love:! När jag hittar den perfekte jägarpartnern, då kommer vi till dig och köper en snygg och användbar jakthund ;).

Ja, så kan man också välja partner :rofl:

Rix är ju min stamhane på jämtarna och jag har ju 2 av hans avkommor här hemma, som det är planerat avel på om allt går som det ska. Eller, ja Cujo är ju klar för avel redan, men vill meritera honom mer i jakten.

Lite kul är att i veckan hade jag kycklingköpare på besök och mannen i familjen gick ner och hälsade på Rix, kom tillbaka och tyckte hunden var mkt fin. Hur gammal kunde han vara? 2-3 år kanske?

Jag garvade och talade om att han är 11 år och mannen såg ut som :confused: :eek: :confused: och tyckte att det var helt fantastiskt vilken fin form han var i för att vara så pass gammal :D
 
Sv: Äldre hund

Jo nog kan man märka damen börjar bli lite gammal :)

Vera är en St:Bernhards tik på 7 år. Jag hämtade henne som 12 v valp och hon har nog lärt mig det mesta om hundar.

Att äga en Bernhard är inte så lätt som man kanske kan tro...
Vera hade en/ett 1-års-, ett 2-års, 3,4,5 års kris/trots :grin:
När hon var 6 år (nu med andra ord, hon fyller 7 i sep) så blev hon helt enkelt gammal o grinig......

Hennes ålder visar sig som TS skrev i märklig dövhet. Ja hon har nedsatt hörsel.... men döv sa dem inget om. VEEEERRRRAAAAA ..... - inget gensvar!

Hon som alltid har varit väldigt aktiv har börjat säga stop för vissa promenader. Hon har inga problem i leder, men hon känner väll att det är lite för mkt.
Sen är ju sommaren här en bernhards värsta FIENDE!! Varmt..

Åldern har även medfört att hon beter sig som en slyngel... -Nä mamma jag vill inte!
(Inte så stor skillnad mot sina förra ålderskriser, men nu är den mer genomtänkt)

Men hon är min :love:

100_2236.jpg
Här ligger Vera helt obekymrad I mammas rabatt
 
Sv: Äldre hund

Men vilken härlig läsning om din hund, är ju så jag tycker det kan få bli är de blir gamla. Att de får göra lite som de vill, att de får tänja på gränserna.
Ja jag fick en liten tår i ögat när jag läser om din hund :love:

Ja men visst är det lite så att gränserna får tänjas:) Hon är en väldigt snäll och enkel hund så hon tar inte över så att det blir farligt eller att hon mår dåligt över det. Gör hon något förbjudet, som igår när hon åt ifrån min tallrik på bordet (riktigt så mycket får hon inte tänja på gränserna) räcker det med att man hickar så skäms hon:p


Till alla: Vad roligt det är att läsa om era gamla hundar och att fler upplever vissa förändringar framför allt vad det gäller hörseln:angel: Tycker det är konstigt att den får av och på knapp som bara kan styras av hunden själv!

Fyll gärna på med fler berättelser om era gamla vänner!
 
Sv: Äldre hund

Min cocker-spaniel är 8 år men beter sig som om han vore valp:)
 
Sv: Äldre hund

Min gamling som (förhoppningsvis) blir 15 i november, har alltid varit väldigt "vardagslydig" men vid 12 års ålder tycktes hon bestämma sig för att det är hennes tur att bestämma.
...och matte har nog gett efter en del :angel:
 
Sv: Äldre hund

Jag har en JR-hane som fyller 15 år i augusti. Han är rätt pigg fortfarande och det är härligt att se. Lite ålderskrämpor finns det ju men så blir det ju när man blir gammal. Han är lite dålig i bakbenen men har varit hos vet och förhoppningsvis hjälper medicinen som han har fått. Sen har han lite grå starr också men verkar ändå se ganska bra. Det är inget problem att urskilja en väldigt liten ekorre på TVn iaf. ;)
Vi har också dragit ner på promenadernas längd just för att han är så gammal men han leker fortfarande med sina pipleksaker och andra saker. Underbara hund!
Det där med den selektiva hörseln känner även jag igen. :D

Älsklingen.:love:

4546_115303035434_753650434_3298071_1360736_n_41669458.jpg



4546_115303145434_753650434_3298086_3825404_n_41669885.jpg
 
Senast ändrad:
Sv: Äldre hund

Mina förra hundar blev 16 resp 18 år gamla.
Den yngre av dem var sig själv in till slutet. Hon såg lite sämre. Men hörde bra och hade kvar rörligheten. Hon blev dock lite klokare och fick mer tydliga personlighetsdrag. Hon fick inte tokryck lika länge då hon fick det. Men nästan lika ofta som liten.

Den äldre blev väldigt speciell på ett bra sätt som äldre. Hennes personlighet blev mycket tryggare. Från att ha varit lite små-ängslig i vissa situationer blev hon kolugn. Hon var alltid extremt underlägsen och fogade sig i allt, krävde inget. Men sista åren blev hon en liten krävande pösmunk som krävde kli på magen, sitta i knä etc. Med en sån hund så blir man bara glad över sånt. Så fort man visade missnöje slutade hon. Så blev inte jobbigt. Bara roligt att hon vågade.
Hon såg och hörde inte så värst mycket på håll på slutet. Sista 2 åren var hon lite senil. Men hon blev bara positivt överaskad då man dök upp bredvid henne på promenaden "Jasså, är du med matte. Vad roligt!". Och så samma 10 min senare.;)
Om hon vandrade iväg i skogen eller på en äng för långt bort för att höra då jag ropade brukade jag skicka min lilla nya vovve efter henne. Så sprang hon dit och buffade henne i bogen och ledde henne tillbaks.
Hon var pigg, rörlig och glad då hon var vaken, ända till slutet. Men hon sov betydligt mer.

De var fantastiska båda gamlingarna. De blir bara mer och mer speciella för varje år som går tycker jag. Jag hoppas jag får ha mina nuvarande iaf nästan lika länge.
 
Sv: Äldre hund

Min 11åring har inte förändrat mycket de senaste åren. Han är tyvärr fortfarande sig själv alldeles för mycket :D Lite stelare än innan, vill inte alltid hoppa upp i bilen när det är promenad vid havet som väntar. Vill hellre ligga inne och sova än att ränna ut och gå. Fast det beror nog mycket på att den andra hunden hoppar honom av glädje för att få gå ut ( :D låter som om de aldrig får gå ut men det får de förstås :D). Kan ibland gå lös utan att sticka, men är fortfarnade lika glad i mat, tyvärr :p

Den andra hunden börjar väl också bli gammal, 8år är hon. Men några ålderstecken finns inte över hela taget. Hon ränner omkring lika mycket som innan :D
 
Sv: Äldre hund

Min gamling som (förhoppningsvis) blir 15 i november, har alltid varit väldigt "vardagslydig" men vid 12 års ålder tycktes hon bestämma sig för att det är hennes tur att bestämma.
...och matte har nog gett efter en del :angel:

Jag får nog erkänna att det är likadant med min 15-åring. :D Någon gång omkring 10-12 års ålder så började hon ignorera både inkallning och annan lydnad. Jag har till och med hittat henne uppe på matbordet i färd med att stjäla. :o

Och inte kan man ju tillrättavisa en gammal tant? :cool:

Annars är det som vanligt med min tant. Hon hade en period med vad jag trodde var ett mindre rörelsebehov. Det visade sig vara artros. Men efter medicinering och rehab så blev hon som ny igen. Dock är hon inte lika mycket för att springa som tidigare, utan hon nöjer sig med att strosa i parken, lukta i jorden och på gräset, samt njuta av solen.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Eftersom jag är både en klant och ganska godtrogen blev jag pålurad en omplaceringshund som har orsakat mig mycket bekymmer. Det är...
Svar
16
· Visningar
1 670
Senast: YlvaG
·
Övr. Katt Hejsan, jag heter Jonas och har en blandras (50% ragdoll, 50% huskatt) vid namn Lizzy, hon är ett år gammal om ett par dagar och är...
Svar
8
· Visningar
1 858
Senast: Praefatio
·
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
6 399
Senast: IngelaH
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
7 135
Senast: Migo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Mat till kräsen liten valp
  • Omplacera problemhund?

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp