Äldre katt ogillar nya

MimmiX

Trådstartare
Fick igår hem en 9 månaders hankatt.
Supersnäll och social.
Men "gamla" katt gillar verkligen inte honom utan fräser och morrar så fort han får syn på honom.
Har skärmat av så dom inte är med varandra.
Finns det något mer man kan göra för att underlätta situationen?
 
Jag köpte Feliway och hade gallerdörr in till rummet där de nya var. Första dagen jag öppnade (hade stängd dörr 24 timmar så de nya fick vänja sig i lugn och ro), morrade och fräste min gamla katt, dag 2 lät jag dem äta på varsinn sida om gallret och dag 3 öppnade jag. Han fräste lite dag 3 om de kom för nära men redan dag 4 var de kompisar.

Jag visste min gamla är snäll då han bott 3 år I katthem och van vid nya katter + att han förlorade sin kompis och inte trivdes själv.

Nu är han de smås stora idol.
20230425_232249.jpg
 
Gör hon inget mer än bara låter? Så ha koll på dom
+ @WhoIsItAgain bra tips

Vi hade en honkatt som fräste nog minst i 5dagar innan hon acceptera någon, snarare hon blev torr i munnen typ, än hade nån effekt :rofl:
 
Skaffa feliway, och låt det ta tid!
Det är absolut inget konstigt om det tar ett par dagar eller en vecka innan de ens är redo att kika på varandra. De behöver vänja sig vid varandras doft och närvaro, sen kan det underlätta om man ger dem något som distraherar i början.

Se till att det finns gott om resurser i form av olika sovplatser, utkiksplatser, klösmöjligheter osv så att de inte "tvingas" vara nära varandra om de inte aktivt vill.
 
Ska väl tillägga att den "gamla" är en hankatt med.
Situationen var liknande när han var ute med grannkatterna i början, men nu är dom polare.
Nya katten är mest i mitt sovrum, han har ju tillgång till klös, utkiksplats, mat, vatten och toa.
Jag har läst många nu som skrivit Feliway, är det bra?
Dom har ju råkat se varandra några gånger när jag varit inne och hämtat kläder och min gamla katt är väldigt snabb med att börja låta då.
Men ska testa Feliway och ge dom tid såklart.
 
Gör hon inget mer än bara låter? Så ha koll på dom
+ @WhoIsItAgain bra tips

Vi hade en honkatt som fräste nog minst i 5dagar innan hon acceptera någon, snarare hon blev torr i munnen typ, än hade nån effekt :rofl:
Nej min tidigare hankatt låter bara, fräser ovh morrar så fort dom får syn på varandra.

Hahahaha 🤣
 
Lek-och spinnmetoden är oöverträffad om du frågar mig. Katter är ju inte alltid så socialt smarta när de träffar nya artfränder, inte som hundar som viftar på svansen och ler precis, utan istället blir det gärna försvarsposition, fluffad svans och morr&fräs. Inte så lätt för den andre att fatta att man är snäll då!

Därför brukar jag se till att katterna får se varandra leka och spinna. Låt den ena sitta och se på medan du leker med den andre, eller gosar fram ett spinn. Sen gör du samma åt andra hållet. Efter hand kan du bjuda in "åskådaren" att vara med i leken/goset.

Man får anta rollen av en vakande förälder i början, och avstyra om en eller två börjar fräsa eller vråla. Erbjud lek eller gos istället, eller bär undan ett djur och lugna ner det en bit bort om det behövs.

De allra flesta katter lär sig uppskatta varandra med tiden, oftare förr än senare även om det kan ta månader ibland.
 

Liknande trådar

Katthälsa Jag får förhoppningsvis hem min nya vän snart men jag försöker hitta en vettig försäkring Jag är en nojjig matte och vill ha en rätt...
2
Svar
26
· Visningar
1 643
Senast: Mia_R
·
Övr. Katt Hej, Har precis skaffat två kattungar (Maine Coon). Den ena flyttade in tre veckor före, M, och H kom 3 veckor efter och är således tre...
Svar
5
· Visningar
1 175
Senast: MissFideli
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 336
Tjatter Välkomna till den nya terminen på Bukefalos universitetet. Under hösten kommer ni få läsa spännande kurser så som “Hårig eller bara...
94 95 96
Svar
1 914
· Visningar
34 751
Senast: Hedinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp