Äldre katt som jagar sin svans

Tussemaja

Trådstartare
Min ena kastrerade hankatt, 15 år gammal, har plötsligt börjat jaga sin svans. Inte på ett lekfullt sätt utan verkligen agressivt. Han morrar och "grälar på svansen" . Det känns alltså inte alls som lek. Detta betende dyker upp plötsligt, någon gång varje eller varannan dag, och utan synbar anledning. När man pratar med honom eller på annat sätt bryter beteendet är han helt som vanligt igen. Äter normalt, är frisk, har inte bytt miljö eller utsatts för andra förändringar. Inte ont i svansen när man tar i den. Lite osäker på om han kanske börjar se lite dåligt. Mer en känsla...
Nån som upplevt liknande och har nån teori om vad det kan orsakas av.
 
Sv: Äldre katt som jagar sin svans

Antagligen har kisse ont någon stans eller eventuellt mask!

Allt beteende som skiljer sig från det normala bör kollas upp på en så pass gammal katt!

Hoppas det löser sig.
 
Sv: Äldre katt som jagar sin svans

Håller med... Det är bara det att han är exakt som vanligt i övrigt; äter, kissar, bajsar, sover normalt. Normlat socilal = enormt kelig, ligger i min säng - helst ovanpå mig etc etc... Så det känns inte alls som om han skulle vara sjuk eller ha ont nånstans. Undrar lite över vad kylan gör med katterna mina!? Dom har blivit grälsjuka mot varandra, helvilda, klättrar å klänger överallt. Katter är ju väldigt "elektriskt" (mottagliga för statisk elektricitet - å det finns det ju massor av just nu när det är så kallt...) Nån som har några tankar kring detta med kylan?
 
Sv: Äldre katt som jagar sin svans

Mina katter är lite extra gnälliga nu i kylan, mycket beror väl på att dom inte är ute så många timmar som dom brukar vara.

När det gäller svansjagningen, du tror inte det är så att han ser sämre och därför inte ser vad svansen är?
En av mina katter jagar sin svans, men det har hon alltid gjort. Ibland kan hon få tokfnatt och bita till rejält varpå hon inser att OPS det var visst min svans.

/B
 
Sv: Äldre katt som jagar sin svans

Jo, jag har åxå funderat på om det kan vara synen som spökar. Antingen att han ser sämre helt enkelt, eller att han börjat se saker på ett annat sätt... Han börjar ju bli till åren.
Beteendet är inte heller sårt att bryta. Man bara påkallar hans uppmärksamhet, pratar med honom eller lyfter upp honom, då är allt ok igen.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Den här frågan har säkert varit uppe på tapeten många gånger men eftersom jag inte hittade en tråd som riktigt relaterar till min...
Svar
11
· Visningar
3 818
Senast: Dopy
·
Övr. Katt Suck... Det har ju dykt upp minst en okastrerad hankatt som stryker här och letar mat, kissar ner mitt silage och ffa skrämmer bort...
2 3
Svar
44
· Visningar
3 809
Senast: Alexandra_W
·
Ridning Det här blir ett långt inlägg men skulle vara jättetacksam om nån pallade läsa och ville hjälpa mig att fundera på vad som kan göras...
2
Svar
21
· Visningar
4 074
J
Hundhälsa Idag small det ordentligt... Jag hade stängt in min snart 2 år gamla schäferkille i stallet när jag skulle på promenad med hästen... Han...
4 5 6
Svar
105
· Visningar
10 738
Senast: iowa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp