Älg-j*vla-loppor.

Sv: Älg-j*vla-loppor.

För att svara på frågan. :)

Tokosel var effektivt. Vet inte hur det fungerar idag, sedan man tydligen ändrat ingridienser.

LIA
 
Sv: Älg-j*vla-loppor.

Är inte tokosel E-vitamin och selen fodertillskott? Hur kommer det sig att det har effekt mot älgloppor?
 
Sv: Älg-j*vla-loppor.

Ujujuj så det kan bli! :o
Skriver parallellt i foderforum om selen, så så kan det gå.

Jag menade förståss Etotal!
Ursäkta så väldans mycket! :angel:

LIA
 
Sv: Älg-j*vla-loppor.

Exakt samma text som jag länkade till.

Frågeställaren har väl ändå fel när hon säger att de sätter sig som fästingar?
 
Sv: Älg-j*vla-loppor.

Såg tyvärr inte att du länkat till samma.. :(

ja det reagerade jag oxå på... för dem jag bråkat med kan man lixom ta och få bort med tummen och pekfingret *skwoch* hehe
 
Sv: Älg-j*vla-loppor.

Det var inte samma länk men samma text. Och visst kan man få bort kräken, fast det är svårt att få tag i dom, dom sitter ju inte fast.
 
Sv: Älg-j*vla-loppor.

Ett pulver som använts inom lantbruket mot ohyra på djur.
Lite osäker på följande, men det förbjöds visst först delvis och sedan totalt. Därefter lär det ha återkommit i ändrat skick.

Vi har kvar av den ursprungliga sorten, så därför är jag inte ordentligt uppdaterad.

LIA
 
Sv: Älg-j*vla-loppor.

Nä, dom far ju som raketer i ljumskar och prång på hästarna. Väldigt irriterande för djuren.

LIA
 
Sv: Älg-j*vla-loppor.

Nu kanske man har fått svaret på gåtan varför min häst senaste veckan har blivit galen...Senast jag red i skogen så fick han utbrott ett par tre gånger ungefär som om han hade blivit stucken i rumpan av en geting. Skenar i väg en kort bit, går att stanna men forsätter att svettas och stressa. Kan inte stå still i gången, stampar och är irriterad trots att man inte kan se några flugor eller övervintrade getingar någonstans!

Dessa små rackarna bits alltså rätt ordentligt? Kan sitta kvar i pälsen efter ridturen? Är så små att man kan missa dem vid vanlig rykt?
 
Sv: Älg-j*vla-loppor.

Dom rör sig helst där det inte finns päls eller där den är kort. Helst alltså mage, ljumskar, juver osv. Min erfarenhet.

Nej, du missar dom inte, stora som husfluga ungefär, men du tar dom knappast med rykt. Dom rör sig dessutom tätt mot hästens hud.
Dom är t o m svåra att fånga även på den egna kroppen.

LIA
 
Sv: Älg-j*vla-loppor.

Men, de vill ju gömma sig i pälsen!

Jag klippte min (skulle ändå göras senare) och det gav riktigt bra resultat :)
 
Sv: Älg-j*vla-loppor.

*knapplån*

Åhh nu har jag hittat lite info om "busen" eller Boven i dramat.. kolla in denna länk!! Sånna har en häst i mitt stall problem med!

http://www.entomologi.se/cgi-bin/enter.cgi?iljwhat=3010

Notera:

Det vetenskapliga namnet på familjen lusflugor - HiPPOBOSCiDAE - kommer från grekiskans:

'ippos (hippos) = häst
boskå = att äta
 
Sv: Älg-j*vla-loppor.

Jag har alltid kallat dem för älglöss...Jag kommer ihåg mitt första möte med dessa äckligt vidriga småkryp.. en em i tätskog.. var ca -94-95.. sen dess har de bara ökat hos oss.
Det är verkligen de värsta djuren/insekterna som finns.. SÅÅÅÅÅ vidriga.. jag ryser bara jag läser om dem.. o tänker på dem.. :(
 
Sv: Älg-j*vla-loppor.

Fy sjutton vad vedervärdigt...hästätare!!!

Faktum är att jag tvekade länge att flytta ner till Småland just för att jag var utsatt för hur många som helst under en rådjursjakt (jag var åskådare för att se hunden jobba). Värst var det kring ungskog och det bara "poppade" på jackan och kepsen. Det hjälpte att jag hade håret uppsatt, jag fick ingen på mig annat än på kläderna men det var inte kul.

Men, jag flyttade ner...jag lärde mig rätt snart vilka skogspartier jag skulle undvika när jag var ute med hästen. Vid ett ställe var det lite sankt och mycket ungskog...och vi blev helt överfallna...hästen hoppade på stället, fullständigt vansinnig...och när jag tittade ner såg jag hur det formligen svärmade under hennes mage...så då fick hon galoppera tillbaka genom skogen tills vi kom till torrare trakter med äldre skog.

På nya stället verkar vi inte ha några i år, iallafall...eller så bor vi så högt att dom inte trivs här...och dom får gärna hålla sig borta :crazy:
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
2 195
Senast: Ridinglady
·
Mat Jag skulle vilja bjuda någon på middag. Men jag vet inte hur man gör eller hur lyckat det är med tanke på att jag varken är bra på...
2 3
Svar
55
· Visningar
3 130
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
31
· Visningar
3 106
Senast: nullo-modo
·
Övr. Hund Vet inte riktigt vad jag vill med detta långa inlägg, för ingen annan kan ju veta, men det kanske hjälper att sortera ut mig själv genom...
2
Svar
21
· Visningar
3 215
Senast: geting
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bra familjehund? Rasvak😇
  • Annonsera mera hundar 2
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp