Ändra pris i efterhand? Snabb hjälp, snälla!

A

Aip

Har råkat ut för ett problem:

Annonserade ut en sadel. Begärde 1,500:- för den, trots att den är värd mer bara för att säkert få den såld.

Fick en spekulant som var intresserad och som bara bor 3 mil härifrån. Så jag körde dit sadeln för att hon skulle få testa den i lugn och ro.

Efter några dagar hörs vi av igen och hon är jättenöjd med sadeln, den passar både hästen och henne.

Allt väl, alltså. Hon får mitt postgironummer och ska sätta in pengarna på direkten.

Nu när det har gått några dagar får jag ett mail av henne. Hon har tappat bort både postgironumret och mitt telefonnummer. Och så undrar hon om vi inte kan säga 1000:- i stället? För hon har haft någon som "kan sadlar" i stallet och han sa att sadeln behöver stoppas om och det kostar 350:- ...

Och jag blir jätteirriterad. Tycker att det är fel att försöka ändra priset i efterhand, speciellt som vi har pratat om omstoppning innan och jag då sa att den säkert behöver stoppas om eftersom jag inte gjort det under det det år jag haft sadeln.

Känner att jag helst vill säga åpt henne att köra hit sadeln (för att hämta den också har jag då rakt ingen lust med). Å andra sidan tar det sådan tid att sälja saker att jag inte har någon lust att börja om från början igen.

Plus att jag tycker att det känns jäkligt obehagligt att börja bråka. Speciellt som tjejen bara är 15 år (hennes föräldrar har godkänt köpet).

Vad tycker ni? Hur skulle ni ha gjort?
 
Jag skulle ha stått på mig och krävt det begärda priset!

Vill hon inte betala det får hon vackert se till att sadeln kommer tillbaka till dig i samma skick som den var när hon tog emot den!
 
Ringt upp och sagt:
Antingen fullföljer du det vi kommit överens om, eller så kommer du hit med sadeln!

Du har ju levererat sadeln= 2x3x30:-= 180:- i rabatt bara där! Vad kan hon mer begära? Dessutom, alla (nästan) sadlar behöver stoppas om.
Hellre tog jag tillbaka sadeln och slängde den, än vek ner mig. ;)

LIA
 
Bli inte irriterad. Håll fast vid det uppgjorda priset, bara. Är hon inte längre beredd att betala 1500 får hon lämna tillbaka sadeln.

mandalaki
 
Jag är för snäll! :crazy:

Vill ju att hon ska vara glad och nöjd över affären. Men det vill jag också vara.

Dessutom tycker jag att det tar så jäkla mycket tid att hålla på att tjafsa. Är inte i desperat behov av pengarna, gillar bara inte att ha saker liggande som jag inte har användning av.
 
Stå kvar vid priset!


Den är ju trotts allt värd mer så hon förlorar ju inte på att hon måste stoppa om! Säg att du satt så lågt pris just för att du ville ha den såld snabbt, och då har du ju redan dragit bort från priset det de kostar att stoppa om!
 
Självfallet skall du ha det pris som du begärt, om annat pris skulle gälla borde detta ha avtalats innan du lämnade din sadel på prov.
Jag ser det som att hon accepterat priset på sadeln, iom att hon tog den på prov utan att diskutera priset.

Dessutom kan du påtala att priset var lägre just pga sadeln kunde komma att behöva en omstoppning, vill hon inte acceptera detta ta tillbaka sadeln så får hon söka en annan.

Makalöst när sadeln dessutom blivit levererad till henne, vad mer kan man begära.
 
Tack för ert stöd!

Har fortfarande inte bestämt mig för vad jag ska göra - tycker att sånt här är jättejobbigt! :crazy:

Men eftersom jag aldrig skulle kunna göra så mot någon annan vill jag ju inte bli behandlad så själv heller.

Talar om hur det går! :)
 
Stå på dig, ni har gjort upp om ett pris och det är det som gäller.
Går inte att ändra på i efterhand!
Hur skulle det se ut om jag gick in på bilfirman och köpte begangad bil och när jag kommer hem ringer jag och säger "den här var fel enligt min verkstad kan vi dra av 5000:- på priset?" tror inte de skulle bli glada då faktiskt.
Det är ju tjejens fel som inte kollade ordentligt innan hon bestämde sig. Nu har hon ju att välja på att betala eller lämna tillbaka varan, svårare än så är det väl inte?
 
Äh, hon drar väl en rövare och går det så går det. Säg att du vill att hon lämnar tillbaka sadeln så får du antingen pengarna eller sadeln.
 
Begär 1500:- och vägrar hon hämta sadeln, för Guds skull!
 
Du ska självklart stå på dig! Förklara för henne att sadeln egentligen är värd mer. Är hon nöjd med sadeln så kommer hon att betala det, annars får hon väl lämna tillbaka den.
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Hej, jag skulle behöva lite hjälp hur jag ska tänka och hantera detta... För att inte gå in på för mycket detalj om denna långa...
2
Svar
30
· Visningar
5 250
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Jag skulle vilja läsa om era upplevelser. Jag tycker det har varit svårt att sätta fingret på vad som inte stämt och jag har haft lätt...
2
Svar
21
· Visningar
2 536
Senast: skuggi
·
Utrustning Jag är mitt uppe i en grym separationsångest. Jag har en dressyrsadel som jag verkligen trivs med, men som nu inte passar hästen längre...
Svar
0
· Visningar
784
Senast: Aureola
·
Skola & Jobb Jag är trött på krånglet med min lön och semesterdagar som kommunens nya lönesystem ställer till med. Nu är det problem igen och det gör...
2 3
Svar
46
· Visningar
4 519

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp