Ändrat erbjudande om tjänst

Killaloe

Trådstartare
I oktober/november började jag jobba på timmar på en arbetsplats. Trivdes jättebra och tackade ja när jag fick frågan om ett vikariat fram till sommaren (januari-juli).

Nu har personen jag vikariera för sagt upp sig och jag blev erbjuden personens tjänst, vilket jag tackade ja till.

Dock har vi bytt chef så när vi hade samtal idag berättade hen att hen hellre vill fortsätta ha mig anställd på ett vikariat så att jag kan "känna efter" om jag verkligen vill jobba på stället (jag har alltså inte skrivit på några papper ännu).

Spontant tycker jag inte alls att det känns så himla roligt att det ändras, men jag är också väldigt känslig mot saker som känns som ett misstroende gentemot mig. Jag har inte fått några som helst indikationer på att jag inte gör ett bra jobb, jag trivs och känner mig inte heller osäker på vaken arbetsuppgifter eller min egna förmåga (mer än lite vanligt tvivel, men det har jag till hela livet så det är inget unikt :D)

Så alltså, är det vanligt att göra såhär? Att som ny chef gå in och ändra den gamla chefens erbjudande? Varför kan hen tänkas vilja göra på det viset?

Jag vet som sagt att jag är känslig och troligtvis överreagerar rätt så mycket, men för mig känns det inte alls lika roligt när jag får ett "löfte" om en sak men sen blir erbjuden något annat.

Hur hade ni tänkt om en sådan här situation hade uppstått?
 
Jag tycker det verkar konstigt! Du har ju redan varit på arbetsplatsen sen oktober och har haft aktuell tjänst sen januari? Då tycker jag nog att du redan borde veta ungefär hur du känner om både tjänst och företag. Nä, jag hade reagerat som dig och troligen tackat nej till hela cirkusen (jag kan vara lite väl impulsiv i såna sammanhang :o), men tycker väl att du ska försöka prata med chefen att du redan känner att du vet att du vill jobba på stället och gärna tar den fasta tjänsten direkt. Envisas chefen med vikariatet så skulle jag väga hur mycket du trivs på jobbet, hur lätt du kan få ett nytt jobb osv i ett beslut att ta det som erbjuds eller att gå.
 
Jag tycker det verkar konstigt! Du har ju redan varit på arbetsplatsen sen oktober och har haft aktuell tjänst sen januari? Då tycker jag nog att du redan borde veta ungefär hur du känner om både tjänst och företag. Nä, jag hade reagerat som dig och troligen tackat nej till hela cirkusen (jag kan vara lite väl impulsiv i såna sammanhang :o), men tycker väl att du ska försöka prata med chefen att du redan känner att du vet att du vill jobba på stället och gärna tar den fasta tjänsten direkt. Envisas chefen med vikariatet så skulle jag väga hur mycket du trivs på jobbet, hur lätt du kan få ett nytt jobb osv i ett beslut att ta det som erbjuds eller att gå.
Ja, det är ju så jag också tänkt (och så är kanske även jag lite impulsiv :angel: :D) och jag tyckte att jag flera gånger under samtalet försökte såga att jag trivs och vill jobba. Men ja, när det blir sådana här situationer så blir jag så himla osäker och tänker att jag kanske inte alls passar för jobbet :(
 
I oktober/november började jag jobba på timmar på en arbetsplats. Trivdes jättebra och tackade ja när jag fick frågan om ett vikariat fram till sommaren (januari-juli).

Nu har personen jag vikariera för sagt upp sig och jag blev erbjuden personens tjänst, vilket jag tackade ja till.

Dock har vi bytt chef så när vi hade samtal idag berättade hen att hen hellre vill fortsätta ha mig anställd på ett vikariat så att jag kan "känna efter" om jag verkligen vill jobba på stället (jag har alltså inte skrivit på några papper ännu).

Spontant tycker jag inte alls att det känns så himla roligt att det ändras, men jag är också väldigt känslig mot saker som känns som ett misstroende gentemot mig. Jag har inte fått några som helst indikationer på att jag inte gör ett bra jobb, jag trivs och känner mig inte heller osäker på vaken arbetsuppgifter eller min egna förmåga (mer än lite vanligt tvivel, men det har jag till hela livet så det är inget unikt :D)

Så alltså, är det vanligt att göra såhär? Att som ny chef gå in och ändra den gamla chefens erbjudande? Varför kan hen tänkas vilja göra på det viset?

Jag vet som sagt att jag är känslig och troligtvis överreagerar rätt så mycket, men för mig känns det inte alls lika roligt när jag får ett "löfte" om en sak men sen blir erbjuden något annat.

Hur hade ni tänkt om en sådan här situation hade uppstått?

En fast tjänst är alltid en säkerhet och innebär friskvårdsbidrag osv så jag hade sagt till den nya chefen att du är helt redo (om du vill) och att du ser dig om efter andra fasta tjänster om det inte passar. (om här finns möjlighet givetvis)

Känns snarare som att chefen vill känna efter och det är inte riktigt okej när du är duktig och redan blivit erbjuden tjänsten och dessutom hunnit tacka ja.
 
Jag skulle försöka hålla undan känslorna och säga att jag fått erbjudande om tjänsten och tackat ja, och att jag betraktar det som ett avtal även om papper inte hunnit skrivas.

Visserligen skulle jag aldrig kunna bevisa att det stämmer så jag skulle inte automatiskt vinna. Men jag skulle börja så.
 
I oktober/november började jag jobba på timmar på en arbetsplats. Trivdes jättebra och tackade ja när jag fick frågan om ett vikariat fram till sommaren (januari-juli).

Nu har personen jag vikariera för sagt upp sig och jag blev erbjuden personens tjänst, vilket jag tackade ja till.

Dock har vi bytt chef så när vi hade samtal idag berättade hen att hen hellre vill fortsätta ha mig anställd på ett vikariat så att jag kan "känna efter" om jag verkligen vill jobba på stället (jag har alltså inte skrivit på några papper ännu).

Spontant tycker jag inte alls att det känns så himla roligt att det ändras, men jag är också väldigt känslig mot saker som känns som ett misstroende gentemot mig. Jag har inte fått några som helst indikationer på att jag inte gör ett bra jobb, jag trivs och känner mig inte heller osäker på vaken arbetsuppgifter eller min egna förmåga (mer än lite vanligt tvivel, men det har jag till hela livet så det är inget unikt :D)

Så alltså, är det vanligt att göra såhär? Att som ny chef gå in och ändra den gamla chefens erbjudande? Varför kan hen tänkas vilja göra på det viset?

Jag vet som sagt att jag är känslig och troligtvis överreagerar rätt så mycket, men för mig känns det inte alls lika roligt när jag får ett "löfte" om en sak men sen blir erbjuden något annat.

Hur hade ni tänkt om en sådan här situation hade uppstått?
Alltså - det är ju företaget som erbjuder en tjänst inte chefen. Chefsbyte ska inte ha någon som helst betydelse i sammanhanget.

I och med att du tackat ja ha ni ett avtal.
Chefen försöker få dig att dra dig ur avtalet.

Om du vill jobba där - säg till chefen att du tackar nej till erbjudandet om vikariera och vill stå kvar vid ert tidigare avtal.
 
Visserligen skulle jag aldrig kunna bevisa att det stämmer så jag skulle inte automatiskt vinna. Men jag skulle börja så.
Det galna är att hela verksamheten vet om det eftersom det blev officiellt på senaste verksamhetsmötet - där chefen var med. Och hen vet ju att det är fast tjänst som är avtalat så det går ju säkert att påtala det och få igenom det. Tror jag, men jag kan ju inte vara säker. Viktig input iaf! :)

I och med att du tackat ja ha ni ett avtal.
Chefen försöker få dig att dra dig ur avtalet.
Det jag inte förstår är varför chefen gör så och vad chefen har att vinna på att göra det?

Jag är på intet sätt oersättlig, men på varje möte pratas det om hur svårt verksamheten har att hitta personal etc så det är ju inte helt enkelt heller tydligen.

@Vogue
Tack! :)
 
Det galna är att hela verksamheten vet om det eftersom det blev officiellt på senaste verksamhetsmötet - där chefen var med. Och hen vet ju att det är fast tjänst som är avtalat så det går ju säkert att påtala det och få igenom det. Tror jag, men jag kan ju inte vara säker. Viktig input iaf! :)


Det jag inte förstår är varför chefen gör så och vad chefen har att vinna på att göra det?

Jag är på intet sätt oersättlig, men på varje möte pratas det om hur svårt verksamheten har att hitta personal etc så det är ju inte helt enkelt heller tydligen.

@Vogue
Tack! :)
Den nya chefen kan ju tex vilja rekeytera på något annat sätt som generell linje eller vilja känna sig frikopplad från föregående chef så långt möjligt.

Jag tycker du ska prova @mandalaki s förslag. Ev med hjälp av facket.
 
Om du vill jobba där - säg till chefen att du tackar nej till erbjudandet om vikariera och vill stå kvar vid ert tidigare avtal.

Äh, det var väl inte så bra? :crazy:

Så hade jag aldrig uttryckt mig. Nog för att @Killaloe vet att nya chefen försöker bluffa, men jag hade rekommenderat att provocerat i onödan.

I övrigt tycker jag att du har rätt. Det är företaget som erbjudit en tjänst och den har som sagt TS tackat ja till. Muntligt avtal gäller, men det kan vara trixigt att få det bevisat om ingen sedan vill stå för det.
Finns förra chefen i närheten och kan bekräfta löftet, @Killaloe?
 
Det jag inte förstår är varför chefen gör så och vad chefen har att vinna på att göra det?
Min egen erfarenhet är att chefer ocfta försöker att ha så få "huvuden" fastanställda som det bara är möjligt - för att ha utvägar att minska personalstyrkan vid behov.
Det är ofta mycket lättare att ta in fler än att bli av med folk som har anställning.

Med andra ord. Det är inget personligt mot dig utan bara en strategi för att hålla nere personalkostnader vid eventuell sämre konjunktur/orderingång/budget.
En del chefer kan slå knut på sig för att hålla antalet fasta tjänster så lågt som det bara på något vis är möjligt....:crazy:
 
Min egen erfarenhet är att chefer ocfta försöker att ha så få "huvuden" fastanställda som det bara är möjligt - för att ha utvägar att minska personalstyrkan vid behov.
Det är ofta mycket lättare att ta in fler än att bli av med folk som har anställning.

Med andra ord. Det är inget personligt mot dig utan bara en strategi för att hålla nere personalkostnader vid eventuell sämre konjunktur/orderingång/budget.
En del chefer kan slå knut på sig för att hålla antalet fasta tjänster så lågt som det bara på något vis är möjligt....:crazy:

Det är ofta inte bestämt av närmaste chef, utan order från högsta ort. Lägsta möjliga headcount, kosta vad det kosta vill resonerar vissa företag.

Först kan man säga upp folk och sedan hyra in dem som konsulter för dubbla kostnaden, för att få flexibiliteten.

För mig så är det inte ett sätt att bygga ett framgångsrikt företag. På köpet tappar man lojalitet, teamkänsla, kontinuitet, trygghet. Vilket är faktorer som starkt bidrar till att de anställda gör bra resultat.
 
Min första tanke är vem du istället ska vikariera för? Om det viket du går på nu upphör eftersom personen sagt upp sig så kan du ju inte fortsätta vara vikarie på den tjänsten.
Är man vikarie för någon ska det stå på anst.beviset för vem och hur länge. Blir tjänsten ledig som i det här fallet så är det ju rimligt att du får den. Du kan ju inte vara vikarie för hen som sagt upp sig..
Jäkla chefer ibland:(
 
Du har ju ingen längre att vikariera för? Nä, tacka nej till erbjudandet om vik, sen kan du ju fråga varför denna chef ändrat sig ifrågan, då det varit uppe på mötet OCH du tackat ja.
 
Min första tanke är vem du istället ska vikariera för? Om det viket du går på nu upphör eftersom personen sagt upp sig så kan du ju inte fortsätta vara vikarie på den tjänsten.
Är man vikarie för någon ska det stå på anst.beviset för vem och hur länge. Blir tjänsten ledig som i det här fallet så är det ju rimligt att du får den. Du kan ju inte vara vikarie för hen som sagt upp sig..
Jäkla chefer ibland:(
Mja... Fast man kan ju få tillfälliga anställningar av andra orsaker, som t.ex. "tillfällig arbetsanhopning" (är det väl det brukar kallas för?).
 
Min fd chef gjorde också så. När min provanställning gick ut ville han förlänga den istället för att ge mig min fasta tjänst. Jag sa "tack men nej tack, jag förtjänar min fasta tjänst och har arbetat hårt för att visa att jag förtjänar den". Efter några dagar ändrade han sig och jag fick den fasta tjänsten. Han ville bara försöka göra en fuling.
 
Först och främst, tack hörreni för er input! Det är intressant att läsa och jag funderar på det nu skriver.

Den nya chefen kan ju tex vilja rekeytera på något annat sätt som generell linje eller vilja känna sig frikopplad från föregående chef så långt möjligt.

Så kan det ju vara, att chefen vill rekrytera självständigt, samtidigt är det uppenbarligen inte så lätt att tillsätta min typ av tjänst (vi är flera med samma uppgifter på rullande schema och det är alltid svårt att få in nytt folk). Dessutom innebär varje ny anställd otroligt mycket upplärning så att anställa nya personer är inte särskilt bra inlånades för dem vi är till för. Så jag tänker att även om chefen vill rekrytera nytt så går det samtidigt emot vårt uppdrag eftersom det påverkar våra "kunder".

Finns förra chefen i närheten och kan bekräfta löftet, @Killaloe?
Jag tror att jag iaf kan leta fram hen om det skulle behövas även om hen gått vidare till helt andra verksamheter.

En del chefer kan slå knut på sig för att hålla antalet fasta tjänster så lågt som det bara på något vis är möjligt....:crazy:
Det är ofta inte bestämt av närmaste chef, utan order från högsta ort. Lägsta möjliga headcount, kosta vad det kosta vill resonerar vissa företag.

Jag håller med er båda två och har upplevt det på tidigare kontors-arbetsplatser där det varit mycket fokus på sälj etc. Men det här är en kommunal verksamhet inom ett område där arbetsgivare nästan slåss med varandra för att behålla sina anställda eftersom så få vill jobba. Så det påverkar det märkliga i situationen för mig och gör strävan efter så få anställda som möjligt till något som inte borde vara applicerbart.

Mja... Fast man kan ju få tillfälliga anställningar av andra orsaker, som t.ex. "tillfällig arbetsanhopning" (är det väl det brukar kallas för?).

Men visst kan det väl inte gå att göra en sådan tjänst/anställning om arbetssituationen är exakt densamma och inget ändras? Vi har ju en grundbemanning (där då det var tänkt att jag skulle jobba) och utan den går det inte att ha en säker verksamhet och rimlig arbetsmiljö. Så jag tänker att anställa kug som vikarie pga högre arbetsbelastning inte borde vara rimligt om mitt vik kommer att vara en förutsättning för att den ordinarie verksamheten ska rulla på?

Du har ett muntligt avtal, det kan inte ny chef komma och ändra på. Ring och rådfråga facket. Du behöver ju inte blanda in dom ännu, men fråga hur du ska gå vidare. Meddela chefen att du är säker på att du vill ha den anställning som du erbjudits och tackat ja till.

Jag ska absolut prata med facket när jag ev har fått svar från min chef. För hen säger att hen värdesätter ärlighet så jag tänker vara just ärlig och prata med henne angående den här situationen (med utgångspunkt i att jag tycker det känns som en olustig situation där jag inte kan förstå förändringen eftersom jag redan trodde jag tackat ja). Får de om det är dumt men det är bra iaf att ha facket som ett nästa steg om jag inte kan reda ut det här.
 
Min fd chef gjorde också så. När min provanställning gick ut ville han förlänga den istället för att ge mig min fasta tjänst. Jag sa "tack men nej tack, jag förtjänar min fasta tjänst och har arbetat hårt för att visa att jag förtjänar den". Efter några dagar ändrade han sig och jag fick den fasta tjänsten. Han ville bara försöka göra en fuling.
Det här känns ju riktigt ruttet :down: med tanke på att en provanställning verkligen ska leda till fast anställning och väl inte ens får förlängas :mad:

Skönt att det löste sig för dig och att du klarade av att stå på dig!
 
Ett muntligt avtal (som kan bevisas, exempelvis genom att ni ju var flera på mötet när det offentliggjordes inom företaget) är precis lika bindande som ett skriftligt avtal. Så påpeka det lite trevligt och glatt om du vill ha jobbet :) Och be om papper snabbt ;)
 
Jag har en i min närhet som arbetade på timme inom kommunen på heltid (den jobba på en otillsatt tjänst) i flera år, utan att det var tal om en tillsvidaretjänst eller vikariat. De vill verkligen så långt som möjligt inte tillsvidare anställa folk. :meh:
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Hej, Jag har sen ett år tillbaka varit sugen på att byta jobb. Sökte därför en tjänst som jag blev intresserad av. Var på intervju och...
2
Svar
33
· Visningar
2 694
Senast: Dorinda
·
Skola & Jobb Jag behöver få input över hut jag ska göra, så skapar en tråd. För ett år sedan fick jag ett jobb inom kommunen med hjälp av lönebidrag...
2
Svar
35
· Visningar
2 219
Senast: Enya
·
Skola & Jobb Som en uppdatering på gamla tråden, så blev jag "av med jobbet". Fick besked om detta idag, att jag inte fick en tillsvidareanställning...
Svar
19
· Visningar
2 717
Skola & Jobb Började nytt jobb för 2 veckor sedan. Ingen överlämning har funnits eller upplärning utav arbetsuppgifter, utan jag får springa och ta...
2
Svar
37
· Visningar
4 201
Senast: Soapbubble
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp