Ändringar i FIPO 2010

Freyr

Trådstartare
Ändringar i FIPO per 1/4 2010:

Jag gör en snabb översättning till svenska på de viktigaste och HÄR kan alla ändringarna läsas på engelska!

- Antalet starter en häst får göra på en dag begränsas efter följande:
En 5-åring får starta 2 gånger/dag, en 6-åring 3 ggr/dag och en en 7-åring eller äldre 4 ggr/dag.
Såväl uttagningar och finaler anses som en start.

- Hovens längd får vara max 9,5 cm (tidigare max 10 cm) om hästen är under 145 cm i mkh. Är den över 145 cm i mkh är 10 cm hovlängd tillåten.

- OBS! Maxvikt på allt skyddsmaterial per ben (boots, lindor, skydd) är 250 gr.

- F.1. och F.2. kommer bara få ridas på banor som är minst 250 m. Detta börjar dock inte gälla förrän 2014.

- V.3. (där man tidigare fick välja mellan att visa ökad tölt eller ökad trav i sista momentet) ändras till:
1. Arbets- till mellantempo tölt
2. Arbets- till mellantempo trav
3. Mellanskritt
4. Arbets- till mellantempo galopp
5. Mellan- till ökat tempo tölt

- Grenen F.3. tas bort ur FIPO.

Det är några ändringar till, som ni ser om ni läser pdf:en som jag länkade till, men de rör främst arrangörer, domarna eller om man tävlar internationellt.

/Malin
 
Sv: Ändringar i FIPO 2010

Nej, det har det i alla fall aldrig gjort förr.
250 gr. är maxvikten på det du sätter på benet om man bortser från skor och fyllning.
Om du har sulor och silikonfyllning får du dock inte ha tjockare skor än 8 mm.

/Malin
 
Sv: Ändringar i FIPO 2010

Endelig blir den presisert...

Withdrawals
The procedure to fill up finals after riders have withdrawn isn t clear for everybody.
The 2nd paragraph of FIPO 5.8 will be changed as follows:
If for any reason a horse is withdrawn or disqualified from a final and the total number of
horses in the finals drops below 10 (or 5, if there is no B-final), the next available highest
placed horse in the preliminary round will move up .

Ble selv offer for å bli nektet opprykk i sommer på NM..
 
Sv: Ändringar i FIPO 2010

Puttar upp tråden då fråga kom upp och såväl tävlingarna som första april närmar sig :)

/Malin
 
Sv: Ändringar i FIPO 2010

Och jag puttar upp den här tråden en sista gång då reglerna nu börjat gälla och det rasar in mängde med mail med frågor om regeländringarna.

Här mäts hovens längd:
main.php


/Malin
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag är på en efterlängtad solresa med goda vänner. Är i (för)klimakteriet och har normalt lite opålitliga och rikliga blödningar. Min...
2 3
Svar
45
· Visningar
3 572
Senast: Kivina
·
Foder & Strö Jag har haft min två åring på lösdrift med fri tillgång (med nät kring balen). Vilket hon blir lite rund av. Vi har ingen analys på...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 368
Senast: Twirro
·
Hundträning Hej! Jag har en bruksschäfertik på precis ett år. Jag har otroligt svårt att avgöra vad som är "lagom" aktivering för henne. Stamtavlan...
Svar
9
· Visningar
1 636
Senast: a1agnlju
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
10 804

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp