Ännu en fodertråd.

Tonto

Trådstartare
Hemskt ledsen, men jag skulle vilja bolla lite foder med kunnigt folk.

Min 7 månaders har ätit Nordics spannmålsfria färskfoder och Orijen Puppy ett bra tag nu, men vi har haft problem med att han varit dålig i magen till och från - varit hos veterinären, men inget fel har hittats i prover eller dyl. Vi hade samma problem med Dalmatinern när han åt Orijen Puppy.

Jag funderar på något annat lämpligt torrfoder att ge honom. Han äter inte tillräckligt med färskfoder för att enbart äta det, annars hade jag kört på färskfoder. När han ätit enbart färskfoder så är han bra i magen.

Kanske är det för att jag blandar? :(

Acana, Ziwipeak och Taste of the wild äter han inte. Vilka andra sorter torrfoder är vettiga?

Eller ska jag försöka med att enbart ge färskfoder en period? Han kanske äter tillräckligt av det om jag är envis en vecka eller två? Han är lite rund om magen nu, i vanliga fall är han ett litet skrangel så det är läge att prova att vänta ut honom nu med tanke på hullet.
 
Om han mår bra på färskfoder så hade jag kört bara det ett tag och prövat.

Funderar på att prova att testa!

Han brukar dock bara äta 400 g per dag som max. Han väger 23 kg nu och lär väl sluta på 25-26 kg som färdigvuxen(?).

Då borde han äta 500-550g för att komma upp i 2% av vuxenvikten om jag inte har helt fel?
 
Funderar på att prova att testa!

Han brukar dock bara äta 400 g per dag som max. Han väger 23 kg nu och lär väl sluta på 25-26 kg som färdigvuxen(?).

Då borde han äta 500-550g för att komma upp i 2% av vuxenvikten om jag inte har helt fel?
Fast det där är ju bara siffror att börja på för att veta vad hunden behöver. Vissa måste ha mer, andra mindre. Kanske kan ni prova att ge annat färskfoder om det inte räcker med Nordic? Med tanke på hur mycket vegetabilier nordic innehåller är det ju inte konstigt om han behöver mycket mat. Annars, om ni fortsätter med Nordic och funderar på att ge en annan torrfodersort, ge vad som helst bara hunden äter?
 
Fast det där är ju bara siffror att börja på för att veta vad hunden behöver. Vissa måste ha mer, andra mindre. Kanske kan ni prova att ge annat färskfoder om det inte räcker med Nordic? Med tanke på hur mycket vegetabilier nordic innehåller är det ju inte konstigt om han behöver mycket mat. Annars, om ni fortsätter med Nordic och funderar på att ge en annan torrfodersort, ge vad som helst bara hunden äter?

Han äter inte Mush eller VoH. Finns det något vettigt färskfoder att rekommendera Det här är enda sorten han ätit än så länge. Han har ratat VoH valpfoder och deras lamm sort (Gav det till Rollo) samt båda Mush's valpfoder.

Han äter ju Orijen, 2-4 dl per dag och runt 200g Nordic. Men blir dålig i magen. :crazy:
Hullet är dock bra nu. Man känner alla revbenen lätt, men med litet fettlager på någon mm, men han har finfina muskler.
 
Jag har provat många olika torrfoder i kombination med färskfoder/barf och de har ofta blivit dåliga i magen av torrfodret men nu ger jag Standart extra och de älskar det och är helt ok i magen på. Dock inte så högt i energi som jag skulle önska, får ge lite mer men det går ju bra eftersom de älskar fodret.

En så ung hund ska absolut inte vara "rund" någonstans, det är naturligt att de är lite skrangliga när de växer.

Min ena har varit lite kinkig med maten förut men han åt alltid efter arbete. Numera är han lite av ett matvrak :D
 
Jag har provat många olika torrfoder i kombination med färskfoder/barf och de har ofta blivit dåliga i magen av torrfodret men nu ger jag Standart extra och de älskar det och är helt ok i magen på. Dock inte så högt i energi som jag skulle önska, får ge lite mer men det går ju bra eftersom de älskar fodret.

En så ung hund ska absolut inte vara "rund" någonstans, det är naturligt att de är lite skrangliga när de växer.

Min ena har varit lite kinkig med maten förut men han åt alltid efter arbete. Numera är han lite av ett matvrak :D

Precis! Jag tycker han är rund nu för att han alltid är så mager, Så det är jag inte det minsta orolig för. Det är bara så tråkigt att han är dålig i magen. Speciellt eftersom att han är ett pälsmonster.. det blir rumptvätt ofta!

Jag har hört att kalcium kvoten inte är bra för växande hundar med standart dock? Men jag är säkert helt vimsig. :p
 
Precis! Jag tycker han är rund nu för att han alltid är så mager, Så det är jag inte det minsta orolig för. Det är bara så tråkigt att han är dålig i magen. Speciellt eftersom att han är ett pälsmonster.. det blir rumptvätt ofta!

Jag har hört att kalcium kvoten inte är bra för växande hundar med standart dock? Men jag är säkert helt vimsig. :p

Nej den är väl inte avsedd för valpar men när man kollar runt och jämför olika valpfoder så verkar det variera en massa mellan dem också. Kvoten är 1,5 på Standart extra och ska väl egentligen inte vara över 1.4 men det kan ju kompenseras om färskfodret har en lägre kvot, hittar dock inte kvoten på Nordic spannmålsfri just nu.
 
Han äter inte Mush eller VoH. Finns det något vettigt färskfoder att rekommendera Det här är enda sorten han ätit än så länge. Han har ratat VoH valpfoder och deras lamm sort (Gav det till Rollo) samt båda Mush's valpfoder.

Han äter ju Orijen, 2-4 dl per dag och runt 200g Nordic. Men blir dålig i magen. :crazy:
Hullet är dock bra nu. Man känner alla revbenen lätt, men med litet fettlager på någon mm, men han har finfina muskler.
De enda foder jag inte skulle bry mig om att testa är Emmzo färskfoder och klass. Annars, testa det som går att testa. Jag har hört om flera hundar som blir dåliga i magen av att blanda torrt och färskt, så skippa torrfodret ett tag :)
 
De enda foder jag inte skulle bry mig om att testa är Emmzo färskfoder och klass. Annars, testa det som går att testa. Jag har hört om flera hundar som blir dåliga i magen av att blanda torrt och färskt, så skippa torrfodret ett tag :)

Vår butik har typ VoH, Nordic och Mush. Såg att det fanns Sund hundmat och Real färskfoder på VetZoo, Kan det var något?

Kan jag prova en vuxenvariant av Mush kanske?
 
Jag satt just o undrade varför du kör valpfoder,är inte din hund 7-8 mån`? Mao ingen valp längre.

Helt rätt ang. åldern!

Blev tillsagd att man kör med valp/juniorfoder tills dom är 1 år av uppfödarna vi köpt hund av, men det kanske är helt fel?
 
Om du väldigt gärna vill ha ett torrfoder så gillar jag purizon starkt. Mina har älskat det. Även syrrans kräsna hane glufsar i sig och min tik. Har hög kötthalt och mina har varit bra i magen trots enstaka portioner utöver färskfoder och BARF. Näringstätt är det också om hunden är lite spinkig.
 
Standardt och färskfoder passar jättefint för min hund, han är jättefin i magen och den krånglar aldrig:)

Har provat Purizon och Acana (båda spannmålsfria) som komplement men min hund blev också dålig i magen, väldig lös. Jag tror det beror på alla andra udda ingredienser som var i typ ärtor, fibrer, potatis, udda örter och grönsaker.
 
Hemskt ledsen, men jag skulle vilja bolla lite foder med kunnigt folk.

Min 7 månaders har ätit Nordics spannmålsfria färskfoder och Orijen Puppy ett bra tag nu, men vi har haft problem med att han varit dålig i magen till och från - varit hos veterinären, men inget fel har hittats i prover eller dyl. Vi hade samma problem med Dalmatinern när han åt Orijen Puppy.

Jag funderar på något annat lämpligt torrfoder att ge honom. Han äter inte tillräckligt med färskfoder för att enbart äta det, annars hade jag kört på färskfoder. När han ätit enbart färskfoder så är han bra i magen.

Kanske är det för att jag blandar? :(

Acana, Ziwipeak och Taste of the wild äter han inte. Vilka andra sorter torrfoder är vettiga?

Eller ska jag försöka med att enbart ge färskfoder en period? Han kanske äter tillräckligt av det om jag är envis en vecka eller två? Han är lite rund om magen nu, i vanliga fall är han ett litet skrangel så det är läge att prova att vänta ut honom nu med tanke på hullet.
Vi som också har extremt kräsen anorexhund har äntligen hittat en lösning som funkar. På morgonen får hon en dagsranson av Bozita Robur Performance 33/20, och på kvällen blir det lite olika färskfoder eller köttfärs, kycklingstrimlor o.s.v. (brukar variera med flit).

Fin i magen hela tiden.

Jag fick ju in en matrutin genom att ge RC Exigent. Skitfoder, men funkade för att få hunden att äta regelbundet.
 
Jag har också gett Bozita Robur (30/15, valpfodret till små raser) till Disa så länge jag har haft henne. Hon är 5 månader nu, och har aldrig haft problem med magen, inte en enda gång faktiskt. Blank och fin i pälsen och lagom i hull. Är ju inte säkert att din valp funkar bra på Bozita, men för Disa har det varit perfekt.
 
@Tonto det fodret jag nämnde (robur performance) är ett vuxenfoder som är till för magra, väldigt aktiva eller väldigt kräsna hundar. Det är riktigt smakligt (luktar typ fiskmat) tycker hunden.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Min snart fem månaders dvärgpudel tycker Mush inte är såhär jättegott. Hon äter, men jag får truga henne. Hon ska egentligen äta nio...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
3 325
Katthälsa Hej, Vi har en 10-månaders katt som sista två månaderna ungefär har börjat kräkas lite mer regelbundet och vi har svårt att klura ut...
Svar
12
· Visningar
1 192
Senast: Sassy
·
Hundhälsa Tror jag ska börja testa min hund på färskfoder igen. Tror dock inte vi vill testa nått med kyckling i då han har haft problem med det...
Svar
15
· Visningar
2 245
Senast: Sezziyanen
·
Katthälsa En till fodertråd.. Har två katter, en äter färskfoder men lillan (6 månader) vägrar det. Har försökt men vill icke. Nu har hon ätit...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 443

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Kattbilder #9
  • Valp 2024

Hästrelaterat

  • När fan slutar jag ramla av?
  • Ridskoleryttare
  • WE-tråden

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp