Ännu en fodertråd.

Måste han få mat tre gånger om dagen?
Min tanke är att han knappt hinner bli hungrig mellan målen.

Min whippet var kinkig fram tills hon var drygt 3år gammal. Det som funkade på henne och som vi fortfarande gör är att hon bara får nåt litet på förmiddagen/mitt på dagen och hela ransonen sen på kvällen.
Då har hon varit igång hela dagen och hunnit bli hungrig :)

Tillägg: Min hund fick färskfoder när hon var yngre men har BARFats senaste 2-3 åren. Just för att kunna variera lite mat så hon inte ledsnar. Funkar toppenbra :)

Han äter inte mer än 200 g färskfoder eller 2 dl vid en måltid. Även om han bara får mat en gång per dag. Försöker man mata mer så hulkar han som om han tänker kräkas. :( (Finns inget fysiskt fel på honom.)
 
Hur gammal är Tonto och vilken ras?
Jag har främst två kriterier när det gäller hundmat;
Hunden ska äta fodret
och
Hunden ska funka på fodret (fin i päls, muskler, hull och allt det där).
Det är klart att det är bra om man kan ge ett foder med vettigt innehåll - men hur bra ett foder än är så hjälper det inte om hunden ratar det.
Jag tycker att det gått lite hysteri i hundfoder, folk (inklusive jag själv för ett tag sedan) får panik för att hunden inte äter Fodret Med Bäst Innehåll.
Funkar hunden på ett foder som egentligen inte ser så bra ut på pappret - så ge det!

Han är en Aussie som blir 8 månader 3 februari!

Det är så vi gör med Dalmatinern. :) Han äter Royal Canin då han blev sjuk av orijen och färskfoder.
 
Både Orijen och Acana är höga i fett, många hundmagar klarar inte av för mycket fett och blir dåliga i magen.
Jag skulle välja ett foder (färskt eller torrt) med mindre fett för att se om magen stabiliseras.

Jag ska prova om något annat foder fungerar bättre! Frågan är vilket. :wtf:
 
Han äter inte mer än 200 g färskfoder eller 2 dl vid en måltid. Även om han bara får mat en gång per dag. Försöker man mata mer så hulkar han som om han tänker kräkas. :( (Finns inget fysiskt fel på honom.)

Vad märkligt! Hoppas att det försvinner med tiden!

Om du vill testa att ge Vom og hundemat så tyckte min (fd) kräsna om sorten som hette Exklusiv. Den är för hårt presterande hundar. Minns dock inte vad den heter nu. Men den var väldigt god tyckte hon!
 
Vad märkligt! Hoppas att det försvinner med tiden!

Om du vill testa att ge Vom og hundemat så tyckte min (fd) kräsna om sorten som hette Exklusiv. Den är för hårt presterande hundar. Minns dock inte vad den heter nu. Men den var väldigt god tyckte hon!

Ska kolla om den innehåller kyckling! Han brukar inte vilja äta voh pga konsistensen.
 
Vår hund åt hälften Sunds hundmat och hälften valpfoder tills han var ca 7 mån. Vår uppfödare rekommenderade det. Han mådde bra på det, finn i pälsen etc. Vi var mkt nöjda med det och tyckte att företaget hade bra principer. Vi slutade dock med Sunds Hundmat när vi upptäckte att man inte kunde hitta info om var råvarorna i fodret kom från...
Vi vill veta ursprunget eftersom det påverkat hantering, antibiotika mängd etc. Men kanske finns den infon nu?

När representant från Sund hundmat var på mitt jobb (djuraffär) för att prata om produkterna sa han att iaf nötköttet är från Tyskland. Vi avstod att bli återförsäljare pga att köttet inte är/var svensk. Kan ju ha ändrats, det var i höstas. Minns inte var de andra (om de har fler sorter än med nöt) djurslagen kom ifrån.
 
När representant från Sund hundmat var på mitt jobb (djuraffär) för att prata om produkterna sa han att iaf nötköttet är från Tyskland. Vi avstod att bli återförsäljare pga att köttet inte är/var svensk. Kan ju ha ändrats, det var i höstas. Minns inte var de andra (om de har fler sorter än med nöt) djurslagen kom ifrån.

Se där! Ja, förutom nöt (vilken de har två sorter av), så har de även lam och vildand. Hade tidigare även lax men den tog de bort.
 
Vår corgi har en krånglig mage, det enda foder som fungerar är Royal Canine sensitive, och på senare tid även RC's bantningsfoder. En av djurvårdarna på djursjukhuset påstår att RC är det foder som oftast fungerar vid dåliga magar.
 
Jag tog hem Brit Care Junior Large Breed idag och han åt 2 dl ur skålen. :) (Hunden äter i vanliga fall inte ur skålen...) Får hoppas att han inte mår dåligt av fodret när han gillar det i alla fall. Han tycker bäst om fodret när det är lite poröst och går sönder lätt.
 
Jag tog hem Brit Care Junior Large Breed idag och han åt 2 dl ur skålen. :) (Hunden äter i vanliga fall inte ur skålen...) Får hoppas att han inte mår dåligt av fodret när han gillar det i alla fall. Han tycker bäst om fodret när det är lite poröst och går sönder lätt.
Om han gillar poröst foder kan du testa Magnusson. En del spannmål i, men jag har köpt det ett par gånger när jag fått några dagars glapp mellan färskfoderleveranserna och mina hundars magar reagerar inte.
 
Om han gillar poröst foder kan du testa Magnusson. En del spannmål i, men jag har köpt det ett par gånger när jag fått några dagars glapp mellan färskfoderleveranserna och mina hundars magar reagerar inte.

Får prova det om han inte vill ha det här! För det är poröst det med. :)
 
Nu har Nordic lagt upp de nya analysvärdena på sin hemsida. Siffrorna ser betydligt bättre ut, åtminstone vid en första anblick, men med tanke på svaren de gett tidigare vet jag inte hur mycket jag ska lita på dom. Kanske vågar jag prova igen, men då vill jag ha en jäkligt bra förklaring till varför INGEN på företaget reagerade ens efter påstötning från flera personer via mail. De förstod inte ens varför kvoten var ett problem när siffrorna presenterades för dem.
 
Nu har Nordic lagt upp de nya analysvärdena på sin hemsida. Siffrorna ser betydligt bättre ut, åtminstone vid en första anblick, men med tanke på svaren de gett tidigare vet jag inte hur mycket jag ska lita på dom. Kanske vågar jag prova igen, men då vill jag ha en jäkligt bra förklaring till varför INGEN på företaget reagerade ens efter påstötning från flera personer via mail. De förstod inte ens varför kvoten var ett problem när siffrorna presenterades för dem.
Nu är det rätt många år sedan jag använde Nordic (svårt få tag i här), men vad har varit galet ? Blev nyfiken nu :)
 
Nu har Nordic lagt upp de nya analysvärdena på sin hemsida. Siffrorna ser betydligt bättre ut, åtminstone vid en första anblick, men med tanke på svaren de gett tidigare vet jag inte hur mycket jag ska lita på dom. Kanske vågar jag prova igen, men då vill jag ha en jäkligt bra förklaring till varför INGEN på företaget reagerade ens efter påstötning från flera personer via mail. De förstod inte ens varför kvoten var ett problem när siffrorna presenterades för dem.

Ska kolla! Tonto äter sitt Brit Care Junior Lamb and Rice + några droppar fiskolja från Standardt själv ur skålen, och är bra i magen! Så jag är nöjd än så länge. Men skulle vilja ge ett mål färskfoder för variation (Så att han inte tröttnar på maten igen...)

Eller kan man ge två olika torrfoder varje dag för att variera?

Funderar på att testa MUSH igen, för att se om han äter det. Ska ändå åka och shoppa lite till hundarna imorgon så då kan jag köpa en påse MUSH för att prova.
 
Nu är det rätt många år sedan jag använde Nordic (svårt få tag i här), men vad har varit galet ? Blev nyfiken nu :)

Dom hade angett en väldigt låg fosforhalt i sitt foder och kvoten Ca/P hamnade på ca 7. Vi är flera som har mailat in till dom och påpekat detta vid flera tillfällen, men inget har hänt. Dom verkade inte ens förstå varför det var ett problem. Jag tycker det är mycket märkligt att ingen på företaget reagerat innan det började skrivas öppet på deras FB-sida.
 
Dom hade angett en väldigt låg fosforhalt i sitt foder och kvoten Ca/P hamnade på ca 7. Vi är flera som har mailat in till dom och påpekat detta vid flera tillfällen, men inget har hänt. Dom verkade inte ens förstå varför det var ett problem. Jag tycker det är mycket märkligt att ingen på företaget reagerat innan det började skrivas öppet på deras FB-sida.
Ah då är jag med :)
 

Liknande trådar

Övr. Hund Min snart fem månaders dvärgpudel tycker Mush inte är såhär jättegott. Hon äter, men jag får truga henne. Hon ska egentligen äta nio...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
3 303
Katthälsa Hej, Vi har en 10-månaders katt som sista två månaderna ungefär har börjat kräkas lite mer regelbundet och vi har svårt att klura ut...
Svar
12
· Visningar
1 188
Senast: Sassy
·
Hundhälsa Tror jag ska börja testa min hund på färskfoder igen. Tror dock inte vi vill testa nått med kyckling i då han har haft problem med det...
Svar
15
· Visningar
2 244
Senast: Sezziyanen
·
Katthälsa En till fodertråd.. Har två katter, en äter färskfoder men lillan (6 månader) vägrar det. Har försökt men vill icke. Nu har hon ätit...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 441

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp