Bukefalos 28 år!

Ännu en fodertråd.

@Tonto det fodret jag nämnde (robur performance) är ett vuxenfoder som är till för magra, väldigt aktiva eller väldigt kräsna hundar. Det är riktigt smakligt (luktar typ fiskmat) tycker hunden.

Tonto hatar foder som luktar fisk. :o Han svälter hellre ihjäl. Men du menar kanske att det luktar som fiskarnas mat?

Tonto fick Bozita när han kom men åt inte det. Men det var ju valpsorten.

Vi gjorde ju som dig och gav exigent ett tag för att få honom att äta och gick sedan över på orijen.

Den stora äter RC Hypoallergenic för han är allergisk. Det skulle Tonto helst äta egentligen. Han dreglar när jag häller upp mat till Rollo, blicken man får när man ställer fram en skål med färskfodret till Tonto är mördande. :D
 
Standardt och färskfoder passar jättefint för min hund, han är jättefin i magen och den krånglar aldrig:)

Har provat Purizon och Acana (båda spannmålsfria) som komplement men min hund blev också dålig i magen, väldig lös. Jag tror det beror på alla andra udda ingredienser som var i typ ärtor, fibrer, potatis, udda örter och grönsaker.

Funderar på att prova att ge enbart torrfoder eller färskfodret ett tag när vi är klara med att ge skonkost. Standard står på listan, de har ju en smart 2 kg låda om man bara vill prova!
 
Om du väldigt gärna vill ha ett torrfoder så gillar jag purizon starkt. Mina har älskat det. Även syrrans kräsna hane glufsar i sig och min tik. Har hög kötthalt och mina har varit bra i magen trots enstaka portioner utöver färskfoder och BARF. Näringstätt är det också om hunden är lite spinkig.

Helst skulle jag vilja ge färskfoder, men det är jäkligt slitigt. Jag måste hacka det i torrfoderbitar när det är fruset och för det mesta handmata fruset färskfoder till honom. Tar ca 30 minuter att mata honom varje gång och så tre gånger om dagen. :wtf:
 
Ja maten luktar som sedär flingorna man ger år fiskar. Vidrigt. Men hunden gillar dem.

Menar du att han blir lös i magen? Provat lägga till benmjöl? Så kanske du kan fortsätta ge det du ger.
 
Ja maten luktar som sedär flingorna man ger år fiskar. Vidrigt. Men hunden gillar dem.

Menar du att han blir lös i magen? Provat lägga till benmjöl? Så kanske du kan fortsätta ge det du ger.

Hm, kan ju vara något. Tror du att det är ok att byta till vuxenfoder än dock? Han växer fortfarande på höjden nämligen.

Han har varit dålig i magen till och från men nu är det diarré utan att han har fått äta något annat än sitt foder. :( Benmjöl ger vi men det har ej gett effekt.
 
Hm, kan ju vara något. Tror du att det är ok att byta till vuxenfoder än dock? Han växer fortfarande på höjden nämligen.

Han har varit dålig i magen till och från men nu är det diarré utan att han har fått äta något annat än sitt foder. :( Benmjöl ger vi men det har ej gett effekt.
Men äsch då. Min är såpass liten och färdig att jag bytte till vuxenfoder rätt tidigt. Exigent är ju heller inget valpfoder.
 
Men äsch då. Min är såpass liten och färdig att jag bytte till vuxenfoder rätt tidigt. Exigent är ju heller inget valpfoder.

Ja det är skit!

Exigent fick han som nödlösning ett par veckor innan han började äta. Är otroligt glad att du tipsade mig om det. :love: Sen gick vi ju över på Orijens valpfoder som han ätit både bra och dåligt av. Funderade på Orijens vuxenfoder ett tag för han åt deras frystorkade foder jättebra (Fick hem ett par trasiga påsar från jobbet.) Men det dög bara som godis.
 
Vår butik har typ VoH, Nordic och Mush. Såg att det fanns Sund hundmat och Real färskfoder på VetZoo, Kan det var något?

Kan jag prova en vuxenvariant av Mush kanske?

Vår hund åt hälften Sunds hundmat och hälften valpfoder tills han var ca 7 mån. Vår uppfödare rekommenderade det. Han mådde bra på det, finn i pälsen etc. Vi var mkt nöjda med det och tyckte att företaget hade bra principer. Vi slutade dock med Sunds Hundmat när vi upptäckte att man inte kunde hitta info om var råvarorna i fodret kom från...
Vi vill veta ursprunget eftersom det påverkat hantering, antibiotika mängd etc. Men kanske finns den infon nu? Vår hund är nu 10 mån så det var några månader sen.

Kommer börja ge Mush (vuxenfodret) istället och då 50/50 färsk och torrfoder.

Svårt detta med foder. Ska på föreläsning med Marie Sellander i veckan, hoppas bli lite klokare!
 
Nej den är väl inte avsedd för valpar men när man kollar runt och jämför olika valpfoder så verkar det variera en massa mellan dem också. Kvoten är 1,5 på Standart extra och ska väl egentligen inte vara över 1.4 men det kan ju kompenseras om färskfodret har en lägre kvot, hittar dock inte kvoten på Nordic spannmålsfri just nu.

Jag har haft mailkontakt med Nordic och enligt dom är det en ny analys på väg. Här är den gamla, med visst förbehåll att den inte stämmer till 100% längre.
Anledningen till att jag kontaktade dom är den skyhöga kvoten Ca/P. Jag begriper inte hur man ens kan få det så skevt, i ett foder som till största delen ska innehålla kött.
Fick inget vettigt svar från dom, så Nordic går fetbort för min del. Åtminstone tills de kan motivera innehållet i sitt eget foder.
Näringsvärde g/ 100g foder:
  • Vattenhalt 65,5 g/100g
  • Askhalt 3,0 g/100g
  • Fett 16,8 g/100g
  • Proteinhalt 9,3 g/100g
  • Kolhydrater 2,8 g/100g
  • Fibrer 2,7 g/100g
  • Kalcium, 0,963 Ca g/100g
  • Fosfor, P 0,137 g/100g
  • Enerrgivärde 848 kJ/100g
  • Energivärde 203 kcal/100g
 
Vår hund åt hälften Sunds hundmat och hälften valpfoder tills han var ca 7 mån. Vår uppfödare rekommenderade det. Han mådde bra på det, finn i pälsen etc. Vi var mkt nöjda med det och tyckte att företaget hade bra principer. Vi slutade dock med Sunds Hundmat när vi upptäckte att man inte kunde hitta info om var råvarorna i fodret kom från...
Vi vill veta ursprunget eftersom det påverkat hantering, antibiotika mängd etc. Men kanske finns den infon nu? Vår hund är nu 10 mån så det var några månader sen.

Kommer börja ge Mush (vuxenfodret) istället och då 50/50 färsk och torrfoder.

Svårt detta med foder. Ska på föreläsning med Marie Sellander i veckan, hoppas bli lite klokare!

Det är jättesvårt med foder!

Jag har haft mailkontakt med Nordic och enligt dom är det en ny analys på väg. Här är den gamla, med visst förbehåll att den inte stämmer till 100% längre.
Anledningen till att jag kontaktade dom är den skyhöga kvoten Ca/P. Jag begriper inte hur man ens kan få det så skevt, i ett foder som till största delen ska innehålla kött.
Fick inget vettigt svar från dom, så Nordic går fetbort för min del. Åtminstone tills de kan motivera innehållet i sitt eget foder.
Näringsvärde g/ 100g foder:
  • Vattenhalt 65,5 g/100g
  • Askhalt 3,0 g/100g
  • Fett 16,8 g/100g
  • Proteinhalt 9,3 g/100g
  • Kolhydrater 2,8 g/100g
  • Fibrer 2,7 g/100g
  • Kalcium, 0,963 Ca g/100g
  • Fosfor, P 0,137 g/100g
  • Enerrgivärde 848 kJ/100g
  • Energivärde 203 kcal/100g

Fyyy. Blir inget mer Nordic här inte! :eek:
 
Tonto äter nu ris och kokt kyckling som skonkost med stor förtjusning. Har nog aldrig varit så lättsamt att mata skrället. Man kanske ska laga egen mat till eländet. :angel:
 
Tonto äter nu ris och kokt kyckling som skonkost med stor förtjusning. Har nog aldrig varit så lättsamt att mata skrället. Man kanske ska laga egen mat till eländet. :angel:
Min niomånaders Västgöte har krånglat länge med maten. Till slut har jag provat att laga egen mat, och se, den äter han! Men alla recept man hittar är spannmålsbaserade. Jag ger kokt kött, samt lite ris och grönsaker kokt i köttbuljongen. Plus Standardts Immun tillskott. Men är osäker på om han får allt han behöver... Svårt det där.
 
Min niomånaders Västgöte har krånglat länge med maten. Till slut har jag provat att laga egen mat, och se, den äter han! Men alla recept man hittar är spannmålsbaserade. Jag ger kokt kött, samt lite ris och grönsaker kokt i köttbuljongen. Plus Standardts Immun tillskott. Men är osäker på om han får allt han behöver... Svårt det där.

Varför kokar du köttet?
 
Varför kokar du köttet?
För att han vägrar färskmat. När vi fick hem honom åt han Halla Bruks, men åt dåligt. Vi bytte till Sund Hundmat som han slukade i 4 månader, sen vägrade han det med. Gav egenblandad BARF i ca en månad, sen ville han inte ha det heller. Testade även torrfoder som jag egentligen inte vill ge, men samma sak. Och ja, vi har provat att vänta ut honom, han åt nästan ingenting i tre veckor, sen orkade jag inte längre. Nu äter han åtminstone, och jag har en glad hund som inte skäller konstant. Tänker försöka smyga in färskmat igen senare och se om det går. Jag vet att det han äter nu inte är optimalt.
 
För att han vägrar färskmat. När vi fick hem honom åt han Halla Bruks, men åt dåligt. Vi bytte till Sund Hundmat som han slukade i 4 månader, sen vägrade han det med. Gav egenblandad BARF i ca en månad, sen ville han inte ha det heller. Testade även torrfoder som jag egentligen inte vill ge, men samma sak. Och ja, vi har provat att vänta ut honom, han åt nästan ingenting i tre veckor, sen orkade jag inte längre. Nu äter han åtminstone, och jag har en glad hund som inte skäller konstant. Tänker försöka smyga in färskmat igen senare och se om det går. Jag vet att det han äter nu inte är optimalt.

Aha, jag förstår precis, min rör inte rått heller. :)
 
Hur gammal är Tonto och vilken ras?
Jag har främst två kriterier när det gäller hundmat;
Hunden ska äta fodret
och
Hunden ska funka på fodret (fin i päls, muskler, hull och allt det där).
Det är klart att det är bra om man kan ge ett foder med vettigt innehåll - men hur bra ett foder än är så hjälper det inte om hunden ratar det.
Jag tycker att det gått lite hysteri i hundfoder, folk (inklusive jag själv för ett tag sedan) får panik för att hunden inte äter Fodret Med Bäst Innehåll.
Funkar hunden på ett foder som egentligen inte ser så bra ut på pappret - så ge det!
 
Till TS - varför inte prova att enbart ge färskfodret Nordic. Orije och Acana må vara smakligt, men det innehåller jäkligt hög andel fibrer vilket kan ge stora mjuka högar.
Jag har fött upp valpar på Nordic och bryr mig aldrig om ifall det finns någon namn med "valp" på - det viktigaste är innehållet :) Lite extra benmjöl, så har du ett ännu bättre Nordic :)
 
Tar ca 30 minuter att mata honom varje gång och så tre gånger om dagen. :wtf:

Måste han få mat tre gånger om dagen?
Min tanke är att han knappt hinner bli hungrig mellan målen.

Min whippet var kinkig fram tills hon var drygt 3år gammal. Det som funkade på henne och som vi fortfarande gör är att hon bara får nåt litet på förmiddagen/mitt på dagen och hela ransonen sen på kvällen.
Då har hon varit igång hela dagen och hunnit bli hungrig :)

Tillägg: Min hund fick färskfoder när hon var yngre men har BARFats senaste 2-3 åren. Just för att kunna variera lite mat så hon inte ledsnar. Funkar toppenbra :)
 
Hm, kan ju vara något. Tror du att det är ok att byta till vuxenfoder än dock? Han växer fortfarande på höjden nämligen.

Han har varit dålig i magen till och från men nu är det diarré utan att han har fått äta något annat än sitt foder. :( Benmjöl ger vi men det har ej gett effekt.

Både Orijen och Acana är höga i fett, många hundmagar klarar inte av för mycket fett och blir dåliga i magen.
Jag skulle välja ett foder (färskt eller torrt) med mindre fett för att se om magen stabiliseras.
 
Tonto hatar foder som luktar fisk. :o Han svälter hellre ihjäl. Men du menar kanske att det luktar som fiskarnas mat?

Tonto fick Bozita när han kom men åt inte det. Men det var ju valpsorten.

Vi gjorde ju som dig och gav exigent ett tag för att få honom att äta och gick sedan över på orijen.

Den stora äter RC Hypoallergenic för han är allergisk. Det skulle Tonto helst äta egentligen. Han dreglar när jag häller upp mat till Rollo, blicken man får när man ställer fram en skål med färskfodret till Tonto är mördande. :D

Ge Hypo till Tonto också? Om han älskar det. Kan hjälpa mot magen också.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Min snart fem månaders dvärgpudel tycker Mush inte är såhär jättegott. Hon äter, men jag får truga henne. Hon ska egentligen äta nio...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
3 895
Katthälsa Hej, Vi har en 10-månaders katt som sista två månaderna ungefär har börjat kräkas lite mer regelbundet och vi har svårt att klura ut...
Svar
12
· Visningar
1 275
Senast: Sassy
·
Hundhälsa Tror jag ska börja testa min hund på färskfoder igen. Tror dock inte vi vill testa nått med kyckling i då han har haft problem med det...
Svar
15
· Visningar
2 385
Senast: Sezziyanen
·
Katthälsa En till fodertråd.. Har två katter, en äter färskfoder men lillan (6 månader) vägrar det. Har försökt men vill icke. Nu har hon ätit...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 543

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Måla på häst
  • Beta slagen mark
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp