Ännu en hälta

JosseMandy

Trådstartare
I ett tredje ben dessutom...

Just nu går vi på rehab för att stärka musklerna runt det knä som luxerar och sista veckorna har det känts rätt okej och som att det är på väg åt rätt håll.

Idag på en promenad (20 min + 5 min i kuperad terräng) skrek min hund till och ville inte gå. Inga ormar synliga. Bar henne hem och även hemma haltade hon och hade supersvårt att gå. Tyckte först att hältan såg ut att sitta i det ben där knät luxerar så gav Metacam som vi fått för detta ändamål. Sedan tog vi det lugnt men 2-3 timmar senare haltade hon likförbannat och jag såg tydligt att det är ett framben hon har ont i. Hon stödjer mer på benet nu är tidigare, efter smärtstillandet, men hon haltar fortfarande.

Har ringt jourvet. och skulle återkomma om det blir värre eller om jag upplevde att hon har ont när jag känner på henne eftersom det kan vara någon fraktur eller att hon behöver mer smärtlindring. Jag har fått känna lite grand och hon ser lite besvärad ut, men hon kan verkligen säga ifrån när det gör ont så såvida inte Metacamet tar bort en stor del av smärtan verkar det inte vara någon fraktur eller liknande allafall. Inget sår i tassen vad jag kan se och ingen irritation där. Ingen tydlig svullnad heller.

Vet inte riktigt vad jag vill med tråden. Få höra hur det gått med era hundars hältor? Vad kan det bero på? Hur mycket smärtstillandet har hjälpt för dem? Är såklart individuellt. Känns jobbigt att min hund linkar så trots smärtstillandet, men fram till 20.30 finns det inte en chans att vi kunde få hjälp på just det djursjukhuset ändå. :( Bara önskar att det blir bra till imorgon och att vi slipper börja nysta i detta också.
 
Sv: Ännu en hälta

Om det är ett framben hunden haltar på så har det inget med luxation av patella att göra. Det kan kanske vara p g a felbelastning, men det kan även vara en muskelsträckning. I så fall bör det vara bättre imorgon. Med maximal otur kan det vara en liten flisa som lossnat i armbågen på frambenet eller eventuellt i bogen. Det kan i så fall vara svårt att se på röntgen, ligger flisan helt rätt just då syns inget fel. Ligger den däremot fel så syns det.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Veterinär på Onsdag, men känner att jag vill bolla lite. Äldre hund som har liiiite lite artros på en armbågsled fram, bak är aldrig...
Svar
14
· Visningar
2 735
Senast: Fibusen
·
Hundhälsa Behöver lite råd, bolla lite tankar gällande hälta som kom plötsligt. Hältan kom i måndags när jag och Ascot skulle gå ut på promenad...
Svar
8
· Visningar
1 816
Senast: Snurrfian
·
Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
21 172
Hästvård Uppgiven var nog ordet och efter att sökt och letat efter liknande problem ger jag upp. Veterinärerna kliar sig i huvudet och jag vet...
2
Svar
35
· Visningar
5 261
Senast: Josofinito
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp