Bukefalos 28 år!

Ännu en såndär välja-hund-tråd ;)

giowanna

Trådstartare
Ja, ni som varit här ett tag vet att jag har en dvärgpinscher, numera tre år, och kastrerad. Är jättenöjd med mitt rasval, men om det blir en hund till, får det bli en annan ras. Framförallt eftersom två pinnar lätt stirrar upp varandra lite väl mkt :-)

Jag vill ha i en hund:
*Päls som inte fäller så mkt, lite är ok, även endast till säsong
*Relativt liten, mellan 30-40 cm mankhöjd
*Hund som vill springa agility, träna lydnad, spår mm
*Kunna slappna av, inte stirra när det är vila även bland andra hundar/människor
*Tålig hund, som inte beteer sig som en dramaqueen ;)
*Självständig, självsäker, willing-to-please
*Inte kräsen när det gäller mat! (Eller tuggben)
*Frisk ras utan för många rasbundna sjukdomar (inga raser med trånga näsgångar, för långa ryggar, för korta ben osv)

SJälv har jag funderat på Lancashire Heeler. Ngn som vet mer, som kan säga om rasen stämmer in? Även whippet har jag funderat på, men inte undersökt rasen närmare.

Alla förslag välkomna!:banana:
 
Sv: Ännu en såndär välja-hund-tråd ;)

Kolla upp Whippet mer!! Helt underbar ras, kan inte tänka mig någon annan ras längre! En gång Whippet alltid Whippet! Lycka till med ditt hundval!
 
Sv: Ännu en såndär välja-hund-tråd ;)

Spontant tänker jag på Corgi när du beskriver dina önskemål.
 
Sv: Ännu en såndär välja-hund-tråd ;)

Sheltie? Welsh Corgi Cardigan?
Varken Whippet eller Lancashire Heeler brukar ha särskilt stor "will to please" utan man brukar får jobba en del för att hålla dem motiverade. (Till skillnad från t.ex. sheltie som tycker att det är KUL att jobba, oftast ;) )
 
Sv: Ännu en såndär välja-hund-tråd ;)

Dansk/svensk gårdshund. Ganska lik en pinscher i sättet men inte riktigt samma energi o lättare av- och påknapp. :love:
 
Sv: Ännu en såndär välja-hund-tråd ;)

För mig låter det som en beskrivning av en västgötaspets. :)
 
Sv: Ännu en såndär välja-hund-tråd ;)

Västgötaspets gillar jag inte... Vet inte riktigt varför, men de är nästan lite tjurskalliga, och skäller en hel del.
 
Sv: Ännu en såndär välja-hund-tråd ;)

Bichon Frise eller Bichon Havanais :love: Eller någon blandning av dom, helt underbara hundar och Bichon rasen är verkligen en som är talangfull och lär sig hemskt mycket hemskt snabbt.
 
Sv: Ännu en såndär välja-hund-tråd ;)

*Päls som inte fäller så mkt, lite är ok, även endast till säsong
*Relativt liten, mellan 30-40 cm mankhöjd
*Hund som vill springa agility, träna lydnad, spår mm
*Kunna slappna av, inte stirra när det är vila även bland andra hundar/människor
*Tålig hund, som inte beteer sig som en dramaqueen ;)
*Självständig, självsäker, willing-to-please
*Inte kräsen när det gäller mat! (Eller tuggben)
*Frisk ras utan för många rasbundna sjukdomar (inga raser med trånga näsgångar, för långa ryggar, för korta ben osv)

SJälv har jag funderat på Lancashire Heeler. Ngn som vet mer, som kan säga om rasen stämmer in? Även whippet har jag funderat på, men inte undersökt rasen närmare.

Alla förslag välkomna!:banana:[/QUOTE]

Jag säger helt klart cairnterrier. Perfect match på allt det du skrev!
Däremot förstår jag inte meningen att den ska vara självständig och självsäker ..men ha en "will to please"..det är ju antingen eller känns det som :D. En cairn har definitivt mer självständighet än will to please..men med rätt motivation är det utmärkta hundar för tex lydnad/agilty och ffa spår.
 
Sv: Ännu en såndär välja-hund-tråd ;)

Jag säger helt klart cairnterrier. Perfect match på allt det du skrev!
Däremot förstår jag inte meningen att den ska vara självständig och självsäker ..men ha en "will to please"..det är ju antingen eller känns det som :D. En cairn har definitivt mer självständighet än will to please..men med rätt motivation är det utmärkta hundar för tex lydnad/agilty och ffa spår.


Kan bara hålla med. :)
Tävlade själv lite agility med min cairn-tik (på låg nivå), 2 av hennes döttrar tävlade SM i agility, både individuellt och i lag

Tålig är den definitivt, eller som vi brukade säga... "en stor hund i liten förpackning"
Ingen som piper o gnäller o tycker synd om sig själv om man råkar trampa den på tassen, snarare bara gnäller till lite surt precis som om den skulle säga "se dig för var du sätter fötterna, klantskalle":D
 
Sv: Ännu en såndär välja-hund-tråd ;)

Kan bara hålla med. :)
Tävlade själv lite agility med min cairn-tik (på låg nivå), 2 av hennes döttrar tävlade SM i agility, både individuellt och i lag

Tålig är den definitivt, eller som vi brukade säga... "en stor hund i liten förpackning"
Ingen som piper o gnäller o tycker synd om sig själv om man råkar trampa den på tassen, snarare bara gnäller till lite surt precis som om den skulle säga "se dig för var du sätter fötterna, klantskalle":D

Ja precis, jag har westie som jag tränar allt med..och det är ju i stort sett samma ras. Vad jag dock uppfattar det som är cairnterriern mycket friskare och oftare bättre mentalt än dagens moderna westies. Jag hade inte tvekat om jag vore TS!
 
Sv: Ännu en såndär välja-hund-tråd ;)

Dvärgschnauzer är kanske valet?
dom fäller inte, arbets villiga själv tränar jag och tävlar med mina dv svhnauzrar i agility, jag tränar även lydnad och spår. vill gärna vara med men har väldigt lätt att slappna av. Det är en väldigt friskras.
 
Sv: Ännu en såndär välja-hund-tråd ;)

Ja precis, jag har westie som jag tränar allt med..och det är ju i stort sett samma ras. Vad jag dock uppfattar det som är cairnterriern mycket friskare och oftare bättre mentalt än dagens moderna westies. Jag hade inte tvekat om jag vore TS!

Anledningen att vi valde cairn istället för westie när jag och min syster skulle få hund (i början av 80-talet) var just pga deras mkt bättre hälsa (var helt inne på westie i början, men mamma ångrade sig pga alla sjukdomsproblem, allergier osv som bekantas westies hade). Tanken var att ta EN kull på min systers hund, så jag skulle få en egen valp, men mellan -86 och -93 hann vi med 6 kullar på totalt 3 olika tikar...

Tycker man ser cairnterriers i alla sammanhang, så det är helt klart en mångsidig ras.
 
Sv: Ännu en såndär välja-hund-tråd ;)

Jag tänkte också på en dvärgschnauzer.:bump: Många brukar vara väldigt duktiga i agility och de kan placera sig riktigt högt!
Vissa dvärgschnauzrar har väl mer will to please än andra men vill du ha en med självständighet också så tror jag den skulle kunna passa bra. Finns ju även flera dvärgschnauzer som tävlar i lydnad & spår.

Andra raser som jag tänkte på var Västgötaspets & D/S Gårdshund!

Lycka till med rasvalet! :)
 
Sv: Ännu en såndär välja-hund-tråd ;)

precis..i dagsläget är det väl ca tio procent av resen (westies) som klassas som "sjukdomsbesvärade"..men jag tycker mig fortfarande ofta höra om att det finns en hel del problem utspridda. Varför ta risken känner jag, då är en cairn ett bättre alternativ!..Dessutom ser dom inte lika skitiga ut när det är sånt väder ute..;)
 
Sv: Ännu en såndär välja-hund-tråd ;)

Oj, tack för alla förslag! Frågade tränaren idag, o han tyckte typ lagotto eller mellan/stor pudel skulle passa mig :S Lagotto har jag alltid gillat, men inte ens tänkt på när det i detta tillfälle! Pudlar vrkar sk*thärliga, men de är ju stora, eller i alla fall större än jag tänkt mig :-)

Cairnterriers har för mig alltid varit så...ruffiga, på ngt vis... Ser lite ut som en hemlös gaturkorsning. Men jag har å andra sidan aldrig träffat ngn direkt mer ingående. Ska kolla upp detta!

Ingen som har blandras-förslag?
 

Liknande trådar

Övr. Hund Har letat hundras under en lång tid nu och börjar bli väldigt less på att ständigt bli besviken. När vi tror att vi läst på ordentligt...
2 3
Svar
56
· Visningar
6 611
Senast: Riru
·
Hundavel & Ras Tja, ni som känner mig från AoH vet att det blivit ett antal rasvalstrådar genom åren :p (vilket faktiskt varit till stor hjälp, jag...
Svar
8
· Visningar
1 035
Senast: snorp
·
Hundavel & Ras Nä, men ärligt talat behöver jag lite tips och nya ideer angående rasval. Vi bor på en liten gård, har 2 hästar, höns, och katter...
Svar
15
· Visningar
1 778
Senast: Ace
·
Hundavel & Ras Hej alla! Det va längesen jag var här nu, men ni "äldre" kanske minns mig :-) Jag hade dvärgpinschern Arne, som tyvärr fick somna in...
Svar
4
· Visningar
1 138
Senast: giowanna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp