Ännu en "hjälp mig välja ras"-tråd

Korthårig collie? Eller blir det för mycket att köra med?

Canaan dog som föreslogs tror jag kan bli lite knepig med andra djur och barn ibland - de var bland mina raser när jag valde hund, men det finns så få uppfödare att välja mellan, och mentaliteten verkar lite svajig.
Inte att undra på förstås, den lever väl fortfarande mer eller mindre semivild i hemlandet. ^^
Lundehund eller isländsk fårhund kanske?

Collie har jag inte kollat upp, aldrig haft intresse av den rasen så får läsa lite.

De andra två verkar ha lite för lätt till skall, jag har inget emot att hundar skäller ibland men de hundar jag träffat på som haft lätt till skall i sig har varit riktigt hemska med skällandet. Så dom går bort tyvärr.
 
Jag tipsar om en ren sällskapsras, nämligen Löwchen. Vi har en valp sen i somras. En klippras så ingen fällning, dock pälsvård, men vill man inte ställa ut kan man skippa lejonklippningen som är rasens kännetecken o istället ha den nerklippt.
Vi har två barn 6 o snart 10 år. Mitt resonemang när vi skulle ha hund var:
Lättsam, följsam familjehund, men ändå tålig och alert
Gärna en som inte hårar
Lagom stor, inte för liten så den riskerar bli skadad av barnen, inte så stor att barnen inte kan hålla den i koppel om den drar
Så lite jaktinstinkt som möjligt
Inte skällig
FRISK ras
Lättlärd till t ex agility eller lydnad OM man vill
Inte äta upp huset om den får lite mindre aktivitet någon-några dagar.

Vår Gusten uppfyller mina krav hittills! Han är tuffare än jag väntade mig av en sådan ras (men vi ville ha den tuffaste i kullen o han har vuxit upp i hem med många hundar, barn i våra barns ålder, katter, höns mm) men det har bara varit bra.
Han älskar sin familj, går på dagis där han trivs, följer enkelt med på det mesta. Åkt båt, fyrhjuling, bil utan problem. Går i koppel i stan o här hemma på landet o är trygg och nyfiken. Gillar skogen, gillar att kampa, glad, gosig, har inte reagerat alls vid veterinärens spruta.

En jätterolig hund o ras!

Låter som en trevlig hund trots att utseendet inte faller mig i smaken :D men försöker hitta en som uppfyller lite mer av våra önskemål hos en hund.
 
Både jag och maken har blivit lite mer pepp på att leta hund igen och har nu några raser som skulle kunna passa :D Det jobbiga är ju att man vill skaffa hund nu när man sitter och tittar på så mycket fina hundar och planerar...
 
Tror absolut att ni kan ha en samojed!
Känner en mängd samojeder och aktivitetsnivån varierar. Men många av de jag känner är goa, glada hundar som mest lever familjelivet men givetvis kräver några timmars träning i veckan. Men som ni förklarat att ni har tid (någon timme förmiddag, lite eftermiddag) för träning utöver promenaden så lär det absolut inte bli några problem.

Satsa på att prata med många uppfödare av rasen eftersom avelsmålen skiljer sig en del. Då kan ni berätta vad ni har att erbjuda för hem och jag kan nästan garantera att ni kommer hitta flera uppfödare som har den typen av hund som skulle passa i just ert hem.

Jag är ju dagmatte till en samojedvalp just nu. Tyvärr för tidigt för att säga så mycket om henne, hon är väl sisådär 13 veckor. Men hennes familj är en en typisk vanlig barnfamilj. De ska köra lite småövningar och trix med henne och lite drag som träning blir det när hon blir äldre. Uppfödaren tävlar i drag och verkar seriös men säljer inte endast valparna för till dragfolk utan som sagt även till aktiva familjer. Den här samojeden äääälskar barn, så hon har verkligen kommit rätt är min uppfattning än så länge. :D
 
Läste nyss om inlägget ovan. Jag måste ha varit sååå borta när jag skrev det. Fattar knappt själv vad jag skrev :rofl:
 
Vi är en småbarnsfamilj så hunden måste självklart fungera med barn. Den ska även fungera med katter, andra hundar, andra smådjur, gilla människor.
Ej vara skällig, ha mycket jakt- eller vaktinstinkt.
Vi skulle gärna vilja träna med hunden, förutom vanliga promenader, jogging och cykelturer så vill jag köra agility (ej för tävling utan bara för att det är roligt), kanske testa prova lite inom andra grenar för att se om det finns annat som skulle passa oss, på vintern har vi väldigt kallt och mycket snö och hade tänkt dragaktiviteter, men det kanske mest bara passar huskys m.m som jag insett att vi inte kan ha.

Utseendemässigt (vilket kanske inte är det viktigaste men man får väl ha lite önskningar iaf), mellanstor hund, helst inte korthårig. Gillar tex utseendet på huskys, akita, samojed, alaskan malamute och liknande.

Blir det hund så blir det iaf två hundar.

Så ja, en familje-/gårds-/sällskapshund som inte är för tråkig och bara vill lunka runt för sig själv utan villig att vara med på aktiviteter, men ändå inte för krävande gällande arbete utan ska kunna ta en dag där vi bara promenerar med barnvagn tex.

De flesta sällskapsraser fungerar för det ni vill göra, eftersom ni har specifika önskemål för hur hunden ska vara så kanske kolla runt med uppfödare efter en vuxen omplacering som uppfyller profilen? Iallafall som hund nr 1, så kan hund nr 2 bli snäppet mer krävande om ni känner att ni har tid med det.

En valp är svårare att förutse hur den blir, våran welsh corgi cardigan blev snäppet aktivare än förutsett. Valde just den rasen för att jag inte ville ha en arbetsnarkoman till hund (border collie ville dottern ha) men jag tror nog att Nessie är mer aktivitetskrävande än vissa individer av bc :D. Man kan läsa rasbeskrivningarna och få ett pekfinger hur man kan förvänta sig att rasen ska vara men det finns ju såklart stora variationer. Vill ni vara säkra på hur hunden är så välj en vuxen individ från seriös uppfödare.
 
Varför har ingen föreslagit Eurasier? Det låter ju som det uppenbara om du gillar utseendet hos polarhundarna men inte vill ha en del baksidor.

Går du för mindre storlekar kanske norsk buhund kan tilltala.
Eller varför inte västgötaspets. Keeshound som någon skrev, eller mittelspitz.

Sen kan jag intyga att löwchen är en jättetrevlig ras som stämmer med mycket av era önskemål förutom storleken då, och en del pälsvård.
Min löwchen blev 14 år och var en underbar hund.
 
Varför har ingen föreslagit Eurasier? Det låter ju som det uppenbara om du gillar utseendet hos polarhundarna men inte vill ha en del baksidor.

Går du för mindre storlekar kanske norsk buhund kan tilltala.
Eller varför inte västgötaspets. Keeshound som någon skrev, eller mittelspitz.

Sen kan jag intyga att löwchen är en jättetrevlig ras som stämmer med mycket av era önskemål förutom storleken då, och en del pälsvård.
Min löwchen blev 14 år och var en underbar hund.

Någon skrev Eurasier men jag gjorde det inte för att jag inte alls tycker det stämmer in på TS önskemål. Hon verkar vilja träna och dra relativt ofta och den garantin får man inte hos en Eurasier. Visst finns det Eurasier som vill jobba lite och kan, men vet man att man kan tänk sig träna flera timmar om dagen så är det inte rasen jag spontant föreslår.

Med Eurasier vet man inte riktigt vad man får. Vissa individer gillar agility (men lämpar sig kanske inte för tävling om man vill åstakomma något), vissa för spår av olika typer, vissa gillar att dra. Men vill du testa lite allt möjligt och flera timmar om dagen så tror jag tyvärr det är helt fel ras. Då blir man besviken som jag blev(mitt intresse för hundträning ökade också enormt med tiden så önskemålen gällande typ av hund ändrades därmed drastiskt...) :p
 
  • Gilla
Reactions: Sel
Eurasiern är ju en rätt "ny" ras så den är väl fortfarande rätt spretig. Ffa så kan en del individer ha en del jaktlust.
Tittade själv en del på rasen efter min Keeshound men la ner planerna då det verkade vara lite blandat om man skulle få en hund efter rasbeskrivningen eller inte.
Fast detta är ca 6 år sen. Det kanske har hänt mer i rasen sen dess. Keesen är jämnare.
 
Har i princip bestämt oss men så dök minnen från samojedtiden upp. Det var vita hår överallt året runt. Vi var inga mästare på pälsvård utan borstade då och då. Och fick ständigt köpa klädrollers och tom ha med i bilen så man fick rolla kläderna när man klev ur. Men om man verkligen borstar varje dag med någon superborste (tipsa gärna :D), kommer man ändå ha hår överallt? Kommer man behöva skämmas när folk hälsar på och blir med päls efter att ha hälsat på hunden? Ni som har samojeder, vad är era bästa tips och rutiner?
 
Har i princip bestämt oss men så dök minnen från samojedtiden upp. Det var vita hår överallt året runt. Vi var inga mästare på pälsvård utan borstade då och då. Och fick ständigt köpa klädrollers och tom ha med i bilen så man fick rolla kläderna när man klev ur. Men om man verkligen borstar varje dag med någon superborste (tipsa gärna :D), kommer man ändå ha hår överallt? Kommer man behöva skämmas när folk hälsar på och blir med päls efter att ha hälsat på hunden? Ni som har samojeder, vad är era bästa tips och rutiner?

Säger som jag gjorde i en annan tråd här idag. Chris Christensen!!!
Kan inte rekommendera pälsvården därifrån tillräckligt. Dels bra för att få en riktigt snygg päls, men även för att få riktigt bra och välvårdad päls. Använder en buttercomb med normal gleshet mellan pinnarna. Använder även en borste för att få till det där fantastiskt snygga och ”storfluffiga” resultatet. Kanske mest önskvärt om man ställer ut. De har shampoo och balsam också som ger pälsen underbar kvalité. Det är dock lite over top kanske att använda det till vardags. Då fungerar andra märken som kanske eurogroomer. :)

Jag har borstat alla pälsraser här (keeshond, eurasier, husky och samojed, f. lapphund bla) ca en gång i veckan när de inte fäller. I fällperioder blir det väl mer eller mindre varje dag. Är pälsvårdsjunky så brukar ta emot vänners fluff för att göra det åt dem. ;)

Till underull kan man också använda en sådan som bilden jag bifogat. Bilden tog jag från google bara för att förstå vilken typ jag menar. Piggarna på den här typen kan också komma i olika varianter och jag vill inte ha för korta piggar, tycker det är lättare när de är något längre så man kommer åt. Piggarna på bilden är nog dock något längre än den jag har. Jag föredrar dessa före kardor som jag upplever sliter på pälsen.

Som sagt, i övrigt - kam och borstar från Cc ;)
 

Bifogade filer

  • 8B3F4C15-C24F-441C-9071-E03D5EBC14CB.jpeg
    8B3F4C15-C24F-441C-9071-E03D5EBC14CB.jpeg
    16,3 KB · Visningar: 28
Piggarna på bilden är nog dock något längre än den jag har. Jag föredrar dessa före kardor som jag upplever sliter på pälsen.
Helt enig!
Vi har typ liknande kam som du bifogade bild på - fungerar utmärkt!
Karda och furminator är dock bra när det fälls och pälsen ska väck :D

man fick rolla kläderna när man klev ur. Men om man verkligen borstar varje dag med någon superborste (tipsa gärna :D), kommer man ändå ha hår överallt? Kommer man behöva skämmas när folk hälsar på och blir med päls efter att ha hälsat på hunden? Ni som har samojeder, vad är era bästa tips och rutiner?
Borsta på så blir det bra! :D jag tycker inte att ”vår” samojed fäller sådär jättemycket mellan fällperioderna, så i fällperioderna är det hemskt och då rekommenderar jag ingen att komma i närheten av hunden om de har svarta kläder :angel: - annars tycker jag inte att det är sö farligt bara pälsen sköts :)
 
Helt enig!
Vi har typ liknande kam som du bifogade bild på - fungerar utmärkt!
Karda och furminator är dock bra när det fälls och pälsen ska väck :D


Borsta på så blir det bra! :D jag tycker inte att ”vår” samojed fäller sådär jättemycket mellan fällperioderna, så i fällperioderna är det hemskt och då rekommenderar jag ingen att komma i närheten av hunden om de har svarta kläder :angel: - annars tycker jag inte att det är sö farligt bara pälsen sköts :)

Jag menade att jag använde den ”kammen” framförallt i fällperiod, annars använder jag ”bara” vanliga buttercomben och borsten. Använder aldrig karda :o

Tycker den tar så otroligt bra, i alla fall den jag har. Köpte min på granngarden. Tar bara några minuter så är hela ullen ur. :D
 
Använder aldrig karda :o
Jag tycker karda (en sådan som en kan putta ut så att säga så pälsen blir ett sjok och lossnar) är bra till pälsen under halsen/på bogen när det fälls. Inte lika bra uppepå ryggen och sidorna - där är kammen bra :D

Men hm, borde kanske kolla upp en sån däringa buttercomb alltså! Kan ju vara superbra att ha till katten om inte annat :D
 
Jag tycker karda (en sådan som en kan putta ut så att säga så pälsen blir ett sjok och lossnar) är bra till pälsen under halsen/på bogen när det fälls. Inte lika bra uppepå ryggen och sidorna - där är kammen bra :D

Men hm, borde kanske kolla upp en sån däringa buttercomb alltså! Kan ju vara superbra att ha till katten om inte annat :D

Tror den kostade runt 300, det var borsten som var dyrare och tycker kammen är helt grym. Så definitivt värt det för fluffarna. Kommer långt ner i pälsen så att säga och reder ut bra. ;)
 
Mittelspitz?
Men den kanske är för liten?
Det finns ju en storlek större (tysk spets) men har ingen aning om hur den är mentalt. Jag tror mellanspetsen skulle kunna passa. Den stämmer ju utseendemässigt också men är lite mindre än de raser som diskuterats i början av tråden (har inte läst hela).
 
Tack för att ni ger mig hopp, blir även införskaffning av robotdammsugare :p

@moonstruck Tror den är lite liten och inte riktigt vad jag vill ha just nu. Jag vill pyssla främst med drag, så till mig blir det högst troligt en samojed. Sen är det inte helt bestämt vad vi kommer utöka med, men blir nog landseer först om vi skaffar en stor bil tills dess iaf :laugh:
 

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har sälj annons ute på min hund sedan den 17 januari. Jag har fått tre svar. En som bor i samma stad som jag och som kör lastbil...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 776
Senast: ako
·
Hundavel & Ras Jag har en sheltie, och sheltie är "min ras" sedan årtionden. Det jag gillar är storleken och att de är alerta och lättlärda. Men jag...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
8 641
Senast: lilstar
·
L
Hundavel & Ras Hej! Endel kanske vet att jag har några favorit raser redan som jag nog skulle välja om jag skulle skaffa en egen hund. Men jag tänkte...
Svar
19
· Visningar
2 774
Senast: NOC14
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
27 743
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2023 -den andra
  • Hundrädda
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp