Ännu en "hjälp mig välja ras"-tråd

Sportklippt pudel? kanan dog (stavning?)

Sa till maken för ett tag sedan att vi helt enkelt får skaffa pudel även om utseendet inte tilltalar oss alls, men verkar vara en trevlig hund i övrigt. Det förslaget gick dock inte hem.
Den andra är jag osäker på gällande vaktbeteendet, vet ju inte hur statkt det är och hur de beter sig när de hamnar i sådan situation men det är något som gör mig tveksam ändå.
 
Nu är jag ingen expert på någon hund.
Men vågar ändå påstå att finsk lapphund är sunda hundar som verkar bli rätt gamla dessutom.
Gillar man spetshundar och vill ha en mysig kompis som hänger med på vilken aktivitet som helst utan att vara någon utpräglad stjärna på något så hade jag sett till att titta närmare på rasen.
Visst kan de skälla men de är oxå roliga och pratiga. Riktiga livsnjutare
 
Sa till maken för ett tag sedan att vi helt enkelt får skaffa pudel även om utseendet inte tilltalar oss alls, men verkar vara en trevlig hund i övrigt. Det förslaget gick dock inte hem.
Den andra är jag osäker på gällande vaktbeteendet, vet ju inte hur statkt det är och hur de beter sig när de hamnar i sådan situation men det är något som gör mig tveksam ändå.

Min sambo var likadan. Han gillade inte pudelns utseende och hade fått för sig att de var lätt aggressiva. Jag fick förklara att så är oftast inte fallet.

Nu har han träffat sin kusins storpudel (oklippt) på 5 mån och vi båda kunde komma överens om att det var en otroligt go hund och personligen tycker jag att oklippta pudlar är typ det finaste som finns. :love:

Sambons pappa som har haft en del fördomar mot pudlar blev förvånad när han fick reda på att det var en storpudel. Han ser ju inte direkt ut som sådana storpudlar man ser i utställningsringarna. Denna såg mer ut som en svart lagotto/perro-liknande sak. Även helt nerklippta är pudlarna väldigt fina tycker jag. Tror absolut att de hade fungerat väldigt bra hos er. Du får se till att ni träffar pudlar av rätt typ! :D
 
Mellanpudel (lite större modell för om du vill köra drag). :)

EDIT: Såg nu att det var exkluderat. En väldigt fin och positiv ras är det. :) (av vad jag har upplevt).
_Pudelnationalen12833_s.jpg
 
Keeshound? Perfekt gårds och familjehund. Poppis som stallhund. De kommer inte bli några stjärnor i agility eller bruks men funkar absolut på "för att det är kul-nivå" och orkar en hel del fysiskt.
Minimal jaktlust. Frisk ras. Medelstor. Tål alla väder.

Är en gårdshund så de kommer att skälla när folk kommer men utöver det upplever jag dem som normalt verbala.
De är dock välpälsade. Uppborstade utställningsfluff ser rätt löjliga ut på bilder. Jag tycker de ser mer sansade ut i pälsen normalt sett.
 
Nu är jag ingen expert på någon hund.
Men vågar ändå påstå att finsk lapphund är sunda hundar som verkar bli rätt gamla dessutom.
Gillar man spetshundar och vill ha en mysig kompis som hänger med på vilken aktivitet som helst utan att vara någon utpräglad stjärna på något så hade jag sett till att titta närmare på rasen.
Visst kan de skälla men de är oxå roliga och pratiga. Riktiga livsnjutare

Det har nu blivit en av de raser vi faktiskt skulle vilja ha! Maken är dock rädd att den rasen är hyper för hans föräldrar hade haft en korsning av den och schäfer när han var barn, och den var tydligen överallt hela tiden. Men det går ju inte avgöra riktigt när det är korsning.
 
Min sambo var likadan. Han gillade inte pudelns utseende och hade fått för sig att de var lätt aggressiva. Jag fick förklara att så är oftast inte fallet.

Nu har han träffat sin kusins storpudel (oklippt) på 5 mån och vi båda kunde komma överens om att det var en otroligt go hund och personligen tycker jag att oklippta pudlar är typ det finaste som finns. :love:

Sambons pappa som har haft en del fördomar mot pudlar blev förvånad när han fick reda på att det var en storpudel. Han ser ju inte direkt ut som sådana storpudlar man ser i utställningsringarna. Denna såg mer ut som en svart lagotto/perro-liknande sak. Även helt nerklippta är pudlarna väldigt fina tycker jag. Tror absolut att de hade fungerat väldigt bra hos er. Du får se till att ni träffar pudlar av rätt typ! :D

Känner inga med pudlar så det blir svårt! :p
 
Det har nu blivit en av de raser vi faktiskt skulle vilja ha! Maken är dock rädd att den rasen är hyper för hans föräldrar hade haft en korsning av den och schäfer när han var barn, och den var tydligen överallt hela tiden. Men det går ju inte avgöra riktigt när det är korsning.
De jag känner har varit rätt livliga unghundar men verkligen landat sedan. Tydlig av och på knapp ska vara typisk för rasen och det har vår alltid haft.
Från full gas till avspänd soffliggare på två andetag typ...
 
Det har nu blivit en av de raser vi faktiskt skulle vilja ha! Maken är dock rädd att den rasen är hyper för hans föräldrar hade haft en korsning av den och schäfer när han var barn, och den var tydligen överallt hela tiden. Men det går ju inte avgöra riktigt när det är korsning.
Åkallar @mysboll som har två charmiga pälsbollar.
 
Mellanpudel (lite större modell för om du vill köra drag). :)

EDIT: Såg nu att det var exkluderat. En väldigt fin och positiv ras är det. :) (av vad jag har upplevt).
_Pudelnationalen12833_s.jpg

Ja dom verkar trevliga helt klart! Men ja, det är uteslutet redan tyvärr.

Keeshound? Perfekt gårds och familjehund. Poppis som stallhund. De kommer inte bli några stjärnor i agility eller bruks men funkar absolut på "för att det är kul-nivå" och orkar en hel del fysiskt.
Minimal jaktlust. Frisk ras. Medelstor. Tål alla väder.

Är en gårdshund så de kommer att skälla när folk kommer men utöver det upplever jag dem som normalt verbala.
De är dock välpälsade. Uppborstade utställningsfluff ser rätt löjliga ut på bilder. Jag tycker de ser mer sansade ut i pälsen normalt sett.

Möjligt om vi samtidigt har en annan hund lämpad mer för drag då det är något jag är väldigt intresserad av. Har inte kikat på den rasen innan. Har dock insett att vi inte kan få allt i en och samma hund vilket kanske är självklart.

Dansk/svensk gårdshund? Förvisso korthårig men annars låter det ju som en väldigt passande ras för er. :)

Gillade att det är en råttjägare :D och kan möjligen vara ett alternativ om vi behöver hålla undan på gnagare då jag inte är intresserad av råttgift och våra katter får inte gå ute lösa. Är inte en hund vi skulle skaffa först dock då jag vill uppfylla andra önskemål vi har men jag tackar för tipset! :)
 
Keeshound? Perfekt gårds och familjehund. Poppis som stallhund. De kommer inte bli några stjärnor i agility eller bruks men funkar absolut på "för att det är kul-nivå" och orkar en hel del fysiskt.
Minimal jaktlust. Frisk ras. Medelstor. Tål alla väder.

Är en gårdshund så de kommer att skälla när folk kommer men utöver det upplever jag dem som normalt verbala.
De är dock välpälsade. Uppborstade utställningsfluff ser rätt löjliga ut på bilder. Jag tycker de ser mer sansade ut i pälsen normalt sett.


Mitt förslag också. Bra familjehund helt enkelt.
 
Jag tänker att Eurasier och Samojed väl borde kunna passa er bra utifrån era förutsättningar? :)

Det är väl möjligtvis så att jakten varierar lite mellan olika individer hos Samojederna, men samtidigt tänker jag att lite jakt kanske fungerar om du vill dra (annars kanske draget blir svårt?)
 
Korthårig collie? Eller blir det för mycket att köra med?

Canaan dog som föreslogs tror jag kan bli lite knepig med andra djur och barn ibland - de var bland mina raser när jag valde hund, men det finns så få uppfödare att välja mellan, och mentaliteten verkar lite svajig.
Inte att undra på förstås, den lever väl fortfarande mer eller mindre semivild i hemlandet. ^^
Lundehund eller isländsk fårhund kanske?
 
Har letat hundras under en lång tid nu och börjar bli väldigt less på att ständigt bli besviken. När vi tror att vi läst på ordentligt om en ras och bestämt att denna hund blir det, så slutar det alltid med att man missat något som gör att hunden egentligen är tvärtemot vad vi vill ha. Såpass att jag börjar fundera på om vi bara ska lägga ner tanken på hund. :(

Men jag gör ett försök här, kanske kan ni hjälpa oss hitta rätt hund!

Det är inte dags ännu men om ca 1-2 år, då kommer vi ha flyttat ut på landet. Vi kommer ha staket och troligtvis hundgård, men vill att hunden ändå ska kunna gå lös.
Vi är en småbarnsfamilj så hunden måste självklart fungera med barn. Den ska även fungera med katter, andra hundar, andra smådjur, gilla människor.
Ej vara skällig, ha mycket jakt- eller vaktinstinkt.
Vi skulle gärna vilja träna med hunden, förutom vanliga promenader, jogging och cykelturer så vill jag köra agility (ej för tävling utan bara för att det är roligt), kanske testa prova lite inom andra grenar för att se om det finns annat som skulle passa oss, på vintern har vi väldigt kallt och mycket snö och hade tänkt dragaktiviteter, men det kanske mest bara passar huskys m.m som jag insett att vi inte kan ha.

Utseendemässigt (vilket kanske inte är det viktigaste men man får väl ha lite önskningar iaf), mellanstor hund, helst inte korthårig. Gillar tex utseendet på huskys, akita, samojed, alaskan malamute och liknande.

Blir det hund så blir det iaf två hundar.

Så ja, en familje-/gårds-/sällskapshund som inte är för tråkig och bara vill lunka runt för sig själv utan villig att vara med på aktiviteter, men ändå inte för krävande gällande arbete utan ska kunna ta en dag där vi bara promenerar med barnvagn tex.

Så, finns det en ras för oss?
Är det något uppenbart jag glömt att berätta som har betydelse i val av ras så säg till :)
Jag tipsar om en ren sällskapsras, nämligen Löwchen. Vi har en valp sen i somras. En klippras så ingen fällning, dock pälsvård, men vill man inte ställa ut kan man skippa lejonklippningen som är rasens kännetecken o istället ha den nerklippt.
Vi har två barn 6 o snart 10 år. Mitt resonemang när vi skulle ha hund var:
Lättsam, följsam familjehund, men ändå tålig och alert
Gärna en som inte hårar
Lagom stor, inte för liten så den riskerar bli skadad av barnen, inte så stor att barnen inte kan hålla den i koppel om den drar
Så lite jaktinstinkt som möjligt
Inte skällig
FRISK ras
Lättlärd till t ex agility eller lydnad OM man vill
Inte äta upp huset om den får lite mindre aktivitet någon-några dagar.

Vår Gusten uppfyller mina krav hittills! Han är tuffare än jag väntade mig av en sådan ras (men vi ville ha den tuffaste i kullen o han har vuxit upp i hem med många hundar, barn i våra barns ålder, katter, höns mm) men det har bara varit bra.
Han älskar sin familj, går på dagis där han trivs, följer enkelt med på det mesta. Åkt båt, fyrhjuling, bil utan problem. Går i koppel i stan o här hemma på landet o är trygg och nyfiken. Gillar skogen, gillar att kampa, glad, gosig, har inte reagerat alls vid veterinärens spruta.

En jätterolig hund o ras!
 
Att han dessutom är bedårande söt och får kommentarer om det från många, inkluderat äldre män tycker jag är lite roligt. ;)

gusten.24237
 
Jag tänker att Eurasier och Samojed väl borde kunna passa er bra utifrån era förutsättningar? :)

Det är väl möjligtvis så att jakten varierar lite mellan olika individer hos Samojederna, men samtidigt tänker jag att lite jakt kanske fungerar om du vill dra (annars kanske draget blir svårt?)

Jag har som barn haft Samojed i familjen och det var den underbaraste hund jag någonsin träffat. Men några "mängder av mental och fysisk träning" som det står i beskrivningar att rasen kräver ansåg jag inte att vi höll på med. Vilket har lett till att jag tänkt att vi nog helt enkelt fick en individ som inte var så rastypisk.
Men nu när jag läser (igen...) efter ditt inlägg så ser jag att detta "massor" menas att träna hunden trött 3-4 dagar/vecka. Det tycker ju jag låter som helt normal träning och självklart genomförbart!
När folk säger massor så ser jag framför mig timtal varje dag:p och att hunden inte klarar av att ta det lugnt en dag då och då.

Jo jag har insett att lite jakt verkar krävas.

Så Samojed står som alternativ igen :up::D:love:
 
"mängder av mental och fysisk träning"
Min uppfattning är att dom behöver relativt mycket motion i någon form men sen är hjärngympan inte lika viktig. Typ lite godidsök, aktiveringsleksak eller liknande tycker jag verkar räcka rätt långt så länge hunden/hundarna får vara med flocken :)

Brorsans samojed är dum som ett spån (och då är min hund, som jag ofta jämför med, inte särskilt bright heller :D) men hon är otroligt rar och en väldigt enkel familjehund så länge hon får motion :) Och visst, hennes föräldrar är inte de mest drag-inriktade så det påverkar ju, men jag tror inte eller att hon är särskilt icke typisk för rasen.

Så med det sagt, tror ni att en samojed passar för er och du dessutom redan har träffat på rasen och gillar den - ja då tror jag absolut att det skulle kunna bli bra :)
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
2 3
Svar
40
· Visningar
2 391
Övr. Hund Jag har sälj annons ute på min hund sedan den 17 januari. Jag har fått tre svar. En som bor i samma stad som jag och som kör lastbil...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
5 139
Senast: ako
·
Hundavel & Ras Jag har en sheltie, och sheltie är "min ras" sedan årtionden. Det jag gillar är storleken och att de är alerta och lättlärda. Men jag...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
8 794
Senast: lilstar
·
L
Hundavel & Ras Hej! Endel kanske vet att jag har några favorit raser redan som jag nog skulle välja om jag skulle skaffa en egen hund. Men jag tänkte...
Svar
19
· Visningar
2 825
Senast: NOC14
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Valp 2023 -den andra
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp