Ännu ett "pussande" barn!

N

Nickan

Ännu ett \"pussande\" barn!

:crazy:

läs

Vi har ju pratat om detta tidigare, lägger bara in den så ni kan läsa... :smirk:
 
Re: Ännu ett \"pussande\" barn!

Alla föräldrar borde lära sina barn att inte pussa hundar.Även den snällaste hund kan bitas och försvara sitt ben.... vilket jag tror att hunden i artiklen gjorde men som tidningen valde att inte skriva om. Har själv en Rottweiler och en mer barnkär hund ras får man leta efter... men barns lek med hundar kan bli väldigt hård och då är det självklart att hunden säger i från om det gör ont. Tycker inte att tidningar ska svartlista vissa hundraser pga att de attackerat barn och vuxna.... hade tidningarna skrivit hur attacken igentligen gått till så hade man frågat sig vad det är för människor som blivit attackerade och om de borde ha hund. :angel:
 
Re: Ännu ett \"pussande\" barn!

Håller med!

Anser oxå att det är upp till föräldrarna...men är det verkligen bara dessa raser som "går till attack"? Måste ju vara andra oxå...eller skriver man inte om dom?? :confused:
 
Re: Ännu ett \"pussande\" barn!

Hur många "fel" kan vi hitta i texten?

1. Litet barn med en främmande hund. :eek:
2. Först står det att barnet lekte under soffbordet, sen att det lekte med hunden? :confused:
3. Barnet var "hundvan", dvs van med små, barnvana hundar. :smirk:
4. Blandning rottis-pittis, hur :devil: smart är det?
5. Som vanligt så dras rottisen fram som avskräckande exempel, trots att det inte var en rottis som bet. :mad:
6. Barnet skulle pussa hunden, hur många tror att hunden kände sig hotad och trängd och bet i självförsvar? :crazy:
 
Re: Ännu ett \"pussande\" barn!

Det finns mkt att fundera över :smirk: och som fraggel_tess skrev så titta på insider ikväll kl 22!
 
Det är trist!

Hela situationen är trist. Jag har läst Hundutredningen och där är det en annan bild som målas upp. Aftonbladet mfl har lyckats trissa upp situationen så att folk är rädda för att kunna sälja lösnummer. Det är till exempel farligare att låta barnet hålla på med hästar än hundar men ändå ser vi inte samma mediadrev.

Trist är även att SKK (Kennelklubben) är så lama. Det är klart så att dagens människor/föräldrar kan för lite om hundar. Det är dags för information i skolorna så att barn lär sig hur man umgås med hundar och andra djur. Detta är något som SKK skall göra. När jag jobbade på skola så hade några sopgubbar där för att berätta om källsortering. Mer information.

Sådana här olyckor tycker jag är så onödiga. Det spelar ingen roll vad det är för hund. Barn skall veta att man pussar inte främmande hundar. Hundägare bör även veta att hundar skall inte ligga i soffan i andras hus. Det är bara frågan om enkla regler som underlättar både för hunden och barnet.

SUCK, säger jag bara.
 
Re: Ännu ett \"pussande\" barn!

Kan ju bara säga suck! Och alltid är det hunden som får skulden.
 
Re: Det är trist!

Jag har läst att den hundras som står för de flersta betten faktiskt är Golden Retreiver! Och det är ju inte så konstigt när man tänker på det, vilken hund(ras) är vanligast att skaffa för en barnfamilj? Vilken hund(ras) anses som mest barnvänlig? Och hur många goldisar lever sina liv utan större stimulans än att vara kramdjur åt familjens barn???
 
Re: Ännu ett \"pussande\" barn!

Har en genomsnäll golden som tycker om barn men inte kan betraktas som "barnvan" (typ skräckblandad förtjusning :smirk: ). Om han skulle ligga i soffan och ett litet barn krypa upp under bordet för att pussa honom skulle jag inte kunna garantera att han inte skulle bita ifrån. Ingen konstig reaktion tycker jag att nafsa en sådan gång om hunden sover/blir överraskad. Och som det står i artikeln, det blir stor skada på ett barns mjuka hud...
Däremot är det mitt ansvar som hundägare PLUS (!!) förälderns ansvar för sitt barn att se till att inte en sådan situation uppkommer!
 
Re: Ännu ett \"pussande\" barn!

jag blir för arg för att svara vettigt.... detta motiverar mig bara mer till varför jag aldrig kommer skaffa barn.... bläääää :smirk:
 
Re: Det är trist!

Alla hundar är inte barnvänliga men media kan antagligen inte förstå det.

Det finns taxar som älskar barn och det finns taxar som avskyr barn som pesten. Men inte läser man om taxar som biter barn i tidningen!

Konstigt nog verkar media bara leta upp hundar som bits som är av rasen Rottweiler och dylika. Jag har aldrig träffat en farlig rottis utan de har varit trevligare än andra raser t o m.
 
Re: Ännu ett \"pussande\" barn!

Men vad är det för puckad hundägare som lämnar sin hund ensam på ett främmande ställe med ett främmande barn? Både för barnets och hundens skull så är detta helt idiotiskt.
 
Re: Ännu ett \"pussande\" barn!

nej nej och åter nej. en hund ska aldrig bita ett barn! och att barnet sträcker sig fram för att pussa hunden ska inte ses som ett hot! då är något väldigt fel... och absolut inte försvarbart! en sådan hund ska omedelbart avlivas alt ha munkorg på sig utanför hemmet. en normal hund går undan om den känner sig trängd, och blir den inte av med ett jobbigt barn ska den som mest morr-skälla och knuffas. mina hundar skulle aldrig bita ett barn annat än av misstag. kan tom säga att labben är 200 % barnsäker. men om någon av dom mot förmodan skulle skada ett barn så hade det varit avlivning direkt. det ansvaret har man som hundägare.
 
Re: Ännu ett \"pussande\" barn!

Men om flickan VÄCKTE hunden då? Då hade även min labbe, som jag också ser som väldigt barnsäker (dock går det nog aldrig att utesluta att han skulle kunna hugga, man kan ju aldrig VETA någonting när det handlar om djur, liksom), reagerat. Dock troligtvis inte genom att bitas då han är väldigt tolerant och barnvan så en väckning är inte hela världen hos honom, men alla hundar är inte så toleranta och hunden i artikeln var kanske inte ens van vid pussande/klängande barn?

Sen kan man ju undra vad barnet gjorde under bordet. Retade hon hunden? Försökte hon ta ifrån honom ett ev. ben/leksak?

Jag har bla läst om ett fall (dock för några år sedan) om ett fall där det efter att en hund bitit ett barn och avlivats, upptäcktes att barnet hade tryckt in en penna i hundens öra. :( Konstigt att den bet då?!

Jag tror inte det finns dumma hundar, snarare dumma ägare som inte uppfostrar sina hundar och okloka föräldrar som lämnar småbarn ensamma med främmande hundar.
 
Re: Ännu ett \"pussande\" barn!

men vad är det som gör att hunden inte bara går sin väg :confused:. om den varit fastbunden hade det varit en annan sak, men den här hunden hade tydligen möjlighet att flytta på sig.

och jo, känner man sin hund tillräckligt väl så vet man om den biter eller inte.
 
Re: Ännu ett \"pussande\" barn!

Visserligen en korkad hundägare. Men när skall föräldrar LÄRA sina barn att umgås med djur ?
 
Re: Ännu ett \"pussande\" barn!

ju fler sådana här artiklar desto färre föräldrar är det som vill utsätta sina barn för risken att umgås med hundar... att införa hundkörkort kanske inte hade varit så dumt ändå...
 
Re: Ännu ett \"pussande\" barn!

Ja, inte vet jag. Men samtidigt vet man ju själv hur rädd/irriterad man kan bli om man sover djupt och plötsligt blir väckt. Så OM hunden nu sov och plötsligt vaknade av att ett barn var framme och skulle pussa honom så kanske han helt enkelt högg i självförsvar framkommet av rädsla?

Sen kan man ju också fråga sig hur hunden var uppfostrad? Han kanske inte hade världens bästa hundägare som ägare utan kanske tvärtom, en hundägare som inte klarade av honom? Kanske hade hunden kommandot över ägaren eller aldrig blivit fråntagen beteendet att nafsa/bita som hundar gör när de är små.

Hundkörkort vore kanske definitivt något att fundera över, ja?

Sen är jag väldigt säker på att min hund aldrig skulle bita, men 100% säker är jag inte. Ibland kanske det också är bra att man är medveten om att hunden faktiskt KAN bita och agerar därefter. T.ex. genom att inte lämna ett barn ensam med sin hund.
 
Re: Ännu ett \"pussande\" barn!

Det är föräldrar som uppfostrar odrägliga barn. :devil:
Utifrån artiklen vet vi ju inte om hunden hade någon
möjlighet att flytta sig. Jag blev själv biten av en
hund när jag var liten när jag uppförde mig som en
riktig idiot. Det var helt och hållet mitt fel och jag
förstår att hunden reagerade som den gjorde, men jag
blev ju åtminstone klokare efteråt. :o
 

Liknande trådar

Övr. Djur Jag har helt snöat in på fågelfilmer på Youtube, följer snackpåsen Beaker och hans flickvän Tinkerbell och dotter Ducky slaviskt. Ser...
2
Svar
21
· Visningar
1 702
Senast: BornAgain
·
Träning Hej alla har en ponny som pga av tidigare skador inte kan ridas/köras och för att aktivera honom tänkte jag börja med lite...
Svar
2
· Visningar
179
Senast: skiesabove
·
  • Artikel
Hästnyheter Läser ideligen om hundar som attackerar människor och ännu värre barn ! Varför händer detta så ofta nu för tiden? Är det fel på...
Svar
0
· Visningar
177
Senast: Gunnar
·
Dressyr Jag hittade en litteraturstudie med ovanstående titel, lite äldre så jag kan inte förstå att jag tidigare helt har missat den...
2
Svar
35
· Visningar
2 258

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Bra familjehund? Rasvak😇
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp