Ännu ett "pussande" barn!

Re: Ännu ett \"pussande\" barn!

Jag måste ställa några frågor.
Anser du att en häst som sparkar eller biter ett barn ska avlivas?
Vad säger ditt kroppsspråk hunden om du lutar dig fram och ler?
Vilken rätt har en häst att freda sig mot barn eller andra människor?
 
Re: Ännu ett \"pussande\" barn!

Det kan du aldrig vet: Du kan tro att du vet, men eftersom det är djur vi pratar om kan du aldrig vara säker.

De flesta hundar kan pressas till att bita. Det är bara hur mycket press som krävs som varierar.

Alla raser och individer tillhör heller inte sorten som flyttar på sig. En hund med mycket skärpa blir lätt arg och tar till tänderna. Det är inte alls säkert att den är beredd att gå undan utan stannar istället kvar och försvarar sin rätt att vara ifred.
Den osäkre hunden kan känna sig trängd även i en soffa och bita ifrån. Det finns miljoner anledningar till varför hundar gör som de gör.

De fungerar inte så enkelt som du beskriver dem.
 
Re: Ännu ett \"pussande\" barn!

"I dag syns inte ärret under häftan.
- Jag trodde aldrig att det skulle bli så fint, säger mamma Annika."
"Ärret i Emilias ansikte kommer att finnas där resten av hennes liv."


:confused: :confused: :confused:
 
Re: Ännu ett \"pussande\" barn!

Tar mig friheten att också svara.
1 nej
2 jag tycker om dig och vill ha kroppskontakt
3 ? :confused:

Vi har ventilerat frågan "får hund bita barn" flera gånger tidigare, och mitt svar är och förblir: NEJ. Undantag om hunden verkligen utsätts för en plågsam+hotfull situation och där den inte kan komma undan.

LIA
 
Re: Ännu ett \"pussande\" barn!

1.Varför ska då hunden som biter avlivas och inte hästen?
2. På människans språk ja, men vad säger du på hundspråket?
3. Vilken rätt har en häst att freda sig?
En väldigt enkelt fråga och syftar naturligtvis till frågan om vilken rätt en hund har att freda sig.

Det är dock också sant att en normalt funtad hund helst inte tar till tänderna annat än i nödfall både mot artfränder och människor. Dock kan de nafsa, nypa och liknande vilket även det kan göra stora hål i oss sköra människor.
Det är lite lustigt att vi låter hästar, katter och övriga djurarter behålla sitt språk utan att gå in och göra modifieringar ( vi pysslar till och med med NH för att kunna göra oss förstådda med hästens eget språk), men hunden den får inte ha kvar sitt naturliga språk och den ska läras att förstå vårt.
 
Re: Ännu ett \"pussande\" barn!

*suck* det är stor skillnad på en häst och en hund. hunden växer upp med oss och umgås mer med oss än med sina artfränder. det gör inte en häst. hunden har också bevisligen förmågan att tolka vårt språk mycket väl. ler jag viftar mina hundar på svansen.

en frisk hund uppfattar normalt inte ett barn (under 10 år) som ett hot. om en valp (som mycket väl kan få för sig att gå rakt fram till en vuxen hund och vara påträngande) blivit lika illa biten, hade det varit valpens "fel" då?
mina hundar biter inte barn eller valpar just av den anledningen.

och ja, om en häst mejat ner ett barn ska den nog inte få finnas kvar.

något som jag länge har undrat är vad det är för människor som skaffar hundar med så mycket skärpa. om den ska vara vakthund eller utföra ett annat likande jobb kan jag kanske förstå, men det alla dessa hundar används väl inte till det? nu syftar jag inte bara på unga okunniga grabbar utan också på duktiga hundmänniskor. är det någon vits med att hunden är så skarp?
 
Re: Ännu ett \"pussande\" barn!

Skärpan spelar en viktig roll för framförallt tjänstehundar, men också för den vanlige brukshunden. I skyddet behöver du det definitivt. Dock är det viktigt att skärpan är i balans med dådkraften och att nerverna är bra.
En hund med enbart stor skärpa är inte vidare trevlig.
Dock är en hund med måttlig skärpa en bättre brukshund än en som saknar skärpa helt, förutsatt att alla andra egenskaåper är i balans. Det ger hunden lite jävlar anamma.

Naturligtvis är det stor skillnad mellan häst och hund, men på ett djupare plan än att hunden växer upp med oss. Hunden är ett rovdjur och det ska hela tiden hållas i tanken. Det är ingen mysig nallebjörn som kan hanteras hur som helst.

Vårt kroppspråk lär sig hunden genom att umgås med oss, men signalkänsliga hundar kan reagera starkt på överdrivna leenden och yvigt kroppsspråk. Barn har dessutom sällan samma kroppsspråk som vuxna och om hunden umgåtts med enbart vuxna kan det vara svårt för den att tolka barn.

Valpen som blir biten har inte heller någon skuld i det hela. Det har dock hundägaren som inte höll koll på sin valp. Alla hundar gillar inte valpar och speciellt tikar kan vara riktigt tjuriga.

Det lustiga är dock att det finns gott om hästar som bits, sparkas och springer över både barn och vuxna, men inte tjatas det om avlivning av dessa inte.
 
Re: Ännu ett \"pussande\" barn!

Tur att man inte är hund hos Dig. :smirk:

hunden har också bevisligen förmågan att tolka vårt språk mycket väl. ler jag viftar mina hundar på svansen.
Ja, Dina hundar har lärt sig att när matte ler är matte glad. Alla hundar har inte lärt sig detta.

en frisk hund uppfattar normalt inte ett barn (under 10 år) som ett hot.
En hund ser inte på om det är barn eller inte barn, hunden läser kroppspråk och ett barn kommer mkt närmare en hund med sitt "hot"/ansiktet
än vad en vuxen gör.
en valp (som mycket väl kan få för sig att gå rakt fram till en vuxen hund och vara påträngande) blivit lika illa biten, hade det varit valpens "fel" då?
mina hundar biter inte barn eller valpar just av den anledningen.

Ja, det är valpens fel i 99 fall av 100. Den har antagligen nonchalerat den vuxna hundens tillsägelser ett antal gånger och väljer då att bita ifrån.
 
Re: Ännu ett \"pussande\" barn!

men vad är det som gör att hunden inte bara går sin väg
Varför ska hunden flytta på sig?? Hunden låg där först när barnet smyger sig på. Hunden har troligen varnat och sagt att här ligger jag och jag tänker inte ge upp denna sköna plats. Barnet har väl smygit sig ännu närmare utan att förstå hundens "hot". När barnet fortsätter att krypa närmare betyder det i hundens ögon att barnet inte tänker ge sig utan verkligen vill ha platsen. Hunden trappar upp och ökar eller förtydligare sina signaler, varpå barnet nu hunnit ända fram och pang.

Även i en vargflock kan den som är låg i rang morra och vägra släppa benet trots att en högre i rang vill ha benet. Det är helt ok. Den högre i rang tappar inte sin position bara för att han backar och ger sig utan att fått något ben.
 
Re: Ännu ett \"pussande\" barn!

1 Elementära skillnader mellan djur. Går ej att jämföra här. Jmfr om du skulle ha en boaorm eller pirayafisk. Inte jämför du väl dom med hunden i beteendehänseende? (Lattjo ord!)
Och det finns faktiskt farliga! hästar som avlivas.

2 Samma sak. Upp till hunden att bestämma om den är med på noterna eller inte. Om inte, får den flytta på sig, ev morra, men ALDRIG hugga ett barn. Den skall helt enkelt inte uppfatta ett barn som något som behöver strimlas.

3 Motsvarande (men inte lika) det jag skrev om hundens rätt. Dock ställer jag högre "intelligenskrav" på hunden.

Ja, visst ställer vi större krav på hunden, och det med rätta. Förutom för intelligensen, så deltar den också i familjelivet (vanligen) på ett annat sätt än hästen, och vänjer sig därför mer med vårt språk och vårt beteende.

Vi använder väl hundspråk på motsvarande sätt som några av oss använder hästspråk(NH)? Det gör väl du med? Det innebär INTE att hunden får följa sin ryggmärg i alla lägen. Dessutom lärs ju både hund och häst att förstå människans språk, om än i olika utsträckning. Att hugga, är dessutom inte ett språk. Att sparka/hota sparka är däremot en del av hästens kroppsspråk.

Upprepar mig: En skarp hund utan omdömme, är livsfarlig och behäftad med fel. En hund som inte gör skillnad på vuxna och barn, är behäftad med fel. Detta fel måste åtgärdas, vilket inte är = avlivning. Ofta är felorsaken hundägaren.


LIA
 
Re: Ännu ett \"pussande\" barn!

"Varför ska hunden flytta på sig??"
Om den inte trivs med, att barnet kommer för nära, är det det självklara alternativet. Eller borde åtminstone vara det.
Hunden var faktiskt inte där först, den var på främmande revir och i en främmande soffa. I vilket fall, kan inte lösandet av situationen få vara att hugga.

LIA
 
Re: Ännu ett \"pussande\" barn!

Om en hund ligger i en soffa och ett främmande barn tränger sig på så anser jag att det är a)föräldrarna som inte hållit ungen under uppsikt och b) hunden som var där först! Man kan ju inte komma och påstå att någon annan är först på plats när platsen redan är upptagen? Både barnet och hunden var på främmande mark och hunden låg i soffan vilket inte barnet gjorde.

Bett är dessutom visst ett "språk", om en hund varnar en annan hund och den sen inte lyder så blir den biten, nafsad. Exakt samma sak händer i en hästflock, om en häst inte lyder en varning så kan den bli biten eller sparkad.
 
Re: Ännu ett \"pussande\" barn!

Jag håller med om att det är högst olämpligt att hunden väljer att lösa situationen genom att hugga. Den kunde som sagt ha gått sin väg. I detta fallet.

Det som jag dock tycker är konstigt är ditt resonemang bygger så mycket på att hunden skall kunna hålla skillnad mellan barn och vuxen. Hur kan hundar veta att barn är just ett barn? Många hundar som inte umgås med barn ser dom enbart som korkade små människor. Skall denna egenskap att den kan hålla skillnad på barn och vuxen avlas fram, eller?
 
Re: Ännu ett \"pussande\" barn!

Även till Geezer.

Jag har ENDAST uttalat mig beträffande hundens roll i det hela. Jag tillhör INTE dom som anser, att barn får göra som dom vill, bara för att dom är barn. Men även om barn/förälder gör fel, begär jag ett visst antal celler i hundskallen.

Jag håller inte med om att hugga ingår i språket. Det är en aggresiv, definitiv handling (även när den utövas i självförsvar) och ingen kommunikation, vilket däremot "nafsande" kan vara.

En hund skall betrakta människor som högrangade, även om dom inte ingår i den egna flocken. När dom inte gör det, t ex visar en stöddig attityd mot främmande människor på gatan, ligger orsaken oftast hos hundägaren. När det gäller bevakandet av det egna reviret, egna maten etc, blir även den ranglägre "tuffare", alldeles som Kaza säger.
Hunden var inte i sitt revir, oavsett vem som låg först på soffan.

Nej, man behöver inte avla fram någon känsla hos hunden för att barn är barn (valpar, djur-ungar). Det vet den normalbegåvade hunden ändå. Hos ingen av alla hundar jag upplevt under mitt liv, egna och andras, kan jag påminna mig att det har varit något problem. Alla hundar har inte gillat barn, av olika anledning, men dom har alltid förstått att skilja på barn/ungar och vuxna. Mestadels är min erfarenhet att hundar gillar barn och behandlar dom försiktigare än vuxna. För det fall det finns hundar som är "outbildade socialt", faller skulden på hundägaren. Ursäkta om jag trampar någon på tån, men så är min inställning i frågan.
Så finns debatten om hundraser..... Skall erkänna att min erfarenhet av sk kamphundar är begränsad. Det är den däremot inte av schäfer och andra brukshundar, inkl rottweiler.

Tips! Den här diskussionen har vi haft ganska detaljerat tidigare ett par gånger. Leta upp och läs dom inläggen.

LIA
 
Re: Ännu ett \"pussande\" barn!

Tror du på fullt allvar att en korsning av de här raserna skulle gjort så liten skada om den verkligen huggit? Vad är det som säger att hunden inte nafsade och det tog olyckligt? Jag tror att en hund som den här hade gjort betydligt större skada om det var avsikten och inte enbart ett nafs.

Nej, hunden var inte i sitt revir men ungen gjorde intrång i det personliga reviret som alla har. Hunden kan reagerat fullt normalt, men det kommer vi aldrig att få veta. Stor hund som nafsar, stor skada. Liten hund, liten skada. Min sambo känner till en familj vars hund råkade av misstag, under lek, nafsa ett av barnen i handen. Den klippte lillfingret av ungen! Det var ingen aggresiv handling, det var inget hot utan ett rent misstag under en lek med en familjemedlem. Vad gjorde familjen? De insåg vad som hade hänt, hunden hade ingen skuld och de avlivade den inte eftersom det var en ren olyckshändelse och ingen aggresiv händelse!
 
Re: Ännu ett \"pussande\" barn!

Ytterligare en punkt vi skiljer oss på. Jag anser inte att hundar ska se människor utanför flocken som högrangade. De ska dock inte se det som sin uppgift att hålla koll på främlingarna eller liknande. Människor utanför flocken ska vara något man är vänlig mot, men rätt ointresserad av.
Det är helt onödigt för hunden att lyda människor utanför flocken.
 
Re: Ännu ett \"pussande\" barn!

Har precis skrivet ett mail till ansvarig journarlist, och sagt min mening... Känns bra men det är väl för döva öron som vanligt :crazy:
 
Re: Ännu ett \"pussande\" barn!

och jo, känner man sin hund tillräckligt väl så vet man om den biter eller inte.
Tycker att det låter lite väl nonchalant att säga så. Jag litar på mina hundar fullt ut när det gäller mig själv, men jag skulle inte lämna dem utan uppsikt med ex. andra barn då man aldrig aldrig kan vara 100% säker.
Jag har varit med om och hört om så många bettincidenter av så många olika raser och tror inte på den grejen att avliva en hund så fort något sådant inträffar utan jag tycker att man måste se helheten. Vad hände, varför osv.
Om någon skadar eller gör mina hundar illa och de försvarar sig på något sätt så skulle jag självklart inte avliva dem men visar de tendenser till att bita eller skada andra människor eller hundar så skulle jag agera därefter.
Min förra hund blev illa behandlad utav barn i sitt förra hem och efter det så blev det ganska självklart att hon inte tyckte om barn. Hon bet aldrig någon men visade ganska tydligt vad hon tyckte om barn så när jag fick besök där barn var med så fick hon antingen vara i fred i ett annat rum eller att man gjorde klart för både barn och föräldrar att hunden skulle få vara ifred och det fungerade alltid bra.
 

Liknande trådar

Övr. Djur Jag har helt snöat in på fågelfilmer på Youtube, följer snackpåsen Beaker och hans flickvän Tinkerbell och dotter Ducky slaviskt. Ser...
2
Svar
21
· Visningar
1 702
Senast: BornAgain
·
Träning Hej alla har en ponny som pga av tidigare skador inte kan ridas/köras och för att aktivera honom tänkte jag börja med lite...
Svar
2
· Visningar
179
Senast: skiesabove
·
  • Artikel
Hästnyheter Läser ideligen om hundar som attackerar människor och ännu värre barn ! Varför händer detta så ofta nu för tiden? Är det fel på...
Svar
0
· Visningar
177
Senast: Gunnar
·
Dressyr Jag hittade en litteraturstudie med ovanstående titel, lite äldre så jag kan inte förstå att jag tidigare helt har missat den...
2
Svar
35
· Visningar
2 259

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp