Ännu ett "pussande" barn!

Re: Ännu ett \"pussande\" barn!

Definitioner för nafsa, bita och hugga? Jadzia kanske vet?

För mig:
Nafsar är mer en markering än ett bett. Det kan bli blodvite (vilket inte är meningen), men knappast mer än ett skrap el dyl.
Biter innebär ett ordentligt tag med avsikt att tränga igenom huden för att åsamka skada. Ett eller fåtal bett.
Hugger är som biter, men med mycket kraftigare scenario. Våldsammare och mer av "jag skall göra slut på dig". Flertal bett, ofta i affekt.

Enligt dom nivåerna, kan flickans skada knappast falla under "nafsa". Förmodligen är hugg också fel etikett, varför ett bett bättre återspeglar verkligheten.
Ett avbitet finger kan väl ändå inte hamna under nafsar? Däremot kan jag gott tänka mig att ett finger kan ryka under exempelvis lek-fight om en boll, pinne el dyl. Hunden "hugger" tag i bollen för kung och fosterland, och ve det finger som kommer emellan. Ren olycka, således, även om det faktiskt går att lära hundar lite varsamhet. Ju mindre barn, ju större varsamhet.

LIA
 
Re: Ännu ett \"pussande\" barn!

Ranglägre än, innebär inte att man lyder, däremot att man inte "ger order" eller är "stöddig" själv.
Tänk dig en hund och en människa (obekanta för varandra) som möts på en smal trottoar. Vem skall vika undan och ge plats för den andre?
När det gäller hur hunden skall uppträda mot främmande människor, håller jag helt med dig. En viss vänlig, nyfiken koll, tycker jag dock är positivt. Det innebär att hunden är vaken och medveten om sin omgivning, vilket jag uppskattar.


Till Knut:
Jag tycker inte att Cillamuffins är nonchalant i sitt uttalande. Även jag har alltid känt mina hundar så väl, och har heller aldrig någonsin tvekat att lämna dom ensamma med barn. Visst hör/ser vi ofta om bitska hundar, men det är väl inget hinder för att känna sina egna?

Nu känner jag varken dig eller dina hundar, så följande är inte riktat mot dig.
Ofta, när det här med att känna och lita på sin hund/häst kommer på tapeten, så höjs röster som säger att det är omöjligt och oförsvarligt.
Kan förklaring till den inställningen vara, att man själv inte lyckats komma dithän, och därför inte tror på att andra gjort det?

LIA
 
Re: Ännu ett \"pussande\" barn!

Men du kan aldrig veta om din hund biter! Jag känner också min hund väldigt bra och han älskar barn. Men att göra honom den otjänsten att lämna honom ensam med ett barn skulle jag aldrig göra. Barn kan vara otroligt grymma mot djur ( speciellt barn som inte är van med djur) och man kan aldri veta vart hunden drar gränsen mellan att varna och hugga.

Till ALLA!

Förövrigt så är det lätt för mamman att säga i efterhand att ungen bara skulle pussa på hunden ( från insider reportaget) Hon var inte där? Barnet och hunden var vid olycktillfället ensamma vid soffan och ingen vet vad barnet gjorde innan hunden bet ?! Barnet kan mycket väl ha gjort mycket mer än bara försöka pussa hunden, men den sanningen kommer aldrig fram då hunden inte kan föra sin talan.
 
Re: Ännu ett \"pussande\" barn!

min hund (labben) biter inte. det vet jag. jag kan lämna honom ensam med små barn utan att vara nervös för deras skull. att jag inte gör det beror på det som du nämner, att barn kan vara elaka. det vill jag inte utsätta min hund för. schäfern biter inte heller. jag kan dock inte med 100% säkerhet säga att hon inte skulle kunna morra och skälla till (skrämma, men ej skada).
 
Re: Ännu ett \"pussande\" barn!

"Men du kan aldrig veta om din hund biter!"
Jo, jag anser att jag kan det. Varför säger du, att jag inte kan det?

Sedan är det en annan fråga, vilka situationer man väljer att placera sitt djur i, och det gäller inte bara beträffande barn.
Jag skulle inte lämna någon/något till ett grymt barn, dvs någon jag misstänker för att vara det, lika lite som till motsvarande vuxen. Det är heller inget problem att se, ifall kemin inte fungerar mellan hunden och en annan människa.
Ett barn (litet) kan ta i för mycket eller fel, men det skall hunden kunna acceptera.

Bara min blygsamma uppfattning. :o
LIA
 
Re: Ännu ett \"pussande\" barn!

Men jag ser ingen rimlighet i att alla hundar skall vara precis som din hund och stå ut med vad som helst. För mig känns det nästan lite onormalt av en hund att ta emot allt utan att reagera.

För vissa hundar är det livsviktigt att de kan reagera med att försvara sig själv om de råkar illa ut. Tänk på en hund du skickar ned i ett gryt, skall den bara vara passiv om grävlingen går på?

En hund som har försvarslust kan man inte garantera att den aldrig skulle bita en människa i ett pressat läge, skall vi då göra så att vi slopar t.ex. alla jakthundar med försvarslust?

Jag tror inte att det behövs. Det fungerar aldeles utmärkt i många många hem. Det är ju de där procenten oaktsamma och okunniga hundägare vi måste åt. Det gäller ju att hundägaren är så pass duktig att han/hon vet när hunden börjar bli farlig för omgivningen och tar bort den då.
 
Re: Ännu ett \"pussande\" barn!

:confused: Har väl inte påstått att han/dom står ut med vad som helst? Dina exempel är något häftiga, t ex den om grythundar.
Viss skillnad mot att veta att hunden inte biter barn, tycker du inte? Vad jag kräver av mina hundar är ett visst omdöme, baserat på god uppfostran.

Jag har faktiskt jobbat med jakthundar, och tänka sig... dom förstod skillnaden på människa och jaktbyte!

Mina hundar biter inte barn! Att de skall vara så svårt att acceptera? Den hund kanske kommer in i mitt liv som gör det, och då får jag ta tag i det problemet.

LIA
 
Re: Ännu ett \"pussande\" barn!

Att du kan GARANTERA (det har du dessutom gjort flertalet gånger)att din hund inte biter tolkar jag som att de faktiskt står ut med vad som helst.

Jag kan garantera att min hund inte biter i de situationer jag utsätter henne för, men inte i alla tänkbara situationer som kan uppkomma. Om ngn skulle hota henne och pressa in henne i ett hörn och hon skulle hugga så skulle jag INTE överväga avlivning för det tycker inte jag är hennes fel. Så är det, men jag vet sen tidigare att du tycker att det är onormalt beteende både av hund och människa. Skulle hon däremot efter en sådan situation bli ännu räddare för människor och börja bita/nafsa i försvar innan ngn gjort ngt grovt mot henne så skulle jag ta bort henne.
 
Re: Ännu ett \"pussande\" barn!

Ja, jag garanterar att han inte biter barn eller att någon av mina övriga hundar, nu döda, skulle gjort det. Dom har andra alternativ. Om det innebär, att dom står ut med vad som helst, må det vara hänt.

"du tycker att det är onormalt beteende både av hund och människa"
Det här förstår jag inte.

Att hota och pressa in i ett hörn, vet jag mig inte ha diskuterat. Vi snuddade vid ämnet tidigare i en tråd, men kom aldrig så långt som att specificera.

Min nuvarande best var snubblande nära att göra slarvsylta av en inbrottstjuv för inte så länge sedan. Jag sade stopp, men hade hunden hunnit göra det, så hade det blivit beröm och inte avlivning.

Om du läser mina tidigare inlägg i den här tråden, torde det klart framgå, att avlivning inte är det första jag tänker på, om en hund biter någon. Det beror givetvis på omständigheterna.

LIA
 
Re: Ännu ett \"pussande\" barn!

"du tycker att det är onormalt beteende både av hund och människa"
Det här förstår jag inte.

Jo att hundar som man inte kan garanetar att de inte biter i alla upptänkliga situationer inte har existensberättigande och att de som ha sådana hundar i sin ägo mer eller mindre är idioter.
 
Re: Ännu ett \"pussande\" barn!

"Jo att hundar som man inte kan garanetar att de inte biter i alla upptänkliga situationer inte har existensberättigande och att de som ha sådana hundar i sin ägo mer eller mindre är idioter."

Det uttalandet får faktiskt stå för dig. Vill inte ha dom orden lagda på mig. Det är märkligt detta, att man blir beskylld för att ha sagt både det ena och andra. Men vanligen blir det tyst, när man vill veta var vederbörande sett det.

Mycket förenklat och med många undantag inbyggda, så är min åsikt:
En hund skall inte bita ett barn. En oprovocerad hund skall inte bita en människa. Provocerande är inte att t ex jogga.
Jag ifrågasätter klart sk kamphundar. Vi har så många andra raser med trevligare/tryggare egenskaper.
Om en hund skall avlivas pg av bitande, måste avgöras från fall till fall. Jag har själv blivit biten 2 gånger, ena gången för att jag var klumpig, den andra för att jag var dum. Naturligtvis fick hundarna leva vidare. ;)

När det gäller hundens människa, har den stort och avgörande ansvar för hur hundens mentalitet utformas. En mentalt frisk hund skall inte vara farlig för allmännheten under normala förhållanden.
Kan man inte uppfostra en hund, skall man inte ha någon. Vilket inte innebär att jag ser dessa människor som idioter, bara som okunniga och/eller inkompetenta inom området.

Tacksam om du svarar på följande frågor:
Har du någon bra förklaring till det faktum, att så många protesterar, när man säger, att man kan lita på sin hund? När man faktiskt gör det, och faktiskt också kan göra det? Varför har en del så svårt att förstå det?

LIA
 
Re: Ännu ett \"pussande\" barn!

Att svara precis när du gjort de uttalanden är ju svårt eftersom att det är en diskussion som pågått under flera omgångar här på Buke och du har inte använt ust de orden. Men jag kan inte tolka dig på annat sätt än så. Du har uttryckt dig väldigt starkt och rakt i den frågan.

Att garantera att hunden inte biter förstår jag är lätt om man sätter gränsen vid en joggare som springer förbi. Då skulle jag också kunna garantera att inget händer.

Varför man ifrågasätter det så mycket när folk kan garantera att hunden aldrig kommer att bitas är för att det är så svårt att förstå. Det är svårt att förstå en hund som aldrig blir rädd eller känner sig hotad. En hund som aldrig känner att den måste försvara sig. Det finns ju så många olyckliga omständigheter som kan hända. Hunden blir kanske påhoppas av en drogad person eller en unge kastar sig över hunden lägger sig på den och rycker den i öronen eller vad 17 som helst. Chansen att det händer är ju liten, men den finns ju och det finns säkerligen hundar som råkar ut för sådant.

DÄRFÖR har jag så svårt att förstå det.

Jag har varit med om att en gubbe ville hälsa på min hund och när han väl gjord det så nöp han till henne i munnen så att hon skrek till. Hade hon inte kunnat backa undan då så skulle jag INTE klandra henne om hon högg till honom.
 
Re: Ännu ett \"pussande\" barn!

Har du någon bra förklaring till det faktum, att så många protesterar, när man säger, att man kan lita på sin hund? När man faktiskt gör det, och faktiskt också kan göra det? Varför har en del så svårt att förstå det?

Därför att merparten av de hundägare jag träffat som faktiskt haft hund som biter har sagt samma sak. De trodde sig kunna garantera att hunden inte skulle bita, men de hade fel.
Därför är jag mycket skeptisk till uttalanden om att ens hund aldrig skulle kunna bita någon.
 
Re: Ännu ett \"pussande\" barn!

Alla hundar är ju individer!
Min hund skulle gå undan om han var vaken, vilket jag vet då jag har fått sagt åt barn som försöker klappa/leka med honom. Han tycker inte om personer han inte träffat. Och kommer det en okänd uppkrypande mot honom skulle inte ja kunna säga att inte bet till...

Men som människa borde man ju också veta... Om nån har nyllet i ansiktet på mig och väcker mig med det kan dom få sig en smäll(och det har hänt)... va ska hända med mig då? det är ju en reaktion som man inte kan ha kontroll över.
 
Re: Ännu ett \"pussande\" barn!

Nej men hej!

Då kanske jag kan få svar på min fråga ovan om "möte på trottoar"?!
Och på frågan om "bita-definitioner"?

När det gäller bitande/inte bitande hundar, kommer vi nog inte längre. Se fö mitt svar som jag skall rita ihop till Tippan ikväll. Nu har jag inte tid.

LIA
 
Re: Ännu ett \"pussande\" barn!

ja nu handlar det inte om en drogad person utan om ett fyraårigt litet barn. när jag la mig i diskussionen var det inte meningen att det skulle spåra ut till "min hund är si eller så bra" utan om beteendet (bettet) anses vara normalt eller inte. jag håller med om att informationen var mycket knapphändig men om man utgår från vad som stod i artikeln så ville ungen bara pussa hunden.

ska det anses vara tillräckligt provokativt för ett bett? personligen anser jag inte det och jag tycker att det är skrämmande att så många här direkt tar hundens parti! nu kan en hund av naturliga skäl inte hållas ansvarig, men är den normal/frisk?

ni som eventuellt tycker det, vill ni förklara er?
 
Re: Ännu ett \"pussande\" barn!

Den drogade personen kom med som ett exempel i att "min hund skulle ALDRIG i någon upptänklig situation bitas". Jag undrar hur man kan garantera det. :confused: Men man kan ju tydligen det.

Att bita oprovocerat är en annan sak, men det ingår inte i begreppet ALDRIG.
 
Re: Ännu ett \"pussande\" barn!

det är möjligt att min hund är ytterst ovanlig men han skulle aldrig bita, inte ens för att försvara mig eller sig själv.

väntar tålmodigt på ett ordentligt svar...
 

Liknande trådar

Övr. Djur Jag har helt snöat in på fågelfilmer på Youtube, följer snackpåsen Beaker och hans flickvän Tinkerbell och dotter Ducky slaviskt. Ser...
2
Svar
21
· Visningar
1 705
Senast: BornAgain
·
Träning Hej alla har en ponny som pga av tidigare skador inte kan ridas/köras och för att aktivera honom tänkte jag börja med lite...
Svar
2
· Visningar
179
Senast: skiesabove
·
  • Artikel
Hästnyheter Läser ideligen om hundar som attackerar människor och ännu värre barn ! Varför händer detta så ofta nu för tiden? Är det fel på...
Svar
0
· Visningar
177
Senast: Gunnar
·
Dressyr Jag hittade en litteraturstudie med ovanstående titel, lite äldre så jag kan inte förstå att jag tidigare helt har missat den...
2
Svar
35
· Visningar
2 268

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp