Ännu ett "pussande" barn!

Re: Ännu ett \"pussande\" barn!

jag håller med om att informationen var mycket knapphändig men om man utgår från vad som stod i artikeln så ville ungen bara pussa hunden.

Fast det är därför många här inne försvarar hunden för att man VET att tidningen allt för ofta utelämnat viktiga detaljer eller rentav hittar på!

Om det nu är så att barnet bara skulle pussa hunden så tycker jag att hunden haft fler alternativ, eller rättare skrivet min hund skulle valt ett annat alternativ än att bita.

Men det kan lika gärna ha varit så barnet smygit sig på hunden som sover och ex petat den i ögat eller skrikit i örat ( endast ex ) och vi människor vet hur rädd man bli när man väcks upp på detta sätt?!

Mamman sa på programmet Insider att barnet endast skulle pussa på hunden, men mamma var inte ens med i huset. Dom kan lika gärna ha fått barnet att säga precis så, fast fallet var något helt annat.
 
Re: Ännu ett \"pussande\" barn!

Vad jag tycker om den här hunden och 4 åringen går att läsa i ett tidigare inlägg.

Å tänk om alla hundar var som din, ja då hade många bruks och jakthundar inte funnits idag. För vissa av de är det livsviktigt att kunna försvara sig om de blir hotade till livet.
 
Re: Ännu ett \"pussande\" barn!

Stark och rak, det är jag det! :cool:

Skämt åsido, så är det ganska jobbigt att bli beskylld för sådant man varken sagt eller tycker. Det är ju inte alla som tar en rättelse heller, utan några svarar med hån och fler felaktigheter. I mitt förra inlägg berättade jag för dig, i stort, om min syn på det här ämnet. Väg den informationen med vad du "tolkat" vara min uppfattning. Jag skall ta några rader i anspråk för att visa, hur fel det kan bli.

Först så skrev jag: "Mycket förenklat och med många undantag inbyggda, så är min åsikt:"
Det gjorde jag bara för att slippa detaljanmärkningar, men det hjälpte inte.

Du skriver: "Att garantera att hunden inte biter förstår jag är lätt om man sätter gränsen vid en joggare som springer förbi."
Var läste du att jag sätter gränsen där? Jag: "Provocerande är inte att t ex jogga". Det var menat som ett exempel, eftersom just joggare ofta har problem med hundar. Alldeles i onödan. Före skrev jag: "En oprovocerad hund skall inte bita en människa." Glasklart, i mitt tycke.


Du: "Det är svårt att förstå en hund som aldrig blir rädd eller känner sig hotad."
Det har jag inte sagt att dom inte kan bli. Det är hur dom reagerar i olika hårda situationer som bestämmer, om dom skall bita eller välja annat alternativ.

Du: ". En hund som aldrig känner att den måste försvara sig."
Det har jag inte sagt, bara att den inte väljer alternativet att bita barn. Samt, att tröskeln att bita vuxna, är mycket hög. MYCKET hög!

Du: " en unge kastar sig över hunden lägger sig på den och rycker den i öronen".
Ja, det skall hunden tåla, utan att bli aggresiv. Däremot får den givetvis gå undan och säga ifrån, om den inte gillar behandlingen.

Tycker kort och gott i trådämnet:
Om en hund biter, när det finns alternativa sätt att reagera på, är det fel. Fördelning av ansvar i det här fallet, ger jag mig inte in på.

LIA
 
Re: Ännu ett \"pussande\" barn!

Du: " en unge kastar sig över hunden lägger sig på den och rycker den i öronen".
Ja, det skall hunden tåla, utan att bli aggresiv. Däremot får den givetvis gå undan och säga ifrån, om den inte gillar behandlingen.

Måste bara få fråga dig då:

Vad är att säga ifrån för dig ? ett morr ? Hur många gånger skall en hund säga ifrån ? Du skriver att den inte får bli aggresiv , men den får alltså morra ( vilket jag tycker är ett varningtecken för aggresivitet ) Hur många gånger måste en hund flytta på sig och gå undan?
 
Re: Ännu ett \"pussande\" barn!

Nej, morrning behöver inte alls vara något tecken på aggresivitet. Det är en del av hundens språk. Kan, tillsammans med övriga språket, ge olika information. Allt från aggresivitet till "jag gillar inte situationen".
Jämför med oss: "Jag skall slå ihjäl dig" (aggresivt) till "skitkort (i whist)". Snälla alla, ta inte det här så allvarligt! :)

"Säga ifrån" kan hunden dessutom göra på många fler sätt än att morra. Bl a gå iväg.

"Hur många gånger måste en hund flytta på sig och gå undan?"
Så många gånger och så långt som det behövs. En smart hund kan sätta sig på ungen, en något mindre smart buffa onkull den. Har sett båda varianterna. Ser faktiskt riktigt kul ut.

Hunden biter inte barnet! PUNKT

LIA
 
Re: Ännu ett \"pussande\" barn!

Morrande är inget egentligt tecken på aggressivitet. Det är främst en avståndsökande signal, men vissa raser "pratar" även med hjälp av små morrningar.
Det kan dock vara aggressivitet som orsakar morret, men också andra faktorer.

Min hane morrar och låter för jämnan, men det är bara tjatter från hans sida.
 
Re: Ännu ett \"pussande\" barn!

Absolut! Morrning behöver inte vara ur aggresiv syn ( ursäktar om mitt inlägg uppfattades så )

Men I avseende att säga ifrån så brukar hunden använda en morrning (om den inte går därifrån) och den morrningen brukar vara en varning! Det var därför jag undrade om och varför det är ok för en hund att visa ett aggresivt beteende mot ett barn ( i avseende att varna )
 
Re: Ännu ett \"pussande\" barn!

aaaahhh.... och hur kan du veta det??? var du där eller??? tänk om det faktiskt var som det stod i artikeln? att ungen bara ville pussa hunden? den tanken har aldrig slagit dig eller? det är just sånt jag reagerar på! att alla här tar för givet att ungen betedde sig illa. det är klart, hade ungen fått fram ett basebollträ och pryglat jycken skulle inte ens jag klandrat hunden, men , var det det som hände? om vi utgår från att så inte var fallet, hur ställer ni er då i frågan?
 
Re: Ännu ett \"pussande\" barn!

aahhh :) Lugn :)


Jo den tanken har slagit mig många gånger, däremot litar jag inte på aftonbladet som källa, tyvärr.

Hur jag ställer mig i den fråga.

Jo att hunden skall ständigt hållas under uppsikt( ute ) och ha munkorg vid vistelse bland folk utanför hemmet om bettet anses vara ett, har hunden attackerat barnet,någon vuxen eller en hund ( inte bara ett bett) utan några som helst provocerande från "offret" så skall hunden avlivas.

Det kan vara så mycket som spelar in , varför just hunden bet!
Därför tar jag lite av hundens parti, för att det alltid är just hunden som är den hemska och elaka.
Barn utmålas som änglar, något jag vet att dom inte alltid är :devil:
 
Re: Ännu ett \"pussande\" barn!

En hund måste få försvara sig.... Även mot små individer som teroriserar dem...

Här om veckan blev min hund sparkad i magen av ett 6 årigt barn, bara för att det var en så kallad mördar hund.. Är det rätt av föräldrar att lära sina ungar sånt...

Jag säger som så här hade min hund nafsat där hade hon fått beröm för sånt skit skall ett djur aldrig ta...

Men i stället morrade hon till och blev rädd, vet du vad förälderna gjorde talade om för ungen att så ska man göra mot främande hundar för då går dom aldrig mer på och biter främande barn...

Jag kan säga att jag talade om ett och annat för personen och har polis anmält både förälder och unge för misshandel av min hund, för hon tog skada i magen tyvärr... Förälderna skall betala vetrinär alltså självrisken på försäkringen...

Så pussande ungar tro inte allt ni läser för allt vi vet så kastade hon sig över vovven och bet den i nosen...

Vad hade ni gjort i min situation???? :confused:
 
Re: Ännu ett \"pussande\" barn!

snorunge och idiotföräldrar. jag hade också anmält dom. DUKTIG hund som backade! sunt beteende! din hund löste situationen på bästa tänkbara sätt. tänk om det funnits fler som henne! nyfiken i en strut vill veta vilken sort du har :) ?

och du, glöm inte bort att låta henne träffa lite trevliga barn också.
 
Re: Ännu ett \"pussande\" barn!

Hej hon är rottweiler. Hon träffar dagligen vettiga ungar, som älskar henne.. hon lägger sig gärna hos barn så dom får klappa henne.. när hon tycker det blir för mycket så kan hon muttra lite men reser sig och går där i från...
 
Re: Ännu ett \"pussande\" barn!

det är väl en ganska vanlig familjehund nu för tiden? har bara träffat trevliga rottisar. tycker att dom påminner lite om labbar till sättet :)
 
Re: Ännu ett \"pussande\" barn!

Håller med! Just den reaktionen jag vill ha från en balanserad hund. :bow:

Men människorna? :mad: :mad:
Får man uttrycka sin tanke att vilja sparka barnet i magen för att visa föräldrarna, hur man inte gör med hundar? :o
Inte? :(
Nå men sparka föräldrarna i magen då, åtminstone?? :angel:

LIA
 
Re: Ännu ett \"pussande\" barn!

tänk om man hade kunnat göra det. det hade varit gött många gånger... :devil:
 

Liknande trådar

Övr. Djur Jag har helt snöat in på fågelfilmer på Youtube, följer snackpåsen Beaker och hans flickvän Tinkerbell och dotter Ducky slaviskt. Ser...
2
Svar
21
· Visningar
1 705
Senast: BornAgain
·
Träning Hej alla har en ponny som pga av tidigare skador inte kan ridas/köras och för att aktivera honom tänkte jag börja med lite...
Svar
2
· Visningar
179
Senast: skiesabove
·
  • Artikel
Hästnyheter Läser ideligen om hundar som attackerar människor och ännu värre barn ! Varför händer detta så ofta nu för tiden? Är det fel på...
Svar
0
· Visningar
177
Senast: Gunnar
·
Dressyr Jag hittade en litteraturstudie med ovanstående titel, lite äldre så jag kan inte förstå att jag tidigare helt har missat den...
2
Svar
35
· Visningar
2 266

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Lösa hundar
  • Aktivering/leksaker
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp