Ännu mjukare än gele-överdrag på sadel, vad använda då?

LinnK

Trådstartare
Ja, som rubriken säger, om man vill ha ÄNNU mjukare sits än det blir med ett
geleöverdrag på sin sadel, vad kan man använda sig av då.

Då sadlarna (i det här fallet Equipe island & Stübben Bennis harmony Focus) passar hästarna o de trivs i dem, och mig (som för det mesta rider) så är det inte tal om att byta sadel just nu, men vi måste lösa det här på nåt vis så att min stackars knot-arsl'ade sambo kan rida utan att det känns som hans rumpa går av. (sadlarna i sig är inte speciellt hårda i sitsen, men sambon är knotig som sjutton, och får ont bara av att sitta på stolar ibland)

I dagsläget så rider han med en gelpadd på sadeln, men skulle helst behöva nåt ÄNNU mjukare så hans sittknotor inte 'skär in' i sadelsitsen.
(jag har provat att göda honom utan framgång, hela den manliga delen i hans släkt ser ut så där, som knotiga sträck :angel:)

Skulle det kunna funka att ta på en fårskinnspad (inte en sån där fusk i teddy alltså, utan i sånt där tjockt fårskinn) ist för gelepadden?
Det borde väl rimligtvis bli tjockt o stötdämpande så pass att hans knotor inte behöver ha närkontakt med sitsen i sadeln?

Han rider inte superofta, utan det går ibland flera månader mellan att han rider, o ibland rider han varje dag i en månad, men vi vill hitta en fungerande lösning så att han kan njuta av ridturen när han VILL rida :)

Snälla bukare, kom med tips o ideér på hur vi ska lösa det här =)
 
Sv: Ännu mjukare än gele-överdrag på sadel, vad använda då?

En fårskinnspad kanske hade funkat. Prova! Eller så får sambon rida lite oftare så att hans rumpa blir van... :angel:

Nä, det är inte lätt när man får ont. Kanske du kunde ta gelpadden OCH fårskinn eller det kanske blir för mycket så han kommer för högt upp?
 
Sv: Ännu mjukare än gele-överdrag på sadel, vad använda då?

Har använt både fårskinnsrumpvärmare o gelsits i min Stübben o gelsitsen är mjukare tycker jag. Visserligen är fårskinnet rätt nedsuttet eftersom jag haft det 3-4 ggr/vecka året om i 3 år. Gelsitsen är ny

Prova att ha både och?
 
Sv: Ännu mjukare än gele-överdrag på sadel, vad använda då?

Jag har också för det mesta både och.....
 
Sv: Ännu mjukare än gele-överdrag på sadel, vad använda då?

han kan ju testa vadderade byxor också, såna som cyklister har.

sen finn det en grej som heter heather moffatt seatsaver som ska vara väldigt mjuk och skön. googla!
 

Liknande trådar

Utrustning Efter både en och två vändor i "Vikt-och-längd"-tråden har jag noterat att det finns hästägare som säger att "jomen, min häst skulle nog...
2 3
Svar
44
· Visningar
7 464
Senast: Saigon
·
Utrustning Jag sitter och funderar på vad för slags sadel jag ska köpa till min unghäst(4år) Glampi(islandshäst). Han har ju lite längre rygg än...
Svar
2
· Visningar
1 477
Senast: videnlis
·
Utrustning Har en treåring under inridning och har som säkert många andra det delikata problemet att jag hittar inget vettigt att lägga på hans...
Svar
9
· Visningar
1 652
Senast: oki
·
Western Har ett arabsto på foder som alltid blivit westernriden,vilket har varit lite bökigt att lära om mig till. Att rida på lösa tyglar har...
Svar
12
· Visningar
2 061
Senast: Fibusen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp