Bukefalos 28 år!

Äntlgen reaktion på geschäftet med hundadoptioner!

Sv: Äntlgen reaktion på geschäftet med hundadoptioner!

Gäller inte bara hundar på t.e.x. hundstallet. Gäller även hundar på blocket Och på diverse kennelklubbar. Inte alla hundar omplaceras p.g.a. ex tidsbrist.
"Ska inte vara med barn" "Går inte ihop med andra tikar" "går inte ihop med andra hundar" "Kan inte vara ensam" "Går inte ihop med andra hanar" "Kan inte bo centralt" "går inte ihop med barn" osv. så jag står fast vid att omplaceringshundar i sverige inte bara är guld och gröna skogar. Och självklart, hade det funnits någon seriös någon seriös annonserings sida för omplaceringar i Sverige så hade nog omplaceringarna gått lite lättare.

Ett förtydligande; Jag har inte kommenterat hur vida artikeln är bu eller bä. Och jag har inte sagt att jag ska ta en gatuhund.
 
Senast ändrad:
Sv: Äntlgen reaktion på geschäftet med hundadoptioner!

Inte bara men det är ju knappast gatuhundar heller.
 
Sv: Äntlgen reaktion på geschäftet med hundadoptioner!

Och en stor del av det du räknar upp går inte med min kompis gatuhund heller, en svensk hund kan du ändå ha lättare att kolla historia på
 
Sv: Äntlgen reaktion på geschäftet med hundadoptioner!

Jag vet jättemånga okomplicerade hundar som omplacerats. Jag äger själv en omplacering som är supermysig. Visst har hon bagage men det är ju ingenting jämfört med en "krisdrabbad" gatuhund och hon har verkligen inga problemmed att umgås med andra hundar.
 
Sv: Äntlgen reaktion på geschäftet med hundadoptioner!

Gäller inte bara hundar på t.e.x. hundstallet. Gäller även hundar på blocket Och på diverse kennelklubbar. Inte alla hundar omplaceras p.g.a. ex tidsbrist.
"Ska inte vara med barn" "Går inte ihop med andra tikar" "går inte ihop med andra hundar" "Kan inte vara ensam" "Går inte ihop med andra hanar" "Kan inte bo centralt" "går inte ihop med barn" osv. så jag står fast vid att omplaceringshundar i sverige inte bara är guld och gröna skogar. Och självklart, hade det funnits någon seriös någon seriös annonserings sida för omplaceringar i Sverige så hade nog omplaceringarna gått lite lättare.

Ett förtydligande; Jag har inte kommenterat hur vida artikeln är bu eller bä. Och jag har inte sagt att jag ska ta en gatuhund.

Och en panikslagen gatuhund funkar med barn? Kan lämnas ensam? Är van vid trafik? Högst osäkert.
 
Sv: Äntlgen reaktion på geschäftet med hundadoptioner!

Och en stor del av det du räknar upp går inte med min kompis gatuhund heller, en svensk hund kan du ändå ha lättare att kolla historia på

Har aldrig sagt heller att importera gatuhund är att föredra före att ta en svenskomplacering. Har inte heller sagt att allt detta går med gatuhundar. Det jag förklarar är att Svenska omplaceringar är inte heller guld och gröna skogar även om dom förhoppningsvis inte har massa sjukdomar.

Kanske med en SKK reggad. Beror helt på hur mkt personen väljer att ljuga. Är det grannens hund så kan dom ju kanske vara rätt svårt att ljuga. Men ska du ta en omplacering ett par mil bort blir det svårare. Ännu svårare om det är i andra änden av landet.
 
Sv: Äntlgen reaktion på geschäftet med hundadoptioner!

Du fick det att låta som argument för att det var svårare att hitta svenska stabila omplaceringar.
 
Sv: Äntlgen reaktion på geschäftet med hundadoptioner!

Jag diskuterar fortfarande inte hurvida gatuhundar vs svenska hundar är bättre/sämre.

Jag tar upp aspekter på varför folk kanske väljer att ta gatuhundar utifrån. Det aspekter jag tagit upp är kastrering/sterlisering, brist på seriösa hemsidor, samt vill jag även belysa att många svenska omplaceringar också har problem.

Tycker själv att man inte ska gå över ån efter vatten när vi har hundar som behöver hem i sverige. Men vill vi att folk ska "adoptera" från sverige så måste ju något göras för att göra det "populärt".
 
Sv: Äntlgen reaktion på geschäftet med hundadoptioner!

Jag har själv adopterat en gatuhund. Dock inte från Rumänien. En bra kontakt i landet om sett till all veterinärundersökningar, vaccinationer, blodkoll osv är gjort. En pigg och frisk hund har jag. Han var ca två månader när han plockades upp på gatan och fick bo i jourhem tills han sattes på planet till sverige. Jag är jättenöjd.
 
Sv: Äntlgen reaktion på geschäftet med hundadoptioner!

Har aldrig sagt heller att importera gatuhund är att föredra före att ta en svenskomplacering. Har inte heller sagt att allt detta går med gatuhundar. Det jag förklarar är att Svenska omplaceringar är inte heller guld och gröna skogar även om dom förhoppningsvis inte har massa sjukdomar.

Kanske med en SKK reggad. Beror helt på hur mkt personen väljer att ljuga. Är det grannens hund så kan dom ju kanske vara rätt svårt att ljuga. Men ska du ta en omplacering ett par mil bort blir det svårare. Ännu svårare om det är i andra änden av landet.

och extremt mycket svårare om hunden kommer från ett annat land.
 
Sv: Äntlgen reaktion på geschäftet med hundadoptioner!

O många tas hit o hamnar i jour/fosterhem i väntan på att organisationen skall hitta ett hem åt hunden.

Det finns gott om exempel på hundar som lyckas rymma direkt vid avlastning, ofta pga att de som skall hämta hunden har 0 hundkunskap o hundar som rymmer under första veckorna i Sverige, senaste exemplet är den hund som sköts på Landvetter eftersom den var en fara för flygtafiken o inte lät sig infångas.

:cry::cry:
 
Sv: Äntlgen reaktion på geschäftet med hundadoptioner!

Ett av problemen är just konceptet "adoptera" eftersom man då kringgår lagen om hur många hundar man får sälja utan tillstånd, missat det?

Btw så är inte alla hundar som prånglas ut gatuhundar även om de saluförs som sådana, det är ett stort geschäft med att föda upp småhundar för att exportera till Sverige eftersom många av oss är så blåögda att vi tror på varenda snyfthistoria som presenteras.
 
Sv: Äntlgen reaktion på geschäftet med hundadoptioner!

<snip>

Btw så är inte alla hundar som prånglas ut gatuhundar även om de saluförs som sådana, det är ett stort geschäft med att föda upp småhundar för att exportera till Sverige eftersom många av oss är så blåögda att vi tror på varenda snyfthistoria som presenteras.

Precis! Just det hander har i USA ocksa. Vi far in hundar, framforallt valpar, fran karibien och Syd America som kommer fran puppy mills till shelters. Folk "adopterar" till hoger och vanster ... och tycker de gjor sa stor nytta att hjalpa de stackars hundarna. I sjalva verket hjalper de bara puppy mills att fortsatta sin inhumana hund hallning.
 
Sv: Äntlgen reaktion på geschäftet med hundadoptioner!

"Ska inte vara med barn" "Går inte ihop med andra tikar" "går inte ihop med andra hundar" "Kan inte vara ensam" "Går inte ihop med andra hanar" "Kan inte bo centralt" "går inte ihop med barn" osv.

Skillnaden är väl att här VET man om problemet. Och kan som sagt träffa hunden, och se hur den reagerar i olika situationer. Hur ska man kunna veta om gathunden går ihop med barn t.ex., den har troligtvis aldrig utsatts för den typen av situation som det innebär att vistas tillsammans med barn inomhus där det är ont om plats etc.

Självklart har många omplaceringshundar i Sverige också olika problem, men knappast fler än gathundarna. Och framförallt, så behöver det inte bli en obehaglig överraskning...
 
Sv: Äntlgen reaktion på geschäftet med hundadoptioner!

Förstår att du diskuterara utifrån vilka perspektiv du tror gör så att folk köper hundar från utlandet och att det inte är din personliga åsikt så du behöver inte ta åt dig av min kommentar här :)

Men summan av dina kommentarer är att folk är dumma och lättlurade tyvärr och det kommer dem också alltid att vara.

Hundar omplaceras ALLTID av en anledning oavsett om dem kommer från Sverige eller något annat land. Skillnaden är att många som omplaceras här har ägare som vill att det ska bli bra i det nya hemmet och därför skrivs det tydligt ut "ska inte vara hos barn", " mår inte bra i lägenhet", "har svårt för andra hundar" osv

Det är självklart att detta inte skrivs ut när man är mer intresserad av att få pengar för hunden än vill veta vart den hamnar. På detta så vet ju inte heller företagen som plockar upp hundarna på gatan varför hunden hamnade på gatan från början.

Kanske släpptes den ut för att familjen heltänkelt ledsnade på att ha hund eller så föddes hunden på gatan ELLER så släpptes den ut pga att den gjorde utfall mot ett barn, tuggade upp hela huset, var vaktig kring hemmet osv osv men det får man ju aldrig veta.

När det sedan gäller vana vid andra hundar så är det som någon sa, att det är en sak att leva i en hundgård med andra och en helt annat att möta hundar i koppel. En vän till mig har just det problemet, hennes gatuhund är totalt jävla rabiat när han möter andra hundar och det slår helt slint för hunden och alla bithämningar försvinner i ett trollslag så det är bara att vänta tills han lugnar ned sig själv för man tar inte i honom när han kommer upp i varav. Hemma hos henne är han dock en ängel men jag skulle då aldrig lita på honom.

Och till kastreringen. Blir så arg på att folk inte fattar att inköps kostnad och ev kastrering är ganska liten utgift i jämförelse med vad hunden kommer att kosta i resten av sitt liv! Vet inte vad kasteringskostnaderna ligger på just nu men inte handlar det om (jämförelse vis) så många månader av kostnaderna för ett skapligt foder :grin:
Så ser man kastrering som en jobbig kostnad tror jag man allvarligt ska fundera på om en hund är lämplig överhuvetaget från ekonomisk synpunkt.
 
Sv: Äntlgen reaktion på geschäftet med hundadoptioner!

kl
Alltså, det minsta problemet med dessa hundar är ju temperamentet. Man måste se lite längre än till hur hunden fungerar. Kanske dags att se till hur samhället ska fungera med en massa skräphundar. Det finns redan ett överskott av hundar, varför hämta hit en massa nya, som dessutom kan smitta ner natur och hundar med olika parasiter och liknande.

Måste vara nån sorts konstig ego-aktion av de som skaffar såna hundar, då det är såå snällt att rädda dessa hundar. Jovisst :grin:
 
Sv: Äntlgen reaktion på geschäftet med hundadoptioner!

kl
Alltså, det minsta problemet med dessa hundar är ju temperamentet. Man måste se lite längre än till hur hunden fungerar. Kanske dags att se till hur samhället ska fungera med en massa skräphundar. Det finns redan ett överskott av hundar, varför hämta hit en massa nya, som dessutom kan smitta ner natur och hundar med olika parasiter och liknande.

Måste vara nån sorts konstig ego-aktion av de som skaffar såna hundar, då det är såå snällt att rädda dessa hundar. Jovisst :grin:

Ja jag tycker det känns bra att kunna ge en sådan hund ett bra liv istället för det den hade innan. Att adoptera en hund ser jag i ga problem med. Lika lite som att ta en omplaceringshund från sverige. Det som är viktigt för mig är att jag har med seriösa människor att göra. Jag förmedlar vad jag söker, hur jag bor, vilket liv jag kan erbjuda hunden och vilken hunderfarenhet jag har. Denne kan då välja ur de hundar hon rtor skulle passa, berätta om sin erfarenhet av dem och sen kan jag välja. Att alla veterinärkontroller är gjorda, vaccinationer och blodkontroll är en självklarhet. I mitt fall har jag kontakt med en tjejsom är från min stad men som flyttat utomlands. Hon är aktiv i en förening som byggt en hundgård' har ett antal jourfamiljer och har en veterinär knuten till föreningen och förmedlar adoptioner. Hon och jag har en gemensam kompis också' vilker känns tryggt. Så jag är inte emot adoptioner så länge de sköts på ett seriöst sätt.
 
Sv: Äntlgen reaktion på geschäftet med hundadoptioner!

För varje hund som importeras, ratas en inhemsk hemlös hund.
'
Vad gör dessa organisationer för att minska på hemlösa hundar? Kastrerar, utbildar folket? Inte?
 
Sv: Äntlgen reaktion på geschäftet med hundadoptioner!

Håller med du.
Tycker man gör hundarna en björmtjänst genom att ta hit dem. Det kommer knappast bli färre av det, tvärtom. Nej, seriösa organisationer satsar på utbildning o kastration i hundarnas hemländer.

Det är verkligen inte svårt att hitta en trevlig ompacering i Sverige, finns ingen som helst anledning att ta hit en massa hundarna utifrån, hur trevliga de än må vara.
Okej om det handlar om uppfödare som importerar nya avelsundar för att få in nytt blod, men byrackor? Nej och åter nej, det kryllar av dem, ya en titt på Blocket.

Vår Ruben tog vi när han var 1 1/2 år pga allergi i familjen. En barnfamilj där yngsta dottern såg ut som hej kom och hjälp mig med totalt igensvullna ögon så inget hittepå där inte. Sen var deras hundköp kanske inte så genomtänkt, han var en liten söt, billig blandras och totalt ouppfostrad och understimulerad när vi tog över honom.
Men ingen problem hund på något sätt, ensamhets tränad, inget skällig, inga problem med andra hundar osv. Grundlydnad och rejäla promenader + lite hjärngympa så blev och är han är supertrevlig hund på alla sätt. Dvs det som egentligen alla hundar behöver för att må bra :)

Den andra, Ture är en renrasig brab, snart tre år. En lydig, väluppfostrad liten änglahund på alla sätt och vis. Men hans ägare hade flyttat isär och det vara bara ett enda farande hit och dit med hunden, en situation där ingen mådde bra och därför omplacerades han. Behöver inte vara märkligare än så :)
Han går ihop med alla hundar, kan vara med barn, skäller inte, äter inte upp huset när han är ensam osv, osv, en perfekt liten hund på alla sätt faktiskt :)
 

Liknande trådar

Hundhälsa Hej. Jag behöver er hjälp! Jag har en 2-årig Kokoni (grekisk ras, men ingen gatuhund) Han har drabbats av njursvikt, var inne med honom...
Svar
2
· Visningar
1 052
Senast: BornAgain
·
Träning Jag behöver lite tips och inspiration. Min häst är 8 år och går stadigt i förvänd, har en bra grund galopp men är inte så reaktiv. Han...
Svar
17
· Visningar
2 051
Senast: JohannaB
·
Träning Utbruten diskussion från forumet Dressyr, om hur hästens ansiktsuttryck och fysiska reaktioner kan se ut under träning/ansträngning...
4 5 6
Svar
118
· Visningar
9 974
Senast: Badger
·
Övr. Hund Jag bor i östra Småland vilket innebär att vi länge varit förskonade och inte haft varg. Sedan något år finns ett revir 5-10mil...
5 6 7
Svar
136
· Visningar
8 058
Senast: Lhas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp