Oro för varg

TantAgda

Trådstartare
Jag bor i östra Småland vilket innebär att vi länge varit förskonade och inte haft varg. Sedan något år finns ett revir 5-10mil härifrån.
De senaste veckorna har vi haft flera (kanske 4) incidenter där varg dödat tamboskap, det har synts varg i närheten av 2 samhällen och en varg har blivit påkörd av bil. Och allt detta bara några mil ifrån oss (verkar vara nya vargar, inte de som har revir redan).
Allt detta gör mej orolig. Vi har tagit in fåren för vintern vilket vi inte gör förrän det är dags för lammning i vanliga fall. Men ffa är jag orolig när jag är ute med hundarna i skogen. Jag tänker inte på något annat. Minsta ljud eller reaktion på hundarna gör mej rädd. Det har den här veckan gått så långt att jag undvikit långpromenader och bara gått rastningsrundor.

Jag misstänker att ni är många som bor i eller i närheten av vargrevir - hjälp mej! Hur vänjer jag mej? Hur kan jag släppa det här och kunna fortsätta leva mitt hundiga liv utan att vara konstant rädd i skogen?
 
Jag bor i östra Småland vilket innebär att vi länge varit förskonade och inte haft varg. Sedan något år finns ett revir 5-10mil härifrån.
De senaste veckorna har vi haft flera (kanske 4) incidenter där varg dödat tamboskap, det har synts varg i närheten av 2 samhällen och en varg har blivit påkörd av bil. Och allt detta bara några mil ifrån oss (verkar vara nya vargar, inte de som har revir redan).
Allt detta gör mej orolig. Vi har tagit in fåren för vintern vilket vi inte gör förrän det är dags för lammning i vanliga fall. Men ffa är jag orolig när jag är ute med hundarna i skogen. Jag tänker inte på något annat. Minsta ljud eller reaktion på hundarna gör mej rädd. Det har den här veckan gått så långt att jag undvikit långpromenader och bara gått rastningsrundor.

Jag misstänker att ni är många som bor i eller i närheten av vargrevir - hjälp mej! Hur vänjer jag mej? Hur kan jag släppa det här och kunna fortsätta leva mitt hundiga liv utan att vara konstant rädd i skogen?
Jag har en vän som bor mitt i ett vargrevir nu och det är okej att gå i skogen men däremot är det bra att ha hunden kopplad. Dom har stött på varg, dom stod bara och tittade på varandra någon sekund och sen gick vargen vidare. Läskigt såklart men det är inte stor sannolikhet att dom går på människor. Inte för att man blir mindre orolig att möta någon pga att dom inte går på människor men det är ju en liten tröst iallafall att det sannolikt inte lär hända.
 
Jag bor i vargrevir och har häst i vargrevir samt har haft föl där. Jag har aldrig varit orolig för vargen. Den är garanterat mindre intresserad av att möta mig än jag är av att möta den och hästarna kan garanterat försvara sig mot den eftersom de hittills inte visat någon rädsla.
Tyvärr haussa många upp vargrädslan på nätet genom sina historier om vargen som en samvetslös mördare när den trots allt är ett rovdjur bland många, där vi som art nog får ta på oss den samvetslösa delen. Jag har aldrig hört någon hundägare vara orolig för sin hund förutom jägare som släpper sina lösa i skogen. Fåren förstår jag att du är orolig för där finns en faktisk fara.
 
Vi har åxå fått varg här och folk är hysteriska. Det har varit en del attacker på får men den vargen det handlade om ska vara skjuten och det är lugnt sen dess. Tyvärr så är dom flesta varghatare och kan inte acceptera att det finns varg. Det finns inte plats för varg längre, vargar är lustmördare, vargar ska skjutas om dom syns. För ett tag sen så trodde nån att dom hade sett varg när dom var ute och åkte. Dom lade upp en bild och jäklar va upprörda folk blev. Sen visade det sig att det var en hund :banghead:
Kompisens mosters hund blev angripen av varg i somras (inte här där vi bor). Det var ju fruktansvärt, även om hunden klarade sig och inte blev allvarligt skadad. Jag frågade om hunden var lös. Det var den ju. Den hade sprungit på en varg när den lämna husse. Husse visste att det fanns varg där. Då sa jag rent ut att han måste ju va dum i huvudet som släpper sin hund lös när det finns ett vargrevir och det är helt och hållet hans eget fel. Min varghatande kompis höll faktiskt med.

Själv är jag inte rädd. Dom säger att vi har varg i skogen här men jag har varken sett eller hört nån eller sett spår. Jag är mer rädd för grisarna. Dom ser man spår av överallt och dom har varit nere i farsans trädgård. Jag stötte dessutom på dom när jag var ute och red i somras. Släpper självklart inte min hund heller eftersom har drar iväg.
 
Det är precis som ni skriver att jag med säkerhet förstorar upp det till nåt oproportionerligt och det är precis det jag behöver höra!
Jag är nog mest orolig över att det ska hända hundarna något när vi är ute, inte så mycket för min skull utan för deras. Fåren -ja visst, men dom kan jag stänga in som det är nu. Där blir det värre till våren förstås..
 
I Tiveden har det funnits varg i många år. Har inte hört om något angrepp på kopplad hund. I min närmsta omgivning dyker det upp strövargar då och då. Inget angrepp på hund även om någon varit nyfiken och stått o tittat på kopplad hund på promenad.
 
Jag är också orolig för varg när jag är ute själv med hundarna i skogen, även fast jag inte kan säga vad det är jag är rädd ska hända egentligen. Hjälper lite att ha podd på i högtalartelefon i jackfickan. Både för att jag då vet att jag hörs men även för att det distraherar min hjärna lite och får mig lugnare.
Är även orolig för våra kor såklart, det är ju något att vara orolig för på riktigt.
 
Det är precis som ni skriver att jag med säkerhet förstorar upp det till nåt oproportionerligt och det är precis det jag behöver höra!
Jag är nog mest orolig över att det ska hända hundarna något när vi är ute, inte så mycket för min skull utan för deras. Fåren -ja visst, men dom kan jag stänga in som det är nu. Där blir det värre till våren förstås..

Det är extremt ovanligt med attacker på hundar som man är ute och promenerar. Du har väl dessutom flera hundar, och ganska stora, om jag inte minns fel?

Vi har sommarstuga mitt i vargrevir i Värmland. Har trots det hittills haft hundarna lösa utan bekymmer, men de håller sig ju också ganska nära mig när vi är ute och går. Är betydligt mer rädd för björn, som också finns i området.
 
Det är extremt ovanligt med attacker på hundar som man är ute och promenerar. Du har väl dessutom flera hundar, och ganska stora, om jag inte minns fel?

Vi har sommarstuga mitt i vargrevir i Värmland. Har trots det hittills haft hundarna lösa utan bekymmer, men de håller sig ju också ganska nära mig när vi är ute och går. Är betydligt mer rädd för björn, som också finns i området.

3 numera, alla runt 15kg.
2 går lösa mycket, jakthunden går förstås alltid kopplad. Den äldre håller sig runt mej och den yngre rör sig på Max 30-40m från mej så relativt nära.
Men så är det ju då jakten.. 😞
 
3 numera, alla runt 15kg.
2 går lösa mycket, jakthunden går förstås alltid kopplad. Den äldre håller sig runt mej och den yngre rör sig på Max 30-40m från mej så relativt nära.
Men så är det ju då jakten.. 😞
Det är ju under jakt med lös hund risken är som störst, inte på koppelpromenader. Jag vet inte hur effektiva olika skydd mot varg är, men så är den ju betydligt större än 15 kg hund.
 
Här finns mycket varg. Vi har flera revir runt oss och vi har haft strövagar som blivit sedda bara nån kilometer ifrån oss då och då.

Jag tänker inte på dem alls. Vi har mycket vildsvin och även älg och de är jag mer orolig att träffa på.

Jag är försiktig med att ha hundarna lösa eftersom min äldsta gärna drar iväg på spår. Den yngre har svårt att tygla sin nyfikenhet och kan bli ”döv” när nyfikenhet blir för stor. Så jag väljer med omsorg var de får vara lösa. I övrigt lever vi som vanligt. Man orkar inte vara rädd speciellt länge.
 
Jag kan också vara orolig när jag är ute i skogen, jag är rädd för att träffa på både varg, vildsvin och älg 😂 Förmodligen väldigt osannolikt även om alla tre arter finns där jag bor men jag brukar försöka tänka att de är mer rädda för mig. Min tanke är att klättra upp i första bästa träd och sen ringa min sambo eller pappa. Vattentät plan 😁😂
 
Du kan andas ut vad gäller hundarna, bara du har uppsikt över hundarna med god inkallning så går det bra. Jag bor i ett revir där flocken siktas med jämna mellanrum under en 10-års period och de fåtal gånger som hundar attackerats har varit vid antingen jakt eller när ägaren inte haft uppsikt över hunden(låtit hunden sprungit lös utan fungerande inkallning).

Jag är ärligt talat mer rädd för älg än varg, älgar är brutala djur om de känner sig hotade. Ensamma vargar attackerar sällan och gör de det så är det något som är fel.
 
Vi har inget vargrevir i direkt närhet där vi bor, men kanske 4-5 mil bort. Är inte rädd när jag går promenader, men funderar såklart när vi ska släppa jakthundarna… framförallt de gånger vi haft obs på strövargar i närheten. Men jag tänker att trafiken och riskerna med vildsvin mm inte hindrat mig från att släppa hundarna på jakt och då ska inte vargen heller få inskränka på jakten.

Förstår din oro, men jag tänker att antingen så måste du släppa det eller så kommer det att hämma allt i ditt liv.
 
Vi har inget revir här - ännu - men jag förstår helt och fullt att du tycker att det är obehagligt. Det hade jag också tyckt. Jag är också övertygad om att vi kommer ha många fler incidenter med vargar och folk som promenerar hundar, plockar svamp, rider mm än vad vi har nu, i framtiden om stammen ska utvecklas som den gör nu.

Jag tror tyvärr att vi får vänja oss vid det, men rent jaktligt känns det helt ärligt skit.
Blir det ett revir här kommer jag inte skaffa någon mer klövviltshund.

Min karl jagar i dina trakter i helgen @TantAgda och även om de jagar vildsvin och det är risker med det, så upplever jag att risken för varg oroar mig mycket mer. Men ja, vi kanske vänjer oss.
 
Vi har inget revir här - ännu - men jag förstår helt och fullt att du tycker att det är obehagligt. Det hade jag också tyckt. Jag är också övertygad om att vi kommer ha många fler incidenter med vargar och folk som promenerar hundar, plockar svamp, rider mm än vad vi har nu, i framtiden om stammen ska utvecklas som den gör nu.

Jag tror tyvärr att vi får vänja oss vid det, men rent jaktligt känns det helt ärligt skit.
Blir det ett revir här kommer jag inte skaffa någon mer klövviltshund.

Min karl jagar i dina trakter i helgen @TantAgda och även om de jagar vildsvin och det är risker med det, så upplever jag att risken för varg oroar mig mycket mer. Men ja, vi kanske vänjer oss.
Får man fråga varför det känns så mycket värre med just varg än skador av vildsvin eller att de bli påkörda?

(Eller för den delen skadeskjutning, björk eller drunkning - men det är ju mkt färre per år så risken är såklart mycket mindre).
 
Får man fråga varför det känns så mycket värre med just varg än skador av vildsvin eller att de bli påkörda?

(Eller för den delen skadeskjutning, björk eller drunkning - men det är ju mkt färre per år så risken är såklart mycket mindre).

Dels är det väl att det är en risk man inte är van vid, och att det är något man inte på något sätt kan kontrollera. Mer än att låta bli att släppa då. Här nere har vi sällan ens spårsnö, vilket vänner i t ex Värmland använder sig jättemycket av inför jakterna. Hittar de vargspår i området släpper de helt enkelt inte.

Vägar är alltid otäckt, men genom att ha koll på hunden med pejlen, ha vägvakter vars enda uppgift är att göra allt för att hundarna inte ska bli påkörda etc, så är det en risk man ändå kan påverka. Drunkning likaså. Speciellt eftersom man vet att isarna är svaga.

Vildsvin likaså. Man kan aldrig vara säker på att hunden inte blir skadad, tvärtom kommer en duktig vildsvinshund högst troligt att bli skadad under sin jaktliga karriär, men dagens skyddsvästar räddar otroligt mycket. De har framförallt bidragit till att många av skadorna gått från dödliga till behandlingsbara.

För egen del är vildsvin en relativt liten risk - jag släpper inte min gamla tant längre och Finn är inte särskilt intresserad av att jaga gris. Han väljer konsekvent rådjur eller älg framför gris, och där jag jagar kommer han högst troligt att springa på något av det innan han springer på en gris.
Och en gris som inte är jagad eller trängd, angriper väldigt sällan någon hund.

Jag tror också att det har att göra med att för vargen är hunden faktiskt ett byte och en inkräktare. Den får därmed en helt annan relation till hunden, med andra risker och konsekvenser, än t ex ett vildsvin.
 
Vi har inget revir här - ännu - men jag förstår helt och fullt att du tycker att det är obehagligt. Det hade jag också tyckt. Jag är också övertygad om att vi kommer ha många fler incidenter med vargar och folk som promenerar hundar, plockar svamp, rider mm än vad vi har nu, i framtiden om stammen ska utvecklas som den gör nu.

Jag tror tyvärr att vi får vänja oss vid det, men rent jaktligt känns det helt ärligt skit.
Blir det ett revir här kommer jag inte skaffa någon mer klövviltshund.

Min karl jagar i dina trakter i helgen @TantAgda och även om de jagar vildsvin och det är risker med det, så upplever jag att risken för varg oroar mig mycket mer. Men ja, vi kanske vänjer oss.
Som du säger, man vänjer sig och anpassar sig efter situationen även om det känns skit i början. En fördel dock är att många äldre jägare blivit mer rädda om sina hundar och börjar smått förstå det där vi andra yngre jägare tjatat om inkallning och trackers.

Här i krokarna så är folk mycket mer rädda för vildsvin än varg nu efter 10 år, framförallt som att vildsvinen kommit relativt nyligen och är en rätt stor stam jämfört med de 6 vargar som vi vet finns i reviret. Men jag antar att vi vänjer oss så småningom vid dem också, så länge vi tänker oss för och är lite rädda om våra djur.
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
27 905
Senast: Snurrfian
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
6 362
Senast: Sirap
·
Övr. Hund Jag har panik. Jag har en vuxen hund sen tidigare och ville ha en till hund som fyllde behov som min vuxna hund inte gör. Ville ha en...
Svar
16
· Visningar
5 865
Senast: iNHALE
·
Övr. Hund Jag skulle gärna vilja ha lite tankar och råd från er erfarna hundmänniskor. Vår familj har börjat fundera på att skaffa hund och jag...
2 3
Svar
57
· Visningar
7 108

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp