Bukefalos 28 år!

Äntligen någon som protesterar!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Sofiplopp

Trådstartare
Fy farao vad jag är trött på att skolan kräver så himla mycket EXTRA av oss som är föräldrar. Maj månad är faktiskt jobbigaste (och dyraste!)månaden på hela j**la året när man har barn i skolåldern!

Alltså - jag har ingenting emot att gå på utvecklingssamtal eller föräldramöten - det är självklart helt okej. Men resten! *spyless*
I kväll ska vi till exempel iväg på "skolans dag" på äldste sonens skola. Jag har massor att göra på jobbet just nu, och dessutom blir yngste sonen (som är autistisk) väldigt stressad av sådana här tillställningar - samtidigt som han tycker det är kul och prompt ska med, förstås ... Deras pappa kan inte vara hemma med honom heller, för han är borta och håller en kurs i kväll.
Jag måste alltså ge mig iväg till skolan med en tre månaders sjövild kelpievalp (som jag inte vill lämna ensam hemma), en son som kommer att vara ledsen reste av kvällen - och så pengar såklart! För det är ju pengarna de är ute efter ... Först ska man bidra till kakbaket/bullbaket/loppisen/korvförsäljningen - och sedan ska man dessutom betala för nöjet att få äta upp det!
Och jag har hur lite pengar som helst den här månaden – och minns med ens att så sent som för två veckor sedan skulle äldste sonens klass till Gröna Lund, vilket kostade 350 kronor. Yngste sonen var på Vasamuseet på besök - 75 kronor. Plus fickpengar till båda förstås ...
Snart övergår dessutom skolterminen i sommarlov - med allt vad det innebär av att man måste hinna med att göra saker med ungarna (=mindre tid för mig att arbeta), laga lunch mitt på dagen också, betala olika grejor de vill göra (åka och bada, gå på bio, ta bussen till stan och träffa kompisar ...), och så vidare. :eek:

Nej, fy tusan vad jag är LESS alltså!!!!

http://www.aftonbladet.se/vss/foraldrar/story/0,2789,654412,00.html
 
Sv: Äntligen någon som protesterar!

Jag har smitit idag :o Dotterns klass skulle spela brännboll, men jag skickade dit pappan i stället...

Men jag håller med dig, det börjar bli FÖR MYCKET (och jag ska ju ändå bli lärare)! Hos oss är det mest eventuella fritidsaktiviteter som brukar kosta pengar (bowling, simning etc). Ett museibesök har vi också fått betala själva. Dessutom blir det ju ibland matsäck som måste göras.

Jag tycker oerhört synd om de familjer som faktiskt har ont om pengar för jämnan, hur jobbigt är inte alla dessa kostnader för de familjerna? Och just sommarlovet, då blir det ju alltid en del extra kostnader.

Men det är ju ibland ett föräldrakrav att skolan ska göra många aktiviteter med barnen, det börjar redan i förskolan. Gör man som lärare få extra aktiviteter så får man sk*t för det också ;)
 
Sv: Äntligen någon som protesterar!

Man får förbereda sig, och samla både tid och pengar till denna totalt vrickade tid på året.
Det kommer en till, i december tunt Lucia.
Den är precis lika galen den.

Men nu så är det värsta över för den här våren.
 
Sv: Äntligen någon som protesterar!

Själv kunde jag inte ta mig dit med yngste sonen - punka på bakdäcket på bilen! :devil:
Precis vad jag behöver just nu .... *morra*
Väntar bara på att äldste sonen ska komma hem snart och vara ledsen för att vi inte dök upp, men vad sjutton ska jag göra? Gå tre km i ösregn går inte med den lille mannen ... Å jag som till och med lyckats ordnat barnvakt åt kelpievalpen och allt!
 
Sv: Äntligen någon som protesterar!

* Lånar knapp *

Jag är verkligen lessen... men så är det att ha barn!
Det är bara jobbigt, tråkigt, jobbigt, och vidrigt, kostar pengar gör det också...
Skolan... den är bara pest! kräver att vi upptagna föräldrar offrar en hel kväll på en fest...
Förskolan likaså, dom bara kräver och kräver... men ska genomlida en halvtimmes sång av barnen som knappt kan hålla ton...

Ärligt talat.... är det så otroligt jobbigt att ha barn???? i så fall kan jag trösta dej med att det går över på ca 20 år, så tillståndet är inte konstant!!!!!
Sen kan du sitta där med pengar och tid och längta efter småbarnsåren! dom kommer aldrig igen.

* Jenny *
Förlåt mej, jag är onödigt provokativ, jag vet :o
 
Sv: Äntligen någon som protesterar!

Det är inte DET det handlar om!

Jag har ingenting emot att varken umgås med eller lägga pengar på mina barn. Det jag har emot det är att det utgår ett påbud att ALLA föräldrar ska göra det här - oavsett om du är ensamstående eller gift, fattig eller rik, har tid eller inte har tid.
Hur tror du de föräldrar känner sig som lever på marginalen och kanske egentligen inte har råd med den där skolresan för X antal kronor?
Eller de föräldrar som är ensamstående och jobbar extra för att få det att gå ihop - och inte kan ta ledigt hur som helst?

Själv är jag översättare och maj-juni är absolut stressigaste perioden på hela året. Jag måste arbeta in sommaren, för materialet jag översätter ska till formgivaren och sedan till trycket, för att det ska komma tidningar i brevlådan som vanligt var 14 dag. Jag kan inte göra det jag gör nu i februari och sedan glatt ta ledigt i maj.

Tyvärr alltså!
 
Sv: Äntligen någon som protesterar!

Jag är själv lärare utan barn men reagerar lite på det Aftonbladet skriver samtidigt som de har en poäng i en hel del också.

1. Utvecklingssamtal - om vi ska lägga de på vår arbetstid blir det säkert även på föräldrarnas, dvs obekväm tid. Å andra sidan går nog de flesta föräldrar på tandläkarbesök, läkarbesök etc på normal arbetstid också. Brukar dock försöka vara flexibel, tex lägga så sent som möjligt (ca 16/16.30) till de som önskar eller föräldrars ev lediga dagar.

2. Hjälpa till med läxor - Ok, man kan diskutera läxors vara eller inte vara, är själv ingen enorm läxförespråkare men vem ska annars hjälpa barnen med läxorna? Är inte det gyllene tillfällen att få se mer av sitt barns skolarbete, hur det går, svårigheter etc?

3. Skolavslutningar etc kör jag gärna utan föräldrar, men vad 17 de vill ju så gärna komma att man inte kan stänga dem ute. Vi vågar inte fixa sådant utan en lokal stor nog för föräldrar, annars blir det ramaskrik...

Jobbar själv på friskola, föräldrakooperativ sådan där föräldrar själva valt skolan och är medveten om att de förväntas göra viss arbetsinsats som kanske inte behövs i vanlig skola. Tex vara med i styrelsen/vara med i någon grupp såsom städ, trivsel, sponsor el liknande/hjälpa till med städning en gång per termin eller läsår/etc. OBS Inte alla dessa saker. Många gör dock ingenting alls. Andra gör mer än sin beskärda del, återigen somliga gör lagom mycket. Inget straff för dem som ej kan komma/etc.

Vi har vid föräldramöten diskuterat detta med kostsamma utflykter/läger etc. Föräldrarna tycker att "läger är en tradition här" och är pådrivande att ett/läsår sker och vi påpekar varje år våra villkor, dvs vi behöver hjälp med skjuts, måltider samt övernattning och varje år anser nog många det vara värt att hjälpa till för det blir alltid läger. Dessutom anser de sig vilja betala för en rejäl utflykt/år även om vi ifrågasatt detta, dvs verkligen frågat om de är beredda att betala en relativt stor slant (kan bli kring 200.-/elev) och ingen har sagt nej.

Kanske är det lite speciellt på min skola då det är ett föräldrakooperativ. De brukar dock önska "inte för många matsäckar på våren" varpå vi grillar korv från skolan då och då istället.
 
Senast ändrad:
Sv: Äntligen någon som protesterar!

oz_joj skrev:
Kanske är det lite speciellt på min skola då det är ett föräldrakooperativ. De brukar dock önska "inte för många matsäckar på våren" varpå vi grillar korv från skolan då och då istället.

Föräldrarna på din skola har ju valt det skolalternativet åt sina barn, så det är nog en viss skillnad...

Själv ställer vi för det mest upp när föräldramedverkan behövs, vi har suttit i skolrådet x antal år, likaså har vi råd att betala de extra kostnader som ibland blir.

Men för de som ínte har de möjligheterna? Åter igen kan man ju ställa sig frågan
- Har vi en skola för alla i Sverige?
 
Sv: Äntligen någon som protesterar!

Jag tycker att läxor är helt fel, eftersom de lär barn att man ALLTID ska arbeta. Barn ska jobba i skolan och vara lediga hemma - precis som vuxna. Jag tror det är läxplågorna från ungdomsåren som sedan ligger bakom att folk jobbar halvt ihjäl sig som vuxna, tar med jobb hem, aldrig är lediga - och så vidare. Och så får man utbrändhet i dess spår ... :smirk:
Men okej, har nu ungarna läxor så är det ju bara att anpassa sig till det. Jag försöker göra läxstunden till något mysigt - vi sitter tillsammans vid köksbordet, tänder ett ljus på vintern, tar det i samband med eftermiddagsfikat eller efter middagen.

Vad gäller hjälpa till i skolan så tror jag som du att väljer man en privatskola är man mer intresserad/medveten om att man måste hjälpa till också.

En sak som jag dock också tycker är fel med det här, det är att vi föräldrar bara får hjälpa till med "pengainsamlande" och relativt onödiga grejor - som grillkvällar, brännbollsmatcher och så vidare. Men om en lärare är sjuk får (oftast) inte en förälder gå in och ta hand om klassen, då tar man inte sällan hellre in en tuggummituggande 20-åring som knappt gått ut gymnasiet ...
 
Sv: Äntligen någon som protesterar!

Du skulle bara veta hur många gånger vårt fritids har bett jourföräldrar komma genom åren, både förberett (för att de ska kunna vara med en till studiedag och fritidshemmen enligt lag ej få ha stängt mer än x antal dagar/år) och oförberett (panik - för många sjuka) men istället antingen fått skippa studiedagar eller kalla in "20-åriga tuggummituggande vikarier" (fast riktigt så illa är det sällan) för ingen har anmält sig. Dvs inte ens på en föräldrakooperativ skola är det "perfekt" föräldramedverkan...
 
Sv: Äntligen någon som protesterar!

break_a_leg skrev:
Men för de som ínte har de möjligheterna? Åter igen kan man ju ställa sig frågan
- Har vi en skola för alla i Sverige?

På en annan skola där jag arbetade hade vi alltid en fond för familjer som ej hade råd med vissa aktiviteter så att de slapp avstå. Mycket bra tycker jag.
 
Sv: Äntligen någon som protesterar!

Sofiplopp skrev:
Men okej, har nu ungarna läxor så är det ju bara att anpassa sig till det. Jag försöker göra läxstunden till något mysigt - vi sitter tillsammans vid köksbordet, tänder ett ljus på vintern, tar det i samband med eftermiddagsfikat eller efter middagen.

Tycker att du gör det helt rätt! :bow: :bow: :bow: Så ska det vara.

Hade en gammal rektor som bestämt sig för att aldrig bli osams med sina barn pga läxor, det fanns så mycket annat man ändå grälade om tyckte hon. Vet inte hur hon lyckades men gick gjorde det. Kanske blev inte alltid alla läxor gjorda, jag vet inte...
 
Sv: Äntligen någon som protesterar!

Vänta bara tills skolverket kommer till din kommun och gör razzia. De har nämligen varit i min kommun och stoppat alla roliga aktiviteter för barnen därför att skolan får inte samla in pengar till aktiviteter med barnen som ingår i skolan. Skolan skall nämligen vara helt avgiftsfri. Till sådana aktiviteter räknas t ex skolresor, badresor och liknande. Skall man kunna göra en skolresa ska initiativ tas av föräldrar och resan ska ske en helg och läraren får följa med men isf på sin egen fritid. Skolan får inte uppmana föräldrar att skicka med barnen pengar till glass vid t ex en utflykt. Mina barns lärare skriver därför att "det finns möjlighet att köpa glass".

Det är jättetråkigt :(
 
Sv: Äntligen någon som protesterar!

Basilika skrev:
Vänta bara tills skolverket kommer till din kommun och gör razzia. De har nämligen varit i min kommun och stoppat alla roliga aktiviteter för barnen därför att skolan får inte samla in pengar till aktiviteter med barnen som ingår i skolan. Skolan skall nämligen vara helt avgiftsfri. Till sådana aktiviteter räknas t ex skolresor, badresor och liknande. Skall man kunna göra en skolresa ska initiativ tas av föräldrar och resan ska ske en helg och läraren får följa med men isf på sin egen fritid. Skolan får inte uppmana föräldrar att skicka med barnen pengar till glass vid t ex en utflykt. Mina barns lärare skriver därför att "det finns möjlighet att köpa glass".

Det är jättetråkigt :(


Oj!
Det var ord och inga visor.

Göra Läxorna får Jag hjälpa mitt skolbarn med efter att "de små" gått och lagt sig.
 
Sv: Äntligen någon som protesterar!

Ooooh, och de sägs ska komma till oss nästa läsår... Slut på läger och utflykter med andra ord...
 
Sv: Äntligen någon som protesterar!

Basilika skrev:
Det är jättetråkigt :(

Det kan man ju tycka, men åter igen, vi har en skola för alla i Sverige, ingen ska ställas utanför pga otillräcklig ekonomi. Nu tror jag kanske inte att det är ett stort problem i dina barns skola, men i storstadsområdena finns det oerhört många barn vars föräldrar inte har råd med sådana utflykter, alla barn kanske inte ens får med sig matsäck när det är utflykt.
 
Sv: Äntligen någon som protesterar!

Jag håller med till fullo.
Jag har fyra barn det är 8 utveclingsamtal om året på vardera 1 timme.För skolbarnen ja, men hallå utvecklingsamtal för de som är på dagis.Och det ska samlas in pengar till dagisfröknar,till lärare och klasskassan.I höstas bestämdes det att klassen som min äldsta dotter går i skulle sälja bröd utanför Konsum här på byn och alla skulle baka och alla barn sälja.Skitkul när vi knappt hade pengar till mat den perioden.

Vi fick en tisdag hem en lapp med barnen om att på torsdag ska alla åka lilla vasaloppet då ska dom ha skidor med sig.Jaha mina barn har inga skidor och jag tänker banne mig inte köpa några heller med tanke på hur ofta det finns snö att åka skidor på här.Låna hette det då-javisst av vem då?Barnen har inga äldre kusiner,de har fö inga kusiner alls.Våra bekanta har inga skidor till sina barn som dessutom i de flesta fall är yngre än våra av samma anledning som vi inte har skidor till våra.Hallå två dagars varsel....lite snålt tycker jag nog.

Och så ska man vara med i föräldraråd,hem och skola och på grillkvällar på dagis på små utflykter med skolklasserna för att lära känna varandra.Och varje höst ska det betalas minst 50 kronor till klasskassan att köpa fotbollar och hopprep och liknande till klassen.

Skulle vi ställa upp på allt så skulle vi behöva avgjort mer timmar per dygn.

Jag är på dåligt och gnälligt humör just nu,kom kanske av mig lite men men
/Tesso
 
Sv: Äntligen någon som protesterar!

Jo, det där med grejor är ju lika vansinnigt det.
I vår familj ägnar vi oss inte alls åt någon vintersport - utom pulkaåkning.
ÄNDÅ förutsätts det att ALLA barn har skridskor i rätt storlek, slipade och klara, för de två tillfällen varje år när hela klassen åker till Studenternas IP.
Jag hade i vintras NIO par begagnade skridskor i förrådet i storlekarna 35-43 - alla använda två till fyra gånger vardera cirka ...
Sedan gav jag bort två av de minsta paren till en granne, en sen kväll när hon med hysterisk röst ringde och frågade om jag hade några skridskor till övers, för hennes barn skulle åka skridskor dagen därpå ...

Men när det sedan ska åkas pulka - då får inte ungarna ha med sig snowracer, som de åker på annars. Nej, då ska det av säkerhetsskäl enbart vara vanliga plastpulkor. Hur kul är det, när man är 10-11 år, att glida nerför backen på samma sorts pulka som man åkte i på dagis?!

Numera gör jag så att äldste sonen får välja själv om han vill vara med på friluftsdagar där det ingår grejor som skridskor - eller inte. Vill han, så fixar jag förstås fram det som behövs till honom, men oftast hittar han på något annat i stället.

:devil: <=== gnällig morsa i dag!!!
 
Sv: Äntligen någon som protesterar!

Usch ja maj månad och juni med för den delen är pestig. Denna vecka har äldsta dottern 2 utflykter med matsäck. Förra veckan var det 1 ggr. Skolavslutningen nästa vecka sover jag över (yes!) då jag har jobbat, kommer dessutom att ha Tobias hemma då han inte är så rolig att ha med i kyrkan. Jag skickar helt fräckt dit pappan som ändå är tondöv :smirk:
i vår skola är det bara matsäck som ska medfölja, inga pengar om inte det är föräldrarna som kommit på ideén med utflykten. Skolan kräver inga pengar. Här å¨ön finns det många storbarnsfamiljer med mindre kassa .
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Barn Jag stjäl ett inlägg från Anna Wahlgrens sida där en person berättar om sitt liv som icke-curlande mamma. Det skulle vara intressant att...
2 3
Svar
44
· Visningar
7 431
Senast: Luff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp