Bukefalos 28 år!

Äntligen någon som protesterar!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Äntligen någon som protesterar!

Basilika skrev:
Vänta bara tills skolverket kommer till din kommun och gör razzia. De har nämligen varit i min kommun och stoppat alla roliga aktiviteter för barnen därför att skolan får inte samla in pengar till aktiviteter med barnen som ingår i skolan. Skolan skall nämligen vara helt avgiftsfri. Till sådana aktiviteter räknas t ex skolresor, badresor och liknande. Skall man kunna göra en skolresa ska initiativ tas av föräldrar och resan ska ske en helg och läraren får följa med men isf på sin egen fritid. Skolan får inte uppmana föräldrar att skicka med barnen pengar till glass vid t ex en utflykt. Mina barns lärare skriver därför att "det finns möjlighet att köpa glass".

Det är jättetråkigt :(

Jag tycker det verkar bra, Jag kan bara föreställa mig hur förnedrande det måsta vara för en förälder att behöva be om pengar ur en sådan fond som någon annan skrev om. :crazy:
 
Sv: Äntligen någon som protesterar!

Men är det här verkligen ett nytt fenomen. Jag tycker att så där var det när jag gick i skolan också, det var i alla fall femton år sedan...
 
Sv: Äntligen någon som protesterar!

Jag tror det har tilltagit på grund av skolornas dåliga ekonomi.
Man ber om en tjuga här, några tior där, en hundralapp till klasskassan, pengar till frökens julblommor och så vidare. Lätt att det drar iväg och blir ett antal hundralappar under läsåret! Har man då flera barn så blir det ju jättedyrt till slut.
Nu har jag råd - men jag vet ju många som kvider när det är dags för nya utgifter, inte sällan helt oplanerade ...
 
Sv: Äntligen någon som protesterar!

pengarna kan jag förstå, men det som jag stöttes lite av när jag läste i aftonbladet var att för mig så lät det som om folk klagade på att de måste engagera sig i sina barn, lägga tid på dem...

Min pappa jobbar som bitr rektor och till honom har en förälder på fullaste allvar sagt: "Jag måste hjälpa skolan att uppfostra mitt barn". Är det en sådan attityd som vi är på väg mot? Jag har också själv jobbat innom skolan, och är det så som föräldrar tänker om sina barn så är det kanske inte så konstigt att det finns problem av den omfattingen som vi ser idag.

För övrigt så har väl SKOLAN aldrig pungat ut för frökens julblomma eller klasskassan. Jag tror snarare att det är en kultur av "klasskassor" som finns på vissa ställen i sådana fall. När jag gick i skolan hade min klass aldrig någon klasskassa. Min systers däremot hade det. Den drevs inte på av skolan utan av vissa föräldrar.
 
Sv: Äntligen någon som protesterar!

* Lånar knapp *

Jag kan också förstå att det kan kännas hårt i plånboken om man har många barn, och alla utgifter kommer på en gång, men... det är ju inte gratis att ha barn :angel:

Att sen skolan kräver att alla ska ha skidor osv, ja.. det är jobbigt, fast om vi då vänder på saken och säger: ska inte barnen få chans att två dagar per år provar tex. vintersporter på skoltid? Jag menar, alla föräldrar har inte möjlighet att låta sina barn tex prova slalom, men OM barnet får den chansen kanske det visar sig att just de barnet blir en ny Anja Pärsson :idea:

Va jag också vänder mej mot är allt gnäll om att det är så "JOBBIGT" med barns aktiviteter...
Hallå! är det verkligen så fruktansvärt att följa sitt barn till en skolavslutning :confused:
Att se glada barn i fina kläder sjunga "den blomstertid nu kommer" och sedan genom barnen känna glädjen att ha ett oändligt sommarlov framförsig???
Jag älskar den dagen på året :love:

Barnen har vi till låns så kort tid, nog tusan kan vi väl "ställa upp " en liten ynka sommarfest :confused:

Å detta med att göra matsäck???? handen på hjärtat, är det så jobbigt :confused: Ja menar, bre en macka, skicka med en frukt, en festis, osv. det brukar dom flesta klara, väljer man sen att göra märkvärdiga pannkakstårtor, eller annat som tar tid och energi, ja då var man ju VALT de...

Barnen struntar för det mesta i vad dom äter, och att dom sitter och spanar in kompisarnas matsäckar, och sedan utser ett mobbingoffer efter vem som har "dåligaste" maten... det tror jag är en myt!

Har man många barn, så får man många utvecklingssamtal! det är enkel matematik. Barnen har vi valt själva, då är det vår förbannade skyldighet att ställa upp på dom och deras verklighet, dom ställer ju upp på oss.

* Jenny *
 
Sv: Äntligen någon som protesterar!

Jag har hela tiden sagt att aktiviteter som att exempelvis gå på utvecklingssamtal och föräldramöten är helt okej för min del.
Det jag har något emot är alla dessa extraaktiviteter som inte på minsta vis är frivilliga - samtidigt som de inte har med skolan att göra EGENTLIGEN.
Att exempelvis delta i en "Skolans dag" tar i princip en hel lördag – även om man försöker dela upp jobbet så mycket som möjligt mellan alla föräldrar i klassen. Jag kanske hellre vill lägga den tiden på att faktiskt umgås med mina barn, i stället för att stressa omkring, baka bullar, stå och sälja kaffe eller vad det nu är.

Vad gäller utflykter är mina barn så stora att de fixar att göra egen matsäck (de får pengar av mig att handla för, och köper det de vill ha, brer mackor och så vidare) – MEN jag tycker det är fel att det kostar. Alla har inte råd med sådant som ett Gröönanbesök för 350 kronor eller en skolresa för 5000 till Florida, som ett av exemplen var i AB.

Och så till sist - det är jävligt lätt att vara såååå himla duktig och säga till andra att "jaså, du ställer inte upp för dina barn, du inte! Hrmpppf!".
Men minns att det finns föräldrar som gör perfekta matsäckar, alltid står först i ledet på Skolans dag, som är klassföräldrar och skoldansvakter – men som sedan går hem och är för j**liga mot sina egna barn, när ingen ser.
Och det finns föräldrar som med nöd och näppe fixar att göra en helt okej matsäck, som inte har råd med dyra skolresor eller nya skidor – men som ändå ger sina barn all kärlek i världen.
Att dra parallellen "du vill inte baka bullar på Skolans dag" och "du är en dålig förälder" är alltså helt meningslöst. Det är inte DET som det handlar om!!!

:banana:
 
Sv: Äntligen någon som protesterar!

kamomillo skrev:
* Lånar knapp *

Jag kan också förstå att det kan kännas hårt i plånboken om man har många barn, och alla utgifter kommer på en gång, men... det är ju inte gratis att ha barn :angel:

Att sen skolan kräver att alla ska ha skidor osv, ja.. det är jobbigt, fast om vi då vänder på saken och säger: ska inte barnen få chans att två dagar per år provar tex. vintersporter på skoltid? Jag menar, alla föräldrar har inte möjlighet att låta sina barn tex prova slalom, men OM barnet får den chansen kanske det visar sig att just de barnet blir en ny Anja Pärsson :idea:

Va jag också vänder mej mot är allt gnäll om att det är så "JOBBIGT" med barns aktiviteter...
Hallå! är det verkligen så fruktansvärt att följa sitt barn till en skolavslutning :confused:
Att se glada barn i fina kläder sjunga "den blomstertid nu kommer" och sedan genom barnen känna glädjen att ha ett oändligt sommarlov framförsig???
Jag älskar den dagen på året :love:

Barnen har vi till låns så kort tid, nog tusan kan vi väl "ställa upp " en liten ynka sommarfest :confused:

Å detta med att göra matsäck???? handen på hjärtat, är det så jobbigt :confused: Ja menar, bre en macka, skicka med en frukt, en festis, osv. det brukar dom flesta klara, väljer man sen att göra märkvärdiga pannkakstårtor, eller annat som tar tid och energi, ja då var man ju VALT de...

Barnen struntar för det mesta i vad dom äter, och att dom sitter och spanar in kompisarnas matsäckar, och sedan utser ett mobbingoffer efter vem som har "dåligaste" maten... det tror jag är en myt!

Har man många barn, så får man många utvecklingssamtal! det är enkel matematik. Barnen har vi valt själva, då är det vår förbannade skyldighet att ställa upp på dom och deras verklighet, dom ställer ju upp på oss.

* Jenny *
Så idylliskt det låter när du skriver om finklädda barn som står och sjunger den blomstertid.............har inte hört den sången på många år. Nej här sjunger alla klasser en varsin poplåt, i år är det Gyllene tider som gäller :crazy: alla som är med i musikskolan ska dessutom visa upp sina (?) färdigheter och spela en trudelutt med nervösa händer/munnar :cool:
Jag har för mig att mat ska ingå i skoldagen, matsäck någon gång ibland må vara hänt men när det blir flera gånger i veckan så tycker jag att det går för långt. Om jag vill att mina barn ska äta mackor till lunch så kan jag flytta till Norge istället :mad:
Jag har inget emot att lyssna på mina barn på avslutningen men betackar mig för att behöva höra på de andra 188 eleverna :smirk:
 
Sv: Äntligen någon som protesterar!

escodobe skrev:
Jag tycker det verkar bra, Jag kan bara föreställa mig hur förnedrande det måsta vara för en förälder att behöva be om pengar ur en sådan fond som någon annan skrev om. :crazy:

Du kanske inte kommer ihåg hur det var i skolan när du gick där själv. Något som för mig gjorde skolan överkomlig att gå i var att emellanåt få ha lite roligt, typ badhuset eller skolresor.

I mina barns skola var budgeten för 10 år sedan 120000 kr för 70 barn, nu ska 80000 kr räcka till 100 barn :(

Det är alltså hela budgeten för lokaler, löner och läromedel :crazy:
 
Senast ändrad:
Sv: Äntligen någon som protesterar!

Det är så rätt det som skrivs på aftonbladet :bow:

Min sambo blev i princip utskälld, av min dotters lärare, när han kommenterade att det kanske var lite sen förvarning om ett skolevenemang på tisdag kväll när man får reda på det på torsdagen veckan innan, han menade på att det är ju mycket annat på kvällarna nu t ex avslutningar på alla andra aktiviteter som barnen går på, simmningen, ridskolan, tennisen osv. Då fick han höra att det var minsann en fin gammal tradition som de har haft på skolan i flera år och det är ju lätt att veta när man är nyinflyttad och har ett barn i F-klass...

Förstår att många föräldrar har det tufft nu... Dessutom är det ju dyrt, barnen ska ha nya finkläder och skor och man själv behöver ju kanse lite nytt också, sen ska det vara examenspresenter hit och dit (suck längtar tills studenttiden är över...)

Ha det bra, ta hand om er och försök att inte stressa, det är bara en vecka kvar! Jag ser ljuset i slutet av tunneln.
 
Sv: Äntligen någon som protesterar!

Nu går ju inte mina barn i skolan än men jag ser en hel del av hur skolan funkar ändå via mina elever och vet ju hur det är redan nu på dagis.

Jag tycker det är fel när barnen har så mycket läxor att de måste välja bort fritidsaktiviteter som bidrar till fysisk aktivitet och stimulans på olika sätt. Jag tycker det är fel att ett barns arbetsdag aldrig tar slut utan fortsätter flera timmar efter att de kommit hem.

Jag tycker det är fel när den ensamstående mamman (som faktiskt är jag själv) kommer att få leva på nudlar i tre veckor för att kunna bidra med pengar till diverse aktiviteter i skolan för mina barn. Jag skulle dock aldrig komma på tanken att utsätta mig själv för den förnedring som det för mig skulle innbära att söka bidrag i en fond som skolan har för att mitt barn ska få delta i en av skolan anordnad aktivitet. Jag må vara luspank, men normalt sett går vi precis runt och lite stolthet har jag i kroppen.

Jag vill inte heller ge de signalerna till mina barn, att allt bara går att ha råd med. För mig är det helt vansinnigt....
 
Sv: Äntligen någon som protesterar!

Jag är lärare och har barn oftast i åldern 6-9 år.
Jag tycker absolut att skolans utflykter till museum och liknande ska vara avgiftsfria. Vi brukar ta med skollunch från skolans kök, ev. att barnen tar med enkel matsäck med smörgås, frukt och dryck (=lika med det man äter till frukost/mellanmål/kvällsmat hemma).
När det gäller vinteraktiviteter skickar vi ut lappar långt i förväg och ber föräldrar att höra av sig om de absolut inte kan ordna utrustning själva. Skolan har köpt in en del/skolan hyr eller så försöker vi hjälpa till på annat sätt.
Vår skola ligger på landet och vi måste hyra buss vart vi ska och det är dyrt! MEN vi åker bara om skolans pengar räcker! Vi köper leksaker till raster och läromedel m.m. för skolans pengar. Det gäller att skolan prioriterar vad de vill lägga pengarna på, att tänka långsiktigt och ex. köpa läromedel som inte är förbrukningsvaror.

Dessutom gäller det att BARNEN lär sig både i skolan och framförallt hemmifrån att man ska vara rädd om saker, både egna och andras...

Det här om att det är jobbigt som förälder att gå på skolavslutning gör mig vansinnig...Fattar ni inte vad ni gör mot era barn???? Om det är en enda dag på året som ni ska till skolan så är det på barnens skolavslutning. Den är absolut den viktigaste dagen på året! Barnen blir väldigt besvikna och ledsna när ingen hemmifrån kommer...

Utvecklingssamtal - Vi arbetar 45h/v. Har förtroendetid och kan planera vår tid på skolan i hög grad. Jag gillar inte heller att arbeta kvällstid men hallå! Det handlar om några kvällar varje termin! Det är lätt att byta dem mot några korta dagar istället.

Läxor - Suck! Jag använder läxor för att barnen ska lära sig att ta ansvar, lära sig att kunna arbeta på egen hand. I undantagsfall används läxor som straff eftersom barnen gjort annat än arbetat i skolan. Då får de lov att ta igen det hemma. Jag tycker inte att föräldrarna ska behöva övervaka barnen när de gör läxorna eller behöva rätta dem men jag tycker absolut att de ska hjälpa barnen vid behov. Jag tycker att man ska börja tidigt med enkla läxor eftersom skolarbetet blir svårare efter hand. Allt hinns inte med i skolan när man blir äldre! Se ex på gymnasiet, där gäller det att kunna ta eget ansvar och sköta sitt skolarbete.

Till slut - så fort det är något, alkoholvanor, mobbing, användandet av cykelhjälm, sexualundervisning eller liknande så ropas det: SKOLAN, SKOLAN ska ordna det! Herregud! VAR är föräldrarna? Det är DERAS BARN! De har själva valt att skaffa barn. Ta hand om dem och överlåt inte åt samhället att uppfostra era barn!
MEN jag tycker oxå att samhället ska ändras för barnfamiljer så att de har större möjligheter att verkligen ta hand om sina barn...barnomsorg m.m.
Tyvärr är det oxå så att föräldrarna hellre prioriterar öllåda en gång/v, cigaretter m.m. istället för bra kläder åt sina barn...
 
Sv: Äntligen någon som protesterar!

globestar skrev:
Det här om att det är jobbigt som förälder att gå på skolavslutning gör mig vansinnig...Fattar ni inte vad ni gör mot era barn???? Om det är en enda dag på året som ni ska till skolan så är det på barnens skolavslutning. Den är absolut den viktigaste dagen på året! Barnen blir väldigt besvikna och ledsna när ingen hemmifrån kommer...

Tack, nu känns det ännu bättre att min chef lagt två journätter efter varann precis vid skolavslutningen. Jag får skita i att sova emellan så att inte barnen får men för livet.

Cilla, enastående mamma
 
Sv: Äntligen någon som protesterar!

Welsh skrev:
Jag har inget emot att lyssna på mina barn på avslutningen men betackar mig för att behöva höra på de andra 188 eleverna :smirk:
Är de så dåliga?
På mina barns avslutningar så brukar underhållningen som bjuds vara av så pass hög klass att det är vanligt att även icke föräldrar smiter in för att höra och se på spektaklet.

Det är bra alltså - riktigt bra!
 
Sv: Äntligen någon som protesterar!

Man kan ju skicka sina ombud.
Jag skickar ett par pappor och en mormor.
Det är inte ens nödvändigt att "riktig" pappa går på rätt avslutning.
Barnen är nöjda ändå.
 
Sv: Äntligen någon som protesterar!

Basilika skrev:
I mina barns skola var budgeten för 10 år sedan 120000 kr för 70 barn, nu ska 80000 kr räcka till 100 barn :(

Det är alltså hela budgeten för lokaler, löner och läromedel :crazy:

Om det är hela budgeten så måste du har glömt ett par nollor... I alla fall om personalkostnader är inräknade! eller är det per månad som du menar?
 
Sv: Äntligen någon som protesterar!

Jag håller med om detta helt och hållet.Tycker det ska bli kul att gå på skolavslutning.Läxor vill jag att han har för då får jag ju som förälder chans att se med egen ögon hur det går och ta del av matrialet.Jag och min sambo vill gå på föräldramötena båda två,men haha jag är bioförälder :rofl: så jag vinner :banana:

Det enda jag störde mig lite på var att det kom en räkning på 800 kr med i skolväskan häromdagen.Känns mycket.Då tänkte jag faktiskt att det är väl mycket om man tex skulle ha 3 barn.Särskilt som vi inte haft en chans att förbereda oss.Skulle vara till en aktivitet i 3an.
jaja det är ju inte enda oförutsedda utgiften jag råkat ut, man får ju bra träning om man har hästar.... :D

// Åsa
 
Sv: Äntligen någon som protesterar!

Nu var det ju inte jag som gnällde om skolavslutningar, läxor eller utvecklingssamtal. Jag tycker inte mina barn har för mycket av något.

Men din skola verkar ha en helt annan budget än mina barns skola, vilket är jättetråkigt, och det enda sättet jag kan påverka på är ju att flytta till en annan kommun :smirk:
 
Sv: Äntligen någon som protesterar!

Buttercup skrev:
Om det är hela budgeten så måste du har glömt ett par nollor... I alla fall om personalkostnader är inräknade! eller är det per månad som du menar?

Det gick nog för fort där, det var nog bara läromedel och typ skolresor. 800 kr per år och elev :crazy:
 
Sv: Äntligen någon som protesterar!

Pappan är inte intresserad.

Eftersom mormor ska passa dem den natten kommer hon att gå, men de vill ju ha mig där.
 
Sv: Äntligen någon som protesterar!

citron skrev:
Jag håller med till fullo.
Jag har fyra barn det är 8 utveclingsamtal om året på vardera 1 timme.För skolbarnen ja, men hallå utvecklingsamtal för de som är på dagis.

Jag fattar inte hur du menar. Vill du inte ha dessa samtal?

Som lärare r vi skyldiga att ha dem, kan alltså inte hoppa över att erbjuda dessa. Sen finns det ju föräldrar som aldrig kommer, men det verkar sällsynt.

Egentligen ska väl dessa vara 30 minuter men jag har lärt mig att lägga en timme för få av dessa samtal är färdiga på 30 minuter, hos oss i alla fall.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Barn Jag stjäl ett inlägg från Anna Wahlgrens sida där en person berättar om sitt liv som icke-curlande mamma. Det skulle vara intressant att...
2 3
Svar
44
· Visningar
7 470
Senast: Luff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Avliva aggressiv hund
  • Uppdateringstråd 29
  • Försäkring

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp