Bukefalos 28 år!

Äntligen taggtrådsförbud

F

Fortuna

Ja from idag är det äntligen förbjudet att ha taggtråd till sina hästar.
Mina grannar har fortfarande sina hästar på taggrråd idag.
Fler som sett hästar i olagliga staket idag?
Detta har man ju som hästägare vetat om länge så förstår inte att folk inte bytt tidigare, om inte annat så för djurens skull.
 
Sv: Äntligen taggtrådsförbud

Min granne har fortfarande idag sina hästar på taggtråd. Hon har många hagar, inte en enda med el...
 
Sv: Äntligen taggtrådsförbud

Här omkring vet jag ett antal som taggtråd, om de nu inte ändrat på det precis i dagarna...
 
Sv: Äntligen taggtrådsförbud

Jag har funderat på det där.
jag vet hästar som går i en hage där det är ett halvdåligt fårstängsel och några trådar med taggtråd, det ser livsfarligt ut!! fårstängsel ligger halvt så de trampar på det.

Vart gör man en anmälan? jag har ridit förbi dessa hagar, vet inte vem som äger hästarna.
 
Sv: Äntligen taggtrådsförbud

Hos Djurskyddsinspektörerna på din länsstyrelse.
De tar sedan själva reda på vem som äger djuren.
 
Sv: Äntligen taggtrådsförbud

Fler som sett hästar i olagliga staket idag?



Inte så lätt att byta staket nu i dagarna med , som här, all snö o kyla.

Av mina 6 närmaste grannar med häst har 3 enbart el och 3 helt eller delvis taggtråd. Jag kommer dock inte att anmäla som nu är, det får länsstyrelsen ta när de gör sina kontroller.

Vi tog bort all taggtråd på våra marker för drygt 10 år sedan och har bara el.
 
Sv: Äntligen taggtrådsförbud

Varför välja att anmäla?

Ägarna kanske inte ens reflekterat över dåligt staket etc. Har fårstaketet legat nere länge och ingen reagerat?

Jag tycker att du skell knacka på hos djurägaren, och säga din uppfattning!
Blir det ingen bättring kan ju anmälan vara plan B.
 
Sv: Äntligen taggtrådsförbud

Jag håller med! För grannsämjans skull, knacka på och informera om de nya lagarna och hinta om att om det görs någon kontroll så åker dom dit på det...

Om dom kommer med kommentarer som "det har inte varit någon kontroll här på 20 år" exempelvis så kan du ju göra en liten vit fuling och säga nåt i stil med att du hört att det ska kontrolleras hela våren i kommunen nu när det kommit nya lagar.. :angel:


btw vad är straffet om man skulle få en prick av länsstyrelesen då för taggstaket nu?
Antagligen får man tidsbestämt att innan detta datum ska det vara bytt, men någon böter får man inte eller?

Skulle kanske behövas ett ordentligt pilotfall......
 
Sv: Äntligen taggtrådsförbud

Kommer Länsstyrelsen ut och upptäcker något som är fel, får ägaren står för kostnaden av kontrollen :cry: Kan bli dyrt... Sedan kommer det ev ett föreläggande, och bristerna måste åtgärdas.

Med reservation för att jag kan ha fel i fråga om kostnaden.

Känns bara som att överreagera, vänta till 1 januari sedan sätta dit :devil:

Inte fel med ok grannsämja ;)
 
Sv: Äntligen taggtrådsförbud

Varför vänta med att byta ut till det blir vinter o besvärligt när man vetat om det här länge?
 
Sv: Äntligen taggtrådsförbud

Nu har jag inte sagt att jag ska anmäla utan undrar vart man vänder sig.
Och någon grannsämja bryr jag mig inte om ifa djuren far illa.
Sen förstår jag inte varför jag ska gå o upplysa folk om vad som gäller. utan det är ju bättre att en inspektör kommer och upplyser om vad som gäller.
Staketet har varit så i de 2 år som jag bott här., så nog vet de om det, de har väl oxå ögon o se med.
så eftersom de inte gjort något tidigare så lär de inte bry sig om vad jag säger.

Hästarna går i denna hage på sommaren, de är inte där nu.
men i somras kan det inte ha varit någon som brytt sig om dem.
den ena hade troligtvis ont i hovarna för den kunde knappt gå och en annan hade ett stort sår i ansiktet som jag faktiskt var där o tittade till eftersom jag märkte att ingen annan gjort något åt det.

Jag vet inte vem som äger dem, de kan inte bo här.
hästarna gick i ett sommarstugeområde o det var flera stcken som stoppade mig när jag var ute o red och undra om det var mina hästar som gick där.
så om de sköts lika dåligt nästa sommar är det möjligt att jag anmäler.
 
Senast ändrad:
Sv: Äntligen taggtrådsförbud

Varför vänta med att byta ut till det blir vinter o besvärligt när man vetat om det här länge?

Vissa har vetat om det, andra inte. Ingen kan ju påstå att informationen har varit överväldigande, direkt. Inte alla som har häst hänger på nätet eller läser hästtidningar.

Till er som vill anmäla nu direkt för att bestämmelsen trätt ikraft, har ni inget bättre för er? Anmälningshysteri skulle jag vilja kalla det. Är ni säkra på att de med taggtråd verkligen är uppdaterade? Varför inte bara ställa frågan om de är medvetna om att taggtråd inte längre är tillåtet för häst?
 
Sv: Äntligen taggtrådsförbud

Är ni säkra på att de med taggtråd verkligen är uppdaterade?

Att inte veta är ingen ursäkt.
Man är skyldig att hålla reda på de regler som gäller runt saker som man håller på med.

Och vad gäller taggtråden så var det massor av information när bestämmelsen gick igenom den 18 juni 2007.
Så man har haft mer än 2 år på sig.
Om man har glömt bort så får man nog skylla sig själv.

Länk till bestämmelsen.
http://www.sjv.se/download/18.26424bf71212ecc74b08000913/DFS_2007-06.pdf
 
Sv: Äntligen taggtrådsförbud

Att inte veta är ingen ursäkt.
Man är skyldig att hålla reda på de regler som gäller runt saker som man håller på med.

Och vad gäller taggtråden så var det massor av information när bestämmelsen gick igenom den 18 juni 2007.
Så man har haft mer än 2 år på sig.
Om man har glömt bort så får man nog skylla sig själv.

Länk till bestämmelsen.
http://www.sjv.se/download/18.26424bf71212ecc74b08000913/DFS_2007-06.pdf

Klart man ska veta vad som gäller, men iaf jag anser att man kan ta reda på om de är uppdaterade och kanske påpeka det faktiska förhållandet INNAN man springer iväg och anmäler bara för att datumet då regeln börjar gälla har passerats.
 
Sv: Äntligen taggtrådsförbud

*kl*

En kanske dum fundering från en som aldrig stött på någon som använt sig av taggtråd och därför inte kunnat fråga. Varför vill man använda sådant stängsel? Innebär inte det bara onödig risk för fula sår = onödiga kostnader för att inte tala om onödigt lidande?

Jättebra att förbudet trätt i kraft. Ska bli intressant att läsa här på Buke om vilka effekterna blir.
 
Sv: Äntligen taggtrådsförbud

Tror inte att taggtråd är så vanligt i Norrland? Tänker på när vi var uppe vid Höga Kusten för ett par somrar sedan och då såg vi inte någon taggtråd alls. Förstår inte heller varför man vill använda det. Det är ju inte precis trevligt att hantera :crazy:! Men anledningen till att det finns folk som använder taggtråd till hästar "här nere" är väl att det traditionellt använts som kostaket och sedan är det dyrt och bökigt att byta ut i stora hagar. Har själv sanerat en halvstor hage, och det var verkligen inte kul. Det tog lång tid, och jag rev mig både här och där. När vi sedan hade paketerat ihop och kört iväg med det till återvinningscentralen blev vi nästan inte av med eländet. Ingen vill ha taggtråden...
 
Sv: Äntligen taggtrådsförbud

Om man har rätt förhållande till sina grannar kan ett påpekande väl vara ok, men skall man skita i det annars?
PL
 
Sv: Äntligen taggtrådsförbud

Jag tycker man kan påpeka innan man anmäler, granne eller ej.
Och händer ingenting så får man ju påpeka igen om det är någon man känner eller anmäla så det blir en inspektion
 
Sv: Äntligen taggtrådsförbud

*kl*

Var bor ni som ser taggtråd överallt?
Jag har nog aldrig sett en häst i en taggtrådshage öht.
Inte ens någon av kött/mjölkbönderna runt min gamla arbete använde sig av taggtråd.
 

Liknande trådar

Anläggning En sak som jag tycker borde debatteras mer är utevistelse och hagar. Jag vet ett antal stall som fortfarande bara har typ fyra timmars...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
8 722
Senast: Linda_A
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
7 213
Senast: tuaphua
·
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
489
Senast: Sirap
·
Gravid - 1år Jag kommer förhoppningsvis få ett barn till hösten. Jag bor idag i Malmö, där jag också jobbar. Jag kommer att vara självstående. Jag...
Svar
13
· Visningar
542
Senast: Milosari
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp